Ciparu televīzijas izveidošanās
Zurnal 625
26.27.
aprīlī Rīgā pulcējās digitālās
televīzijas speciālisti, lai apspriestu digitālās
televīzijas sākumfāzei raksturīgus jautājumus. Ar
dažiem no tiem (amerikāņu un eiropiešu standartiem, DTV
attīstību Krievijā un tur veiktajiem eksperimentiem) mēs
dalāmies ar SP lasītājiem.
Pirmo reizi par
ciparu radio un televīzijas raidīšanas principiem sāka
runāt ASV gandrīz pirms divdesmit gadiem. Amerikāņu
motivācija bija saprotama. TV attēla rindu skaits nosaka attēla
skaidrumu jeb sīko detaļu izšķirtspēju
(vertikālais skaidrums), taču ASV kopš II pasaules kara
joprojām izmanto 525 rindu klājuma NTSC standartu, kamēr
Eiropā un citās valstīs tiek izmantots 625 rindu klājums.
Uzlabotās TV izstrādātāji cerēja, ka izdosies
izvairīties no situācijas, kas savulaik izveidojās ar trim
krāsu televīzijas standartiem (NTSC, SECAM un PAL). Diemžēl
mērķis vienots pasaules digitālās televīzijas (DTV)
standarts netika realizēts. Palika galvenais projekta uzdevums
parādīt skatītājam augsta attēla skaidruma,
daudzkanālu, interaktīvu televīziju, tomēr standartu
koncepcijas bija dažādas un arī pirmie ciparu televīzijas virzības
posmi bija pilnīgi atšķirīgi. Šobrīd pasaulē
tiek piedāvāti trīs standarti - ATSC Amerikas Savienotajās
Valstīs, DVB Eiropā, ISDB Japānā.
Standartu īpatnības
Viens no
interesantākajiem mirkļiem ciparu televīzijas vēsturē
šķiet tas, ka sākotnēji izstrādātāju
mērķis nebūt nebija ciparu televīzija. Pirmās
uzlabotās sistēmas bija analogās, nevis ciparu sistēmas.
Piemēram, japāņu radioinženieri pie uzlabota skaidruma TV
sistēmām strādāja kopš 1960. gada. Pirmām
šāda veida sistēmām bija nepieciešama 30 MHz plata
frekvenču josla. Speciālisti vienkārši gribēja
piedāvāt ko jaunu, un, viņuprāt, tā varēja
būt augstas kvalitātes televīzija. Viņu galvenais
mērķis bija pāriet no standarta attēla skaidruma
televīzijas (525 rindas) uz augstāka attēla skaidruma
televīziju HDTV (virs 1000 rindām).
Šajā
projektā iesaistījās daudzi ievērojami tehnikas
ražotāji un izveidojās liela ciparu televīzijas alianse Grand Aliance (sk. arī SP 1998/3,
19. lpp.). Pakāpeniski ASV izveidojās septiņas ciparu
televīzijas sistēmas, tāpēc pieņēma lēmumu
apvienot to priekšrocības un izveidot vienu. 1987. gadā
sāka izstrādāt ATSC, taču pirmā ciparu
televīzijas sistēma parādījās tikai 1990. gadā.
ATSC standartu
apstiprināja 1996. gadā, tomēr HDTV reglamentējošie
parametri un lielumi netika standartizēti. Sākotnēji ATSC
standarts pieļāva izmantot 36 DTV signāla formātus.
Teorētiski DTV sistēmu varēja organizēt jebkurā no
šiem formātiem, bet praktiski, lai nesarežģītu un
nesadārdzinātu jau tā ne pārāk lētos DTV
uztvērējus, formātu skaits tika samazināts līdz 18. TV
attēla rindu skaita izvēle tika ierobežota ar 480, 720 un 1080
t. s. aktīvām rindām, pie sešām kadru frekvencēm
(23,98; 24,00; 29,97; 30,00; 59,94 un 60,00 Hz) (sk. 1. tabulu).
1. tabula
ATSC attēlu formāti
Aktīvās rindas
Aktīvie pikseļi uz rindu
Attēla platuma/augstuma attiecība
Kadru frekvence (Hz) *
Izvēršanas metode
480
640
4:3
1,2,4,5,7,8
4,5
progresīvā
rindpārleces
704
4:3, 16:9
1,2,4,5,7,8
4,5
progresīvā
rindpārleces
720
1280
16:9
1,2,4,5,7,8
progresīvā
1080
1920
16:9
1,2,4,5,7,8
4,5
progresīvā
rindpārleces
* Kadru frekvences
kodi: 1 = 23,98 Hz; 2 = 24,00 Hz; 4 = 29,97 Hz; 5 = 30,00 Hz; 7 = 59,94 Hz; 8 =
60,00 Hz .
Bet kas šai
laikā notiek Eiropā? Atšķirībā no ASV Eiropā
90. gadu sākumā populāra šķita pa pusei analogā,
pa pusei digitālā MAC (Multiplexed
Analog Components) hibrīdsistēma. Vienas TV attēla rindas
laikā tika pārraidīts: laikā saspiests spilgtuma
signāls (1,5 reizes), krāsu starpības signāli (3 reizes),
kā arī digitālā formātā skaņas
pavadījuma signāli plus dati (sinhrosignāli, teleteksts u. c.)
(1. zīm.).
U, V
Digitālais signāls Analogais signāls +0,5 +0.4 0 -0,4 -0,5
References līmenis
Skaņas signāli un dati Krāsu starpības signāli
Spilgtuma
signāls Laika ass 10,3 ms 17,2 ms 34,4 ms 64 ms
1. zīm.
Rindas formāts D2-MAC sistēmā.
Eksperti
vērtēja, ka attēla kvalitāte ir mazliet labāka
nekā PAL, NTSC vai SECAM sistēmā. Taču nākošais
posms augstas izšķirtspējas TV ieviešana t. s. HD-MAC,
kas bija jārealizē saskaņā ar EUREKA-95 Eiropas projektu,
abonentu trūkuma dēļ (?) tā arī nenotika. Patlaban
D2-MAC standarta izplatība satelīttelevīzijā aizvien
sašaurinās. MAC hibrīdsistēmas, acīmredzot, ir lemtas
neveiksmei.
