Liberalizācija - spēle ar daudziem nezināmajiem
Jau vairākus gadus daudzi alkaini gaida 2003
Jau vairākus gadus
daudzi alkaini gaida 2003. gada 1. janvāri, kurš sabiedrības
acīs kļuvis par gluži vai maģisku datumu: nu tik nāks
jaunie laiki, nu tik dzīvosim zaļi, nu tik būs! Tomēr
skaidrs, ka telekomunikāciju tirgus liberalizācijas de iure sākums
nepavisam nenozīmē, ka pāris mēnešos viss kā uz
burvju mājienu mainīsies uz labo pusi, cenas strauji
pazemināsies un sāksies īsta leiputrija. Lai rastos
precīzāks priekšstats par liberalizācijas gaitu Eiropā
un Latvijā, SP aicināja uz diskusiju nozares profesionāļus
- Satiksmes ministrijas Sakaru departamenta direktori Ināru RUDAKU,
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas Telekomunikāciju
un pasta departamenta direktoru Andri VIRTMANI, konsultāciju firmas Ernst
&Young telekomunikāciju industrijas projektu vadītāju
Gundaru RUŽU, Lattelekom Regulēšanas lietu attīstības
direktoru Aivaru KREILI un Telia MultiCom pārstāvjus - tehnisko
direktoru Andri ŠAVALGINU un mārketinga direktoru Kasparu SPUNDI.
- Latvijai
savā ziņā ir paveicies, ka neesam vieni no pirmajiem
liberalizācijas procesa aizsācējiem un varam mācīties
no citu Eiropas valstu kļūdām un pieredzes.
A. Virtmanis: -
1998.
gads Eiropā bija zīmīgs ar to, ka saskaņā ar Eiropas
Savienības direktīvām visās tās dalībvalstīs
bija jāsākas konkurencei. Tomēr jau pēc pirmā gada
atklājās, ka nekur nebija būtisku telekomunikāciju tarifu
samazinājumu, jo tie nebija līdzsvaroti. Tikai otrajā vai
trešajā liberalizācijas gadā, kad katrā no šo
valstu tirgiem iezīmējās nopietni jaunie spēlētāji
un sākās reāla konkurence, klientiem radās izvēles
iespējas, kas ir galvenais tirgus atvēršanas mērķis.
Zīmīgi, ka pat ilgākā laika periodā, arī desmit
gados (Lielbritānija un Zviedrija), nevienā valstī lielie
vēsturiskie monopoli būtiski nav zaudējuši
sākotnējo ietekmi tirgū. Labs modelis Latvijai varētu
būt Zviedrijas tirgus, kur, no vienas puses, nav zudusi Telia ietekme
tirgū, bet, no otras puses, ir radīta labvēlīga vide
uzņēmējdarbībai, paverot iespēju sekmīgai mazu un
vidēju uzņēmumu attīstībai. Zviedrijā līdz
šim ir bijis liberālākais licencēšanas
režīms no visām ES dalībvalstīm, - viņi ir
izdevuši apmēram 700 dažādu licenču un atļauju.
Igaunijā tirgus
liberalizēts 2001. gada sākumā. Zīmīgi, ka tur neviens
neinvestē piekļuves tīklā. Tāpēc ir arī
Eiropas prasība: atsaistīt abonentu piekļuves tīklu.
Igaunijā lielākā interese un investīciju plūsma ir
virzīta uz telekomunikāciju krējumu - starptautiskajiem
pakalpojumiem, jo ir relatīvi vienkārši investēt vienā
centrālē un, noslēdzot starpsavienojuma līgumus,
panākt, ka caur šo centrāli var maršrutēt starptautiskos
izsaukumus. Ar regulēšanu var veicināt piekļuvi,
vienlīdzīgus starpsavienojuma līgumus. Vienlaikus regulatoram
jānodrošina arī vēsturisko operatoru normāls bizness.
Neviens nav ieinteresēts šo kompāniju graušanā vai
darbības sašaurināšanā.
G. Ruža: -
Igaunijā
Eesti Telefon joprojām pieder 90 procenti tirgus, deviņi
procenti sadalās starp diviem lielajiem spēlētājiem - Tele
2 un kādu somu operatoru, bet vienu ieņem mazie
uzņēmumi. Igaunijā izsniegts aptuveni 100 licenču, bet
konkurence reāli izpaužas tikai starptautiskajos pakalpojumos.
- Kuri
uzņēmumi jau ir interesējušies par fiksēto
telekomunikāciju pakalpojumu licencēm Latvijas tirgū?
A. Virtmanis: -
Rinda
ir visai gara. Ir gan tādi, kuri tikai pieteikuši licences
pieprasījumu, gan tādi, kuri to jau saņēmuši.
Daļa uzņēmumu jau darbojas ar Satiksmes ministrijas
atļaujām. Lai nepārkāptu ekskluzivitātes
tiesības, šogad esam atļāvuši darboties ar licenci
tikai tiem uzņēmumiem, kuriem ir Lattelekom deleģējums.
Tie ir IP telefonijas pakalpojumu sniedzēji, kuri ir noslēguši
sadarbības līgumu ar Lattelekom. Šobrīd
iezīmējas tikai daži nopietnāki Lattelekom
konkurenti, kas pretendē uz balss telefonijas pakalpojumiem, piemēram,
Telekom Baltija (pirms tam - IP Telekom Baltija) un Optron,
kas daudziem varbūt ir pārsteigums, jo Optron līdz
šim bija pazīstams kā optisko tīklu infrastruktūras
būvētājs. No regulatora viedokļa šie
uzņēmumi ir nopietni spēlētāji arī
tādēļ, ka viņi pieprasa nacionālos resursus -
numerāciju, operatora kodu. Arī Tele 2 Latvijā vēlas
strādāt fiksētajā tīklā gluži tāpat
kā dara to Skandināvijā un Igaunijā. Tele 2
galvenais bizness ir vērsts uz klientu skaita audzēšanu, un tiek
darīts viss, lai celtu uzņēmuma vērtību
biržā. Ja Tele 2 vēlēsies sniegt fiksētā
tīkla pakalpojumus, izmantojot mobilo tīklu infrastruktūru,
viņiem vajadzīga GSM, UMTS un fiksētā tīkla operatora
licence. Tirgus noteikti ir jānošķir, lai nejauktu fiksētos
un mobilos sakarus.
- Kuri uzņēmumi
jau saņēmuši licences?
A. Virtmanis: -
Tie
ir JL Balts, Kopideja, OSTKOM, Studio 7, Livas
u.c. Daļa no tiem darbojas kādā noslēgtā
teritorijā, izmanto 2,4 GHz frekvences un sniedz interneta pakalpojumus.
Par iespējām
strādāt Latvijas tirgū (starptautiskās sarunas,
piekļuve starptautiskajai interneta kapacitātei)
interesējušies arī daži Zviedrijas uzņēmumi,
piemēram, Stokab no Stokholmas. Tas ir
telekomunikāciju operators, kas apkalpo Stokholmas domi. Viņi
vēlas iziet starptautiskajā tirgū, ieguldīt optisko kabeli
no Gotlandes salas un pēc tam caur Latviju savienoties ar Krievijas
tīklu. Viņi cer, ka šis kabelis ies cauri Krievijai līdz
tālajiem Austrumiem. Tas, ka mērijas operators iziet starptautiskā
tirgū, manuprāt, ir diezgan unikāli.
- Uz ko
pēc tirgus atvēršanas pretendē Telia MultiCom?
A.
Šavalgins: - Daudzviet pasaulē, kur notika tirgus
brīvlaišana, lielākā daļa operatoru nedomāja par
piekļuves tīkla (līdz abonentam) attīstīšanu. Telia
MultiCom ir tāda priekšrocība, ka mums šis piekļuves
tīkls jau ir izveidots. Liela daļa operatoru, kas saņems
licences, liks uzsvaru uz maģistrālajiem tīkliem, uz
starptautiskajiem savienojumiem, kas tiešām pirmajā
kārtā ir visefektīvākais līdzekļu
atpelnīšanas veids. Mūsu lielākais trumpis ir piekļuves
tīkls, kuru mēs varētu arī nomāt.
