ITU Marokas baltajā saulē
ITU MAROKAS BALTAJĀ SAULĒ
ITU
Marokas baltajā saulē
Latvijā, 8. Saeimas
vēlēšanu noēnots, pavisam nepamanīts palicis 2002.
gada lielākais notikums Pasaules telekomunikācijās
Starptautiskās telekomunikāciju savienības (ITU International
Telecommunicaton Union)
Pilnvaroto konference (PP02), kas risinājās Marrākešā
(Marokā)
no 2002. gada 23. septembra līdz 18.oktobrim.
Kam
mums šī konference?
Tik
tiešām, kāda gan interese mums varētu būt par šo
konferenci tālajā zemē, kuras nosaukumu visbiežāk esam
lasījuši mandarīnu uzlīmītēs. Mūsu pašu
problēmām
taču gala neredz. Ai, bet gribam NATO un Eiropas Savienībā
arī! Ja tas ir tā, tad neliels ieskats Pasaules telekomunikāciju
līderu saietā nāks tikai par labu.
Starptautiskās
telekomunikāciju savienības Pilnvaroto konference ir augstākais
vadības līmenis. Parasti konferences sasauc reizi četros gados.
ITU Pilnvaroto
konferences galvenie uzdevumi ir:
-
noteikt svarīgākos principus, lai attiecīgajā laika
periodā tiktu sasniegti ITU galvenie
mērķi (starptautiskā sadarbība telekomunikāciju
jomā, palīdzība jaunattīstības valstīm, jauno
tehnoloģiju attīstība u. c.);
- izskatīt ITU Padomes pārskatu par
ITU darbu pēc iepriekšējās Pilnvaroto konferences;
- noteikt Savienības budžetu;
- noteikt Savienības personāla
apmaksas sistēmu;
- ievēlēt ITU Padomi, kas darbojas
laikā starp Pilnvaroto konferencēm;
- ievēlēt ITU
Ģenerālsekretāru, viņa vietnieku un Radiosakaru,
Telekomunikāciju, Attīstības sektora biroja direktorus;
- ievēlēt radiosakaru noteikumu (Radio
Regulations Board) valdi;
- noslēgt vai pārskatīt ITU
līgumus ar citām starptautiskajām organizācijām.
Kā
redzams, jautājumu pietiek, lai spriestu gandrīz mēnesi. Tik
tiešām, šī sešpadsmitā Pilnvaroto konference ilga
gandrīz mēnesi un 189 dalībvalstu 1600 pārstāvji
ļoti azartiski mēģināja nonākt pie kopsaucēja
visos darba kārtības jautājumos.
Brīžiem likās, ka tas nebūs iespējams, bet tad
konferences vadība, kā saka, pārbaudīja strīdnieku
izturību un lika strādāt arī vēlākās nakts
stundās. Šādos gadījumos
parasti risinājums galu galā tika atrasts itin viegli un likās,
kā gan agrāk neviens par to nebija iedomājies.
Piedalīties
vai nepiedalīties, - tāds ir jautājums. Arī mums, LVEI,
pašiem bija jārod atbilde uz šo
jautājumu. Tam bija vairāki iemesli. Pirmkārt, Pilnvaroto
konferencēs parasti piedalās valstu sakaru administrāciju
augstākā vadība, arī ITU dalībvalstu valdību
pārstāvji. Protams, parasti praktisko darbu veic delegāciju sastāvos
iekļautie frekvenču speciālisti, kuriem ir pieredze darbā
ITU sistēmā un kuri jau vairākus gadus pirms konferences
ITU darba grupās ir gatavojuši izskatāmos dokumentus.
Otrkārt,
diezgan neomulīgi kļuva, lasot ceļvežos padomus
tūristiem Marokā, piemēram, Orina Hargreiva Culture
Shock! Morocco u. c. Nelīdzēja pat mūsu
valsts prezidentes bērnības nomierinošās atmiņas par
dzīvi Marokā Ausmas Cimdiņas grāmatā Brīvības
vārdā. Tomēr izlēmām, ka
jābrauc, jo ceļā taču dodas arī lietuvieši,
igauņi, moldāvi un citi paziņas. Un vēl kāds
svarīgs nosacījums: pirmo reizi pēc Kioto 1994. gada Pilnvaroto
konferences Latvija varēja balsot, jo kopā ar Satiksmes ministrijas
Sakaru departamentu, Ārējo sakaru departamentu bijām
pārlēkuši
visām birokrātijas barjerām un Saeima bija ratificējusi ITU
konvenciju un
statūtus.
Starp
ūdeni un tuksnesi
Stāstot par tik specifisku tēmu
kā Pilnvaroto konference, nedaudz jāaplūko arī tās
norises vieta. Maroka atrodas Āfrikas ziemeļrietumos. Tā ir
valsts starp ūdeni un smiltīm, jo ziemeļos to apskalo
Vidusjūras ūdeņi, rietumos Atlantijas okeāns, bet
dienvidos no pārējās Āfrikas to šķir
lielākais tuksnesis pasaulē Sahāra, tai
pa vidu Atlasa kalni. Marokas valsts iekārta ir konstitucionāla
monarhija, un pašreiz ir karaļa Mohameda VI valdīšanas
laiks. Marokas oficiālais nosaukums ir Marokas Karaliste (Kingdom
of Morocco). Tai ir sena un bagāta valstiskuma
vēsture. Tomēr 20. gs. sākumā tā bija nonākusi
Spānijas un Francijas koloniālā pakļautībā.
Neatkarību Maroka atguva 1956. gadā.