Eiropas DTV
speciālisti gāja citu, no ASV atšķirīgu ceļu,
viņu galvenais mērķis bija apmierināt tirgus
vajadzības. Tika izveidots DVB (Digital
Video Broadcasting) konsorcijs, kura sastāvā ietilpa
vairākas mērķgrupas. Eiropas ciparu televīzijas projekta
priekšgalā sākotnēji bija nevis televīzijas
speciālisti, bet ekonomisti un mārketinga speciālisti, kas
sāka ar rūpīgu tirgus izpēti. Pētījumu
rezultātā tika izstrādātas rekomendācijas izveidot
televīziju, kas varētu būt interaktīva un spējīga
piedāvāt patērētājam daudz kanālu. Netika
plānots ar lēcienu ieviest HDTV, lai gan uzmanība tika
pievērsta attēla kvalitātei.
Japāņu
sistēma parādījās deviņdesmito gadu beigās.
Tā daudzējādā ziņā balstījās uz DVB
konsorcija sasniegumiem. Japāņiem mērķis bija
piedāvāt parastajam ikdienas skatītājam augstas
kvalitātes televīziju ar pakalpojumu integrāciju
ēterā tiek raidīta kāda informācijas plūsma, kas
vienlaikus satur televīzijas attēlu ar standarta un HDTV attēla
skaidrumu, radio programmas, teleteksta sistēmu, kustīgas un
nekustīgas attēla pārraides, vairākas televīzijas
atbalsta sistēmas, elektroniskos ceļvežus, laika ziņas,
jaunākas ziņas, sistēmas, kas veicina interneta
attīstību, datorprogrammas. Nav jāaizmirst, ka jau 1988.
gadā Japānā stājās ierindā Japānas
raidīšanas korporācijas (NHK) izstrādātā
paaugstinātā skaidruma HDTV sistēma ar attēlu 1125 rindu
klājumā. Tā bija t. s. MUSE (Multiple
SubNyquist Sampling Encoding) uzlabota analogi digitālā
hibrīdsistēma, kas pretēji eiropiešu HD-MAC
pakāpeniski ieviesās un darbojas vēl patlaban ar vairāk
nekā 1,3 miljoniem abonentu.
Modulācijas veidi
Lai gan
koncepcijas ir principiāli dažādas, tomēr
atšķirības nav tik lielas, kādas kādreiz bija
krāsu televīzijas standartiem. Tas saistīts ar to, ka datiem,
kurus pārraida šajās trijās sistēmas, jābūt
kodētiem MPEG2 sistēmā. Tā kā MPEG2 dekoderi ir
gandrīz vissarežģītākā televīzijas
uztvērēja daļa, tad arī tehniskās atšķirības
starp šīm sistēmām nav tik principiālas un
nepārvaramas. Skatītāji varbūt ne vienmēr pamana
atšķirības starp sistēmām, jo Eiropas variants
arī var piedāvāt HDTV kvalitātes televīziju.
Piemēram, Austrālijā DVB darbojas augsta attēla skaidruma
televīzija, bet Eiropas valstīs standarta attēla asuma
televīzija.
Principiālas
atšķirības ir starp šo trīs sistēmu
modulācijas veidiem. Amerikāņi pieņēma ciparu variantu
modulācijas sistēmai, kas gadu desmitu laikā labi kalpoja
analogajā televīzijas apraidē. Tā ir vienjoslas
amplitūdas modulācija ar daļēji slāpētu blakus
joslu un nesējfrekvenci (2. zīm.).
8VSB nesējs
Nospiestā apakšējā sānu josla 0,31 MHz Frekvence 6 MHz
2. zīm. ATSC
DTV raidītāja frekvenču spektrs.
Tomēr
jaunajam variantam ir arī dažas atšķirības - tā
ir ciparu sistēma, t. s. 8VSB (astoņu līmeņu)
daudzlīmeņu amplitūdas modulācija, nesējfrekvences
līmenis ir neliels (tomēr amerikāņu sistēmā
tā ir nepieciešama, lai varētu nodrošināt
sinhronizācijas drošību). Parametrus izraudzījās, lai
vienkāršotu pāreju no analogās televīzijas uz ciparu
televīziju un samazinātu intermodulācijas kropļojumus starp
ciparu un analogajā formātā strādājošām
stacijām. Tomēr amerikāņu sistēmai pašā ASV
izplatība vēl ir neliela un attīstības tempi atpaliek no
prognozēm. Tas, iespējams, saistīts ar to, ka HDTV, uzlabota
attēla skaidruma televīzija, skatītājam nemaz tik ļoti
nav vajadzīga, televīzijas uztvērēji šķiet
dārgi, ne visi grib tādus pirkt, jaunu programmu tikpat kā nav,
HDTV tiek dublētas tās pašas programmas, kuras pārraida
standarta attēla skaidruma formātā (t. i., 525 rindās).
Koncepcijai
attēla skaidrums un tikai pēc tam viss pārējais
vairāk piekristu ķīnieši. Viņu izdevumu
struktūrā augstas kvalitātes televīzija, mūzikas
centri utt. ir augstākā līmenī nekā
amerikāņiem. Tiem pirmajā vietā ir māja,
mašīna un tikai pēc tam elektronika, ķīniešiem
pretēji - sākumā elektronika, tikai pēc tam viss
pārējais. Pēc tirgus pētījumiem ķīnieši
ir vairāk nobrieduši pirkt HDTV televizorus, kuri maksā no 2000
līdz 3000 dolāru, nekā bagātie amerikāņi.
Eiropieši
pieņēma daudznesēju modulācijas sistēmu COFDM (sk.
arī SP 2001/1, 26. lpp.). Tā ir kodēta sistēma ar
pretkļūdu aizsardzību, frekvenču blīvējumu, datu
multipleksēšanu, ortogonālo frekvenču
multipleksēšanu (visas nesējfrekvences, kuras pārraida datu
fragmentus, ir ortogonālas), kurai ir augsti raksturlielumi un kura
ļauj strādāt ar ļoti zemu signāla/trokšņu
attiecību kanālā. Nesēju ortogonalitāte
nozīmē to, ka daudzie nesēji izvietoti tādos frekvences
punktos, kur blakus nesēju amplitūdas ir vienādas ar nulli.
Tā rezultātā uztvērējā katra nesēja demodulators
nemana blakus nesēju traucējošo iedarbību, lai gan to
spektri var nedaudz pārklāties (sk. arī SP 2001/1, 26. lpp.).
Tie ir svarīgi nosacījumi, lai vienkāršotu un uzlabotu DTV
uztvērēja raksturlielumus.