- Vai nav tā,
ka visi uzņēmumi, kas būs izņēmuši licences,
metīsies uz vienu krējuma podu starptautiskajiem sakariem?
Vai tas nevieš bažas, ka visiem krējuma var gluži
vienkārši nepietikt, jo Latvijā nav tik liela pieprasījuma
pēc starptautiskajiem sakariem?
I. Rudaka: - Ne
velti teic (un tā arī ir!), ka pieprasījums rada
piedāvājumu un nevis otrādi, tātad manā
skatījumā tirgus visu noliks savās vietās un tie, kas
cer uz vieglu un ātru peļņu bez kapitālieguldījumiem,
diez vai varēs ilgi
noturēties tajā.
A.
Šavalgins: - Manuprāt, starptautisko sarunu tarifi
nepazemināsies tik ļoti, kā tiek gaidīts.
K. Spunde: - Mums ir
tā priekšrocība, ka Telia MultiCom darbojas vairākos
lielajos rajonu centros, mūsu pakalpojumi ir pieejami deviņās
lielās pilsētās, to skaitā Rīgā. Plānojam
aptvert vēl dažas.
- Latvijā
ienāk arī tāda jauna tendence kā telekomunikāciju
pakalpojumu sasaiste ar citām nozarēm, jo pretendentu sarakstā
ir arī Latvenergo, Latvijas Dzelzceļš, Latvijas Gāze un
citu nozaru uzņēmumi.
A. Virtmanis: -
Atklāti
sakot, es kā klients negribētu dārgāk maksāt par
gāzi vai enerģiju tikai tāpēc, ka Latvenergo vai Latvijas
Dzelzceļam (LDz) ir šāds papildu bizness, kurš
neapšaubāmi prasīs lielus līdzekļus. Tā būtu
gluži nepareiza šķērssubsidēšana. Tomēr
daudzās valstīs, izveidojot kabeļu līnijas savām
vajadzībām, tās vienmēr tiek ieguldītas ar rezervi, un
šo lieko kapacitāti var piedāvāt citiem. Turklāt
vairumā gadījumu šo uzņēmumu tīkls
pārklāj valsti. Latvijas Dzelzceļam ir ļoti
vienkārši ieguldīt kabeli gar savu uzbērumu, jo tas ir
viņu īpašums, nekas nav jāsaskaņo. Un viņi to
arī sekmīgi dara - ņem kredītus un rok. Turklāt LDz
vēsturiski ir aptuveni 3000 klientu, kas atrodas mazo staciju
apkārtnē - dažas firmas uz tā rēķina darbojas un
apiet Lattelekom ekskluzīvās tiesības starptautiskajos
pakalpojumos, jo zvana caur LDz tīklu. Šobrīd LDz
jau tiek restrukturēts, un viņi varētu atdalīt šo
telekomunikāciju nozari kā atsevišķu uzņēmumu -
operatoru.
Līdzīgs
konkurents ir Latvijas Aeronavigācijas serviss, kuram pieder
ierobežota liodostas teritorija, kurā ir arī viņu klienti.
LGS arī grib iegūt licenci. Valsts Informācijas tīkla
aģentūra (VITA), kuru valsts pārveido par valsts
aģentūru un kuras statuss šobrīd vēl īsti nav
zināms, arī zondē iespējas. Protams, ne visi
jaunienācēji uzreiz būs gatavi apkalpot klientus, ieviest
norēķinu sistēmas u. tml. Vienkāršākais
ceļš - infrastruktūras pakalpojumi.
- Kas notiks ar Lattelekom
optiskās šķiedras līnijām, kuras izvilktas uz Latvenergo
augstsprieguma līnijām?
A. Virtmanis: - Latvenergo
ar Lattelekom vieno bartera līgums uz 25 gadiem par
optiskā kabeļa izvietošanu uz augstprieguma līnijas nullvada,
un par to Latvenergo saņem lietošanā vairākas
optiskā kabeļa dzīslas. Tomēr, ja likums pārtrauc Lattelekom
pakalpojumu ekskluzivitāti, iespējams, ka arī šo
līgumu ir pamats pārskatīt.
- Vai
tiešām visiem uzņēmumiem, kuriem šobrīd nav savu
tīklu, ir izdevīgāk veidot tos pašiem nekā nomāt
no kāda uzņēmuma, kuram tas jau ir?
A. Kreilis: - Šābrīža
darbība vismaz diviem uzņēmumiem - LDz un Aeronavigācijas
servisam - ir ierobežota ar mūsu deleģēšanas
līgumiem. Bet, tiklīdz beigsies to saistības un sāks
darboties licences, tas būs viņu pašu biznesa plāns un
viņu izvēlētais attīstības ceļš: piemēram,
vai LDz vēlēsies palikt dzelzceļa stigas
robežās vai darboties plašāk.
Diezgan skeptiski
raugos uz valsts uzņēmumu un valsts akciju sabiedrību
turpmāko darbību telekomunikācijās. Ap tiem ir
pārāk daudz politiskas ažiotāžas un diskusiju par
privatizāciju, sadalīšanu utt. Tas varētu būt gana
liels komerciāls traucēklis. Turklāt LDz ir
kredītsaistības kā uzņēmumam, kura
pamatnodarbošanās ir kravas un pasažieru pārvadājumi,
tāpēc diez vai būtu iespējams šos kredītus
ieguldīt telekomunikāciju nozarē.
G. Ruža: - Otra
problēma - norēķinu sistēmas. Jāiegulda
nozīmīgas investīcijas ne tikai infrastruktūrā, bet
arī norēķinu uzskaites sistēmās.
Pašreizējiem operatoriem varbūt nebūtu tik milzīgi
ieguldījumi specifiskos biznesa produktos, bet dzelzceļam tas
būs neizbēgami. Šie ieguldījumi var būt būtiski
salīdzinājumā ar tiem, kuri jāiegulda infrastruktūras
attīstīšanai.
A.Virtmanis: - Klientu
biznesa attīstība tiešām nav vienkārša, un to
mēs labi redzam Lattelekom darbībā. Tur ir gan lielas
investīcijas norēķinu sistēmās, gan arī tehniskas
problēmas. Nereti jaunie licenču pretendenti brīnās, kad
pasakām, ka viņiem būs jānodrošina noteikta standarta
signalizācija telekomunikāciju tīklā. Tas liecina, ka
dažkārt tehnoloģiski viss vēl nav izsvērts.
- Lattelekom
ar savu būtisko ietekmi tirgū, kas neapšaubāmi
saglabāsies arī turpmāk, būs ne vien tirgus līderis,
bet viens no nedaudzajiem, kura pienākums arī turpmāk būs
sniegt universālos telekomunikāciju pakalpojumus t. s. nerentablajos
reģionos.
A. Virtmanis: -
Latvijas
likums ir atstājis iespēju tos sniegt arī kādam citam, ne
tikai Lattelekom. Tas varētu būt kāds
reģionālais operators, kurš šo pakalpojumu sniegšanai
izmantotu līdzekļus, kurus tam piešķirtu no universālo
pakalpojumu fonda.
Pēdējos
četros gados, kad tirgus jau daudzviet ir atvērts, visā
Eiropā ieviešas universālais pakalpojums. Ir vairāki
avoti, no kurienes tam varētu nākt finansējums, viens no tiem -
valsts budžets. Latvijā tā gan šķiet utopija. Ja finansējums
nenāk no valsts budžeta, operatori maksā universālā
pakalpojuma fondā summu, kas proporcionāla to apgrozījumam. Lai
radītu šādu fondu, gribam objektīvi izvērtēt, cik
īsti Latvijā maksā universālais pakalpojums.
Acīmredzot vajadzētu vērtēt, izejot no abonēšanas
maksas.
