Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Bilance kā allaž - pozitīva

   

Autors

 

Pasaules telekomunikāciju nozares vēsmas, protams, skar arī Latvijas uzņēmumus, tāpēc viss, kas tajos norisinās, jāaplūko kopsakarībās. Nevienam nav noslēpums, ka balss sakaros aizvien lielāku lomu ieņem mobilās sarunas un fiksēto abonentu pakāpeniski kļūst aizvien mazāk. Tomēr salīdzinājumā ar pārējo Baltijas valstu vadošajiem operatoriem Lattelekom abonentu skaits sarucis vismazāk un ir pat trīskārt mazāks nekā Lietuvos Telekomas, turklāt investīcijas tīkla modernizācijā šogad plānotas visai iespaidīgas - 60 miljoni latu. Īpaši, ņemot vērā saspringto situāciju pirms tirgus liberalizācijas, tie ir pat ļoti labi rādītāji (starp citu, tā esot lielākā summa, ko uzņēmums fiziski spējīgs izmantot gada laikā). Vēl konkrētāk to pierāda nesen Lattelekom direktoru padomē apstiprinātie pērnā gada pārskata rezultāti.

 

 Stratēģija

Laiks, kas atlicis līdz nozares tirgus liberalizācijai 2003. gada 1. janvārī, ļauj Lattelekom tāpat kā citiem telekomunikāciju pakalpojumu sniedzējiem plānot darbību, paredzot tirgus situāciju nākotnē. Ņemot vērā aizvien pieaugošo konkurenci datu pārraides un interneta pakalpojumu tirgū, Lattelekom pērn ieviesa jaunu darbības modeli un organizācijas struktūru. Jaunais modelis ir daudz elastīgāks, ļauj vieglāk pielāgoties pārmaiņām tirgū un koncentrēt spēkus jaunu uzņēmējdarbības virzienu attīstībai. Uzņēmuma pārstukturizācijas projekts ir daļa no t.s. 500 dienu programmas, kuras īstenošana sākta 2001. gada vidū un kuras mērķis ir konkurētspējas stiprināšana un sagatavošanās liberalizēta telekomunikāciju tirgus videi.

 

Tīkla modernizācija

Pērn tāpat kā iepriekš uzņēmuma galvenais uzdevums bija telekomunikāciju tīkla modernizācija. Pērnā gada nogalē tīkla ciparizācijas līmenis bija 68,6  procenti (2002. gada marta beigās - 70,4 %) - tā bija vislielākā ciparizācijas dinamika kopš 1997. gada. Tikai pērn vien ciparizācijas apjoms palielinājās par 16,4 procentiem. Tika uzstādīti un paplašināti 54 ciparu centrāļu iznesumi 35 apdzīvotās vietās, un ciparu tīklam pieslēgto tālruņa līniju skaits 2001. gadā pārsniedza iepriekšējā gada rādītājus par 112 000, kopskaitā sasniedzot pusmiljonu. Plānots, ka  gada beigās ciparsignāla līniju īpatsvars palielināsies līdz 80 procentiem.

Viens no galvenajiem mūsdienīgu telekomunikāciju pakalpojumu priekšnoteikumiem ir optisko kabeļu tīkls, kas nodrošina  augstas kvalitātes tālruņu sakarus un datu pārraidi. Pērn Lattelekom ir ieguldījis vairāk nekā 630 kilometru optisko kabeļu, bet 90 kilometri optisko līniju tika izbūvēti, attīstot piekļuves tīklu, kas ļauj apmierināt lielu uzņēmumu pieprasījumu pēc platjoslas datu pārraides pakalpojumiem ar ātrumu līdz 1000 Mbit/s. Lattelekom optisko kabeļu tīklu kopējais garums sasniedzis 3 497 kilometrus.

 Telekomunikāciju un datu pārraides tīkla infrastruktūras modernizācijā pērn ieguldīti 54,2 miljoni, bet kopējā kapitālieguldījumu summa kopš 1994. gada sasniegusi 405 miljonus latu.

2001. gadā bija vērojama Lattelekom abonentu samazināšanās tendence - kopumā par 1,8 procentiem. Tas izskaidrojams gan ar jaunu tehnoloģiju ienākšanu Latvijā, gan ar mobilo tālruņu cenu un pakalpojumu tarifu samazināšanos, gan arī ar to, ka aizvien vairāk biznesa klientu izmanto biroja centrāles. Līdz ar to nedaudz samazinājies arī tālruņa līniju skaits uz 100 iedzīvotājiem, šobrīd tas ir 30,7.