Būtiski ir
tas, ka maģiskā COFDM modulācija arī augstam
trokšņu līmenim, kā arī daudzstaru uztveršanas
apstākļos. Tāpēc to bez problēmām var izmantot
pilsētās, kur no celtnēm atstaroto daudzstaru
radioviļņu uztveršana ir neizbēgama. Tiešā un
atstarotā signāla sadarbībā interferences dēļ
daži spektra komponenti tiek slāpēti, citi pastiprināti.
Amerikāņu
ATSC modulācijas sistēmā atsevišķu spektra komponentu
slāpēšana var tikt kompensēta uz frekvenču korekcijas
rēķina, bet, ja atstarojošā signāla un papildsignāla
līmenis ir tāds pats kā tiešā signāla
līmenis, tad atsevišķu komponentu interferences
rezultātā spektra daļa tiek noslāpēta līdz nullei
un nekāda korekcija nav spējīga atrisināt šo
problēmu. Taču eiropiešu DVB COFDM sistēma ir ar lielu
nesējfrekvenču daudzumu, tāpēc dažas
atsevišķās nesējfrekvences var uztvērējā
viegli atjaunot ar kļūdu atrašanas un korekcijas sistēmu.
Nesējfrekvenču
daudzums DVB ir ļoti liels no 2000 līdz 8000. Tas nozīmē,
ka datu plūsma ir sadalīta uz astoņiem tūkstošiem
nesēju un simbolu maiņas frekvence ir 8000 reižu mazāka.
ATSC sistēmā simbolu maiņas frekvence ir 10,76 MHz. DVB COFDM
sistēmā ir cita aina. Pārraidīto datu ātrums tiek it
kā pazemināts, jo tos, kaut arī vienlaikus, nes, piemēram,
viens no 8000 nesēju. Bet simbola garums tiek palielināts. Tā
aktīvais periods ir zem 1 milisekundes (precīzāk, 896 ms). Lai
likvidētu atstarotā signāla vai cita DTV raidītāja no
tālienes nākušo signāla traucējošo
iedarbību, pirms simbola aktīvā perioda paredz t. s.
aizsargintervālu. Ja traucējošais atstarotais signāls ir
īsāks un nav pārsniedzis aizsargintervālu, tas
netraucē. Piemēram, ja 8000 nesēju gadījumā
aizsargintervāls ir 224 ms, tad visi atstarotie (laikā
aizkavētie) traucējošie signāli pat ar līmeni, kas
vienāds ar derīgā signāla līmeni, nodzisīs,
līdz kamēr pienāks atbilstošā nesēja atnestais
derīgais simbols (bitu kopa). Svarīgais nosacījums ir tikai tas,
lai traucēklis būtu īsāks par aizsargintervālu.
Tā rezultātā uzlabojas attēla skaidrums pilsētās,
radioviļņu daudzstaru izplatīšanās nosacījumos.
Ļoti daudzās t. s. ortogonālās nesējfrekvences, kas
nodrošina garu simbolu maiņas periodu, rada labvēlīgus apstākļus
vienfrekvences valsts tīkla jeb SFN (Single
Frequency Network) izveidei.
Liktenīgā izvēle
Parasti
kaimiņpilsētās raidītāji darbojas
dažādās frekvencēs, citādi tie traucē cits citam.
DVB sistēmā visas valsts, kontinenta teritoriju var pārklāt
ar vienu un to pašu frekvenci. Ja sistēma ir nejutīga pret
atstaroto signālu, tas nozīmē, ka tā tieši tāpat
nebūs jutīga pret signālu, kurš tiek pārraidīts
kaimiņpilsētā, piemēram, 20-30 km attālumā
tajā pašā frekvencē. Ja zināms, kuri komponenti
interferences rezultātā pastiprinās, bet kuri tiek
slāpēti, komponentus var iezīmēt. Visām DTV
sistēmām ir raksturīga hierarhiskā pārraide, kad uz
vienas nesējfrekvences var pārraidīt vairākas programmas.
DVB sistēmas īpatnība ir tā, ka COFDM parametrus var
mainīt ļoti lielās robežās.
DVB sistēmai
ir daudz kopēja ar kabeļu un satelītu televīziju.
Lielākā atšķirība virszemes apraidei ir tā, ka
zemes raidīšanai nāk klāt ārējā
kodēšana. Šie apstākļi palīdzēja DVB
sistēmai kļūt populārai. Pat tās valstis, kuras
iepriekš bija nolēmušas pāriet uz ATSC sistēmu,
sāk pārdomāt. No lielajām valstīm galīgu
lēmumu vēl nav pieņēmusi Ķīna, Brazīlija,
kura noraidīja ATSC, bet nevar izdomāt, ko ieviest japāņu
vai eiropiešu sistēmu. Austrālija un visa Eiropa
pieņēmusi DVB standartu, Krievija de
facto arī pieņēma, kaut gan oficiāla lēmuma
vēl nav (lēmums par virszemes apraides veidu valstī
jāpieņem valdībai) (sk. arī SP 2001/3, 32. lpp.).
Ar kabeļu un
satelīttelevīziju viss ir daudz vienkāršāk.
Operatoriem ir lielāka izvēles brīvība, taču ar
virszemes apraidi ir citādi. Amerikā vairāki operatori
uzstāj, lai atļautu iziet ēterā DVB sistēmā.
Arī Aizsardzības ministrija bija pret ATSC sistēmu, jo virszemes
televīzijas apraide ir ļoti svarīgs informācijas
līdzeklis tajos gadījumos, kad notiek kādas katastrofas -
viesuļvētra vai karš -, kad jānodod ārkārtas
paziņojumi. Tā kā amerikāņiem ir ļoti labi
attīstīta kabeļtīklu struktūra, ATSC sistēma labi
darbojas arī daudzstaru pārraides apstākļos. Lielajās
pilsētās visās mājās ir kabeļu televīzija ar
kvalitatīvām antenām uz jumtiem, tāpēc daudzstaru
uztveršanas traucējumu tikpat kā nav. Bet, ja nu
Ņujorkā ir viesuļvētra? Tāda sistēma
tūlīt iziet no ierindas, un pārraidīt ārkārtas
paziņojumus nav iespējams. Bet DVB sistēma labi strādā
daudzstaru uztveršanas apstākļos, to var uztvert ar istabas
antenu, pat ar vada gabalu, metāla stieni - ar ko pagadās.