Protams,
jāņem vērā arī regulatora vērtējums, vai
saistību pildīšana ir būtisks apgrūtinājums
uzņēmumam. Ja līdzekļu kompensācijai nepietiek, regulatoram
jāierobežo universālo pakalpojumu apjoms. Parasti Eiropā
par universālajiem pakalpojumiem uzskata piekļuvi telefonam,
spēju noraidīt faksa ziņojumus, interneta piekļuvi,
arī taksofona pakalpojumus. Īpaši pat netiek precizēts, vai
pakalpojumi ir kvalitatīvi, kāds ir interneta pieslēguma
ātrums u.tml. Valstis ar augstāku attīstības līmeni
var iekļaut universālo pakalpojumu kategorijā arī ātrgaitas
internetu, bet Latvijā tas tik drīz nebūs. Satiksmes ministrija,
kurai bija uzdots izstrādāt universālo pakalpojumu
stratēģiju, tikai konstatēja, kādi ir modeļi. Mēs
vēlētos, lai beidzot būtu skaidra atbilde - vai un pēc
kādiem principiem Latvijā tiks veidots universālā
pakalpojuma fonds.
I. Rudaka: -
Universālā pakalpojuma fonds ir problēma arī
rietumvalstīs, un šobrīd nav tāda parauga, kuru varētu
izmantot par bāzi fonda izveidei. Ideālākais variants būtu
novirzīt universālā pakalpojuma fondam līdzekļus,
ko valsts iegūst no savām kapitāldaļām sakaru
uzņēmumos (51 procents Lattelekom un 5 procenti LMT), kā
arī maksājumus no operatoriem, kuri šo universālo
pakalpojumu nenodrošina.
A. Virtmanis: - Kad
uzņēmumiem piedāvā maksāt universālā
pakalpojuma fondā, daži izvēlas otru modeli - saņemt no
šī fonda maksājumus un sniegt nerentablus pakalpojumus (princips
pay or play). Latvijā šādu jaunu uzņēmumu
darbību ierobežo mazais tirgus - jaunajiem uzņēmumiem nav
īsti kam piedāvāt pakalpojumus.
Kā liecina firmas
Cullen International pērnvasaras pētījums par
visām Centrālās un Austrumeiropas valstīm, to ekonomika
nespēj nodrošināt šādu universālo pakalpojumu
uzturēšanu. Iestājoties Eiropas Savienībā, mums ir
iecere pieprasīt līdzekļus no tās reģionālajiem
fondiem, jo, piemēram, Grieķijas un Portugāles lauku
telefonizācijas attīstībā savulaik tika ieguldīti
ļoti lieli līdzekļi.
Trešā
iespēja, ko diezgan ilgi uzturēja ES, ir atļaut operatoram
pašam iekasēt no citiem operatoriem starpību starpsavienojuma
līgumos. Mēs šo modeli negribam atbalstīt, jo piemēri
(Francija) liecina, ka ir bijuši negatīvi risinājumi,
diskriminējošas prasības, pārkāpumi.
I. Rudaka: - Var tikai
piekrist, ka Latvijai būtu pieņemams tāds modelis, kur
maksā gan operatori, gan valsts, bet diez vai tā domās
valdība.
- Kad šo universālā pakalpojuma fondu varētu ieviest
Latvijā?
I. Rudaka: - Ne
ātrāk kā pēc gada, kad varētu būt pietiekami
daudz informācijas par reālo konkurences situāciju, lai
pieņemtu lēmumu.
- Svarīga
loma ir arī tarifu aprēķināšanas un
līdzsvarošanas metodikai. Kādas pārmaiņas gaida
klientus?
G. Ruža: -
Ernst&Young komentēja regulatora izstrādāto
tarifu metodiku, bet, raugoties plašāk uz tarifu
regulēšanu, Lattelekom teorētiski varētu sadalīt
divās daļās: viena nodrošinātu infrastruktūru, ko
izmantos visi pārējie operatori, kuri vēlēsies
piegādāt telekomunikāciju pakalpojumus, un otra -
vistiešākā konkurence ar pārējiem operatoriem,
apkalpojot gala lietotājus. Tarifu metodikas izstrādāšana ir
saistīta ar pamata un piekļuves tīkla nomu, un ir ļoti
svarīgi noteikt pareizos tarifus, lai arī Lattelekom pietiktu
līdzekļu infrastruktūras tālākai attīstībai.
Manuprāt, Lattelekom šobrīd ir vienīgais, kas
varētu pārklāt visu Latviju.
A. Kreilis: - Gribu
precizēt, ka te nav runa par tarifu, bet gan par pakalpojumu izmaksu
attiecināšanas metodiku, kura jāievieš atbilstoši
likumam, lai tarifi tiktu tuvināti izmaksām. Tas nozīmē, ka
katram uzņēmumam būs atšķirīgas izmaksas, jo atšķirsies
gan pakalpojumi, gan darbības veids: viens būvē tīklu pats,
cits pasūta to kontraktoram; viens pārdod pakalpojumus pats, cits
meklē sadarbības partnerus u.tml.
- Tomēr
kādā veidā katrs atsevišķais uzņēmums
varēs izmantot šo kopējo metodiku, kā pielāgos
savām vajadzībām?
A. Kreilis: - Regulatora
apstiprinātā metodika tiks ieviesta uzņēmumos, kuriem
tā saskaņā ar likumu būs jāievieš, lai
pārliecinātos, ka tarifi tiek tuvināti izmaksām. Metodikas
ievērošanu pārbaudīs auditorfirmas.
-
Dzirdēts, ka Lattelekom pamatpakalpojumu abonēšanas maksa
privātpersonām varētu pieaugt līdz septiņiem latiem.
Kādas tam varētu būt sekas jaunajos konkurences
apstākļos?
A. Kreilis: - Nav korekti
salīdzināt izmaksas, konkurenci un pakalpojuma cenu. Ja maize
veikalā maksā 20 santīmus, tas nav atkarīgs no tā, vai
konkurence uz ēšanu ir liela vai maza cenu nosaka izmaksas. Te ir
gluži tas pats. Šobrīd iedzīvotāju abonentu
līnijas tiek subsidētas, Eiropas salīdzinošie dati,
ievērojot visus koeficientus (algām, nodokļiem u.c.),
rāda, ka abonēšanas maksa svārstās no 6 līdz 12
latiem. Kad zudīs subsidēšanas avoti - starptautiskās
sarunas, arī sarunas uz mobilajiem tīkliem -, uzņēmums var
nonākt gana lielās grūtībās, jo šo līniju
uzturēšana uzņēmumam maksā vairāk nekā
regulatora noteiktā pakalpojuma cena iedzīvotājiem.
- No
uzņēmuma viedokļa šāda abonēšanas cenu
palielināšana ir izskaidrojama un saprotama, bet kā - no klientu
viedokļa? Daudzi noteikti varētu atteikties no fiksētās
telefona līnijas.
A. Kreilis: - Viss ir
jāskata kompleksi. Tieši tāpēc runājam par
universālo telekomunikāciju pakalpojumu, par lietotājiem
pieņemamas cenas jēdzienu un par to, ka tad, ja šāda
pakalpojuma sniegšana uzņēmumam rada būtisku
apgrūtinājumu, tā ir jākompensē. Un tieši
tāpēc arī ir vajadzīgs universālo pakalpojumu fonds,
Eiropas fondi vai arī citi (to skaitā - budžeta)
līdzekļi.
-
Izklausās diezgan teorētiski.
