Analogie fotomateriāli
Neskatoties uz fotomaterialu daudzveidibu, to uzbuves pamati ir loti
lidzigi - gaismas jutigais slanis, papildslani un pamatne
Lai gan
fotomateriāli ir daudzveidīgi, to uzbūves pamati ir ļoti
līdzīgi - gaismas jutīgais slānis, papildslāņi un
pamatne, uz kuriem tie uzklāti.
Lai lietotāji zinātu, kādus
fotomateriālus izvēlēties darbam, tie atkarībā no paredzētā
izmantošanas mērķa, uzbūves un formāta ir iedalīti vairākās
kategorijās:
vispārējās
lietošanas (amatieru, mākslas un preses
fotogrāfija), speciālie
(tehniskā, zinātniskā, medicīnas, aero, repro,
astronomiskā u. c. fotogrāfija), kinomateriāli
(amatieru, mākslas un dokumentālais kino);
melnbaltie
un krāsu fotomateriāli;
negatīvie
(fotofilmas un kinofilmas), pozitīvie
(fotopapīri un filmas) un reversīvie
(foto un kinofilmas, fotopapīri);
ar
mīkstu, lokanu pamatni (foto un kinofilmas), cietu (stikls, keramika, koks, plastmasa u.c.), papīra (fotopapīrs), auduma (fotoaudums);
lokðņu
(filmas tehniskajām vajadzībām, fotopapīrs) un rullīšu (vispārējās
lietošanas filmas un fotopapīrs).
Gaismas jutīgais
slānis (emulsija)
Fotomateriāla
gaismas jutīgais slānis sastāv no želatīna emulsijas,
kurā atrodas sudraba halogenīda mikrokristāli. Normālos
apstākļos halogenīda saturs emulsijā ir apmēram 40-60
procentu, želatīns 30-50 procentu un emulsijas mitrums
svārstās no 5 līdz 10 procentiem. Emulsija satur arī citas
vielas, kas veido noteiktas fotomateriāla īpašības -
dažādas ķīmiskos un spektrālos sensibilizatorus
(krāsvielas), miecētājus un plastifikatorus, kas veicina
emulsijas mehānisko un termisko izturību, plastiku, kā arī
stabilizatorus, antioksidantus, antiseptiķus, pretaizplīvurojuma un
pretoreola vielas. Šīs vielas emulsijā ir ļoti
niecīgā daudzumā, bet atkarībā no to koncentrācijas
fotomateriāls iegūst raksturīgās īpašības.
Visu
fotomateriālu (arī krāsu) gaismas jutīgā
slāņa uzbūves pamatā ir sudraba halogenīds -
metāliskā sudraba savienojums ar kādu no halogēniem -
broma, hlora vai joda. Fotogrāfijā visbiežāk izmanto broma
savienojumu (bromsudrabu), jo tas no visiem ir visjutīgākais pret
gaismu. Taču daţos gadîjumos izmanto arî hlorsudrabu un
jodsudrabu, pamatâ mazjutîgu filmu un fotopapîru
raţođanâ.
Halogenīds
nav viengabala tas sastāv no ļoti sīkiem mikrokristāliem,
kuru lielums svārstās no vienas tūkstošdaļas līdz
vienai desmittūkstošajai daļai milimetra. Viens
fotomateriāla kvadrātcentimetrs satur no 100 miljoniem līdz 1
miljardam sudraba halogenīda mikrokristālu. Jo tie lielāki, jo
fotomateriāls jutīgāks pret gaismu, taču līdz ar to
arī attēls kļūst graudaināks un otrādi - mazjutīgām
filmām arī grauds ir smalks.
Gaismas
ietekmē sudraba halogenīda mikrokristālos veidojas nelielas
metāliskā sudraba daļiņas. Tās ar aci nav
saskatāmas, tādēļ eksponētā fotomateriāla
attēlu sauc par slēpto jeb latento.