Tāpēc Aizsardzības ministrija ir pret ATSC sistēmu,
tomēr Federālā sakaru komisija paliek pie sava viedokļa, jo
process ir aizgājis pārāk tālu, lai tagad to mainītu.
Kāpēc
amerikāņi nepieņēma tādu labu sistēmu kā
CODFM? Vai tad viņi par to nezināja? Zināja, šo
sistēmu piedāvāja kanādieši. Eiropieši
izstrādāja DVB standartus, ņemot vērā
pētījumus Amerikā. Sistēmas izvēle bija tikai laika
jautājums. Amerikāņi sāka darbu pie savām ATSC
sistēmām 1987. gadā, kad modulācijas sistēma CODFM
tikko lika pirmos soļus ārpus laboratorijas un deva ne visai labus
rezultātus. ATSC sistēmas rezultāti bija labāki, un Grand Aliance izvēlējās
tieši to, iespējams, pieņemdama, ka neviens neko labāku
neizdomās. Bet izrādījās, ka eiropieši, izmantojot
amerikāņu pētījumu rezultātus, tomēr izveidoja
labāku sistēmu.
Digitālā televīzija Krievijā
Pēdējo
desmit gadu laikā Krievijas televīzijā valdīja gan Eiropas,
gan Amerikas standarti. 1998. gada notika pirmā Radiofrekvenču Valsts
komisijas sēde ciparu televīzijas jautājumos, kur tika pieņemts
lēmums, ka Krievijā ir jāattīsta DVB standarts - līdz
2008. gadam televīzijas sistēmām ir jāatbilst Eiropas
standartiem un specifikācijām.
TeleMedium ir pirmā Krievijas televīzijas kompānija, kas sāka
digitālās televīzijas pārraidi šīs valsts
teritorijā. Lai varētu izstrādāt stratēģiju
pārejai uz ciparu televīziju, dažos rajonos noorganizēja
tās pārraidi izmēģinājuma režīmā.
Sakaru ministrijā pieņēma lēmumu atbrīvot trīs
frekvenču kanālus Sanktpēterburgā, Maskavā un
Nižņijnovgorodā, lai varētu sākt eksperimentālas
pārraides.
2000. gada 26.
jūlijā izsludināja konkursu, kura gaitā izdalīja
trīs licences eksperimentālas pārraides sākšanai.
Parasti šādas licences cena ir vairāk nekā viens miljons
ASV dolāru, bet šajā gadījumā par to vajadzēja
maksāt tikai 30 ASV dolāru - ar noteikumu, ka operatori veiks kompleksus
izmēģinājumus elektromagnētiskās savietojamības
noteikšanai, ka arī veselu virkni citu izmēģinājumu un
testu, kas turpmāk palīdzēs ciparu televīzijas
attīstības stratēģijas izstrādāšanai
Krievijā.
Licenci
eksperimentālai raidīšanai Sanktpeterburgā saņēma
TeleMedium, bet Maskavā un
Nižņijnovgorodā - valsts radio meitas struktūra.
2001. gada 19.
februārī Sanktpēterburgā notika pirmā ciparu
televīzijas pārraide. Nepieciešamais aprīkojums atrodas Sanktpeterburgas Radio un televīzijas
pārraides centrā: pieci metru viļņu raidītāji
(156 kW), 10 decimetru viļņu raidītāji (98 kW), 15
FM/UĪV raidītāji (95 kW), MMDS (Microwave Multipoint Distribution System) sistēma.
Nodrošinātas peidžinga un trankinga iespējas.
Temperatūra ģeneratoru telpās ir līdz 50o C.
Multipleksori un aprīkojums ir no BarcoNet
un Tandberg, uztvērēji Nokia, Samsung, PACE, Humax, Visionetics, UniCom, bet
raidītāji - Krievijas a/s Mart.
Sākumā ciparu pārraidei tika atvēlētas tikai trīs
stundas diennaktī, pēc tam šīs laiks tika pagarināts
līdz astoņām, tad sešpadsmit stundām, bet
vēlāk ciparu televīzijas pārraide notika visu diennakti.
Šobrīd
darbojas viena četrstāvu paneļu antena ar diviem analogiem
kanāliem. Antenas piekares augstums ir 210 metri, fīdera augstums
270 m. Raidītāja darbības zonā izvietoja kontroles
uztveršanas punktus (uztvērējus, televizorus), kuros veica
kontroles mērījumus un novēroja, kas notiek ēterā.
Mērījumi tika veikti ar ciparu plūsmu analizatora
palīdzību, tika pētīta arī elektromagnētiskā
situācija. Speciālisti novēroja, kā notiek signālu
uztveršana.
Eiropā
starpība starp attēla un skaņas nesošām
frekvencēm ir 5,5 MHz, bet Krievijā 6,5 MHz. Eiropas DVB
standartā tajā daļā, kur aprakstīta ciparu
televīzijas signāla spektra maska, teikts, ka skaitļi, kas
attiecas uz Austrumeiropas valstīm, ir eksperimentāli un
pārbaudāmi. Eksperti prognozē, ka nākošajā
Austrumeiropas valstu DVB standarta revīzijā prasības pret raidītājiem
tiks mainītas, jo Eiropas standartus pilnībā ieviest
Krievijā nav iespējams.
Mobila uztvere
Ciparu televīzijas signālu var uztvert gan
stacionāri, gan ar kompakto antenu, gan arī mobili. Lai novērotu
mobilo uztveršanu, TeleMedium
speciālisti izmantoja speciāli aprīkotu automašīnu.
Mērījumi un novērojumi tika veikti ciparu televīzijas
raidīšanas zonā.
Eksperimenta
gaitā noskaidroja, ka mobilā uztveršana ir iespējama:
· tikai QPSK
½ modulācijas režīmā un uztvert var tikai vienu
programmu;
· tikai izmantojot
vertikālo polarizāciju;
· tikai vienas
frekvences tīklā.
Noskaidrojās,
ka mobilā ciparu televīzijas signāla uztveršana nebūs
komerciāli pieprasīta nestabilā attēla dēļ
(attēla stabilitāti pilsētas apstākļos ietekmē
gan garām braucošie autobusi, gan meteoroloģiskie
apstākļi, gan arī reljefs un citi faktori). Taču
teorētiski mobilās uztveršanas stabilitāte ir ļoti
liela līdz pat 80 procentiem. Sliktos apstākļos ciparu
signāls pazūd uzreiz; analogajā
26.27.
aprīlī Rīgā pulcējās digitālās
televīzijas speciālisti, lai apspriestu digitālās
televīzijas sākumfāzei raksturīgus jautājumus. Ar
dažiem no tiem (amerikāņu un eiropiešu standartiem, DTV
attīstību Krievijā un tur veiktajiem eksperimentiem) mēs
dalāmies ar SP lasītājiem.
