Dators - mana virtuālā redze
Neredzigie informaciju iegust interneta
Lielākajai sabiedrības
daļai visai maz rūp neredzīgi cilvēki. Daudziem
šķiet, ka tā ir it kā cita pasaule, ar kuru jātiek
galā piederīgajiem un profesionāļiem. Tomēr šīs
abas pasaules var visai veiksmīgi satuvināt ar īpašu datorprogrammu
un interneta palīdzību. Neredzīgie un vājredzīgie
izmanto abas datora intelekta spējas rakstīšanas un
lasīšanas prasmi, tā daudzkārt paplašinot
izglītošanās un darba iespējas. Latvijas Neredzīgo
biedrības (LNB) Rehabilitācijas centra datorapmācības
speciālisti Sandra DUKAĻSKA un Uģis KRŪKLIŅŠ
demonstrēja programmas un pastāstīja SP, kā cilvēki ar
redzes traucējumiem apgūst datorprasmi.
Neredzīgu
cilvēku problēmas
Iespēju apgūt izglītību
neredzīgajiem cilvēkiem deva Braila raksts starptautiska
rakstības sistēma neredzīgajiem. Braila raksta pamatā ir
sešu reljefu punktu kopa, ko lasa ar taustes palīdzību. To 1824.
gadā izgudroja franču pedagogs Luijs Brails, latviešu valodas
alfabēts izstrādāts 1922. gadā. Tā iespējams
lasīt un rakstīt tekstu, apzīmēt ciparus,
matemātiskās zīmes, ķīmiskās formulas, notis. Ar
Braila rakstību un, izmantojot priekšā lasīšanu,
desmiti cilvēku no tūkstošiem, kam dzīvi apgrūtina
redzes traucējumi vai pilnīgs tās zudums, ir ieguvuši
augstāko izglītību.
Tomēr arī izglītoto neredzīgo
cilvēku informācijas lauks pirmsdatora laikmetā bija ļoti
ierobežots, darba iespējas minimālas, viņi
bieži bija atkarīgi no
citiem. Tāpēc apkārtējos neredzīgu un
vājredzīgu cilvēku dzīve nereti vieš žēlumu. Tomēr
rehabilitācijas speciālisti akcentē, ka neredzīgs
cilvēks no mums gaida nevis līdzjūtību, bet gan praktisku,
konkrētu palīdzību. Mūsdienās datorapmācība
ir viens no konkrētākajiem un efektīvākajiem
palīdzības veidiem.
Kā tas iespējams?
IT rīku paletē ir speciālas
apmācību un lietojumprogrammas, kuru galvenā
priekšrocība ir to pielāgojamība apmācāmās
personas redzes īpatnībām. Tāpēc vājredzīgu
vai neredzīgu cilvēka dzīvē datoram ir atšķirīga
loma. Pirmie strādā, izmantojot redzi, otrie - tausti un dzirdi.
Vājredzīgie darbā izmanto redzi un lieto
gan taustiņu komandas, gan arī peli. Skolotāji uzsver, ka
svarīgākais ir iemācīties pārvaldīt ekrāna
elementus bez redzes kontroles (lai to lieki nenoslogotu). Ekrāna elementu
un izvēlņu satura apguve notiek līdzīgi topogrāfijas
apguvei svešā vietā. Vispirms tiek apzināts katrs
atsevišķais izvēlnes elements, pēc tam ceļš,
kā to iegūt (ar cik soļiem), pēc tam elementu secība
un saistība, kas dod kopējo ainu. Mācību gaitā rodas
pieredze un pārliecība, ka noteiktā secībā
izpildītie soļi ļauj vienmēr sasniegt vēlamo
rezultātu. Tad arī samazinās vēlme kontrolēt datora vadības
procesu ar redzi, un acis var noslogot tikai darāmā darba izpildei.