G. Ruža: -
Tas
neliedz gala lietotājiem, sākot ar nākamo gadu,
izvēlēties kādu citu operatoru, ja viņam šķiet,
ka Lattelekom tarifi ir augsti. Amerikā esmu redzējis, ka tur
operatori veic socioloģiskās aptaujas, analizējot, cik katrs
iedzīvotājs patērē naudas un laika telefona sarunām,
un pēc tam piedāvā t. s. pakalpojumu paketes, kur ir noteikta
mēneša maksa, piemēram, 50 USD, un nav svarīgi, cik daudz
runāsiet (vietējās un arī starptautiskās sarunas),
cena saglabājas. Operatoriem šāds pakalpojums ir ļoti
izdevīgs: viņiem nav jāuztur milzīgas centrāles un norēķinu
sistēmas, jo nav jāuzskaita sarunas. Operators saņem konstantu
naudu, un vidēji tā ir aptuveni tāda summa, kāda arī
reāli ir norunāta (viens pārtērēs 50 dolārus,
cits - neiztērēs).
A. Virtmanis: - Situāciju
var salīdzināt ar to laiku, kad Latvija izstājās no PSRS un
mums bija cita maksājumu sistēma. Repšiku ieviešana
bija sava veida šoka terapija. Šī divkāršā
abonēšanas maksas pacelšana būtu kas līdzīgs.
Tomēr mūsu mērķis nav šokēt. Tāpēc arī
regulators ir izstrādājis tarifu aprēķināšanas
metodiku - cenu griestu formulu -, kas sasaista iedzīvotājiem
sniedzamos pakalpojumus grozā. Šī metodika neļauj
ļoti strauji mainīt viena pakalpojuma tarifu, nemainot
(nelīdzsvarojot) pārējos. Tarifu līdzsvarošana notiks
pakāpeniski un tiks pabeigta ne ātrāk kā pēc diviem
trim gadiem. Lai to izdarītu, uzņēmumiem droši vien
kādu laiku nāksies izmantot piespiedu šķērssubsīdijas.
Kad pieaugs konkurence, cenas aizvien vairāk noteiks tirgus. Tad arī
izveidosies šo pakalpojumu tirgus cena Latvijā.
- Vai Latvijā
jau nākamgad varētu sākties arī tā dēvētais
cenu karš?
A. Virtmanis: -
Cenu
karš ir tas, ko vēlas klienti, bet nedomāju, ka tas varētu
tik krasi sākties. Pat Tele 2, kas ir viens no
agresīvākajiem spēlētājiem, reālu darbību
fiksētajā tīklā varētu sākt tikai
nākamā gada vidū.
A. Kreilis: - Te
varētu darboties tāds pats princips kā 1. janvāra
rītā. Kad pa telefonu tika veikta aptauja, divi procenti teica: - Hallo,
trīs procenti: - ko, lūdzu, bet pārējie nesaprata
jautājumu.
A.
Šavalgins: - Ir ļoti būtiski, lai nākamgad būtu
noregulēti tarifi un līdzvērtīgi noteikumi Lattelekom infrastruktūras
izmantošanai.
A. Kreilis: - Nevajadzētu
cerēt uz vienādiem, bet gan uz nediskriminējošiem
noteikumiem, jo biznesā nav divu vienādu gadījumu.
A.
Šavalgins: - Ja nomā kādu pakalpojuma līniju, vajag
zināt, par ko tieši maksā. Esam lūguši Lattelekom iznomāt
mums maģistrālos piekļuves tīklus, bet diemžēl
šobrīd tas ir tik inerts un ilgstošs process, ka pie
rezultāta neesam nonākuši.
-
Acīmredzot ir pamats domāt, ka pēc 1. janvāra
situācija mainīsies.
A.
Šavalgins: - Tiešām ceru, ka tā būs.
Šobrīd Lattelekom acīmredzot nogaida, kas nākamgad
notiks ar maģistrālo tīklu nomu, izmaksām, cenām. Latvenergo,
LDz un arī Optron plāno tirgū piedāvāt
tieši maģistrālo tīklu pakalpojumus.
A. Kreilis: - Te gan
būtu jāprecizē, ka jums šobrīd ir vēlme
saņemt pakalpojumus, kurus varētu saņemt telekomunikāciju
uzņēmumi, t.i., infrastruktūras pakalpojumus, kādus
šobrīd sniedzam tikai licencētiem operatoriem un kurus mums
būs pienākums sniegt arī nākamgad. Šobrīd
nopietni strādājam pie operatoru pakalpojumiem,
mēģinām formulēt to nosacījumus un noteikumus, to
skaitā arī izmaksu sadalījumu.
A. Virtmanis: - Likums
paredz, ka operatoram ir jāpiedāvā t. s. tipveida
starpsavienojuma līgums, kurš tieši apraksta visu, ko
uzņēmums piedāvā - pieslēgšanas vietas, tarifus,
tehniskos noteikumus, standartus. Tiesa, šis dokuments nebūs gatavs
1. janvārī. To gatavo paralēli ar izmaksu metodiku.
Svarīgi, ka metodika neļaus izmantot dempinga cenas.
- Nozares
analītiķi uzskata, ka varētu rasties sarežģījumi
ar starpsavienojumu līgumiem.
A. Virtmanis: - Jaunajā
Eiropas regulējumā piekļuve tiek definēta kā viena
pakalpojuma grupa, kurā ietilpst gan abonentu līniju piekļuve,
gan tīklu savienošana. Starpsavienojumi tur definēti kā
speciāls piekļuves veids. Latvijas likums šobrīd
paredz trīs piekļuves veidus: starp licencētiem operatoriem,
kuriem ir starpsavienojuma līgumi (tīklu savienošana); īpašā
piekļuve pakalpojumu sniedzējiem, kuriem nav pašiem sava
tīkla; piekļuves tīkla atsaistīšana (local loop
unbundling). Tās ir prasības par konkurējošo firmu
iekārtas izvietošanu Lattelekom gala iekārtu telpās,
par iespēju pievienoties līnijām, abonentu tīklam u.tml.
Latvijā būs visu trīs veidu piedāvājumi, lai gan tik
ātri viss uz priekšu neiet.
- Lūdzu,
definējiet savu Latvijas telekomunikāciju tirgus vīziju pēc
pirmā konkurences gada.
A. Kreilis: - Mēs
vēl būsim.
A. Virtmanis: - Šogad
akcentējām licencēšanas režīma izstrādi un
nacionālo resursu plānošanu un to pārvaldības
sakārtošanu. Nākamgad mūsu prioritātes būs
tehniskie jautājumi - pieslēgšanās noteikumi, līgumi. Tipveida
līgumi varētu būt sagatavoti ne ātrāk kā pirmā
ceturkšņa beigās. Regulators tos apstiprinās, kā
arī ik gadus pārskatīs un koriģēs.
Pirmajam gadam
būtu jāiezīmējas ar to, ka jāsakārto pilnīgi
visi pamatregulējumi, to skaitā Kabineta noteikumi, ko
izstrādā Satiksmes ministrija.
A. Kreilis: - Tomēr
mums noteikti ir labāka situācija nekā Igaunijā, kur likums
tika pieņemts 20 dienas pirms tirgus liberalizācijas.
-
Jādomā arī, ka visi īleni gada laikā no maisa būs
izlīduši, un būs redzama kopējā situācija - kas
ir kas.
A. Virtmanis: -
Mēs
strādājam triecientempos, jo Regulators divos gados būs
iedibinājis tās tradīcijas, ko ES gatavoja 10 gadus.
Tūlīt pēc tam mums būs jāpāriet uz jauno
režīmu, ko viņi tagad forsē uz 2003. gada vidu.
G. Ruža: -
Manuprāt,
situācija Latvijā ir stipri līdzīga Igaunijai, arī
tirgus sadale notiks līdzīgi. Daudz kas būs atkarīgs no
tā, kāda būs jauno spēlētāju mārketinga
stratēģija - kā viņi spēs konkurēt gan ar Lattelekom,
gan paši savā starpā.
K. Spunde: - Ja
pieņemam, ka mārketingam ir jāspēj prognozēt
situāciju pat tad, ja nezināmo ir vairāk par vienu, tad
šobrīd šo x ir ne trīs vai pieci, bet daudz
vairāk. Mēs vēl nezinām, kas, kā un kāpēc
spēlēs. Pagaidām ir tikai viena nopietna globāla
kompānija, ar kuru noteikti jārēķinās. Šobrīd
neesmu gatavs dot kādu konkrētu prognozi.