Marrākeša
(Marrakech),
pilsēta, kur notika konference, dibināta pirms tūkstoš
gadiem. Tā atrodas valsts vidienē netālu no Atlasa kalniem, kas
to šķir no Sahāras
tuksneša. Ierašanās dienā jau izbaudījām
tuksneša elpu. Sākumā bija karsts ap + 40°C, bet
tad temperatūra kritās līdz + 10°C un no
kalniem nāca vētra, atnesdama līdzi smilšu
mākoņus. Kā vēlāk noskaidrojām, tas negadās
pārāk bieži. Marrākeša īstenībā ir
pērle diezgan tuksnesīgā apvidū. To dēvē par
sarkano pilsētu, jo ēkas ir rozā vai sarkanos toņos.
Marrākeša ir sena Marokas pamatiedzīvotāju berberu
pilsēta. Stāsta, ka tā ir daudz dzīvāka nekā
citas Marokas pilsētas. Varbūt tas ir tādēļ, ka
lielākā daļa pilsētas iedzīvotāju ir berberi.
Tomēr
Marokas izzināšanas vislielākais pārsteigums bija tas, ka
šie ļaudis ir draudzīgi un ar viņiem var tīri labi
sazināties, viņiem ir laba humora izjūta, viņu
darinātajos paklājos daži ornamenti ir tikpat kā no latvju
rakstiem. Vēl pārsteidzošāk bija marokāņu
dialekta vārdnīcā atrast vārdu, ko izrunā
līdzīgi kā vārdu labi.
Jautājums: - Kā
jums iet? skan: - Labas?
Starts
Konferenci atklāja Marokas Karalistes
premjerministrs Abderahamans el Jusufs (Abderrahamane
EL Youssoufi), vispirms nododams Marokas karaļa
Mohameda VI sveicienu dalībniekiem. Premjerministrs aicināja
delegātus, īpaši no attīstītākajām
valstīm, palīdzēt Āfrikas valstīm iekļauties
jaunajā ekonomiskajā vidē, kurā šobrīd
noteicošais ir telekomunikācijas un informācija. Viņš
izteica arī satraukumu par to, ka pasaulē pašreiz vērojama
krīze un nesaskaņas, un uzsvēra, ka šajā
situācijā sevišķi svarīga nozīme ir
starptautiskās sadarbības attīstīšanai
tieši informācijas un telekomunikāciju tehnoloģijās.
Nākošais
runātājs Nasrs Hadžī (Nasr
Hajji),
valsts sekretārs pasta, telekomunikāciju un informācijas
tehnoloģiju jautājumos, uzsvēra, ka Maroka ir arābu un
afrikāņu konverģences valsts, bet Marrākeša -
ģeogrāfiskās un vēsturiskās konverģences
pilsēta.
Skarbus
vārdus sacīja ITU ģenerālsekretārs Jošio Utsumi (Yoshio Utsumi),
norādot, ka jauno tehnoloģiju iespējas netika pilnībā
izmantotas. Piemēram, no
1995. līdz 2000. gadam interneta trafiks pasaulē pieaudzis
četras reizes, bet pieejamā kapacitāte - 200 reizes.
Turklāt jaunattīstības valstīs ir desmit reižu
vairāk potenciālo interneta lietotāju nekā
attīstītajās valstīs. Ģenerālsekretārs sacīja, ka
telekomunikāciju tirgus liberalizācija, privatizācija un
tehnoloģiskais progress veicinājis telekomunikāciju
industrijas strauju attīstību, bet tas tomēr nav bijis
pietiekams iemesls, lai investori kļūtu gudrāki un
telekomunikāciju menedžeri godīgāki,
kam apliecinājums ir daudzie liela mēroga skandāli
pēdējo gados.
Kad
izskanēja konferences atklāšanas runas un tika
ievēlēta konferences
vadība, Marokas pārstāvja Nasra Hadžī
vadībā sākās intensīvs darbs.
Vēlēšanas
Neapšaubāmi
vissvarīgākais un vienlaikus visintriģējošākais
Pilnvaroto konferencē ir vēlēšanas. Jā, ļoti
līdzīgi kā tas ir pie mums Saeimas vēlēšanu
laikā. Jāsaka uzreiz, ka šajā konferencē
vēlēšanas salīdzinājumā ar iepriekšējo
konferenci Mineapolē, Amerikā, noritēja
ļoti klusi. Bija tikai daži intriģējoši
brīži. Uz otru darba periodu
amatā tika pārvēlēts
Jošio Utsumi (Japāna) - par ITU ģenerālsekretāru,
Roberts Bloiss (Roberto
Blois
Brazīlija) par ģenerālsekretāra vietnieku, Hulins
Žao (Houlin Zhao
Ķīna) par Telekomunikāciju standartizācijas
biroja direktoru, Hamadons Tūrs (Hamadoun
Toure¢ -
Mali) par Attīstības biroja direktoru.
Toties
ar Radiosakaru biroja direktora vēlēšanām negāja tik
gludi, jo kanādietis
Roberts Džounss (Robert
Jones)
šajā amatā jau bija nostrādājis divus noteiktos
periodus, tāpēc bija jāievēl jauns direktors. Bet
potenciālie pretendenti bija četri: Kavuss Arastehs (Kavouss
Arasteh Irāna), Fabio Bidži (Fabio
Bigi
Itālija), Melkolms Džonsons (Malcolm
Johnson Lielbritānija), Valērijs
Timofejevs Krievija. Viņi visi ir ļoti pieredzējuši
un augstas kvalifikācijas telekomunikāciju speciālisti.
Vēlēšanas par šo amatu izvērtās garākas un
notika divās kārtās. Par jauno Radiosakaru biroja direktoru
kļuva Krievijas pārstāvis Valērijs Timofejevs.