2001. gadā kopējās izejošo sakaru plūsmas apjoms Lattelekom tīklā bija par 1,1 procentu lielāks nekā 2000. gadā. To skaitā 77 procenti bija vietējās sarunas. Par 33,5 procentiem palielinājās sarunu minūšu apjoms ar mobilā tālruņa abonentiem.

 

Pakalpojumi

Pērn Lattelekom klienti saņēma gandrīz 50 jaunu pakalpojumu. Uzņēmums izstrādājis arī jaunu klientu apkalpošanas stratēģiju, lai katrai klientu grupai būtu iespēja piedāvāt piemērotākos pakalpojumus.

2001. gadā īpaša uzmanība bija pievērsta ISDN un DSL pakalpojumu attīstībai. Ieviesti trīs jauni ISDN pakalpojumi dažādām klientu grupām - Ekonomiskais ISDN, ISDN Birojs un ISDN Birojs Pro. To ierīkošanas izmaksas un tehniskās iespējas ir atšķirīgas, un tie atbilst dažādu klientu grupu vajadzībām. ISDN popularitāti un lietotāju skaitu īpaši palielināja (par 50 %) pērnā gada aprīlī samazinātā ierīkošanas maksa. Vispopulārākie bija pakalpojumi ISDN 2 un ISDN 2+.

Strauji attīstījās arī ADSL (Asymetric Digital Subscriber Line) tehnoloģijas pakalpojumi. Lattelekom piedāvā šo ātras datu pārraides tehnoloģiju jau trešo gadu, un  pērnā gada nogalē tie bija pieejami 63 procentiem uzņēmuma klientu. Biznesa klienti īpaši iecienījuši Ultra DSL ātrgaitas interneta pieslēgumu, bet privātie lietotāji aizvien vairāk bauda Mājas DSL ērtības. 2001. gadā kopējais ADSL pieslēgumu daudzums palielinājās vairāk nekā desmit reižu.

Lattelekom  turpināja pilnveidot jaunās paaudzes datu pakalpojumu Vienotais biznesa tīkls jeb IPVPN (Internet Protocol Virtual Private Network). Kopā ar pērngada martā  atvērto datorcentru un Ātrgaitas datu tīkla piedāvātajām iespējām Vienotais biznesa tīkls kļuvis par ļoti izdevīgu risinājumu maziem un vidējiem uzņēmumiem.

Turpinās arī Lattelekom tradicionālo datu pārraides pakalpojumu - Ciparu nomātā līnija, Biroju savienošana, Frame Relay, X.25 un citu  piedāvājums. Šobrīd tie ir visplašāk pieejamie datu pārraides pakalpojumi, jo Lattelekom piedāvā tos ne vien lielākajās pilsētās un rajonu centros, bet arī citās Latvijas apdzīvotajās vietās. 2001. gadā tradicionālo datu pārraides pakalpojumu apjoms pieauga par 20 procentiem.

 

Starptautiskie sakari

2001. gadā sekmīgas starptautiskās sadarbības rezultātā no ārvalstīm ienākošās balss sakaru plūsmas apjoms palielinājās par 23,8 procentiem, bet izejošā starptautisko sakaru plūsma - par 12,1 procentu. Starptautiskās sakaru plūsmas tranzīta apjoms palielinājās par 26 procentiem. Tā kā Lattelekom ieguvis International Simple Voice Resale (ISVR) licenci, varēja sākties sakaru plūsmas apmaiņa, izmantojot pakalpojumu sniegšanas punktu (PoP) Londonā.

Latvijā  notiek strauja starptautisko interneta pakalpojumu vairumtirdzniecība, kur Lattelekom ieņem stabilas līderpozīcijas. Pakalpojumu apjoms palielinājās vairāk nekā divas reizes, bet kopējā pārraides jauda pārsniedza 100 Mbit/s. Izveidota laba sadarbība arī ar vienu no lielākajiem pasaules interneta pakalpojumu sniedzējiem Worldcom (UUNet).

Lai arī turpmāk Lattelekom saglabātu augstu konkurētspēju brīvā tirgus apstākļos, pērn uzņēmums sāka mūsdienīgas, jaunākajām tirgus prasībām atbilstošas starpoperatoru norēķinu sistēmas ieviešanu. To plānots pabeigt šogad.

Lattelekom speciālisti  sākuši izstrādāt starpsavienojumu standartpiedāvājumu. Pēc Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprinājuma saņemšanas to paredzēts izmantot 2003. gadā.