Pamatapmācība nodrošina, ka
vājredzīgs cilvēks iemācās patstāvīgi strādāt Windows vidē, apgūst prasmi darbā ar MsWord un MsExcel dokumentiem, grafiskajiem un mūzikas failiem, prot
atvērt mapes, kārtot failus, darboties ar disketēm un CD,
kā arī izmantot e-pastu un internetu. Vajadzības
gadījumā tiek apgūtas arī citas programmas.
Vājredzīgo apmācība
Izmanto parastu PC ar maksimāli lielu displeju.
Lieto īpašas programmas (piemēram, ZOOMtext Extra vai Magic),
kas nodrošina individuāli nepieciešamo ekrāna
palielinājumu - jebkuru tā elementu var palielināt līdz pat 16 reizēm; iespējams
mainīt arī krāsu un kontrastu režīmus. Papildu
iespēja: kontrolēt dotās komandas un aktivētos ekrāna
elementus ar dzirdes palīdzību (darbojas runas sintēze
angļu valodā). Šīs
speciālās programmas darbojas Windows
vidē kā palīglīdzeklis darbam ar jebkuru citu
lietojumprogrammu. Vajadzīgo informāciju nepieciešamības
gadījumā iespējams
izdrukāt palielinātā redzīgo rastā ar parasto
printeri.
Iespējams izmantot arī televizorlupu
īpašu aparātu, kas spēj tā kameras redzeslaukā novietotu tekstu
palielināt uz ekrāna pat piecdesmitkārtīgi.
Atkarībā no lietotāja redzes īpatnībām var
mainīt teksta fonu un burtu krāsu: zili burti uz sarkana fona vai
dzelteni uz violeta. Rezultātā cilvēks ar redzes
problēmām, sistemātiski strādājot, izveido tādas
datorlietošanas iemaņas, ar kurām var strādāt Windows vidē ne sliktāk
kā cilvēks ar normālu redzi.
Neredzīgu cilvēku apmācība
Neredzīgam cilvēkam darbs ar datoru pamatā
balstās uz taustes un dzirdes izmantošanu, līdz ar to
nepieciešamās palīgtehnoloģijas ir daudz
dārgākas. Mācību sākumā izmanto arī maketus
un reljefus attēlus, kas palīdz veidot priekšstatu par topogrāfisko ainu uz datora
ekrāna, neredzīgajiem radītas taktilas mācību
grāmatas (gan tikai angļu valodā).
Rakstīšanai izmanto parasto
tastatūru, iemācoties 10 pirkstu metodi. Tā kā peles
lietošana ir apgrūtināta, jāapgūst visu komandu
došana ar taustiņu kombinācijām (tā, kā to dara
vairums datora profesionāļu). Tastatūras apguve nereti notiek
pat ātrāk nekā vājredzīgajiem, kurus traucē
cenšanās rezultātu kontrolēt ar redzi.
Neredzīgie darbam izmanto
ekrānlasošas programmas (piemēram, ASV ražoto JAWS) -
dators balsī nosauc ne tikai nospiestos taustiņus, dotās
komandas, bet arī nolasa tekstu, kas
redzams uz ekrāna. Runas sintēzi latviešu valodā
nodrošina programma WinTalker Voice,
kas vēl ir jāpilnveido.
Tāpēc pagaidām tiek izmantoti arī lietuviešu valodas
runas sintezatori Apollo (radīti
angļu firmā pēc Lietuvas izglītības ministra
lūguma) un programmas WinTalker
Voice čehu valodas versija, jo šīs ir mūsu runai un
rakstībai tuvākas valodas.