Tā
kā emulsija ir ļoti plāna un neizturīga, to uzklāj uz
visdažādāko veidu pamatnēm - stikla, poliestera,
acetāta, papīra, pauspapīra, auduma. Sākumā foto un
kinofilmu pamatnes ražoja no celuloīda, bet tas bija
ugunsnedrošs materiāls. Rādot kino, sakarsušais projektors
aizdedzināja filmu, tā izraisot biežus ugunsgrēkus
kinozālēs. Mūsdienu filmu pamatnes nedeg, bet kūst.
Krāsu
fotomateriālu emulsija
Krāsu
fotomateriālu emulsija sastāv no trim krāsu jutīgiem
slāņiem: augšējais jutīgs pret zilo, vidējais
pret zaļo un apakšējais pret sarkano. Tā kā
augšējais slānis jutīgs pret aktīvāko no
visām - zilo krāsu, tad, lai tā nenokļūtu līdz
zemākajiem slāņiem, starp augšējo un vidējo
slāni atrodas dzeltenais slānis, kas pats nav jutīgs, bet
darbojas kā filtrs. Rezultātā, eksponējot filmu, katrā
emulsijas slānī rodas slēptais attēls, kas satur tikai
tās objekta daļas, kas atstaro vai izstaro tādas krāsas
gaismu, pret kādu attiecīgais slānis ir jutīgs.
Attīstot
filmu, katrā slānī attīstās tajā esošais
sudraba halogenīds un krāsvielas, veidojot attēlu ar
pretējām krāsām nekā oriģinālā.
Respektīvi - slānī, kas jutīgs pret zilo krāsu,
veidojas dzeltena krāsviela, slānī, kas jutīgs pret
zaļo krāsu, - purpura krāsviela un slānī, kas
jutīgs pret sarkano krāsu, izveidojas gaiši zila krāsviela.
Visas trīs krāsas kopā subtraktīvi veido krāsainu,
negatīvu attēlu. Negatīvā krāsu fotofilma papildus
satur brūni dzeltenu slāni - masku. Tā kā krāsvielas
emulsijā nav ideālas, maska kompensē kropļojumus, lai
kopējot varētu iegūt pareizas krāsas.
Kopējot
fotogrāfiju, process ir tieši tāds pats kā
fotografējot, tikai filmas vietā ir fotopapīrs. Tā kā
negatīvs nesatur ideālu krāsu informāciju, kopējot
nepieciešams krāsu informāciju koriģēt. Agrāk
izmantoja krāsu korekcijas filtrus, mūsdienās datoru.
Reversīvajā
krāsu procesā, lai iegūtu pozitīvu attēlu, jāveic
divas attīstīšanas. Pirmā melnbaltā
attīstīšana izveido emulsijā negatīvu attēlu bez
krāsvielām. Krāsu attīstītājs attīstīta
arī neeksponēto sudraba halogenīdu un slānī
esošās krāsvielas. Beigās viss attīstītais
sudrabs tiek balināts un izskalots no fotomateriāla,
rezultātā iegūstot krāsainu, pozitīvu attēlu.
Gaismas
jutība
Vispārējā
fotomateriāla gaismas jutība ir baltās gaismas iedarbība uz
sudraba halogenīdu, kas ir emulsijā. Taču dabā objektiem
lielākoties ir kāda nokrāsa. Melnbaltā attēlā objekti,
kas ir dažādās krāsās, tiek reproducēti ar
dažāda blīvuma pelēkiem toņiem - no tumšiem
(melniem) līdz ļoti gaišiem (baltiem). Tādēļ
ekspozīciju pieņemts mērīt pēc 18 procentu
pelēkā toņa.
Mūsdienās
fotomateriāla gaismas jutību mēra ISO vienībās,
izmantojot diezgan sarežģītu formulu. Tas ir visā
pasaulē pieņemts vienāds standartlielums, pēc kura
fotomateriālu ražotāji testē emulsijas. Savulaik
atkarībā no valsts bija daudz dažādas jutības
mērvienību ASA (ASV), BS (Anglija), AFNOR-SOF (Francija), NSG
(Japāna), Veston (privātfirma),
General-Electric (ASV privātfirma)
u. c., līdz starptautiskie eksperti nolēma palikt pie viena, lai
ražotājiem un lietotājiem nejauktu galvu ar dažādiem,
pēc jutības aprēķināšanas formulas
atšķirīgiem lielumiem.