Pirmo reizi par
ciparu radio un televīzijas raidīšanas principiem sāka
runāt ASV gandrīz pirms divdesmit gadiem. Amerikāņu
motivācija bija saprotama. TV attēla rindu skaits nosaka attēla
skaidrumu jeb sīko detaļu izšķirtspēju
(vertikālais skaidrums), taču ASV kopš II pasaules kara
joprojām izmanto 525 rindu klājuma NTSC standartu, kamēr
Eiropā un citās valstīs tiek izmantots 625 rindu klājums.
Uzlabotās TV izstrādātāji cerēja, ka izdosies
izvairīties no situācijas, kas savulaik izveidojās ar trim
krāsu televīzijas standartiem (NTSC, SECAM un PAL). Diemžēl
mērķis vienots pasaules digitālās televīzijas (DTV)
standarts netika realizēts. Palika galvenais projekta uzdevums
parādīt skatītājam augsta attēla skaidruma,
daudzkanālu, interaktīvu televīziju, tomēr standartu
koncepcijas bija dažādas un arī pirmie ciparu televīzijas virzības
posmi bija pilnīgi atšķirīgi. Šobrīd pasaulē
tiek piedāvāti trīs standarti - ATSC Amerikas Savienotajās
Valstīs, DVB Eiropā, ISDB Japānā.
Standartu īpatnības
Viens no
interesantākajiem mirkļiem ciparu televīzijas vēsturē
šķiet tas, ka sākotnēji izstrādātāju
mērķis nebūt nebija ciparu televīzija. Pirmās
uzlabotās sistēmas bija analogās, nevis ciparu sistēmas.
Piemēram, japāņu radioinženieri pie uzlabota skaidruma TV
sistēmām strādāja kopš 1960. gada. Pirmām
šāda veida sistēmām bija nepieciešama 30 MHz plata
frekvenču josla. Speciālisti vienkārši gribēja
piedāvāt ko jaunu, un, viņuprāt, tā varēja
būt augstas kvalitātes televīzija. Viņu galvenais
mērķis bija pāriet no standarta attēla skaidruma
televīzijas (525 rindas) uz augstāka attēla skaidruma
televīziju HDTV (virs 1000 rindām).
Šajā
projektā iesaistījās daudzi ievērojami tehnikas
ražotāji un izveidojās liela ciparu televīzijas alianse Grand Aliance (sk. arī SP 1998/3,
19. lpp.). Pakāpeniski ASV izveidojās septiņas ciparu
televīzijas sistēmas, tāpēc pieņēma lēmumu
apvienot to priekšrocības un izveidot vienu. 1987. gadā
sāka izstrādāt ATSC, taču pirmā ciparu
televīzijas sistēma parādījās tikai 1990. gadā.
ATSC standartu
apstiprināja 1996. gadā, tomēr HDTV reglamentējošie
parametri un lielumi netika standartizēti. Sākotnēji ATSC
standarts pieļāva izmantot 36 DTV signāla formātus.
Teorētiski DTV sistēmu varēja organizēt jebkurā no
šiem formātiem, bet praktiski, lai nesarežģītu un
nesadārdzinātu jau tā ne pārāk lētos DTV
uztvērējus, formātu skaits tika samazināts līdz 18. TV
attēla rindu skaita izvēle tika ierobežota ar 480, 720 un 1080
t. s. aktīvām rindām, pie sešām kadru frekvencēm
(23,98; 24,00; 29,97; 30,00; 59,94 un 60,00 Hz) (sk. 1. tabulu).
1. tabula
ATSC attēlu formāti
Aktīvās rindas |
Aktīvie pikseļi uz rindu |
Attēla platuma/augstuma attiecība |
Kadru frekvence (Hz) * |
Izvēršanas metode |
480 |
640 |
4:3 |
1,2,4,5,7,8 4,5 |
progresīvā rindpārleces |
|
704 |
4:3, 16:9 |
1,2,4,5,7,8 4,5 |
progresīvā rindpārleces |
720 |
1280 |
16:9 |
1,2,4,5,7,8 |
progresīvā |
1080 |
1920 |
16:9 |
1,2,4,5,7,8 4,5 |
progresīvā rindpārleces |
* Kadru frekvences
kodi: 1 = 23,98 Hz; 2 = 24,00 Hz; 4 = 29,97 Hz; 5 = 30,00 Hz; 7 = 59,94 Hz; 8 =
60,00 Hz .
Bet kas šai
laikā notiek Eiropā? Atšķirībā no ASV Eiropā
90. gadu sākumā populāra šķita pa pusei analogā,
pa pusei digitālā MAC (Multiplexed
Analog Components) hibrīdsistēma. Vienas TV attēla rindas
laikā tika pārraidīts: laikā saspiests spilgtuma
signāls (1,5 reizes), krāsu starpības signāli (3 reizes),
kā arī digitālā formātā skaņas
pavadījuma signāli plus dati (sinhrosignāli, teleteksts u. c.)
(1. zīm.).
U, V
Digitālais signāls Analogais signāls +0,5 +0.4 0 -0,4 -0,5
References līmenis
Skaņas signāli un dati Krāsu starpības signāli
Spilgtuma
signāls Laika ass 10,3 ms 17,2 ms 34,4 ms 64 ms
1. zīm.
Rindas formāts D2-MAC sistēmā.
Eksperti
vērtēja, ka attēla kvalitāte ir mazliet labāka
nekā PAL, NTSC vai SECAM sistēmā. Taču nākošais
posms augstas izšķirtspējas TV ieviešana t. s. HD-MAC,
kas bija jārealizē saskaņā ar EUREKA-95 Eiropas projektu,
abonentu trūkuma dēļ (?) tā arī nenotika. Patlaban
D2-MAC standarta izplatība satelīttelevīzijā aizvien
sašaurinās. MAC hibrīdsistēmas, acīmredzot, ir lemtas
neveiksmei.