A.
Šavalgins: - Domāju, ka nākamais gads varbūt
atsijās reālos tirgus spēlētājus.
A. Kreilis: -
Neaizmirsīsim pašu būtiskāko: pakalpojumus ir
iespējams sniegt tikai tad, ja ir kāds, kas tos pērk. Tas nosaka
to, cik veiksmīgi attīstīsies viss pārējais- valsts
ekonomika un iedzīvotāju pirktspēja.
Gunta
KĻAVIŅA
Jau vairākus gadus daudzi alkaini gaida 2003. gada 1. janvāri, kurš sabiedrības acīs kļuvis par gluži vai maģisku datumu: nu tik nāks jaunie laiki, nu tik dzīvosim zaļi, nu tik būs! Tomēr skaidrs, ka telekomunikāciju tirgus liberalizācijas de iure sākums nepavisam nenozīmē, ka pāris mēnešos viss kā uz burvju mājienu mainīsies uz labo pusi, cenas strauji pazemināsies un sāksies īsta leiputrija. Lai rastos precīzāks priekšstats par liberalizācijas gaitu Eiropā un Latvijā, SP aicināja uz diskusiju nozares profesionāļus - Satiksmes ministrijas Sakaru departamenta direktori Ināru RUDAKU, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas Telekomunikāciju un pasta departamenta direktoru Andri VIRTMANI, konsultāciju firmas Ernst &Young telekomunikāciju industrijas projektu vadītāju Gundaru RUŽU, Lattelekom Regulēšanas lietu attīstības direktoru Aivaru KREILI un Telia MultiCom pārstāvjus - tehnisko direktoru Andri ŠAVALGINU un mārketinga direktoru Kasparu SPUNDI.
- Latvijai savā ziņā ir paveicies, ka neesam vieni no pirmajiem liberalizācijas procesa aizsācējiem un varam mācīties no citu Eiropas valstu kļūdām un pieredzes.
A. Virtmanis: - 1998. gads Eiropā bija zīmīgs ar to, ka saskaņā ar Eiropas Savienības direktīvām visās tās dalībvalstīs bija jāsākas konkurencei. Tomēr jau pēc pirmā gada atklājās, ka nekur nebija būtisku telekomunikāciju tarifu samazinājumu, jo tie nebija līdzsvaroti. Tikai otrajā vai trešajā liberalizācijas gadā, kad katrā no šo valstu tirgiem iezīmējās nopietni jaunie spēlētāji un sākās reāla konkurence, klientiem radās izvēles iespējas, kas ir galvenais tirgus atvēršanas mērķis. Zīmīgi, ka pat ilgākā laika periodā, arī desmit gados (Lielbritānija un Zviedrija), nevienā valstī lielie vēsturiskie monopoli būtiski nav zaudējuši sākotnējo ietekmi tirgū. Labs modelis Latvijai varētu būt Zviedrijas tirgus, kur, no vienas puses, nav zudusi Telia ietekme tirgū, bet, no otras puses, ir radīta labvēlīga vide uzņēmējdarbībai, paverot iespēju sekmīgai mazu un vidēju uzņēmumu attīstībai. Zviedrijā līdz šim ir bijis liberālākais licencēšanas režīms no visām ES dalībvalstīm, - viņi ir izdevuši apmēram 700 dažādu licenču un atļauju.
Igaunijā tirgus liberalizēts 2001. gada sākumā. Zīmīgi, ka tur neviens neinvestē piekļuves tīklā. Tāpēc ir arī Eiropas prasība: atsaistīt abonentu piekļuves tīklu. Igaunijā lielākā interese un investīciju plūsma ir virzīta uz telekomunikāciju krējumu - starptautiskajiem pakalpojumiem, jo ir relatīvi vienkārši investēt vienā centrālē un, noslēdzot starpsavienojuma līgumus, panākt, ka caur šo centrāli var maršrutēt starptautiskos izsaukumus. Ar regulēšanu var veicināt piekļuvi, vienlīdzīgus starpsavienojuma līgumus. Vienlaikus regulatoram jānodrošina arī vēsturisko operatoru normāls bizness. Neviens nav ieinteresēts šo kompāniju graušanā vai darbības sašaurināšanā.
G. Ruža: - Igaunijā Eesti Telefon joprojām pieder 90 procenti tirgus, deviņi procenti sadalās starp diviem lielajiem spēlētājiem - Tele 2 un kādu somu operatoru, bet vienu ieņem mazie uzņēmumi. Igaunijā izsniegts aptuveni 100 licenču, bet konkurence reāli izpaužas tikai starptautiskajos pakalpojumos.
- Kuri uzņēmumi jau ir interesējušies par fiksēto telekomunikāciju pakalpojumu licencēm Latvijas tirgū?
A. Virtmanis: - Rinda ir visai gara. Ir gan tādi, kuri tikai pieteikuši licences pieprasījumu, gan tādi, kuri to jau saņēmuši. Daļa uzņēmumu jau darbojas ar Satiksmes ministrijas atļaujām. Lai nepārkāptu ekskluzivitātes tiesības, šogad esam atļāvuši darboties ar licenci tikai tiem uzņēmumiem, kuriem ir Lattelekom deleģējums. Tie ir IP telefonijas pakalpojumu sniedzēji, kuri ir noslēguši sadarbības līgumu ar Lattelekom. Šobrīd iezīmējas tikai daži nopietnāki Lattelekom konkurenti, kas pretendē uz balss telefonijas pakalpojumiem, piemēram, Telekom Baltija (pirms tam - IP Telekom Baltija) un Optron, kas daudziem varbūt ir pārsteigums, jo Optron līdz šim bija pazīstams kā optisko tīklu infrastruktūras būvētājs. No regulatora viedokļa šie uzņēmumi ir nopietni spēlētāji arī tādēļ, ka viņi pieprasa nacionālos resursus - numerāciju, operatora kodu. Arī Tele 2 Latvijā vēlas strādāt fiksētajā tīklā gluži tāpat kā dara to Skandināvijā un Igaunijā. Tele 2 galvenais bizness ir vērsts uz klientu skaita audzēšanu, un tiek darīts viss, lai celtu uzņēmuma vērtību biržā. Ja Tele 2 vēlēsies sniegt fiksētā tīkla pakalpojumus, izmantojot mobilo tīklu infrastruktūru, viņiem vajadzīga GSM, UMTS un fiksētā tīkla operatora licence. Tirgus noteikti ir jānošķir, lai nejauktu fiksētos un mobilos sakarus.
- Kuri uzņēmumi jau saņēmuši licences?
A. Virtmanis: - Tie ir JL Balts, Kopideja, OSTKOM, Studio 7, Livas u.c. Daļa no tiem darbojas kādā noslēgtā teritorijā, izmanto 2,4 GHz frekvences un sniedz interneta pakalpojumus.
Par iespējām strādāt Latvijas tirgū (starptautiskās sarunas, piekļuve starptautiskajai interneta kapacitātei) interesējušies arī daži Zviedrijas uzņēmumi, piemēram, Stokab no Stokholmas. Tas ir telekomunikāciju operators, kas apkalpo Stokholmas domi. Viņi vēlas iziet starptautiskajā tirgū, ieguldīt optisko kabeli no Gotlandes salas un pēc tam caur Latviju savienoties ar Krievijas tīklu. Viņi cer, ka šis kabelis ies cauri Krievijai līdz tālajiem Austrumiem. Tas, ka mērijas operators iziet starptautiskā tirgū, manuprāt, ir diezgan unikāli.
- Uz ko pēc tirgus atvēršanas pretendē Telia MultiCom?