Mums
vairāk aktuālas mērvienības bija kādreizējais Padomju
Savienībā pieņemtais GOST standarts, kas tikai nedaudz
atšķīrās no šībrīža ISO. Bet
Austrumvācijā bija standarts, ko mērīja DIN grādos -
18o DIN līdzinājās šībrīža 50
ISO, bet 21o DIN 100 ISO. Trīs grādu starpība
norādīja divreiz lielāku vai mazāku jutību. Arī
šobrīd vācu ražojuma filmām jutība mēdz
būt uzrādīta DIN grādos.
Gaismas
jutība mūsdienu filmām svārstās apmēram no 0,2
līdz 3200 ISO vienību robežās. Ikdienā gan lieto
50800 ISO, kas ir pilnīgi pietiekami, lai nofotografētu lielāko
daļu sižetu. Speciālām vajadzībām izmanto
mazjutīgus un sliktos gaismas apstākļos sevišķi
jutīgus materiālus.
Fotogrāfiskais
platums un kontrasts
Katram
fotomateriāla tipam piemīt noteikts fotogrāfiskais platums
spēja attēlot noteiktu daudzumu toņu gradāciju no tīra
balta līdz dziļi melnam tonim, turklāt, neļaujot izkrist objekta detaļām
gaismās un saglabājot tās ēnās. Lielāks filmas
fotogrāfiskais platums ir vairumam vispārējās
lietošanas negatīvo filmiņu, kas pieļauj ne pārāk
lielas ekspozīcijas kļūdas, saglabājot vairumu detaļu,
kas būtu redzamas, pareizi eksponējot. Loti neliels
fotogrāfiskais platums ir krāsu diapozitīvu filmām,
tādēļ, lai nezaudētu kādā attēla
daļā detaļas, ekspozīcija ir jānosaka ļoti
precīzi.
Fotomateriāla
kontrasts nav gluži tas pats, kas fotogrāfiskais platums, lai gan
zināmā mērā tie ir saistīti lielumi.
Filmiņām ar lielu fotogrāfisko platumu kontrasta pakāpe
vienmēr ir mazāka un otrādi. Taču kontrasts pēc
būtības ir maksimālā blīvuma (nomelnējuma)
atšķirība starp attēla gaišāko un tumšāko
vietu. Ķīmiskās apstrādes procesā to pēc
nepieciešamības var mainīt, tādējādi izmainot
attēla toņu attiecības. Bet nevajag cerēt, ka, mīksti attīstot filmiņu
ar ļoti mazu fotogrāfisko platumu, varēs iegūt
līdzvērtīgu attēlu kā fotomateriālam ar lielu
platumu attēls kļūs pelēks, bet cerētās
detaļas tā arī neparādīsies, jo to tur
vienkārši nav. Pretējā virzienā var rīkoties
droši, jo pazaudēt esošās detaļas nav grūti.
Cilvēka
acs pasauli uztver ar ļoti lielu fotogrāfisko platumu, bet arī
ar pietiekami lielu kontrastu. Tā pielāgojas konkrētam
sižetam gan pēc spilgtuma, gan kontrasta. Fotomateriālam
būtu jānodrošina līdzvērtīgs attēls, bet
šādi savienot abus lielumus nav iespējams un arī nevajag,
jo cilvēkam attēla vizuālā uztvere, vērojot to
dabā un fotogrāfijā, atšķiras. Attēlam
jābūt ar konkrētam sižetam piemērotu kontrastu un
atbilstošu toņu gammu.
Tomēr
ne vienmēr fotogrāfijā jāpanāk dabiskuma efekts.
Mākslinieciskiem un tehniskiem darbiem bieži vien
vispārējās lietošanas fotomateriāli nav
piemēroti, jo tie veido pārāk pareizu attēlu.
Tādā gadījumā jālieto nepieciešamībai vai
idejai atbilstoši materiāli ar palielinātu vai samazinātu
kontrasta pakāpi. Mūsdienu fotomateriāli, ja tos pareizi
apstrādā, nodrošina jebkurai gaumei un vajadzībai
atbilstošu attēlu. Ja ne, tad fotografēts ir uz sižetam
nepiemērotas filmas vai tā sabojāta apstrādes gaitā.