Kā monitors tiek izmantots
speciāls Braila raksta displejs (zem datora tastatūras novietota
elektronisku reljefu punktu rinda), kas katru uz ekrāna redzamo rindu,
kurā tobrīd atrodas kursors, pārveido reljefos, ar pirkstu
sataustāmos neredzīgo raksta burtos. Tā var gan
pārbaudīt ievadāmā teksta pareizību, gan arī
lasīt jebkuru elektronisku tekstu. Braila sešpunktu kods uz
tastatūras ir papildināts ar vēl diviem punktiem, kas
palīdz identificēt kursora atrašanās vietu, kā
arī kontrolēt teksta formatēšanas komandas. Braila displeja
izmantošana padara darbu precīzāku, bet runas sintēze dod
iespēju to veikt ātrāk.
Informāciju iespējams
arī izdrukāt Braila rakstā - šim nolūkam kalpo
īpašs printeris, kam komandas iespējams dot arī ar
taustiņiem uz tā priekšējā paneļa un kas par attiecīgo
komandu informē balsī.
Arī neredzīgo
apmācības rezultāts nodrošina pilnīgi
patstāvīgu datora lietošanas iespēju. Izmantojot
specializētās palīgtehnoloģijas, iespējams
strādāt ar tekstiem, skaitļiem, datu bāzēm,
ieskanētu informāciju, iegūt izdrukas parastā vai
neredzīgo rakstā.
Interneta
lietošana neredzīgajiem
Tomēr īpaši atzīmējamas
iespējas, ko specializētas tehnoloģijas cilvēkam ar redzes
traucējumiem paver interneta lietošana. Jau tagad
rehabilitācijas centrā apmācītie neredzīgie
cilvēki izmanto Lursoft
bibliotēku, laikrakstu elektroniskās versijas, lasot ar runas
sintēzi vai Braila displeju. Lai internets kļūtu
pieejamāks, mājas lapu veidotājiem būtu jāatceras, ka
cilvēkiem ar redzes traucējumiem, kuri izmanto
palīgiekārtas, ir svarīgi, lai
navigācijas elementi atrastos pēc iespējas vienās un
tajās pašās vietās. Nevēlama ir tekstu veidošana
uz attēlu fona; svarīgi, lai teksta un fona krāsa ir pietiekami
atšķirīga, lai burtu kontūras būtu asas, lai
attēliem tiktu pievienoti ALT teksti. Jāizmanto tādi HTML kodi, kas lietotājam ļauj
izvēlēties sev piemērotu fonu, tā izmēru vai
krāsu.
LNB Rehabilitācijas centrs
Latvijas Neredzīgo biedrības
Rehabilitācijas centrs dibināts 1993. gadā, bet darbību
datorapmācībā sācis
1998. gadā, kad, pateicoties karalienes Julianas fonda (Nīderlande)
materiālajam atbalstam, tika iegādāts Latvijā pirmais (un
šobrīd joprojām vienīgais) pilnais datorkomplekts
neredzīgiem lietotājiem. Laika gaitā rasti līdzekļi
nepieciešamās tehnikas un programmu iegādei, nesen viens no
PHARE projekta birojiem Rīgā
uzdāvinājis lietotu datortehniku. Taču, sagatavojot aizvien
jaunus lietotājus (pašlaik to ir apmēram 60), jādomā,
kā iegūtās iemaņas varēs izmantot savā
pilsētā vai pagastā. Te galvenais nosacījums datora un
printera pieejamība.
Centra darbinieki ir pārliecināti, ka šie
cilvēki var strādāt ar lielu atdevi, jo pasaulē
netrūkst piemēru, kad valsts pārvaldes darbā vai
privātfirmās strādā cilvēki ar redzes
problēmām. Kāds no lieliem biroja preču
vairumpiegādātājiem ASV valdības iestādēm
vienā no birojiem nodarbina tikai cilvēkus ar redzes
traucējumiem. Viņi strādā patstāvīgi,
pieņemot un datu bāzē ievadot
klientu pasūtījumus. Lietuvā vairāki pilnīgi
neredzīgi cilvēki sekmīgi strādā par juristiem. Latvijā
jau apgūtās datorzināšanas darbā izmanto gan
skolotāji un ierēdņi, gan žurnālisti, gan
pašnodarbinātie redzes invalīdi un studenti (pārsvarā
gan tikai vājredzīgi cilvēki).