A. Šavalgins: - Daudzviet pasaulē, kur notika tirgus brīvlaišana, lielākā daļa operatoru nedomāja par piekļuves tīkla (līdz abonentam) attīstīšanu. Telia MultiCom ir tāda priekšrocība, ka mums šis piekļuves tīkls jau ir izveidots. Liela daļa operatoru, kas saņems licences, liks uzsvaru uz maģistrālajiem tīkliem, uz starptautiskajiem savienojumiem, kas tiešām pirmajā kārtā ir visefektīvākais līdzekļu atpelnīšanas veids. Mūsu lielākais trumpis ir piekļuves tīkls, kuru mēs varētu arī nomāt.
- Vai nav tā, ka visi uzņēmumi, kas būs izņēmuši licences, metīsies uz vienu krējuma podu starptautiskajiem sakariem? Vai tas nevieš bažas, ka visiem krējuma var gluži vienkārši nepietikt, jo Latvijā nav tik liela pieprasījuma pēc starptautiskajiem sakariem?
I. Rudaka: - Ne
velti teic (un tā arī ir!), ka pieprasījums rada
piedāvājumu un nevis otrādi, tātad manā
skatījumā tirgus visu noliks savās vietās un tie, kas
cer uz vieglu un ātru peļņu bez kapitālieguldījumiem,
diez vai varēs ilgi
noturēties tajā.
A. Šavalgins: - Manuprāt, starptautisko sarunu tarifi nepazemināsies tik ļoti, kā tiek gaidīts.
K. Spunde: - Mums ir tā priekšrocība, ka Telia MultiCom darbojas vairākos lielajos rajonu centros, mūsu pakalpojumi ir pieejami deviņās lielās pilsētās, to skaitā Rīgā. Plānojam aptvert vēl dažas.
- Latvijā ienāk arī tāda jauna tendence kā telekomunikāciju pakalpojumu sasaiste ar citām nozarēm, jo pretendentu sarakstā ir arī Latvenergo, Latvijas Dzelzceļš, Latvijas Gāze un citu nozaru uzņēmumi.
A. Virtmanis: - Atklāti sakot, es kā klients negribētu dārgāk maksāt par gāzi vai enerģiju tikai tāpēc, ka Latvenergo vai Latvijas Dzelzceļam (LDz) ir šāds papildu bizness, kurš neapšaubāmi prasīs lielus līdzekļus. Tā būtu gluži nepareiza šķērssubsidēšana. Tomēr daudzās valstīs, izveidojot kabeļu līnijas savām vajadzībām, tās vienmēr tiek ieguldītas ar rezervi, un šo lieko kapacitāti var piedāvāt citiem. Turklāt vairumā gadījumu šo uzņēmumu tīkls pārklāj valsti. Latvijas Dzelzceļam ir ļoti vienkārši ieguldīt kabeli gar savu uzbērumu, jo tas ir viņu īpašums, nekas nav jāsaskaņo. Un viņi to arī sekmīgi dara - ņem kredītus un rok. Turklāt LDz vēsturiski ir aptuveni 3000 klientu, kas atrodas mazo staciju apkārtnē - dažas firmas uz tā rēķina darbojas un apiet Lattelekom ekskluzīvās tiesības starptautiskajos pakalpojumos, jo zvana caur LDz tīklu. Šobrīd LDz jau tiek restrukturēts, un viņi varētu atdalīt šo telekomunikāciju nozari kā atsevišķu uzņēmumu - operatoru.
Līdzīgs konkurents ir Latvijas Aeronavigācijas serviss, kuram pieder ierobežota liodostas teritorija, kurā ir arī viņu klienti. LGS arī grib iegūt licenci. Valsts Informācijas tīkla aģentūra (VITA), kuru valsts pārveido par valsts aģentūru un kuras statuss šobrīd vēl īsti nav zināms, arī zondē iespējas. Protams, ne visi jaunienācēji uzreiz būs gatavi apkalpot klientus, ieviest norēķinu sistēmas u. tml. Vienkāršākais ceļš - infrastruktūras pakalpojumi.
- Kas notiks ar Lattelekom optiskās šķiedras līnijām, kuras izvilktas uz Latvenergo augstsprieguma līnijām?
A. Virtmanis: - Latvenergo ar Lattelekom vieno bartera līgums uz 25 gadiem par optiskā kabeļa izvietošanu uz augstprieguma līnijas nullvada, un par to Latvenergo saņem lietošanā vairākas optiskā kabeļa dzīslas. Tomēr, ja likums pārtrauc Lattelekom pakalpojumu ekskluzivitāti, iespējams, ka arī šo līgumu ir pamats pārskatīt.
- Vai tiešām visiem uzņēmumiem, kuriem šobrīd nav savu tīklu, ir izdevīgāk veidot tos pašiem nekā nomāt no kāda uzņēmuma, kuram tas jau ir?
A. Kreilis: - Šābrīža darbība vismaz diviem uzņēmumiem - LDz un Aeronavigācijas servisam - ir ierobežota ar mūsu deleģēšanas līgumiem. Bet, tiklīdz beigsies to saistības un sāks darboties licences, tas būs viņu pašu biznesa plāns un viņu izvēlētais attīstības ceļš: piemēram, vai LDz vēlēsies palikt dzelzceļa stigas robežās vai darboties plašāk.
Diezgan skeptiski raugos uz valsts uzņēmumu un valsts akciju sabiedrību turpmāko darbību telekomunikācijās. Ap tiem ir pārāk daudz politiskas ažiotāžas un diskusiju par privatizāciju, sadalīšanu utt. Tas varētu būt gana liels komerciāls traucēklis. Turklāt LDz ir kredītsaistības kā uzņēmumam, kura pamatnodarbošanās ir kravas un pasažieru pārvadājumi, tāpēc diez vai būtu iespējams šos kredītus ieguldīt telekomunikāciju nozarē.
G. Ruža: - Otra problēma - norēķinu sistēmas. Jāiegulda nozīmīgas investīcijas ne tikai infrastruktūrā, bet arī norēķinu uzskaites sistēmās. Pašreizējiem operatoriem varbūt nebūtu tik milzīgi ieguldījumi specifiskos biznesa produktos, bet dzelzceļam tas būs neizbēgami. Šie ieguldījumi var būt būtiski salīdzinājumā ar tiem, kuri jāiegulda infrastruktūras attīstīšanai.
A.Virtmanis: - Klientu biznesa attīstība tiešām nav vienkārša, un to mēs labi redzam Lattelekom darbībā. Tur ir gan lielas investīcijas norēķinu sistēmās, gan arī tehniskas problēmas. Nereti jaunie licenču pretendenti brīnās, kad pasakām, ka viņiem būs jānodrošina noteikta standarta signalizācija telekomunikāciju tīklā. Tas liecina, ka dažkārt tehnoloģiski viss vēl nav izsvērts.
- Lattelekom ar savu būtisko ietekmi tirgū, kas neapšaubāmi saglabāsies arī turpmāk, būs ne vien tirgus līderis, bet viens no nedaudzajiem, kura pienākums arī turpmāk būs sniegt universālos telekomunikāciju pakalpojumus t. s. nerentablajos reģionos.
A. Virtmanis: - Latvijas likums ir atstājis iespēju tos sniegt arī kādam citam, ne tikai Lattelekom. Tas varētu būt kāds reģionālais operators, kurš šo pakalpojumu sniegšanai izmantotu līdzekļus, kurus tam piešķirtu no universālo pakalpojumu fonda.
Pēdējos četros gados, kad tirgus jau daudzviet ir atvērts, visā Eiropā ieviešas universālais pakalpojums. Ir vairāki avoti, no kurienes tam varētu nākt finansējums, viens no tiem - valsts budžets. Latvijā tā gan šķiet utopija. Ja finansējums nenāk no valsts budžeta, operatori maksā universālā pakalpojuma fondā summu, kas proporcionāla to apgrozījumam. Lai radītu šādu fondu, gribam objektīvi izvērtēt, cik īsti Latvijā maksā universālais pakalpojums. Acīmredzot vajadzētu vērtēt, izejot no abonēšanas maksas.