Eiropas DTV
speciālisti gāja citu, no ASV atšķirīgu ceļu,
viņu galvenais mērķis bija apmierināt tirgus
vajadzības. Tika izveidots DVB (Digital
Video Broadcasting) konsorcijs, kura sastāvā ietilpa
vairākas mērķgrupas. Eiropas ciparu televīzijas projekta
priekšgalā sākotnēji bija nevis televīzijas
speciālisti, bet ekonomisti un mārketinga speciālisti, kas
sāka ar rūpīgu tirgus izpēti. Pētījumu
rezultātā tika izstrādātas rekomendācijas izveidot
televīziju, kas varētu būt interaktīva un spējīga
piedāvāt patērētājam daudz kanālu. Netika
plānots ar lēcienu ieviest HDTV, lai gan uzmanība tika
pievērsta attēla kvalitātei.
Japāņu
sistēma parādījās deviņdesmito gadu beigās.
Tā daudzējādā ziņā balstījās uz DVB
konsorcija sasniegumiem. Japāņiem mērķis bija
piedāvāt parastajam ikdienas skatītājam augstas
kvalitātes televīziju ar pakalpojumu integrāciju
ēterā tiek raidīta kāda informācijas plūsma, kas
vienlaikus satur televīzijas attēlu ar standarta un HDTV attēla
skaidrumu, radio programmas, teleteksta sistēmu, kustīgas un
nekustīgas attēla pārraides, vairākas televīzijas
atbalsta sistēmas, elektroniskos ceļvežus, laika ziņas,
jaunākas ziņas, sistēmas, kas veicina interneta
attīstību, datorprogrammas. Nav jāaizmirst, ka jau 1988.
gadā Japānā stājās ierindā Japānas
raidīšanas korporācijas (NHK) izstrādātā
paaugstinātā skaidruma HDTV sistēma ar attēlu 1125 rindu
klājumā. Tā bija t. s. MUSE (Multiple
SubNyquist Sampling Encoding) uzlabota analogi digitālā
hibrīdsistēma, kas pretēji eiropiešu HD-MAC
pakāpeniski ieviesās un darbojas vēl patlaban ar vairāk
nekā 1,3 miljoniem abonentu.
Modulācijas veidi
Lai gan
koncepcijas ir principiāli dažādas, tomēr
atšķirības nav tik lielas, kādas kādreiz bija
krāsu televīzijas standartiem. Tas saistīts ar to, ka datiem,
kurus pārraida šajās trijās sistēmas, jābūt
kodētiem MPEG2 sistēmā. Tā kā MPEG2 dekoderi ir
gandrīz vissarežģītākā televīzijas
uztvērēja daļa, tad arī tehniskās atšķirības
starp šīm sistēmām nav tik principiālas un
nepārvaramas. Skatītāji varbūt ne vienmēr pamana
atšķirības starp sistēmām, jo Eiropas variants
arī var piedāvāt HDTV kvalitātes televīziju.
Piemēram, Austrālijā DVB darbojas augsta attēla skaidruma
televīzija, bet Eiropas valstīs standarta attēla asuma
televīzija.
Principiālas
atšķirības ir starp šo trīs sistēmu
modulācijas veidiem. Amerikāņi pieņēma ciparu variantu
modulācijas sistēmai, kas gadu desmitu laikā labi kalpoja
analogajā televīzijas apraidē. Tā ir vienjoslas
amplitūdas modulācija ar daļēji slāpētu blakus
joslu un nesējfrekvenci (2. zīm.).
8VSB nesējs
Nospiestā apakšējā sānu josla 0,31 MHz Frekvence 6 MHz
2. zīm. ATSC
DTV raidītāja frekvenču spektrs.
Tomēr
jaunajam variantam ir arī dažas atšķirības - tā
ir ciparu sistēma, t. s. 8VSB (astoņu līmeņu)
daudzlīmeņu amplitūdas modulācija, nesējfrekvences
līmenis ir neliels (tomēr amerikāņu sistēmā
tā ir nepieciešama, lai varētu nodrošināt
sinhronizācijas drošību). Parametrus izraudzījās, lai
vienkāršotu pāreju no analogās televīzijas uz ciparu
televīziju un samazinātu intermodulācijas kropļojumus starp
ciparu un analogajā formātā strādājošām
stacijām. Tomēr amerikāņu sistēmai pašā ASV
izplatība vēl ir neliela un attīstības tempi atpaliek no
prognozēm. Tas, iespējams, saistīts ar to, ka HDTV, uzlabota
attēla skaidruma televīzija, skatītājam nemaz tik ļoti
nav vajadzīga, televīzijas uztvērēji šķiet
dārgi, ne visi grib tādus pirkt, jaunu programmu tikpat kā nav,
HDTV tiek dublētas tās pašas programmas, kuras pārraida
standarta attēla skaidruma formātā (t. i., 525 rindās).
Koncepcijai
attēla skaidrums un tikai pēc tam viss pārējais
vairāk piekristu ķīnieši. Viņu izdevumu
struktūrā augstas kvalitātes televīzija, mūzikas
centri utt. ir augstākā līmenī nekā
amerikāņiem. Tiem pirmajā vietā ir māja,
mašīna un tikai pēc tam elektronika, ķīniešiem
pretēji - sākumā elektronika, tikai pēc tam viss
pārējais. Pēc tirgus pētījumiem ķīnieši
ir vairāk nobrieduši pirkt HDTV televizorus, kuri maksā no 2000
līdz 3000 dolāru, nekā bagātie amerikāņi.
Eiropieši
pieņēma daudznesēju modulācijas sistēmu COFDM (sk.
arī SP 2001/1, 26. lpp.). Tā ir kodēta sistēma ar
pretkļūdu aizsardzību, frekvenču blīvējumu, datu
multipleksēšanu, ortogonālo frekvenču
multipleksēšanu (visas nesējfrekvences, kuras pārraida datu
fragmentus, ir ortogonālas), kurai ir augsti raksturlielumi un kura
ļauj strādāt ar ļoti zemu signāla/trokšņu
attiecību kanālā. Nesēju ortogonalitāte
nozīmē to, ka daudzie nesēji izvietoti tādos frekvences
punktos, kur blakus nesēju amplitūdas ir vienādas ar nulli.
Tā rezultātā uztvērējā katra nesēja demodulators
nemana blakus nesēju traucējošo iedarbību, lai gan to
spektri var nedaudz pārklāties (sk. arī SP 2001/1, 26. lpp.).
Tie ir svarīgi nosacījumi, lai vienkāršotu un uzlabotu DTV
uztvērēja raksturlielumus.