Kā
jau teicu, Pilnvaroto konferenču starplaikā daudzus ITU darbības
jautājumus
izlemj ITU Padome. Tajā ietilpst 46 valstis no dažādiem ITU
reģioniem: A Amerika (8 vietas), B Rietumeiropa (8 vietas), C
Austrumeiropa (5 vietas), D Āfrika (13 vietas), E - Āzija un
Austrālija (12 vietas). Padomes vēlēšanas notika ļoti
ieinteresētā gaisotnē, jo kandidātu bija vairāk
nekā vietu. Sevišķi tas sakāms par D reģionu. Uz 13
Āfrikai paredzētajām vietām pretendēja 25 valstis.
Padomē
ievēlēja šādas valstis (nosauktas dilstošā
saņemto balsu secībā: no A reģiona (Amerikas)
Kanāda, ASV, Brazīlija, Meksika, Kuba, Argentīna, Venecuēla,
Surinama; no B reģiona (Rietumeiropas) Vācija, Portugāle,
Šveice, Spānija, Francija, Norvēģija, Turcija,
Itālija; no C reģiona (Austrumeiropas) Krievija, Rumānija,
Bulgārija, Polija, Čehija; no D reģiona (Āfrikas) Maroka,
Kamerūna, Dienvidāfrika, Alžīrija, Kenija,
Ēģipte, Senegāla, Tunisija, Mali, Nigērija, Burkina Faso,
Uganda, Gana; no reģiona E (Āzijas un Austrālijas) Indija,
Ķīna, Taizeme, Koreja, Malaizija, Saūda Arābija,
Japāna, Pakistāna, Austrālija, Indonēzija, Vjetnama,
Irāna.
Pārsteigums
bija, ka B reģionā neievēlēta palika Lielbritānija.
Protams, žēl ka tā, jo Lielbritānijas ieguldījums ITU
darbā ir ļoti liels gan finansiāli, gan intelektuāli. Vēlēšanas
paliek vēlēšanas, šeit Marokā atcerējās pat
to, ka Kioto Latvija bija izvirzījusi savu
kandidatūru uz vietu Padomē. Es gan tur nebiju, bet gribētu
teikt, ka tas noteikti nebija pietiekami sagatavots lēmums. Protams, var
jau arī paveikties. Tomēr rezultāti rāda, ka labāk
veicās tiem kandidātiem,
kuri agrāk
bija sākuši gatavoties vēlēšanām.
Tas
apstiprinājās arī Radiosakaru noteikumu valdes sastāva
vēlēšanās. Valdē, tāpat kā Padomē,
katram ITU reģionam bija iedalīts noteikts vietu skaits: A divas, B
divas, C divas, D trīs, E trīs. Ievēlēti tika: no A
reģiona
(Amerikas) Karloss Alejandro Merčara Eskalante (Carlos
Alejandro Merchara Escalante
Meksika), Džeimss R. Kerols (James
R.Caroll ASV); no B reģiona
(Austrumeiropas) Pjērs Abudarhams (Pierre
Aboudarham Francija), Gabors
Kovāčs (Gabur Kovacs Ungārija);
no C reģiona Momčilo R. Simics (Momcilo
R.Simic Dienvidslāvija), Vladislavs
Moroņs (Wladyslaw
Moron¢ Polija);
no D reģiona Hasans Lebadi (Hassan
Lebbadi Maroka), Abubakars Zurmba (Aboubakar
Zourmba Kamerūna), Šoja Teilors (Shoja
Taylor
Nigērija); no E reģiona Ravindra N. Agarvals (Ravindra
N. Agarwal Indija), Ki Su Lī (Ki Soo
Lee
Koreja), Akhtars Ahmads Bajve (Akhtar
Ahmad Bajwe Pakistāna).
Valdes vēlēšanās no C
reģiona savu pārstāvi bija izvirzījusi arī
Kirgistāna Baišu Nurmatovu (Baiysh
Nurmatov). Tomēr arī šajā
gadījumā priekšvēlēšanu kampaņa nebija
pietiekami laikus organizēta.
Kopā ar Eiropu
Kad bija izskanējuši apsveikumi
ievēlētajiem, sākās normāls konferences
darbs. Atbilstoši darba kārtībai tika skatīti iepriekš
izstrādātie dokumenti. No Latvijas arī mēs jau divus gadus
bijām darbojušies CEPT ITU darba grupā, gatavojot
priekšlikumus konferencei. Tos iesniedzām Eiropas valstu kopējos
priekšlikumos.
Pavisam tika iesniegti 25 priekšlikumi: par konsultatīvo grupu lomas
paplašināšanu,
par Pilnvaroto konferences sagatavošanas procesu, par satelītu rezervju
sistematizāciju, par procedūru atklātumu, par radiosakaru
noteikumu valdi, par maksas ieviešanu satelītu
administratīvajām procedūrām u. c. Priekšlikumos bija aptverts
plašs jautājumu loks.
Kā labot Starptautisko
telekomunikāciju noteikumus?
Spēkā esošie Starptautiskie
telekomunikāciju noteikumi (International Telecommunication
Regulations
ITR) tika
pieņemti 1988. gadā Melburnā. Arābu valstis, arī
Ķīna iesniedza priekšlikumu mainīt noteikumus.
Šīs valstis uzskata, ka, ņemot vērā
monumentālās izmaiņas ražošanā, jaunu
tehnoloģiju ieviešanu, jaunu juridisko vidi
un tehnoloģiju konverģenci, nepieciešams sasaukt Pasaules
konferenci par starptautiskajiem telekomunikāciju noteikumiem.
