Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Vai jaunās tehnoloģijas apdraud reklāmas tirgu?

   

Lielākās Amerikas telekompānijas ABC, CBS un NBC ir ļoti neapmierinātas ar firmas SONICblue jauno ciparu videoierakstu iekārtu

 

Lielākās Amerikas telekompānijas ABC, CBS un NBC ir ļoti neapmierinātas ar firmas SONICblue jauno ciparu videoierakstu iekārtu – ReplayTV 4000. Tās uzskata, ka šī iekārta dod iespēju ierakstīt raidījumus, tādējādi pārkāpjot teletīklu autortiesības.  

 

ReplayTV ieraksta kvalitāte, atšķirībā no parastā videomagnetofona, ir krietni augstāka. Šī iekārta dod lietotājiem iespēju veidot kvalitatīvas televīzijas raidījumu kopijas, automātiski izdzēšot reklāmu. Televīzijas magnāti ir neapmierināti arī ar to, ka SONICblue iekārtā ierakstītos augstas kvalitātes raidījumus ir iespējams izplatīt arī interneta tīklā, tādējādi neievērojot autortiesības. Telekompānijas ir iesūdzējušas SONICblue tiesā, pieprasot aizliegt šo iekārtu ražošanu, jo tādējādi samazinās to ienākumi. Savukārt SONICblue uzskata pretenzijas par nepamatotām, jo tad jau būtu jāaizliedz arī ciparu videomagnetofonu ražošana.

Žurnāla Business 2.0. pētījumi pierāda, ka ReplayTV tipa ierīces telekompānijām zaudējumus nenes. Arī firmas Next Research apkopotie dati liecina, ka skatītāju skaits, kuri izlaiž reklāmu, skatoties raidījumus bez ciparu ierīču palīdzības, ir ļoti līdzīgs. No aptaujātajiem, kuriem mājās nav ciparu videomagnetofoni, 31 procents reklāmu neskatās vispār, 62 procenti skatās dažreiz un 1 procents - vienmēr. No ciparu videomagnetofonu lietotājiem visu reklāmu skatās 1 procents, 60 procenti dažreiz pievērš uzmanību reklāmas rullīšiem, bet 35 tos neskatās nekad. Tādējādi, pamatojoties uz pētījumu rezultātiem, diezin vai var pagalvot, ka ciparu magnetofoni samazina televīzijas reklāmu skatītāju daudzumu.

Daži fakti liecina, ka televīzijas bloki nes telekompānijām nevis zaudējumus, bet netiešu peļņu. 61 procents aptaujāto ReplayTV un citu līdzīgi iekārtu īpašnieki atzinās, ka skatās pārraides daudz biežāk nekā pirms ciparu ierīces pirkšanās. 53 procenti aptaujāto sākuši skatīties vairāk kanālu  nekā iepriekš. 71 procents ciparu iekārtu īpašnieku skatās reklāmu, ja interesējas par reklamēto preci vai pakalpojumu.

Amerikas telekompāniju politika šajā jautājumā ir visai pretrunīga. Analoģiskā PlayTV iekārta TiVo tiek pārdota ASV jau vairākus gadus. Kinoindustrija izstrādāja filmu aizsardzības metodes, lai tās nevarētu nelegāli kopēt un izplatīt.

2000. gada janvārī tika slēgta iCarveTV mājas lapa, kas translēja tīklā televīzijas raidījumus. Tādējādi paredzēt ReplayTV un līdzīgu iekārtu likteni ir ļoti grūti.

 

Pēc interneta materiāliem

sagatavoja Marina VĒVERE

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001