Pašlaik centrs, saņemot
valsts finansējumu, apmāca cilvēkus no visas Latvijas, jo
tehnoloģiskās iespējas pagaidām ļauj to veikt tikai
Rīgā. Tomēr nelieli
datorcentri attīstās arī Liepājā, Rēzeknē,
Cēsīs. Cerēsim, ka izglītības mecenāti, kuru
skaits Latvijā pakāpeniski aug, pievērsīsies šādu
centru izveidei arī citos rajonos. Vājredzīgajiem
nepieciešamo ekrāna attēlu palielinošo programmu cena ir ap 500 600 USD, bet
ekrānlasošā programma JAWS ir divas reizes dārgāka.
Šīs izmaksas tomēr ir nosacīti lētas, ja
salīdzina ar citu neredzīgajiem nepieciešamo tehniku - Braila
displejs maksā no 5000 līdz
vairāk nekā 10 000 USD, bet latviešu valodai piemērojams
Braila printeris no 4000 USD.
Cilvēkam ar redzes
traucējumiem dators dod gan darba, gan mācību, gan
sociālās saskarsmes iespējas. Vājredzīgam vai
neredzīgam cilvēkam uzdāvināts dators vai apmācību
iespēja nozīmē gandrīz tikpat, cik izslāpušajam
ūdens malks.
Informācija par IT piedāvājumu redzes
invalīdiem internetā: http://www.freedomscientific.com
Laura KALINKA
LNB
Rehabilitācijas centrs: http://lnbrc.lv
Rīgā,
Pāles ielā 14/3a, LV-1024
Tālrunis/fakss
7531602
Paraksts pie foto
Rehabilitācijas
centra datorapmācības speciālists Uģis
Krūkliņš demonstrē programmu vājredzīgiem
cilvēkiem ar palielinātiem ekrāna elementiem.
Guntas
KĻAVIŅAS foto
Lielākajai sabiedrības
daļai visai maz rūp neredzīgi cilvēki. Daudziem
šķiet, ka tā ir it kā cita pasaule, ar kuru jātiek
galā piederīgajiem un profesionāļiem. Tomēr šīs
abas pasaules var visai veiksmīgi satuvināt ar īpašu datorprogrammu
un interneta palīdzību. Neredzīgie un vājredzīgie
izmanto abas datora intelekta spējas rakstīšanas un
lasīšanas prasmi, tā daudzkārt paplašinot
izglītošanās un darba iespējas. Latvijas Neredzīgo
biedrības (LNB) Rehabilitācijas centra datorapmācības
speciālisti Sandra DUKAĻSKA un Uģis KRŪKLIŅŠ
demonstrēja programmas un pastāstīja SP, kā cilvēki ar
redzes traucējumiem apgūst datorprasmi.
Neredzīgu
cilvēku problēmas
Iespēju apgūt izglītību
neredzīgajiem cilvēkiem deva Braila raksts starptautiska
rakstības sistēma neredzīgajiem. Braila raksta pamatā ir
sešu reljefu punktu kopa, ko lasa ar taustes palīdzību. To 1824.
gadā izgudroja franču pedagogs Luijs Brails, latviešu valodas
alfabēts izstrādāts 1922. gadā. Tā iespējams
lasīt un rakstīt tekstu, apzīmēt ciparus,
matemātiskās zīmes, ķīmiskās formulas, notis. Ar
Braila rakstību un, izmantojot priekšā lasīšanu,
desmiti cilvēku no tūkstošiem, kam dzīvi apgrūtina
redzes traucējumi vai pilnīgs tās zudums, ir ieguvuši
augstāko izglītību.