Delegācijas ierosināja šo konferenci
noturēt 2007. gadā pēc četru gadu sagatavošanas darba.
ASV, arī Japāna apšaubīja šādu
nepieciešamību, atzīmējot, ka šāds pasākums,
ja to īstenotu, maksātu vairākus miljonus ASV dolāru.
Lielbritānija atgādināja Eiropas kopējo priekšlikumu un
aicināja uz efektīvāku un taupīgāku veidu, kā
atsvaidzināt noteikumus, kam arī beigās piekrita vairākums.
Savienības oficiālās
un darba valodas
Vairākas valstu grupas kādu laiku
virza priekšlikumu par pilnvērtīgu un vienlīdzīgu visu
sešu oficiālo un darba valodu lietošanu visās ITU
aktivitātēs. Kā zināms, oficiālās un darba
valodas ITU ir franču, angļu, spāņu, arābu,
ķīniešu, krievu. Priekšlikums tiek pamatots ar to, ka
viens no ITU darbības pamatprincipiem, tāpat kā jebkurā
citā Apvienoto Nāciju sistēmas organizācijā, ir
vienlīdzīga darba un oficiālo valodu lietošana.
Pakāpeniska pagaidu ierobežojumu atcelšana saskaņā ar
iepriekšējo trīs Pilnvaroto konferenču lēmumiem
parāda, ka pašreizējo ierobežojumu
pilnīga atcelšana praksē ir iespējama, tā
saistīta ar lieliem izdevumiem, tomēr tika nolemts, ka tas notiks
2005. gada 1. janvārī.
Par vietu Izplatījumā
Pēc Mineapoles 1998. gada Pilnvaroto
konferences lēmuma ieviest administratīvo maksu par satelītu
tīklu reģistrāciju ITU Padome 1999. gada sesijā
vienojās par metodiku un maksas grafiku.
Diskusijas
2000. gada Pasaules radiokonferencē (WRC 2000) pievērsās
nemaksāšanas iespējamām juridiskām sekām.
Neraugoties uz izteiktajiem argumentiem, konference nolēma, ka
nemaksāšanas gadījumā reģistrāciju var
anulēt. Tomēr tas var stāties spēkā tikai
brīdī, ko noteiks Pilnvaroto konference.
Pēc
plašām debatēm par maksājumiem WRC 2000 nolēma, ka
pirms pamatota
lēmuma pieņemšanas par administratīvo maksājumu
ietekmi un efektivitāti papīra
satelītu samazināšanai vai
novēršanai vajadzīga papildu pieredze. Dažu valstu
alternatīvi priekšlikumi ieviest maksājumus, lai novērstu,
pēc viņu definīcijas, nenopietno
reģistrāciju, neguva atbalstu.
Līdzšinējā
pieredze rāda, ka, tiklīdz valstīm jautā par
maksājumiem, tās parasti lūdz Radiosakaru biroju
pagarināt noteikto termiņu satelītu iedarbināšanai.
Tomēr šī Pilnvaroto konference beidzot pieliek punktu papīra jeb
neesošo satelītu lietai, nosakot, ka, ja līdz 2003. gada 1.
augustam par pieteiktajiem satelītiem nebūs
samaksāts, pieteikumus anulēs.
Stratēģiskais
plāns 2004.-2007. gadam
Salīdzinot ar abiem
iepriekšējiem ITU stratēģiskajiem plāniem, projekts
2004.2007. gadam būtiski atšķīrās tai ziņā,
ka tas tika veidots tieši no ITU dalībvalstu priekšlikumiem,
nevis sagatavots sekretariātā. Pieņemtais plāns ietver sešus
galvenos mērķus:
uzturēt un paplašināt
dalībvalstu un reģionālo organizāciju sadarbību, lai
uzlabotu un racionalizētu visu telekomunikāciju lietošanu,
uzņemoties vadošo lomu Apvienoto Nāciju sistēmas
informācijas komunikācijas tehnoloģijas iniciatīvās;
palīdzēt pārmest tiltu
ciparu robežšķirtnei (starp datorizētām un nedatorizētām
valstīm), veicināt savstarpēji pilnīgi savienotu un
kopā darbojošos tīklu attīstību, lai
veicinātu globālu piekļuvi;
- palielināt savienības
biedru skaitu;
- saskaņā ar
dalībvalstu priekšlikumiem izstrādāt rīkus tīklu
integritātes un mijiedarbības aizsardzībai;
- uzlabot ITU struktūru
efektivitāti, nozīmīgumu un pakalpojumus;
- izplatīt informāciju un pieredzi,
lai palīdzētu dalībvalstīm, jo sevišķi attīstības
valstīm, paaugstināt spēju reaģēt uz
privatizāciju, globalizāciju un tehnoloģijas
maiņu.
Lēmumi,
lēmumi
Marrākešas
konference noteikti vēl ilgi liks par sevi atcerēties, jo
pieņēma daudzus lēmumus, ko agrāk nebija izdevies.
Piemēram, izdevās paaugstināt ITU dalībvalsts biedru maksas
vienas daļas vērtību no 315 000 līdz 330 000 Šveices
franku. Grūti gan tas nācās, lēmums tika pieņemts
aizklātā balsošanā. Neko darīt, ITU ir no budžeta
finansējama Apvienoto Nāciju institūcija. Jau šogad
jāsamazina štati, trūkst līdzekļu, bet kas
strādās? Jau tagad darbinieki tiek pārstrādināti,
bet apjoms arvien pieaug.