Būtiski ir
tas, ka maģiskā COFDM modulācija arī augstam
trokšņu līmenim, kā arī daudzstaru uztveršanas
apstākļos. Tāpēc to bez problēmām var izmantot
pilsētās, kur no celtnēm atstaroto daudzstaru
radioviļņu uztveršana ir neizbēgama. Tiešā un
atstarotā signāla sadarbībā interferences dēļ
daži spektra komponenti tiek slāpēti, citi pastiprināti.
Amerikāņu
ATSC modulācijas sistēmā atsevišķu spektra komponentu
slāpēšana var tikt kompensēta uz frekvenču korekcijas
rēķina, bet, ja atstarojošā signāla un papildsignāla
līmenis ir tāds pats kā tiešā signāla
līmenis, tad atsevišķu komponentu interferences
rezultātā spektra daļa tiek noslāpēta līdz nullei
un nekāda korekcija nav spējīga atrisināt šo
problēmu. Taču eiropiešu DVB COFDM sistēma ir ar lielu
nesējfrekvenču daudzumu, tāpēc dažas
atsevišķās nesējfrekvences var uztvērējā
viegli atjaunot ar kļūdu atrašanas un korekcijas sistēmu.
Nesējfrekvenču
daudzums DVB ir ļoti liels no 2000 līdz 8000. Tas nozīmē,
ka datu plūsma ir sadalīta uz astoņiem tūkstošiem
nesēju un simbolu maiņas frekvence ir 8000 reižu mazāka.
ATSC sistēmā simbolu maiņas frekvence ir 10,76 MHz. DVB COFDM
sistēmā ir cita aina. Pārraidīto datu ātrums tiek it
kā pazemināts, jo tos, kaut arī vienlaikus, nes, piemēram,
viens no 8000 nesēju. Bet simbola garums tiek palielināts. Tā
aktīvais periods ir zem 1 milisekundes (precīzāk, 896 ms). Lai
likvidētu atstarotā signāla vai cita DTV raidītāja no
tālienes nākušo signāla traucējošo
iedarbību, pirms simbola aktīvā perioda paredz t. s.
aizsargintervālu. Ja traucējošais atstarotais signāls ir
īsāks un nav pārsniedzis aizsargintervālu, tas
netraucē. Piemēram, ja 8000 nesēju gadījumā
aizsargintervāls ir 224 ms, tad visi atstarotie (laikā
aizkavētie) traucējošie signāli pat ar līmeni, kas
vienāds ar derīgā signāla līmeni, nodzisīs,
līdz kamēr pienāks atbilstošā nesēja atnestais
derīgais simbols (bitu kopa). Svarīgais nosacījums ir tikai tas,
lai traucēklis būtu īsāks par aizsargintervālu.
Tā rezultātā uzlabojas attēla skaidrums pilsētās,
radioviļņu daudzstaru izplatīšanās nosacījumos.
Ļoti daudzās t. s. ortogonālās nesējfrekvences, kas
nodrošina garu simbolu maiņas periodu, rada labvēlīgus apstākļus
vienfrekvences valsts tīkla jeb SFN (Single
Frequency Network) izveidei.
Liktenīgā izvēle
Parasti
kaimiņpilsētās raidītāji darbojas
dažādās frekvencēs, citādi tie traucē cits citam.
DVB sistēmā visas valsts, kontinenta teritoriju var pārklāt
ar vienu un to pašu frekvenci. Ja sistēma ir nejutīga pret
atstaroto signālu, tas nozīmē, ka tā tieši tāpat
nebūs jutīga pret signālu, kurš tiek pārraidīts
kaimiņpilsētā, piemēram, 20-30 km attālumā
tajā pašā frekvencē. Ja zināms, kuri komponenti
interferences rezultātā pastiprinās, bet kuri tiek
slāpēti, komponentus var iezīmēt. Visām DTV
sistēmām ir raksturīga hierarhiskā pārraide, kad uz
vienas nesējfrekvences var pārraidīt vairākas programmas.
DVB sistēmas īpatnība ir tā, ka COFDM parametrus var
mainīt ļoti lielās robežās.
DVB sistēmai
ir daudz kopēja ar kabeļu un satelītu televīziju.
Lielākā atšķirība virszemes apraidei ir tā, ka
zemes raidīšanai nāk klāt ārējā
kodēšana. Šie apstākļi palīdzēja DVB
sistēmai kļūt populārai. Pat tās valstis, kuras
iepriekš bija nolēmušas pāriet uz ATSC sistēmu,
sāk pārdomāt. No lielajām valstīm galīgu
lēmumu vēl nav pieņēmusi Ķīna, Brazīlija,
kura noraidīja ATSC, bet nevar izdomāt, ko ieviest japāņu
vai eiropiešu sistēmu. Austrālija un visa Eiropa
pieņēmusi DVB standartu, Krievija de
facto arī pieņēma, kaut gan oficiāla lēmuma
vēl nav (lēmums par virszemes apraides veidu valstī
jāpieņem valdībai) (sk. arī SP 2001/3, 32. lpp.).
Ar kabeļu un
satelīttelevīziju viss ir daudz vienkāršāk.
Operatoriem ir lielāka izvēles brīvība, taču ar
virszemes apraidi ir citādi. Amerikā vairāki operatori
uzstāj, lai atļautu iziet ēterā DVB sistēmā.
Arī Aizsardzības ministrija bija pret ATSC sistēmu, jo virszemes
televīzijas apraide ir ļoti svarīgs informācijas
līdzeklis tajos gadījumos, kad notiek kādas katastrofas -
viesuļvētra vai karš -, kad jānodod ārkārtas
paziņojumi. Tā kā amerikāņiem ir ļoti labi
attīstīta kabeļtīklu struktūra, ATSC sistēma labi
darbojas arī daudzstaru pārraides apstākļos. Lielajās
pilsētās visās mājās ir kabeļu televīzija ar
kvalitatīvām antenām uz jumtiem, tāpēc daudzstaru
uztveršanas traucējumu tikpat kā nav. Bet, ja nu
Ņujorkā ir viesuļvētra? Tāda sistēma
tūlīt iziet no ierindas, un pārraidīt ārkārtas
paziņojumus nav iespējams. Bet DVB sistēma labi strādā
daudzstaru uztveršanas apstākļos, to var uztvert ar istabas
antenu, pat ar vada gabalu, metāla stieni - ar ko pagadās.