 

Lattelekom īpašās preču zīmes

Apollo

Apollo ir līderis interneta iezvanpieejas pakalpojumu tirgū. 2001. gadā pieauga gan Apollo iezvanpieejas lietotāju (par 58%), gan minūšu (par 86%) skaits. Apollo pastāvīgie interneta pieslēgumi biznesa klientiem pērn auguši trīskārt. 2001. gadā Apollo vairākas reizes palielināja  starptautiskā interneta kapacitāti, un gada beigās tā sasniedza 30 Mbit/s.

Apollo veiksmīgi ienācis arī e-komercijas tirgū. Pērn elektroniskajā lielveikalā ApolloPlaza tika veikti aptuveni 10 procentu no visiem e-komercijas darījumiem Latvijā. Apollo pozīcijas vēl vairāk nostiprināja gada nogalē pārņemtais interneta izsoļu portāls Perc.lv un interneta reklāmas vadības sistēma Double Click, kas nodrošina ap 30 mediju aģentūru un individuālo reklāmdevēju baneru izvietošanu interneta mājas lapās un portālos. Sākta arī cieša sadarbība ar vairākiem Latvijā populāriem vortāliem.

 

Verdi

Lattelekom preču zīme Verdi izveidota tikai pirms gada, bet jau kļuvusi par vienu no IT tirgus līderiem Latvijā. Verdi Informācijas sistēmas un konsultācijas  sniedz plaša spektra IT pakalpojumus, biznesa konsultācijas uzņēmuma resursu un klientu attiecību pārvaldībā, kā arī izstrādā specializētas programmatūras. Verdi sniedz pakalpojumus gandrīz 40 Latvijas uzņēmumiem, to skaitā ir gan bankas (Hansabanka, Unibanka, Krājbanka), gan uzņēmums Latvijas Gāze, gan arī dažādas valsts institūcijas un Saeima.

Verdi speciālistu augsto profesionalitāti apliecina ciešā sadarbība ar tādiem IT uzņēmumiem kā IBM, Alcatel, Sun Microsystems, Oracle, MicroLink, Accenture. Verdi lielākais klients joprojām ir Lattelekom - izveidots korporatīvais datu pārraides tīkls ar gandrīz 4000 datoriem visās Latvijas malās. Pērn  sākta jaunas klientu un starpoperatoru norēķinu sistēmas Interconnect ieviešana, kuru plānots pabeigt šogad.

 

118

Uzziņu dienests 118 ir viens no populārākajiem Latvijā. Ik dienas uzziņu dienesta operatori sniedz informāciju aptuveni 35 000 zvanītāju, t.i. par 14 procentiem vairāk nekā 2000. gadā. Tas nepārtraukti attīstās, piedāvājot ne tikai telefona uzziņas, bet arī citus (to skaitā 118 portāla) pakalpojumus.

Lattelekom ir četri operatoru centri, kas atrodas Rīgā, Cēsīs, Rēzeknē un Liepājā. Tie nodrošina iekšzemes un starptautisko tālsarunu savienošanu, starptautiskās uzziņas, telekonferences savienošanu, bojājumu pieteikšanu, kā arī tādus jaunus pakalpojumus kā Telemārketings, Maksā zvana saņēmējs u.c.

 

 Investīcijas un ieņēmumi

2001. gadā Lattelekom strādāja visai sarežģītos ekonomiskajos, politiskajos un juridiskajos apstākļos, tomēr, pateicoties uzņēmuma Direktoru padomes un vadības sekmīgai sadarbībai, kā arī  visu struktūrvienību pašaizliedzīgam darbam, tika sasniegti labi darbības rezultāti.  Uzņēmuma pērnā gada ieņēmumi ir 144,638 miljoni, bet peļņa - 24,7 miljoni latu (par 6 % vairāk nekā 2000. gadā). Tiesa, sakarā ar aizvien pieaugošiem izdevumiem par amortizāciju un tīkla uzturēšanu  peļņa no saimnieciskās darbības salīdzinājumā ar 2000. gadu ir samazinājusies par 16 procentiem, bet tā joprojām ir visai ievērojama - 21,96 milj. latu. Lattelekom joprojām ir arī viens no lielākajiem nodokļu maksātājiem valstī, un pērn dažādos nodokļos samaksāts 29,4 miljoni latu.

 

Sagatavots pēc Lattelekom

gada pārskata materiāliem

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001