Protams, jāņem vērā arī regulatora vērtējums, vai saistību pildīšana ir būtisks apgrūtinājums uzņēmumam. Ja līdzekļu kompensācijai nepietiek, regulatoram jāierobežo universālo pakalpojumu apjoms. Parasti Eiropā par universālajiem pakalpojumiem uzskata piekļuvi telefonam, spēju noraidīt faksa ziņojumus, interneta piekļuvi, arī taksofona pakalpojumus. Īpaši pat netiek precizēts, vai pakalpojumi ir kvalitatīvi, kāds ir interneta pieslēguma ātrums u.tml. Valstis ar augstāku attīstības līmeni var iekļaut universālo pakalpojumu kategorijā arī ātrgaitas internetu, bet Latvijā tas tik drīz nebūs. Satiksmes ministrija, kurai bija uzdots izstrādāt universālo pakalpojumu stratēģiju, tikai konstatēja, kādi ir modeļi. Mēs vēlētos, lai beidzot būtu skaidra atbilde - vai un pēc kādiem principiem Latvijā tiks veidots universālā pakalpojuma fonds.
I. Rudaka: -
Universālā pakalpojuma fonds ir problēma arī
rietumvalstīs, un šobrīd nav tāda parauga, kuru varētu
izmantot par bāzi fonda izveidei. Ideālākais variants būtu
novirzīt universālā pakalpojuma fondam līdzekļus,
ko valsts iegūst no savām kapitāldaļām sakaru
uzņēmumos (51 procents Lattelekom un 5 procenti LMT), kā
arī maksājumus no operatoriem, kuri šo universālo
pakalpojumu nenodrošina.
A. Virtmanis: - Kad uzņēmumiem piedāvā maksāt universālā pakalpojuma fondā, daži izvēlas otru modeli - saņemt no šī fonda maksājumus un sniegt nerentablus pakalpojumus (princips pay or play). Latvijā šādu jaunu uzņēmumu darbību ierobežo mazais tirgus - jaunajiem uzņēmumiem nav īsti kam piedāvāt pakalpojumus.
Kā liecina firmas Cullen International pērnvasaras pētījums par visām Centrālās un Austrumeiropas valstīm, to ekonomika nespēj nodrošināt šādu universālo pakalpojumu uzturēšanu. Iestājoties Eiropas Savienībā, mums ir iecere pieprasīt līdzekļus no tās reģionālajiem fondiem, jo, piemēram, Grieķijas un Portugāles lauku telefonizācijas attīstībā savulaik tika ieguldīti ļoti lieli līdzekļi.
Trešā iespēja, ko diezgan ilgi uzturēja ES, ir atļaut operatoram pašam iekasēt no citiem operatoriem starpību starpsavienojuma līgumos. Mēs šo modeli negribam atbalstīt, jo piemēri (Francija) liecina, ka ir bijuši negatīvi risinājumi, diskriminējošas prasības, pārkāpumi.
I. Rudaka: - Var tikai
piekrist, ka Latvijai būtu pieņemams tāds modelis, kur
maksā gan operatori, gan valsts, bet diez vai tā domās
valdība.
- Kad šo universālā pakalpojuma fondu varētu ieviest
Latvijā?
I. Rudaka: - Ne ātrāk kā pēc gada, kad varētu būt pietiekami daudz informācijas par reālo konkurences situāciju, lai pieņemtu lēmumu.
- Svarīga loma ir arī tarifu aprēķināšanas un līdzsvarošanas metodikai. Kādas pārmaiņas gaida klientus?
G. Ruža: - Ernst&Young komentēja regulatora izstrādāto tarifu metodiku, bet, raugoties plašāk uz tarifu regulēšanu, Lattelekom teorētiski varētu sadalīt divās daļās: viena nodrošinātu infrastruktūru, ko izmantos visi pārējie operatori, kuri vēlēsies piegādāt telekomunikāciju pakalpojumus, un otra - vistiešākā konkurence ar pārējiem operatoriem, apkalpojot gala lietotājus. Tarifu metodikas izstrādāšana ir saistīta ar pamata un piekļuves tīkla nomu, un ir ļoti svarīgi noteikt pareizos tarifus, lai arī Lattelekom pietiktu līdzekļu infrastruktūras tālākai attīstībai. Manuprāt, Lattelekom šobrīd ir vienīgais, kas varētu pārklāt visu Latviju.
A. Kreilis: - Gribu precizēt, ka te nav runa par tarifu, bet gan par pakalpojumu izmaksu attiecināšanas metodiku, kura jāievieš atbilstoši likumam, lai tarifi tiktu tuvināti izmaksām. Tas nozīmē, ka katram uzņēmumam būs atšķirīgas izmaksas, jo atšķirsies gan pakalpojumi, gan darbības veids: viens būvē tīklu pats, cits pasūta to kontraktoram; viens pārdod pakalpojumus pats, cits meklē sadarbības partnerus u.tml.
- Tomēr kādā veidā katrs atsevišķais uzņēmums varēs izmantot šo kopējo metodiku, kā pielāgos savām vajadzībām?
A. Kreilis: - Regulatora apstiprinātā metodika tiks ieviesta uzņēmumos, kuriem tā saskaņā ar likumu būs jāievieš, lai pārliecinātos, ka tarifi tiek tuvināti izmaksām. Metodikas ievērošanu pārbaudīs auditorfirmas.
- Dzirdēts, ka Lattelekom pamatpakalpojumu abonēšanas maksa privātpersonām varētu pieaugt līdz septiņiem latiem. Kādas tam varētu būt sekas jaunajos konkurences apstākļos?
A. Kreilis: - Nav korekti salīdzināt izmaksas, konkurenci un pakalpojuma cenu. Ja maize veikalā maksā 20 santīmus, tas nav atkarīgs no tā, vai konkurence uz ēšanu ir liela vai maza cenu nosaka izmaksas. Te ir gluži tas pats. Šobrīd iedzīvotāju abonentu līnijas tiek subsidētas, Eiropas salīdzinošie dati, ievērojot visus koeficientus (algām, nodokļiem u.c.), rāda, ka abonēšanas maksa svārstās no 6 līdz 12 latiem. Kad zudīs subsidēšanas avoti - starptautiskās sarunas, arī sarunas uz mobilajiem tīkliem -, uzņēmums var nonākt gana lielās grūtībās, jo šo līniju uzturēšana uzņēmumam maksā vairāk nekā regulatora noteiktā pakalpojuma cena iedzīvotājiem.
- No uzņēmuma viedokļa šāda abonēšanas cenu palielināšana ir izskaidrojama un saprotama, bet kā - no klientu viedokļa? Daudzi noteikti varētu atteikties no fiksētās telefona līnijas.
A. Kreilis: - Viss ir jāskata kompleksi. Tieši tāpēc runājam par universālo telekomunikāciju pakalpojumu, par lietotājiem pieņemamas cenas jēdzienu un par to, ka tad, ja šāda pakalpojuma sniegšana uzņēmumam rada būtisku apgrūtinājumu, tā ir jākompensē. Un tieši tāpēc arī ir vajadzīgs universālo pakalpojumu fonds, Eiropas fondi vai arī citi (to skaitā - budžeta) līdzekļi.
- Izklausās diezgan teorētiski.
G. Ruža: - Tas neliedz gala lietotājiem, sākot ar nākamo gadu, izvēlēties kādu citu operatoru, ja viņam šķiet, ka Lattelekom tarifi ir augsti. Amerikā esmu redzējis, ka tur operatori veic socioloģiskās aptaujas, analizējot, cik katrs iedzīvotājs patērē naudas un laika telefona sarunām, un pēc tam piedāvā t. s. pakalpojumu paketes, kur ir noteikta mēneša maksa, piemēram, 50 USD, un nav svarīgi, cik daudz runāsiet (vietējās un arī starptautiskās sarunas), cena saglabājas. Operatoriem šāds pakalpojums ir ļoti izdevīgs: viņiem nav jāuztur milzīgas centrāles un norēķinu sistēmas, jo nav jāuzskaita sarunas. Operators saņem konstantu naudu, un vidēji tā ir aptuveni tāda summa, kāda arī reāli ir norunāta (viens pārtērēs 50 dolārus, cits - neiztērēs).
