Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Pareizi sakari faraoniem un admirāļiem

   

Autors

 

Nereti dzirdēts nozares ekspertu viedoklis, ka gan CeBIT, gan  Baltic IT&T izstāde pamazām zaudē agrāko dinamiku un vērienīgumu. Kāpēc?  Varbūt, cenšoties cits citu pārspēt, esam pārmērīgi aizrāvušies ar grandioziem stendiem, bet ekspozīcijām nereti pietrūkst mērķtiecīguma un motivācijas. No otras puses, nozares tehnoloģijas vairs neattīstās tik strauji, unikālu gardo kumosiņu stendos kļūst aizvien mazāk. Gandrīz visi jaunumi ir iepriekš prognozējami, revolucionāru sprādzienu tikpat kā nav. Ko tādā gadījumā reklamēt? Varbūt nemaz nav vajadzīgas skaļas reklāmas, bet vienkārši  jāmaina orientieri, pagriežoties par 180 grādiem un ejot tieši uz mērķi. Tieši tā, kā nu jau otro gadu Baltic IT&T rīkojas Telia Latvija.  Par šo īpašo koncepciju stāsta Telia Latvija mārketinga direktors Mikus OZOLS un mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Liene VOINA.

 

Pareizu sakaru piramīdā

Daudzi vēl labi atceras Telia Latvija pērnā gada stendu izstādē Baltic IT&T - minigolfa laukumu, kur kopā ar klientiem varēja gan attīstīt sportiskās iemaņas, gan patērzēt par darījumiem. Šogad jauns pārsteigums - piramīda. Milzu piramīda tikai Telia Latvija klientiem,  lai viņi tur justos īpaši! Ruletes un Black Jack spēļu galdi veselas četras dienas bija tikai Telia Latvija īpašo viesu - klientu - rīcībā. Tomēr maldās tie, kas domā, ka piramīdā valdīja azartspēļu gars. Šai reizē spēles bija tikai savdabīga relaksācija, fons lietišķām sarunām.

M. Ozols:- Telia Latvija piramīda nebūt nav jāuztver kā pašreklāma. Tas ir stabilu partnerattiecību simbols, būve ar klasiski skaidru un izteiksmīgu formu, kas stabili stāv uz zemes, bet tiecas pret debesīm. Varētu teikt arī, ka tas ir Telia Latvija daudzšķautņaino risinājumu un pakalpojumu simbolisks tēls, vide, kurā var notikt tikai PAREIZI SAKARI.

 Kopš pērnā gada veidojam arī īpašas mārketinga aktivitātes - pasākumu pasākumā vai izklaidi un nesteidzīgas sarunas kopā ar klientu. Izstāde ir vieta, kur, mūsuprāt, to vislabāk var izdarīt. Varētu teikt arī tā, ka Baltic IT&T ir viens no mūsu uzņēmuma centrālajiem mārketinga notikumiem, kuram rūpīgi gatavojamies veselu gadu. Viss ir  pārdomāts līdz pēdējam sīkumam, komanda strādā ar milzīgu atbildības sajūtu, turklāt vērotājam no malas tas izskatās tik brīvi un nepiespiesti, it kā tā būtu viena vienīga improvizācija.

Piramīdas ideja radās jau pērnā gada izstādes laikā un tās autore ir Liene Voina. Atlika vien tāds nieks kā šo trako ideju realizēt. Tā tapa sadarbībā ar firmu Bulterjers.

- Salīdzinājumā ar golfa laukumu šāgada piramīdas ārējais veidols un iekštelpas saturs liecina, ka arī pats uzņēmums ir kļuvis citādāks, - skaidro Liene Voina. - Ar šādas piesātinātas simbolikas palīdzību mēs vēlamies apliecināt, ka uzņēmumu (tāpat kā piramīdu) var brīvi aplūkot no visām pusēm, tur nav nekā slēpjama, nekā tāda, par ko mēs nebūtu gatavi diskutēt ar klientiem. Piramīdas iekštelpas konceptuālais risinājums liecina, ka  Telia Latvija ir ne tikai labs sabiedrotais komunikācijās un sakaros, bet  arī lielisks partneris izklaidē.