Nobeigumā
jāatzīmē, ka tomēr bija jautājumi kuros delegāti
bija vienprātīgi tika nolemts sniegt iespējamo finansiālo
un tehnisko palīdzību Afganistānai, Bosnijai un Hercegovinai, Dienvidslāvijai,
Palestīnas Pašpārvaldei. Šajā konferencē izdevās
arī laba Igaunijas, Latvijas un Lietuvas delegācijas sadarbība.
Visi Marrākešā
pieņemtie lēmumi ir atrodami Pilnvaroto konferences nobeiguma
dokumentos (Final
Acts of the Plenipotentiary ConferenceMarrakech, 2002), kas
ievietoti arī ITU mājas lapā
www.itu.int/plenipotentiary/documents.asp
Kārlis
BOGENS,
LVEI
direktors
LVEI
Elizabetes ielā
41/43
Rīgā,
LV-1010
Tālr. 7333034
Fakss 7821275
www.vei.lv
(atsevišķi,
uz fona)
Marokas
Karaliste
Valsts
iekārta: konstitucionāla monarhija
Kopējā
platība (ieskaitot Rietumsahāru): 710,85 tūkst. km²
Iedzīvotāju
skaits: 28,705 milj.
Apdzīvotība:
40,4 iedz./ km²
Lauku
iedzīvotāji: 55,2 %
Iedzīvotāji
vecumā no 15 līdz 59 gadiem: 60,4 %
Galvaspilsēta:
Rabāta
Lielākās
pilsētas: Kasablanka, Marrākeša, Tanžera, Fēsa,
Miknēsa, Agādīra
Augstākā
virsotne: Tubkals 4165 m
Galvenā
reliģija: islāms
Oficiālā
valoda: arābu
Ikdienā
lieto: marokāņu dialektu, berberu dialektu
Var
sarunāties: franču, spāņu, pilsētās varbūt
arī angļu valodā
Naudas
vienība: dirhems (MDH)
1 EUR = 10,535 MDH
1 USD = 11,849 MDH
(2002. g. 5. aprīlī)
Iekšzemes
kopprodukts (milj. MDH): 349 651,0.
Paraksti pie foto:
1.
Marrākešas Kongresu pils,
kurā notika ITU Pilnvaroto konference.
2.
Latvija un Lietuva plecs pie pleca.
3.
Vīri no Latvijas delegācijas izgājuši siltajā oktobra
saulītē.
4.
ITU vadība.
5.
Konferences vadītājs, Marokas valsts sekretārs Nasrs
Hadžī (vidū) enerģiski virza uz
priekšu darbu.
6.
Modernās telekomunikācijas pat uz tirgus būdas jumta.
7.
Marrākešas tirgus izpēte.
8.
Meditācija uz berberu paklāja ar auseklīšiem.
9.
Berberu meitene.
10.11.
Atlasa kalni. (var sakombinēt kopā)
12.
Berberu kalnu ciemats kazbahs.
13.
Tipiska Marrākešas ainava.
14.
Konferences laikā visur plīvoja Marokas valsts karogi.
15.
Svelmainā rudens dienā.
16.
Uz tirgu.
17.
Atlasa kalnos visdrošākais ir četrkāju transporta
līdzeklis.
Foto
no LVEI arhīva
ITU
Marokas baltajā saulē
Latvijā, 8. Saeimas
vēlēšanu noēnots, pavisam nepamanīts palicis 2002.
gada lielākais notikums Pasaules telekomunikācijās
Starptautiskās telekomunikāciju savienības (ITU International
Telecommunicaton Union)
Pilnvaroto konference (PP02), kas risinājās Marrākešā
(Marokā)
no 2002. gada 23. septembra līdz 18.oktobrim.
Kam
mums šī konference?
Tik
tiešām, kāda gan interese mums varētu būt par šo
konferenci tālajā zemē, kuras nosaukumu visbiežāk esam
lasījuši mandarīnu uzlīmītēs. Mūsu pašu
problēmām
taču gala neredz. Ai, bet gribam NATO un Eiropas Savienībā
arī! Ja tas ir tā, tad neliels ieskats Pasaules telekomunikāciju
līderu saietā nāks tikai par labu.
Starptautiskās
telekomunikāciju savienības Pilnvaroto konference ir augstākais
vadības līmenis. Parasti konferences sasauc reizi četros gados.
ITU Pilnvaroto
konferences galvenie uzdevumi ir:
-
noteikt svarīgākos principus, lai attiecīgajā laika
periodā tiktu sasniegti ITU galvenie
mērķi (starptautiskā sadarbība telekomunikāciju
jomā, palīdzība jaunattīstības valstīm, jauno
tehnoloģiju attīstība u. c.);
- izskatīt ITU Padomes pārskatu par
ITU darbu pēc iepriekšējās Pilnvaroto konferences;
- noteikt Savienības budžetu;
- noteikt Savienības personāla
apmaksas sistēmu;
- ievēlēt ITU Padomi, kas darbojas
laikā starp Pilnvaroto konferencēm;
- ievēlēt ITU
Ģenerālsekretāru, viņa vietnieku un Radiosakaru,
Telekomunikāciju, Attīstības sektora biroja direktorus;
- ievēlēt radiosakaru noteikumu (Radio
Regulations Board) valdi;
- noslēgt vai pārskatīt ITU
līgumus ar citām starptautiskajām organizācijām.
Kā
redzams, jautājumu pietiek, lai spriestu gandrīz mēnesi. Tik
tiešām, šī sešpadsmitā Pilnvaroto konference ilga
gandrīz mēnesi un 189 dalībvalstu 1600 pārstāvji
ļoti azartiski mēģināja nonākt pie kopsaucēja
visos darba kārtības jautājumos.