A. Virtmanis: - Situāciju var salīdzināt ar to laiku, kad Latvija izstājās no PSRS un mums bija cita maksājumu sistēma. Repšiku ieviešana bija sava veida šoka terapija. Šī divkāršā abonēšanas maksas pacelšana būtu kas līdzīgs. Tomēr mūsu mērķis nav šokēt. Tāpēc arī regulators ir izstrādājis tarifu aprēķināšanas metodiku - cenu griestu formulu -, kas sasaista iedzīvotājiem sniedzamos pakalpojumus grozā. Šī metodika neļauj ļoti strauji mainīt viena pakalpojuma tarifu, nemainot (nelīdzsvarojot) pārējos. Tarifu līdzsvarošana notiks pakāpeniski un tiks pabeigta ne ātrāk kā pēc diviem trim gadiem. Lai to izdarītu, uzņēmumiem droši vien kādu laiku nāksies izmantot piespiedu šķērssubsīdijas. Kad pieaugs konkurence, cenas aizvien vairāk noteiks tirgus. Tad arī izveidosies šo pakalpojumu tirgus cena Latvijā.
- Vai Latvijā jau nākamgad varētu sākties arī tā dēvētais cenu karš?
A. Virtmanis: - Cenu karš ir tas, ko vēlas klienti, bet nedomāju, ka tas varētu tik krasi sākties. Pat Tele 2, kas ir viens no agresīvākajiem spēlētājiem, reālu darbību fiksētajā tīklā varētu sākt tikai nākamā gada vidū.
A. Kreilis: - Te varētu darboties tāds pats princips kā 1. janvāra rītā. Kad pa telefonu tika veikta aptauja, divi procenti teica: - Hallo, trīs procenti: - ko, lūdzu, bet pārējie nesaprata jautājumu.
A. Šavalgins: - Ir ļoti būtiski, lai nākamgad būtu noregulēti tarifi un līdzvērtīgi noteikumi Lattelekom infrastruktūras izmantošanai.
A. Kreilis: - Nevajadzētu cerēt uz vienādiem, bet gan uz nediskriminējošiem noteikumiem, jo biznesā nav divu vienādu gadījumu.
A. Šavalgins: - Ja nomā kādu pakalpojuma līniju, vajag zināt, par ko tieši maksā. Esam lūguši Lattelekom iznomāt mums maģistrālos piekļuves tīklus, bet diemžēl šobrīd tas ir tik inerts un ilgstošs process, ka pie rezultāta neesam nonākuši.
- Acīmredzot ir pamats domāt, ka pēc 1. janvāra situācija mainīsies.
A. Šavalgins: - Tiešām ceru, ka tā būs. Šobrīd Lattelekom acīmredzot nogaida, kas nākamgad notiks ar maģistrālo tīklu nomu, izmaksām, cenām. Latvenergo, LDz un arī Optron plāno tirgū piedāvāt tieši maģistrālo tīklu pakalpojumus.
A. Kreilis: - Te gan būtu jāprecizē, ka jums šobrīd ir vēlme saņemt pakalpojumus, kurus varētu saņemt telekomunikāciju uzņēmumi, t.i., infrastruktūras pakalpojumus, kādus šobrīd sniedzam tikai licencētiem operatoriem un kurus mums būs pienākums sniegt arī nākamgad. Šobrīd nopietni strādājam pie operatoru pakalpojumiem, mēģinām formulēt to nosacījumus un noteikumus, to skaitā arī izmaksu sadalījumu.
A. Virtmanis: - Likums paredz, ka operatoram ir jāpiedāvā t. s. tipveida starpsavienojuma līgums, kurš tieši apraksta visu, ko uzņēmums piedāvā - pieslēgšanas vietas, tarifus, tehniskos noteikumus, standartus. Tiesa, šis dokuments nebūs gatavs 1. janvārī. To gatavo paralēli ar izmaksu metodiku. Svarīgi, ka metodika neļaus izmantot dempinga cenas.
- Nozares analītiķi uzskata, ka varētu rasties sarežģījumi ar starpsavienojumu līgumiem.
A. Virtmanis: - Jaunajā Eiropas regulējumā piekļuve tiek definēta kā viena pakalpojuma grupa, kurā ietilpst gan abonentu līniju piekļuve, gan tīklu savienošana. Starpsavienojumi tur definēti kā speciāls piekļuves veids. Latvijas likums šobrīd paredz trīs piekļuves veidus: starp licencētiem operatoriem, kuriem ir starpsavienojuma līgumi (tīklu savienošana); īpašā piekļuve pakalpojumu sniedzējiem, kuriem nav pašiem sava tīkla; piekļuves tīkla atsaistīšana (local loop unbundling). Tās ir prasības par konkurējošo firmu iekārtas izvietošanu Lattelekom gala iekārtu telpās, par iespēju pievienoties līnijām, abonentu tīklam u.tml. Latvijā būs visu trīs veidu piedāvājumi, lai gan tik ātri viss uz priekšu neiet.
- Lūdzu, definējiet savu Latvijas telekomunikāciju tirgus vīziju pēc pirmā konkurences gada.
A. Kreilis: - Mēs vēl būsim.
A. Virtmanis: - Šogad akcentējām licencēšanas režīma izstrādi un nacionālo resursu plānošanu un to pārvaldības sakārtošanu. Nākamgad mūsu prioritātes būs tehniskie jautājumi - pieslēgšanās noteikumi, līgumi. Tipveida līgumi varētu būt sagatavoti ne ātrāk kā pirmā ceturkšņa beigās. Regulators tos apstiprinās, kā arī ik gadus pārskatīs un koriģēs.
Pirmajam gadam būtu jāiezīmējas ar to, ka jāsakārto pilnīgi visi pamatregulējumi, to skaitā Kabineta noteikumi, ko izstrādā Satiksmes ministrija.
A. Kreilis: - Tomēr mums noteikti ir labāka situācija nekā Igaunijā, kur likums tika pieņemts 20 dienas pirms tirgus liberalizācijas.
- Jādomā arī, ka visi īleni gada laikā no maisa būs izlīduši, un būs redzama kopējā situācija - kas ir kas.
A. Virtmanis: - Mēs strādājam triecientempos, jo Regulators divos gados būs iedibinājis tās tradīcijas, ko ES gatavoja 10 gadus. Tūlīt pēc tam mums būs jāpāriet uz jauno režīmu, ko viņi tagad forsē uz 2003. gada vidu.
G. Ruža: - Manuprāt, situācija Latvijā ir stipri līdzīga Igaunijai, arī tirgus sadale notiks līdzīgi. Daudz kas būs atkarīgs no tā, kāda būs jauno spēlētāju mārketinga stratēģija - kā viņi spēs konkurēt gan ar Lattelekom, gan paši savā starpā.
K. Spunde: - Ja pieņemam, ka mārketingam ir jāspēj prognozēt situāciju pat tad, ja nezināmo ir vairāk par vienu, tad šobrīd šo x ir ne trīs vai pieci, bet daudz vairāk. Mēs vēl nezinām, kas, kā un kāpēc spēlēs. Pagaidām ir tikai viena nopietna globāla kompānija, ar kuru noteikti jārēķinās. Šobrīd neesmu gatavs dot kādu konkrētu prognozi.
A. Šavalgins: - Domāju, ka nākamais gads varbūt atsijās reālos tirgus spēlētājus.
A. Kreilis: - Neaizmirsīsim pašu būtiskāko: pakalpojumus ir iespējams sniegt tikai tad, ja ir kāds, kas tos pērk. Tas nosaka to, cik veiksmīgi attīstīsies viss pārējais- valsts ekonomika un iedzīvotāju pirktspēja.
Gunta KĻAVIŅA