Elmārs
RUDZĪTIS
Lai gan
fotomateriāli ir daudzveidīgi, to uzbūves pamati ir ļoti
līdzīgi - gaismas jutīgais slānis, papildslāņi un
pamatne, uz kuriem tie uzklāti.
Lai lietotāji zinātu, kādus
fotomateriālus izvēlēties darbam, tie atkarībā no paredzētā
izmantošanas mērķa, uzbūves un formāta ir iedalīti vairākās
kategorijās:
vispārējās
lietošanas (amatieru, mākslas un preses
fotogrāfija), speciālie
(tehniskā, zinātniskā, medicīnas, aero, repro,
astronomiskā u. c. fotogrāfija), kinomateriāli
(amatieru, mākslas un dokumentālais kino);
melnbaltie
un krāsu fotomateriāli;
negatīvie
(fotofilmas un kinofilmas), pozitīvie
(fotopapīri un filmas) un reversīvie
(foto un kinofilmas, fotopapīri);
ar
mīkstu, lokanu pamatni (foto un kinofilmas), cietu (stikls, keramika, koks, plastmasa u.c.), papīra (fotopapīrs), auduma (fotoaudums);
lokðņu
(filmas tehniskajām vajadzībām, fotopapīrs) un rullīšu (vispārējās
lietošanas filmas un fotopapīrs).
Gaismas jutīgais
slānis (emulsija)
Fotomateriāla
gaismas jutīgais slānis sastāv no želatīna emulsijas,
kurā atrodas sudraba halogenīda mikrokristāli. Normālos
apstākļos halogenīda saturs emulsijā ir apmēram 40-60
procentu, želatīns 30-50 procentu un emulsijas mitrums
svārstās no 5 līdz 10 procentiem. Emulsija satur arī citas
vielas, kas veido noteiktas fotomateriāla īpašības -
dažādas ķīmiskos un spektrālos sensibilizatorus
(krāsvielas), miecētājus un plastifikatorus, kas veicina
emulsijas mehānisko un termisko izturību, plastiku, kā arī
stabilizatorus, antioksidantus, antiseptiķus, pretaizplīvurojuma un
pretoreola vielas. Šīs vielas emulsijā ir ļoti
niecīgā daudzumā, bet atkarībā no to koncentrācijas
fotomateriāls iegūst raksturīgās īpašības.
Visu
fotomateriālu (arī krāsu) gaismas jutīgā
slāņa uzbūves pamatā ir sudraba halogenīds -
metāliskā sudraba savienojums ar kādu no halogēniem -
broma, hlora vai joda. Fotogrāfijā visbiežāk izmanto broma
savienojumu (bromsudrabu), jo tas no visiem ir visjutīgākais pret
gaismu. Taču daţos gadîjumos izmanto arî hlorsudrabu un
jodsudrabu, pamatâ mazjutîgu filmu un fotopapîru
raţođanâ.
Halogenīds
nav viengabala tas sastāv no ļoti sīkiem mikrokristāliem,
kuru lielums svārstās no vienas tūkstošdaļas līdz
vienai desmittūkstošajai daļai milimetra. Viens
fotomateriāla kvadrātcentimetrs satur no 100 miljoniem līdz 1
miljardam sudraba halogenīda mikrokristālu. Jo tie lielāki, jo
fotomateriāls jutīgāks pret gaismu, taču līdz ar to
arī attēls kļūst graudaināks un otrādi - mazjutīgām
filmām arī grauds ir smalks.
Gaismas
ietekmē sudraba halogenīda mikrokristālos veidojas nelielas
metāliskā sudraba daļiņas. Tās ar aci nav
saskatāmas, tādēļ eksponētā fotomateriāla
attēlu sauc par slēpto jeb latento.
Tā
kā emulsija ir ļoti plāna un neizturīga, to uzklāj uz
visdažādāko veidu pamatnēm - stikla, poliestera,
acetāta, papīra, pauspapīra, auduma. Sākumā foto un
kinofilmu pamatnes ražoja no celuloīda, bet tas bija
ugunsnedrošs materiāls. Rādot kino, sakarsušais projektors
aizdedzināja filmu, tā izraisot biežus ugunsgrēkus
kinozālēs. Mūsdienu filmu pamatnes nedeg, bet kūst.