Brīžiem likās, ka tas nebūs iespējams, bet tad
konferences vadība, kā saka, pārbaudīja strīdnieku
izturību un lika strādāt arī vēlākās nakts
stundās. Šādos gadījumos
parasti risinājums galu galā tika atrasts itin viegli un likās,
kā gan agrāk neviens par to nebija iedomājies.
Piedalīties
vai nepiedalīties, - tāds ir jautājums. Arī mums, LVEI,
pašiem bija jārod atbilde uz šo
jautājumu. Tam bija vairāki iemesli. Pirmkārt, Pilnvaroto
konferencēs parasti piedalās valstu sakaru administrāciju
augstākā vadība, arī ITU dalībvalstu valdību
pārstāvji. Protams, parasti praktisko darbu veic delegāciju sastāvos
iekļautie frekvenču speciālisti, kuriem ir pieredze darbā
ITU sistēmā un kuri jau vairākus gadus pirms konferences
ITU darba grupās ir gatavojuši izskatāmos dokumentus.
Otrkārt,
diezgan neomulīgi kļuva, lasot ceļvežos padomus
tūristiem Marokā, piemēram, Orina Hargreiva Culture
Shock! Morocco u. c. Nelīdzēja pat mūsu
valsts prezidentes bērnības nomierinošās atmiņas par
dzīvi Marokā Ausmas Cimdiņas grāmatā Brīvības
vārdā. Tomēr izlēmām, ka
jābrauc, jo ceļā taču dodas arī lietuvieši,
igauņi, moldāvi un citi paziņas. Un vēl kāds
svarīgs nosacījums: pirmo reizi pēc Kioto 1994. gada Pilnvaroto
konferences Latvija varēja balsot, jo kopā ar Satiksmes ministrijas
Sakaru departamentu, Ārējo sakaru departamentu bijām
pārlēkuši
visām birokrātijas barjerām un Saeima bija ratificējusi ITU
konvenciju un
statūtus.
Starp
ūdeni un tuksnesi
Stāstot par tik specifisku tēmu
kā Pilnvaroto konference, nedaudz jāaplūko arī tās
norises vieta. Maroka atrodas Āfrikas ziemeļrietumos. Tā ir
valsts starp ūdeni un smiltīm, jo ziemeļos to apskalo
Vidusjūras ūdeņi, rietumos Atlantijas okeāns, bet
dienvidos no pārējās Āfrikas to šķir
lielākais tuksnesis pasaulē Sahāra, tai
pa vidu Atlasa kalni. Marokas valsts iekārta ir konstitucionāla
monarhija, un pašreiz ir karaļa Mohameda VI valdīšanas
laiks. Marokas oficiālais nosaukums ir Marokas Karaliste (Kingdom
of Morocco). Tai ir sena un bagāta valstiskuma
vēsture. Tomēr 20. gs. sākumā tā bija nonākusi
Spānijas un Francijas koloniālā pakļautībā.
Neatkarību Maroka atguva 1956. gadā.
Marrākeša
(Marrakech),
pilsēta, kur notika konference, dibināta pirms tūkstoš
gadiem. Tā atrodas valsts vidienē netālu no Atlasa kalniem, kas
to šķir no Sahāras
tuksneša. Ierašanās dienā jau izbaudījām
tuksneša elpu. Sākumā bija karsts ap + 40°C, bet
tad temperatūra kritās līdz + 10°C un no
kalniem nāca vētra, atnesdama līdzi smilšu
mākoņus. Kā vēlāk noskaidrojām, tas negadās
pārāk bieži. Marrākeša īstenībā ir
pērle diezgan tuksnesīgā apvidū. To dēvē par
sarkano pilsētu, jo ēkas ir rozā vai sarkanos toņos.
Marrākeša ir sena Marokas pamatiedzīvotāju berberu
pilsēta. Stāsta, ka tā ir daudz dzīvāka nekā
citas Marokas pilsētas. Varbūt tas ir tādēļ, ka
lielākā daļa pilsētas iedzīvotāju ir berberi.
Tomēr
Marokas izzināšanas vislielākais pārsteigums bija tas, ka
šie ļaudis ir draudzīgi un ar viņiem var tīri labi
sazināties, viņiem ir laba humora izjūta, viņu
darinātajos paklājos daži ornamenti ir tikpat kā no latvju
rakstiem. Vēl pārsteidzošāk bija marokāņu
dialekta vārdnīcā atrast vārdu, ko izrunā
līdzīgi kā vārdu labi.
Jautājums: - Kā
jums iet? skan: - Labas?
Starts
Konferenci atklāja Marokas Karalistes
premjerministrs Abderahamans el Jusufs (Abderrahamane
EL Youssoufi), vispirms nododams Marokas karaļa
Mohameda VI sveicienu dalībniekiem. Premjerministrs aicināja
delegātus, īpaši no attīstītākajām
valstīm, palīdzēt Āfrikas valstīm iekļauties
jaunajā ekonomiskajā vidē, kurā šobrīd
noteicošais ir telekomunikācijas un informācija. Viņš
izteica arī satraukumu par to, ka pasaulē pašreiz vērojama
krīze un nesaskaņas, un uzsvēra, ka šajā
situācijā sevišķi svarīga nozīme ir
starptautiskās sadarbības attīstīšanai
tieši informācijas un telekomunikāciju tehnoloģijās.
Nākošais
runātājs Nasrs Hadžī (Nasr
Hajji),
valsts sekretārs pasta, telekomunikāciju un informācijas
tehnoloģiju jautājumos, uzsvēra, ka Maroka ir arābu un
afrikāņu konverģences valsts, bet Marrākeša -
ģeogrāfiskās un vēsturiskās konverģences
pilsēta.