Tāpēc Aizsardzības ministrija ir pret ATSC sistēmu,
tomēr Federālā sakaru komisija paliek pie sava viedokļa, jo
process ir aizgājis pārāk tālu, lai tagad to mainītu.
Kāpēc
amerikāņi nepieņēma tādu labu sistēmu kā
CODFM? Vai tad viņi par to nezināja? Zināja, šo
sistēmu piedāvāja kanādieši. Eiropieši
izstrādāja DVB standartus, ņemot vērā
pētījumus Amerikā. Sistēmas izvēle bija tikai laika
jautājums. Amerikāņi sāka darbu pie savām ATSC
sistēmām 1987. gadā, kad modulācijas sistēma CODFM
tikko lika pirmos soļus ārpus laboratorijas un deva ne visai labus
rezultātus. ATSC sistēmas rezultāti bija labāki, un Grand Aliance izvēlējās
tieši to, iespējams, pieņemdama, ka neviens neko labāku
neizdomās. Bet izrādījās, ka eiropieši, izmantojot
amerikāņu pētījumu rezultātus, tomēr izveidoja
labāku sistēmu.
Digitālā televīzija Krievijā
Pēdējo
desmit gadu laikā Krievijas televīzijā valdīja gan Eiropas,
gan Amerikas standarti. 1998. gada notika pirmā Radiofrekvenču Valsts
komisijas sēde ciparu televīzijas jautājumos, kur tika pieņemts
lēmums, ka Krievijā ir jāattīsta DVB standarts - līdz
2008. gadam televīzijas sistēmām ir jāatbilst Eiropas
standartiem un specifikācijām.
TeleMedium ir pirmā Krievijas televīzijas kompānija, kas sāka
digitālās televīzijas pārraidi šīs valsts
teritorijā. Lai varētu izstrādāt stratēģiju
pārejai uz ciparu televīziju, dažos rajonos noorganizēja
tās pārraidi izmēģinājuma režīmā.
Sakaru ministrijā pieņēma lēmumu atbrīvot trīs
frekvenču kanālus Sanktpēterburgā, Maskavā un
Nižņijnovgorodā, lai varētu sākt eksperimentālas
pārraides.
2000. gada 26.
jūlijā izsludināja konkursu, kura gaitā izdalīja
trīs licences eksperimentālas pārraides sākšanai.
Parasti šādas licences cena ir vairāk nekā viens miljons
ASV dolāru, bet šajā gadījumā par to vajadzēja
maksāt tikai 30 ASV dolāru - ar noteikumu, ka operatori veiks kompleksus
izmēģinājumus elektromagnētiskās savietojamības
noteikšanai, ka arī veselu virkni citu izmēģinājumu un
testu, kas turpmāk palīdzēs ciparu televīzijas
attīstības stratēģijas izstrādāšanai
Krievijā.
Licenci
eksperimentālai raidīšanai Sanktpeterburgā saņēma
TeleMedium, bet Maskavā un
Nižņijnovgorodā - valsts radio meitas struktūra.
2001. gada 19.
februārī Sanktpēterburgā notika pirmā ciparu
televīzijas pārraide. Nepieciešamais aprīkojums atrodas Sanktpeterburgas Radio un televīzijas
pārraides centrā: pieci metru viļņu raidītāji
(156 kW), 10 decimetru viļņu raidītāji (98 kW), 15
FM/UĪV raidītāji (95 kW), MMDS (Microwave Multipoint Distribution System) sistēma.
Nodrošinātas peidžinga un trankinga iespējas.
Temperatūra ģeneratoru telpās ir līdz 50o C.
Multipleksori un aprīkojums ir no BarcoNet
un Tandberg, uztvērēji Nokia, Samsung, PACE, Humax, Visionetics, UniCom, bet
raidītāji - Krievijas a/s Mart.
Sākumā ciparu pārraidei tika atvēlētas tikai trīs
stundas diennaktī, pēc tam šīs laiks tika pagarināts
līdz astoņām, tad sešpadsmit stundām, bet
vēlāk ciparu televīzijas pārraide notika visu diennakti.
Šobrīd
darbojas viena četrstāvu paneļu antena ar diviem analogiem
kanāliem. Antenas piekares augstums ir 210 metri, fīdera augstums
270 m. Raidītāja darbības zonā izvietoja kontroles
uztveršanas punktus (uztvērējus, televizorus), kuros veica
kontroles mērījumus un novēroja, kas notiek ēterā.
Mērījumi tika veikti ar ciparu plūsmu analizatora
palīdzību, tika pētīta arī elektromagnētiskā
situācija. Speciālisti novēroja, kā notiek signālu
uztveršana.
Eiropā
starpība starp attēla un skaņas nesošām
frekvencēm ir 5,5 MHz, bet Krievijā 6,5 MHz. Eiropas DVB
standartā tajā daļā, kur aprakstīta ciparu
televīzijas signāla spektra maska, teikts, ka skaitļi, kas
attiecas uz Austrumeiropas valstīm, ir eksperimentāli un
pārbaudāmi. Eksperti prognozē, ka nākošajā
Austrumeiropas valstu DVB standarta revīzijā prasības pret raidītājiem
tiks mainītas, jo Eiropas standartus pilnībā ieviest
Krievijā nav iespējams.
Mobila uztvere
Ciparu televīzijas signālu var uztvert gan
stacionāri, gan ar kompakto antenu, gan arī mobili. Lai novērotu
mobilo uztveršanu, TeleMedium
speciālisti izmantoja speciāli aprīkotu automašīnu.
Mērījumi un novērojumi tika veikti ciparu televīzijas
raidīšanas zonā.
Eksperimenta
gaitā noskaidroja, ka mobilā uztveršana ir iespējama:
· tikai QPSK
½ modulācijas režīmā un uztvert var tikai vienu
programmu;
· tikai izmantojot
vertikālo polarizāciju;
· tikai vienas
frekvences tīklā.
Noskaidrojās, ka mobilā ciparu televīzijas signāla uztveršana nebūs komerciāli pieprasīta nestabilā attēla dēļ (attēla stabilitāti pilsētas apstākļos ietekmē gan garām braucošie autobusi, gan meteoroloģiskie apstākļi, gan arī reljefs un citi faktori). Taču teorētiski mobilās uztveršanas stabilitāte ir ļoti liela līdz pat 80 procentiem. Sliktos apstākļos ciparu signāls pazūd uzreiz; analogajā