Tomēr arī izglītoto neredzīgo
cilvēku informācijas lauks pirmsdatora laikmetā bija ļoti
ierobežots, darba iespējas minimālas, viņi
bieži bija atkarīgi no
citiem. Tāpēc apkārtējos neredzīgu un
vājredzīgu cilvēku dzīve nereti vieš žēlumu. Tomēr
rehabilitācijas speciālisti akcentē, ka neredzīgs
cilvēks no mums gaida nevis līdzjūtību, bet gan praktisku,
konkrētu palīdzību. Mūsdienās datorapmācība
ir viens no konkrētākajiem un efektīvākajiem
palīdzības veidiem.
Kā tas iespējams?
IT rīku paletē ir speciālas
apmācību un lietojumprogrammas, kuru galvenā
priekšrocība ir to pielāgojamība apmācāmās
personas redzes īpatnībām. Tāpēc vājredzīgu
vai neredzīgu cilvēka dzīvē datoram ir atšķirīga
loma. Pirmie strādā, izmantojot redzi, otrie - tausti un dzirdi.
Vājredzīgie darbā izmanto redzi un lieto
gan taustiņu komandas, gan arī peli. Skolotāji uzsver, ka
svarīgākais ir iemācīties pārvaldīt ekrāna
elementus bez redzes kontroles (lai to lieki nenoslogotu). Ekrāna elementu
un izvēlņu satura apguve notiek līdzīgi topogrāfijas
apguvei svešā vietā. Vispirms tiek apzināts katrs
atsevišķais izvēlnes elements, pēc tam ceļš,
kā to iegūt (ar cik soļiem), pēc tam elementu secība
un saistība, kas dod kopējo ainu. Mācību gaitā rodas
pieredze un pārliecība, ka noteiktā secībā
izpildītie soļi ļauj vienmēr sasniegt vēlamo
rezultātu. Tad arī samazinās vēlme kontrolēt datora vadības
procesu ar redzi, un acis var noslogot tikai darāmā darba izpildei.
Pamatapmācība nodrošina, ka
vājredzīgs cilvēks iemācās patstāvīgi strādāt Windows vidē, apgūst prasmi darbā ar MsWord un MsExcel dokumentiem, grafiskajiem un mūzikas failiem, prot
atvērt mapes, kārtot failus, darboties ar disketēm un CD,
kā arī izmantot e-pastu un internetu. Vajadzības
gadījumā tiek apgūtas arī citas programmas.
Vājredzīgo apmācība
Izmanto parastu PC ar maksimāli lielu displeju.
Lieto īpašas programmas (piemēram, ZOOMtext Extra vai Magic),
kas nodrošina individuāli nepieciešamo ekrāna
palielinājumu - jebkuru tā elementu var palielināt līdz pat 16 reizēm; iespējams
mainīt arī krāsu un kontrastu režīmus. Papildu
iespēja: kontrolēt dotās komandas un aktivētos ekrāna
elementus ar dzirdes palīdzību (darbojas runas sintēze
angļu valodā). Šīs
speciālās programmas darbojas Windows
vidē kā palīglīdzeklis darbam ar jebkuru citu
lietojumprogrammu. Vajadzīgo informāciju nepieciešamības
gadījumā iespējams
izdrukāt palielinātā redzīgo rastā ar parasto
printeri.
Iespējams izmantot arī televizorlupu
īpašu aparātu, kas spēj tā kameras redzeslaukā novietotu tekstu
palielināt uz ekrāna pat piecdesmitkārtīgi.
Atkarībā no lietotāja redzes īpatnībām var
mainīt teksta fonu un burtu krāsu: zili burti uz sarkana fona vai
dzelteni uz violeta. Rezultātā cilvēks ar redzes
problēmām, sistemātiski strādājot, izveido tādas
datorlietošanas iemaņas, ar kurām var strādāt Windows vidē ne sliktāk
kā cilvēks ar normālu redzi.