Skarbus
vārdus sacīja ITU ģenerālsekretārs Jošio Utsumi (Yoshio Utsumi),
norādot, ka jauno tehnoloģiju iespējas netika pilnībā
izmantotas. Piemēram, no
1995. līdz 2000. gadam interneta trafiks pasaulē pieaudzis
četras reizes, bet pieejamā kapacitāte - 200 reizes.
Turklāt jaunattīstības valstīs ir desmit reižu
vairāk potenciālo interneta lietotāju nekā
attīstītajās valstīs. Ģenerālsekretārs sacīja, ka
telekomunikāciju tirgus liberalizācija, privatizācija un
tehnoloģiskais progress veicinājis telekomunikāciju
industrijas strauju attīstību, bet tas tomēr nav bijis
pietiekams iemesls, lai investori kļūtu gudrāki un
telekomunikāciju menedžeri godīgāki,
kam apliecinājums ir daudzie liela mēroga skandāli
pēdējo gados.
Kad
izskanēja konferences atklāšanas runas un tika
ievēlēta konferences
vadība, Marokas pārstāvja Nasra Hadžī
vadībā sākās intensīvs darbs.
Vēlēšanas
Neapšaubāmi
vissvarīgākais un vienlaikus visintriģējošākais
Pilnvaroto konferencē ir vēlēšanas. Jā, ļoti
līdzīgi kā tas ir pie mums Saeimas vēlēšanu
laikā. Jāsaka uzreiz, ka šajā konferencē
vēlēšanas salīdzinājumā ar iepriekšējo
konferenci Mineapolē, Amerikā, noritēja
ļoti klusi. Bija tikai daži intriģējoši
brīži. Uz otru darba periodu
amatā tika pārvēlēts
Jošio Utsumi (Japāna) - par ITU ģenerālsekretāru,
Roberts Bloiss (Roberto
Blois
Brazīlija) par ģenerālsekretāra vietnieku, Hulins
Žao (Houlin Zhao
Ķīna) par Telekomunikāciju standartizācijas
biroja direktoru, Hamadons Tūrs (Hamadoun
Toure¢ -
Mali) par Attīstības biroja direktoru.
Toties
ar Radiosakaru biroja direktora vēlēšanām negāja tik
gludi, jo kanādietis
Roberts Džounss (Robert
Jones)
šajā amatā jau bija nostrādājis divus noteiktos
periodus, tāpēc bija jāievēl jauns direktors. Bet
potenciālie pretendenti bija četri: Kavuss Arastehs (Kavouss
Arasteh Irāna), Fabio Bidži (Fabio
Bigi
Itālija), Melkolms Džonsons (Malcolm
Johnson Lielbritānija), Valērijs
Timofejevs Krievija. Viņi visi ir ļoti pieredzējuši
un augstas kvalifikācijas telekomunikāciju speciālisti.
Vēlēšanas par šo amatu izvērtās garākas un
notika divās kārtās. Par jauno Radiosakaru biroja direktoru
kļuva Krievijas pārstāvis Valērijs Timofejevs.
Kā
jau teicu, Pilnvaroto konferenču starplaikā daudzus ITU darbības
jautājumus
izlemj ITU Padome. Tajā ietilpst 46 valstis no dažādiem ITU
reģioniem: A Amerika (8 vietas), B Rietumeiropa (8 vietas), C
Austrumeiropa (5 vietas), D Āfrika (13 vietas), E - Āzija un
Austrālija (12 vietas). Padomes vēlēšanas notika ļoti
ieinteresētā gaisotnē, jo kandidātu bija vairāk
nekā vietu. Sevišķi tas sakāms par D reģionu. Uz 13
Āfrikai paredzētajām vietām pretendēja 25 valstis.
Padomē
ievēlēja šādas valstis (nosauktas dilstošā
saņemto balsu secībā: no A reģiona (Amerikas)
Kanāda, ASV, Brazīlija, Meksika, Kuba, Argentīna, Venecuēla,
Surinama; no B reģiona (Rietumeiropas) Vācija, Portugāle,
Šveice, Spānija, Francija, Norvēģija, Turcija,
Itālija; no C reģiona (Austrumeiropas) Krievija, Rumānija,
Bulgārija, Polija, Čehija; no D reģiona (Āfrikas) Maroka,
Kamerūna, Dienvidāfrika, Alžīrija, Kenija,
Ēģipte, Senegāla, Tunisija, Mali, Nigērija, Burkina Faso,
Uganda, Gana; no reģiona E (Āzijas un Austrālijas) Indija,
Ķīna, Taizeme, Koreja, Malaizija, Saūda Arābija,
Japāna, Pakistāna, Austrālija, Indonēzija, Vjetnama,
Irāna.
Pārsteigums
bija, ka B reģionā neievēlēta palika Lielbritānija.
Protams, žēl ka tā, jo Lielbritānijas ieguldījums ITU
darbā ir ļoti liels gan finansiāli, gan intelektuāli. Vēlēšanas
paliek vēlēšanas, šeit Marokā atcerējās pat
to, ka Kioto Latvija bija izvirzījusi savu
kandidatūru uz vietu Padomē. Es gan tur nebiju, bet gribētu
teikt, ka tas noteikti nebija pietiekami sagatavots lēmums. Protams, var
jau arī paveikties. Tomēr rezultāti rāda, ka labāk
veicās tiem kandidātiem,
kuri agrāk
bija sākuši gatavoties vēlēšanām.