 

Kopēja izklaide, kopējs bizness

Pirmajā brīdī daudzus varbūt izbrīna princips: ieeja pareizu sakaru piramīdā tikai  Telia Latvija klientiem. Bet nevienam taču nav liegts par tādu kļūt un izbaudīt īpašā viesa statusu nākamajā reizē! Turklāt tieši tā arī izpaužas Telia Latvija koncepcijas mērķtiecīgums: nevis dežūrēt stendā, gaidot, vai kāds par to nepainteresēsies, bet precīzi organizēt laiku, vidi, izklaides, brīvu un patīkamu gaisotni. Lieki piebilst, ka ielūgto klientu atsaucība bija ļoti liela, jo kurš gan spētu turēties pretī tādam vilinājumam: ienirt gluži vai sirreālā miera un intimitātes gaisotnē (kad ārpusē visi nervozi rosās, skrien, dun, sēc metāliskās skaļruņu balsīs) un justies vienlaikus tik īpaši! Tā vien šķita, ka piramīdas saimnieki jau pa gabalu sajūt īpašās gaisa vibrācijas, tuvojoties kādam viesim, jo visi, kas tajā ienāca, ik mirkli jutās gaidīti, draudzīgas uzmanības un patīkamas gaisotnes ieskauti.

Pirmajā acumirklī šķiet - traks savienojums: klasiskās piramīdas miers un spēļu zāles azarts. Šoreiz gan bija gluži citādi. Kā skaidroja Mikus Ozols, mērķis nebūt nebija spēlēt azartspēles, bet kazino ir pietiekami spēcīgs instruments, kas ļauj cilvēkus izsist laukā no ierastā dzīves ritma. Galu galā tā bija tikai ērta un  netradicionāla vide, kur varētu uz brīdi atslēgties no straujā dzīves ritma TUR, ĀRPUS PIRAMĪDAS.

Tie, kuri vēlējās, varēja likt uz savu laimīgo ciparu (protams, bez naudas vai citiem laimestiem),  bet varēja arī nespēlēt neko, tikai vērot gaismas mūziku (tai bija radīta īpaša programma) un nesteidzīgi aprunāties piramīdas mājīgajā mierā. Kā pastāstīja Mikus Ozols, Telia Latvija komanda kopā ar viesiem esot novērtējuši spēļu rezultātus pēc savas īpašās sistēmas: ja klientam veicas, tas nozīmē, ka sadarbība ar Telia ir ļoti auglīga, ja veicas mazāk - tātad vēl kāda skrūvīte jāpieregulē, kāda blīve jānomaina, lai kopdarbības mehānismā nebūtu ne mazākās aizķeršanās.

Patiesībā gan nekādas aizķeršanās nav un klienti saprotas ar telijiešiem gluži vai no pusvārda. Liene Voina jūtas gandarīta, ka Telia Latvija ir tik brīnišķīgi klienti: - Tās nekādi nav pērc un pārdod attiecības, bet domubiedru sadarbība. Allaž esam priecīgi sagaidīt klientu un klients arī ir priecīgs, ka viņš ir uzaicināts un var labi pavadīt laiku kopā, izklaidēties, atpūsties un pārrunāt  būtiskas lietas.

Saruna - auglīgas sadarbības izpausme

M. Ozols: - Ir dažādi klienta un pakalpojumu sniedzēja attiecību posmi: pirmais -  pārdevējs uzmācas klientam, otrais - klients bez mitas rausta un dzenā pārdevēju, ja kaut kas īsti nav kārtībā. Toties trešajā posmā klients un pakalpojumu sniedzējs draudzīgi sarunājas un lietišķi apspriež darījumus kā domubiedri  un partneri. Telia Latvija ir sasniegusi trešo attiecību posmu, un izstāde ir lieliska izdevība, lai to apliecinātu. Mēs izvēlamies piemērotu vietu un radām vidi sarunai, bet svarīgi ir pārliecināties, vai arī klienti tai ir gatavi. Mūsējie ir. Tātad abas puses ir savstarpēji ieinteresētas komunikācijā un tā ir efektīva, līdz ar to arī mērķis ir sasniegts.