Krāsu
fotomateriālu emulsija
Krāsu
fotomateriālu emulsija sastāv no trim krāsu jutīgiem
slāņiem: augšējais jutīgs pret zilo, vidējais
pret zaļo un apakšējais pret sarkano. Tā kā
augšējais slānis jutīgs pret aktīvāko no
visām - zilo krāsu, tad, lai tā nenokļūtu līdz
zemākajiem slāņiem, starp augšējo un vidējo
slāni atrodas dzeltenais slānis, kas pats nav jutīgs, bet
darbojas kā filtrs. Rezultātā, eksponējot filmu, katrā
emulsijas slānī rodas slēptais attēls, kas satur tikai
tās objekta daļas, kas atstaro vai izstaro tādas krāsas
gaismu, pret kādu attiecīgais slānis ir jutīgs.
Attīstot
filmu, katrā slānī attīstās tajā esošais
sudraba halogenīds un krāsvielas, veidojot attēlu ar
pretējām krāsām nekā oriģinālā.
Respektīvi - slānī, kas jutīgs pret zilo krāsu,
veidojas dzeltena krāsviela, slānī, kas jutīgs pret
zaļo krāsu, - purpura krāsviela un slānī, kas
jutīgs pret sarkano krāsu, izveidojas gaiši zila krāsviela.
Visas trīs krāsas kopā subtraktīvi veido krāsainu,
negatīvu attēlu. Negatīvā krāsu fotofilma papildus
satur brūni dzeltenu slāni - masku. Tā kā krāsvielas
emulsijā nav ideālas, maska kompensē kropļojumus, lai
kopējot varētu iegūt pareizas krāsas.
Kopējot
fotogrāfiju, process ir tieši tāds pats kā
fotografējot, tikai filmas vietā ir fotopapīrs. Tā kā
negatīvs nesatur ideālu krāsu informāciju, kopējot
nepieciešams krāsu informāciju koriģēt. Agrāk
izmantoja krāsu korekcijas filtrus, mūsdienās datoru.
Reversīvajā
krāsu procesā, lai iegūtu pozitīvu attēlu, jāveic
divas attīstīšanas. Pirmā melnbaltā
attīstīšana izveido emulsijā negatīvu attēlu bez
krāsvielām. Krāsu attīstītājs attīstīta
arī neeksponēto sudraba halogenīdu un slānī
esošās krāsvielas. Beigās viss attīstītais
sudrabs tiek balināts un izskalots no fotomateriāla,
rezultātā iegūstot krāsainu, pozitīvu attēlu.
Gaismas
jutība
Vispārējā
fotomateriāla gaismas jutība ir baltās gaismas iedarbība uz
sudraba halogenīdu, kas ir emulsijā. Taču dabā objektiem
lielākoties ir kāda nokrāsa. Melnbaltā attēlā objekti,
kas ir dažādās krāsās, tiek reproducēti ar
dažāda blīvuma pelēkiem toņiem - no tumšiem
(melniem) līdz ļoti gaišiem (baltiem). Tādēļ
ekspozīciju pieņemts mērīt pēc 18 procentu
pelēkā toņa.
Mūsdienās
fotomateriāla gaismas jutību mēra ISO vienībās,
izmantojot diezgan sarežģītu formulu. Tas ir visā
pasaulē pieņemts vienāds standartlielums, pēc kura
fotomateriālu ražotāji testē emulsijas. Savulaik
atkarībā no valsts bija daudz dažādas jutības
mērvienību ASA (ASV), BS (Anglija), AFNOR-SOF (Francija), NSG
(Japāna), Veston (privātfirma),
General-Electric (ASV privātfirma)
u. c., līdz starptautiskie eksperti nolēma palikt pie viena, lai
ražotājiem un lietotājiem nejauktu galvu ar dažādiem,
pēc jutības aprēķināšanas formulas
atšķirīgiem lielumiem.