Neredzīgu cilvēku apmācība
Neredzīgam cilvēkam darbs ar datoru pamatā
balstās uz taustes un dzirdes izmantošanu, līdz ar to
nepieciešamās palīgtehnoloģijas ir daudz
dārgākas. Mācību sākumā izmanto arī maketus
un reljefus attēlus, kas palīdz veidot priekšstatu par topogrāfisko ainu uz datora
ekrāna, neredzīgajiem radītas taktilas mācību
grāmatas (gan tikai angļu valodā).
Rakstīšanai izmanto parasto
tastatūru, iemācoties 10 pirkstu metodi. Tā kā peles
lietošana ir apgrūtināta, jāapgūst visu komandu
došana ar taustiņu kombinācijām (tā, kā to dara
vairums datora profesionāļu). Tastatūras apguve nereti notiek
pat ātrāk nekā vājredzīgajiem, kurus traucē
cenšanās rezultātu kontrolēt ar redzi.
Neredzīgie darbam izmanto
ekrānlasošas programmas (piemēram, ASV ražoto JAWS) -
dators balsī nosauc ne tikai nospiestos taustiņus, dotās
komandas, bet arī nolasa tekstu, kas
redzams uz ekrāna. Runas sintēzi latviešu valodā
nodrošina programma WinTalker Voice,
kas vēl ir jāpilnveido.
Tāpēc pagaidām tiek izmantoti arī lietuviešu valodas
runas sintezatori Apollo (radīti
angļu firmā pēc Lietuvas izglītības ministra
lūguma) un programmas WinTalker
Voice čehu valodas versija, jo šīs ir mūsu runai un
rakstībai tuvākas valodas.
Kā monitors tiek izmantots
speciāls Braila raksta displejs (zem datora tastatūras novietota
elektronisku reljefu punktu rinda), kas katru uz ekrāna redzamo rindu,
kurā tobrīd atrodas kursors, pārveido reljefos, ar pirkstu
sataustāmos neredzīgo raksta burtos. Tā var gan
pārbaudīt ievadāmā teksta pareizību, gan arī
lasīt jebkuru elektronisku tekstu. Braila sešpunktu kods uz
tastatūras ir papildināts ar vēl diviem punktiem, kas
palīdz identificēt kursora atrašanās vietu, kā
arī kontrolēt teksta formatēšanas komandas. Braila displeja
izmantošana padara darbu precīzāku, bet runas sintēze dod
iespēju to veikt ātrāk.
Informāciju iespējams
arī izdrukāt Braila rakstā - šim nolūkam kalpo
īpašs printeris, kam komandas iespējams dot arī ar
taustiņiem uz tā priekšējā paneļa un kas par attiecīgo
komandu informē balsī.
Arī neredzīgo
apmācības rezultāts nodrošina pilnīgi
patstāvīgu datora lietošanas iespēju. Izmantojot
specializētās palīgtehnoloģijas, iespējams
strādāt ar tekstiem, skaitļiem, datu bāzēm,
ieskanētu informāciju, iegūt izdrukas parastā vai
neredzīgo rakstā.
Interneta
lietošana neredzīgajiem
Tomēr īpaši atzīmējamas
iespējas, ko specializētas tehnoloģijas cilvēkam ar redzes
traucējumiem paver interneta lietošana. Jau tagad
rehabilitācijas centrā apmācītie neredzīgie
cilvēki izmanto Lursoft
bibliotēku, laikrakstu elektroniskās versijas, lasot ar runas
sintēzi vai Braila displeju. Lai internets kļūtu
pieejamāks, mājas lapu veidotājiem būtu jāatceras, ka
cilvēkiem ar redzes traucējumiem, kuri izmanto
palīgiekārtas, ir svarīgi, lai
navigācijas elementi atrastos pēc iespējas vienās un
tajās pašās vietās. Nevēlama ir tekstu veidošana
uz attēlu fona; svarīgi, lai teksta un fona krāsa ir pietiekami
atšķirīga, lai burtu kontūras būtu asas, lai
attēliem tiktu pievienoti ALT teksti. Jāizmanto tādi HTML kodi, kas lietotājam ļauj
izvēlēties sev piemērotu fonu, tā izmēru vai
krāsu.