Nekad neesam šķirojuši klientus mazos un lielos, mums viņi visi ir vienlīdz nozīmīgi un ir pelnījuši  nedalītu uzmanību. Mūsu uzdevums ir atbalstīt klientus un veicināt viņu uzņēmumu attīstību, lai viņi kļūtu vēl veiksmīgāki. Liela nozīme šai ziņā ir dažādiem biznesa risinājumiem, un tie sastāv ne tikai no dzelžiem un programmatūras, bet arī no cilvēciskajām attiecībām. Un galu galā (daļēji arī ar mūsu palīdzību) nereti sanāk tā, ka sākotnēji nelielais uzņēmums pēc pāris gadiem var iekļūt lielo līgā.

Telia Latvija allaž ievērojusi principu: ja dari, tad dari to labi, ja nespēj - labāk nedari nemaz. Uzņēmuma komandai ir liels gandarījums, ka tās labie darbi (arī - piramīdā) nesuši augļus. Kā pastāstīja Liene Voina, klienti bija patīkami pārsteigti par piramīdā pavadīto laiku un  oriģinālo risinājumu. Daudzi, kas vēl atcerējās pērnā gada golfa laukumu, esot nākuši palūkoties, ko gan Telia Latvija izgudrojusi šoreiz. Telia International Carrier viceprezidentam Peram Okem Sjoblomam (Per-Åke Sjöblom) un citiem International Carrier kolēģiem šāda pieeja šķita kas gluži jauns, viņi bija pārsteigti par šādu koncepciju un pilnībā to atbalstīja. Viņu pārsteigums audzis augumā redzot, ar kādu iedvesmu telijieši pie tās strādā, kādas idejas tur rodas.

 

Nevis pašreklāma, bet efektīvs mārketings

Zīmīgi, ka Telia Latvija koncepcija kardināli atšķiras no lielākā vairuma izstādes dalībnieku, kuru galvenais mērķis ir - piesaistīt pēc iespējas vairāk publikas, rīkojot dažādas akcijas, konkursus, loterijas. Publicitāti tā, protams, var iegūt, arī izstādes apmeklētāji ir priecīgi, ja var kaut ko laimēt. Vēl labāk, ja izdodas gūt kādu noderīgu informāciju (piemēram, lekcijas un iespēja pasērfot internetā). Tomēr visu šo akciju mērķis ir - reklamēt savu uzņēmumu, produktus, pakalpojumus. Tas, protams, nav nekas slikts, bet atšķirība starp pārējiem Baltic IT&T dalībniekiem un Telia Latvija ir tieši tāda pati, kāda ir starp reklāmu un mērķtiecīgu mārketingu. Telia Latvija šobrīd varbūt vairs nav vienīgais, toties pirmais nozares uzņēmums, kas ieviesa t.s. viesotāja (hosting)  izstādes koncepciju. Tās ārējās  izpausmes jau aprakstītas, bet stratēģiski tas nozīmē arī to, ka visi  finanšu ieguldījumi ir  ļoti  precīzi un mērķtiecīgi, nav nekādu nejaušu, neprognozējamu situāciju. Protams, tas prasa ļoti saspringtu visas komandas darbu, precīzu plānošanu, toties rezultāts dod maksimālu efektu ne vien pašam uzņēmumam, bet arī tā klientiem.

Mikus Ozols uzskata, ka ir vajadzīgas trīs lietas,  lai izstāde dotu reālu efektu: laba ideja, pietiekami daudz naudas un saliedēta, radoša komanda. Telia Latvija tas viss  bija, ir un būs.

Gunta KĻAVIŅA

 

Telia Latvija SIA

Lielvārdes ielā 8a

Rīgā, LV-1006

Tālr. 7082100

Fakss 7550083

e-pasts:info@telia.lv

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001