Mums
vairāk aktuālas mērvienības bija kādreizējais Padomju
Savienībā pieņemtais GOST standarts, kas tikai nedaudz
atšķīrās no šībrīža ISO. Bet
Austrumvācijā bija standarts, ko mērīja DIN grādos -
18o DIN līdzinājās šībrīža 50
ISO, bet 21o DIN 100 ISO. Trīs grādu starpība
norādīja divreiz lielāku vai mazāku jutību. Arī
šobrīd vācu ražojuma filmām jutība mēdz
būt uzrādīta DIN grādos.
Gaismas
jutība mūsdienu filmām svārstās apmēram no 0,2
līdz 3200 ISO vienību robežās. Ikdienā gan lieto
50800 ISO, kas ir pilnīgi pietiekami, lai nofotografētu lielāko
daļu sižetu. Speciālām vajadzībām izmanto
mazjutīgus un sliktos gaismas apstākļos sevišķi
jutīgus materiālus.
Fotogrāfiskais
platums un kontrasts
Katram
fotomateriāla tipam piemīt noteikts fotogrāfiskais platums
spēja attēlot noteiktu daudzumu toņu gradāciju no tīra
balta līdz dziļi melnam tonim, turklāt, neļaujot izkrist objekta detaļām
gaismās un saglabājot tās ēnās. Lielāks filmas
fotogrāfiskais platums ir vairumam vispārējās
lietošanas negatīvo filmiņu, kas pieļauj ne pārāk
lielas ekspozīcijas kļūdas, saglabājot vairumu detaļu,
kas būtu redzamas, pareizi eksponējot. Loti neliels
fotogrāfiskais platums ir krāsu diapozitīvu filmām,
tādēļ, lai nezaudētu kādā attēla
daļā detaļas, ekspozīcija ir jānosaka ļoti
precīzi.
Fotomateriāla
kontrasts nav gluži tas pats, kas fotogrāfiskais platums, lai gan
zināmā mērā tie ir saistīti lielumi.
Filmiņām ar lielu fotogrāfisko platumu kontrasta pakāpe
vienmēr ir mazāka un otrādi. Taču kontrasts pēc
būtības ir maksimālā blīvuma (nomelnējuma)
atšķirība starp attēla gaišāko un tumšāko
vietu. Ķīmiskās apstrādes procesā to pēc
nepieciešamības var mainīt, tādējādi izmainot
attēla toņu attiecības. Bet nevajag cerēt, ka, mīksti attīstot filmiņu
ar ļoti mazu fotogrāfisko platumu, varēs iegūt
līdzvērtīgu attēlu kā fotomateriālam ar lielu
platumu attēls kļūs pelēks, bet cerētās
detaļas tā arī neparādīsies, jo to tur
vienkārši nav. Pretējā virzienā var rīkoties
droši, jo pazaudēt esošās detaļas nav grūti.
Cilvēka
acs pasauli uztver ar ļoti lielu fotogrāfisko platumu, bet arī
ar pietiekami lielu kontrastu. Tā pielāgojas konkrētam
sižetam gan pēc spilgtuma, gan kontrasta. Fotomateriālam
būtu jānodrošina līdzvērtīgs attēls, bet
šādi savienot abus lielumus nav iespējams un arī nevajag,
jo cilvēkam attēla vizuālā uztvere, vērojot to
dabā un fotogrāfijā, atšķiras. Attēlam
jābūt ar konkrētam sižetam piemērotu kontrastu un
atbilstošu toņu gammu.
Tomēr
ne vienmēr fotogrāfijā jāpanāk dabiskuma efekts.
Mākslinieciskiem un tehniskiem darbiem bieži vien
vispārējās lietošanas fotomateriāli nav
piemēroti, jo tie veido pārāk pareizu attēlu.
Tādā gadījumā jālieto nepieciešamībai vai
idejai atbilstoši materiāli ar palielinātu vai samazinātu
kontrasta pakāpi. Mūsdienu fotomateriāli, ja tos pareizi
apstrādā, nodrošina jebkurai gaumei un vajadzībai
atbilstošu attēlu. Ja ne, tad fotografēts ir uz sižetam
nepiemērotas filmas vai tā sabojāta apstrādes gaitā.
Elmārs
RUDZĪTIS