LNB Rehabilitācijas centrs
Latvijas Neredzīgo biedrības
Rehabilitācijas centrs dibināts 1993. gadā, bet darbību
datorapmācībā sācis
1998. gadā, kad, pateicoties karalienes Julianas fonda (Nīderlande)
materiālajam atbalstam, tika iegādāts Latvijā pirmais (un
šobrīd joprojām vienīgais) pilnais datorkomplekts
neredzīgiem lietotājiem. Laika gaitā rasti līdzekļi
nepieciešamās tehnikas un programmu iegādei, nesen viens no
PHARE projekta birojiem Rīgā
uzdāvinājis lietotu datortehniku. Taču, sagatavojot aizvien
jaunus lietotājus (pašlaik to ir apmēram 60), jādomā,
kā iegūtās iemaņas varēs izmantot savā
pilsētā vai pagastā. Te galvenais nosacījums datora un
printera pieejamība.
Centra darbinieki ir pārliecināti, ka šie
cilvēki var strādāt ar lielu atdevi, jo pasaulē
netrūkst piemēru, kad valsts pārvaldes darbā vai
privātfirmās strādā cilvēki ar redzes
problēmām. Kāds no lieliem biroja preču
vairumpiegādātājiem ASV valdības iestādēm
vienā no birojiem nodarbina tikai cilvēkus ar redzes
traucējumiem. Viņi strādā patstāvīgi,
pieņemot un datu bāzē ievadot
klientu pasūtījumus. Lietuvā vairāki pilnīgi
neredzīgi cilvēki sekmīgi strādā par juristiem. Latvijā
jau apgūtās datorzināšanas darbā izmanto gan
skolotāji un ierēdņi, gan žurnālisti, gan
pašnodarbinātie redzes invalīdi un studenti (pārsvarā
gan tikai vājredzīgi cilvēki).
Pašlaik centrs, saņemot
valsts finansējumu, apmāca cilvēkus no visas Latvijas, jo
tehnoloģiskās iespējas pagaidām ļauj to veikt tikai
Rīgā. Tomēr nelieli
datorcentri attīstās arī Liepājā, Rēzeknē,
Cēsīs. Cerēsim, ka izglītības mecenāti, kuru
skaits Latvijā pakāpeniski aug, pievērsīsies šādu
centru izveidei arī citos rajonos. Vājredzīgajiem
nepieciešamo ekrāna attēlu palielinošo programmu cena ir ap 500 600 USD, bet
ekrānlasošā programma JAWS ir divas reizes dārgāka.
Šīs izmaksas tomēr ir nosacīti lētas, ja
salīdzina ar citu neredzīgajiem nepieciešamo tehniku - Braila
displejs maksā no 5000 līdz
vairāk nekā 10 000 USD, bet latviešu valodai piemērojams
Braila printeris no 4000 USD.
Cilvēkam ar redzes
traucējumiem dators dod gan darba, gan mācību, gan
sociālās saskarsmes iespējas. Vājredzīgam vai
neredzīgam cilvēkam uzdāvināts dators vai apmācību
iespēja nozīmē gandrīz tikpat, cik izslāpušajam
ūdens malks.
Informācija par IT piedāvājumu redzes
invalīdiem internetā: http://www.freedomscientific.com
Laura KALINKA
LNB
Rehabilitācijas centrs: http://lnbrc.lv
Rīgā,
Pāles ielā 14/3a, LV-1024
Tālrunis/fakss
7531602
Paraksts pie foto
Rehabilitācijas
centra datorapmācības speciālists Uģis
Krūkliņš demonstrē programmu vājredzīgiem
cilvēkiem ar palielinātiem ekrāna elementiem.
Guntas
KĻAVIŅAS foto