Tas
apstiprinājās arī Radiosakaru noteikumu valdes sastāva
vēlēšanās. Valdē, tāpat kā Padomē,
katram ITU reģionam bija iedalīts noteikts vietu skaits: A divas, B
divas, C divas, D trīs, E trīs. Ievēlēti tika: no A
reģiona
(Amerikas) Karloss Alejandro Merčara Eskalante (Carlos
Alejandro Merchara Escalante
Meksika), Džeimss R. Kerols (James
R.Caroll ASV); no B reģiona
(Austrumeiropas) Pjērs Abudarhams (Pierre
Aboudarham Francija), Gabors
Kovāčs (Gabur Kovacs Ungārija);
no C reģiona Momčilo R. Simics (Momcilo
R.Simic Dienvidslāvija), Vladislavs
Moroņs (Wladyslaw
Moron¢ Polija);
no D reģiona Hasans Lebadi (Hassan
Lebbadi Maroka), Abubakars Zurmba (Aboubakar
Zourmba Kamerūna), Šoja Teilors (Shoja
Taylor
Nigērija); no E reģiona Ravindra N. Agarvals (Ravindra
N. Agarwal Indija), Ki Su Lī (Ki Soo
Lee
Koreja), Akhtars Ahmads Bajve (Akhtar
Ahmad Bajwe Pakistāna).
Valdes vēlēšanās no C
reģiona savu pārstāvi bija izvirzījusi arī
Kirgistāna Baišu Nurmatovu (Baiysh
Nurmatov). Tomēr arī šajā
gadījumā priekšvēlēšanu kampaņa nebija
pietiekami laikus organizēta.
Kopā ar Eiropu
Kad bija izskanējuši apsveikumi
ievēlētajiem, sākās normāls konferences
darbs. Atbilstoši darba kārtībai tika skatīti iepriekš
izstrādātie dokumenti. No Latvijas arī mēs jau divus gadus
bijām darbojušies CEPT ITU darba grupā, gatavojot
priekšlikumus konferencei. Tos iesniedzām Eiropas valstu kopējos
priekšlikumos.
Pavisam tika iesniegti 25 priekšlikumi: par konsultatīvo grupu lomas
paplašināšanu,
par Pilnvaroto konferences sagatavošanas procesu, par satelītu rezervju
sistematizāciju, par procedūru atklātumu, par radiosakaru
noteikumu valdi, par maksas ieviešanu satelītu
administratīvajām procedūrām u. c. Priekšlikumos bija aptverts
plašs jautājumu loks.
Kā labot Starptautisko
telekomunikāciju noteikumus?
Spēkā esošie Starptautiskie
telekomunikāciju noteikumi (International Telecommunication
Regulations
ITR) tika
pieņemti 1988. gadā Melburnā. Arābu valstis, arī
Ķīna iesniedza priekšlikumu mainīt noteikumus.
Šīs valstis uzskata, ka, ņemot vērā
monumentālās izmaiņas ražošanā, jaunu
tehnoloģiju ieviešanu, jaunu juridisko vidi
un tehnoloģiju konverģenci, nepieciešams sasaukt Pasaules
konferenci par starptautiskajiem telekomunikāciju noteikumiem.
Delegācijas ierosināja šo konferenci
noturēt 2007. gadā pēc četru gadu sagatavošanas darba.
ASV, arī Japāna apšaubīja šādu
nepieciešamību, atzīmējot, ka šāds pasākums,
ja to īstenotu, maksātu vairākus miljonus ASV dolāru.
Lielbritānija atgādināja Eiropas kopējo priekšlikumu un
aicināja uz efektīvāku un taupīgāku veidu, kā
atsvaidzināt noteikumus, kam arī beigās piekrita vairākums.
Savienības oficiālās
un darba valodas
Vairākas valstu grupas kādu laiku
virza priekšlikumu par pilnvērtīgu un vienlīdzīgu visu
sešu oficiālo un darba valodu lietošanu visās ITU
aktivitātēs. Kā zināms, oficiālās un darba
valodas ITU ir franču, angļu, spāņu, arābu,
ķīniešu, krievu. Priekšlikums tiek pamatots ar to, ka
viens no ITU darbības pamatprincipiem, tāpat kā jebkurā
citā Apvienoto Nāciju sistēmas organizācijā, ir
vienlīdzīga darba un oficiālo valodu lietošana.
Pakāpeniska pagaidu ierobežojumu atcelšana saskaņā ar
iepriekšējo trīs Pilnvaroto konferenču lēmumiem
parāda, ka pašreizējo ierobežojumu
pilnīga atcelšana praksē ir iespējama, tā
saistīta ar lieliem izdevumiem, tomēr tika nolemts, ka tas notiks
2005. gada 1. janvārī.
Par vietu Izplatījumā
Pēc Mineapoles 1998. gada Pilnvaroto
konferences lēmuma ieviest administratīvo maksu par satelītu
tīklu reģistrāciju ITU Padome 1999. gada sesijā
vienojās par metodiku un maksas grafiku.
Diskusijas
2000. gada Pasaules radiokonferencē (WRC 2000) pievērsās
nemaksāšanas iespējamām juridiskām sekām.
Neraugoties uz izteiktajiem argumentiem, konference nolēma, ka
nemaksāšanas gadījumā reģistrāciju var
anulēt. Tomēr tas var stāties spēkā tikai
brīdī, ko noteiks Pilnvaroto konference.
Pēc
plašām debatēm par maksājumiem WRC 2000 nolēma, ka
pirms pamatota
lēmuma pieņemšanas par administratīvo maksājumu
ietekmi un efektivitāti papīra
satelītu samazināšanai vai
novēršanai vajadzīga papildu pieredze. Dažu valstu
alternatīvi priekšlikumi ieviest maksājumus, lai novērstu,
pēc viņu definīcijas, nenopietno
reģistrāciju, neguva atbalstu.
Līdzšinējā
pieredze rāda, ka, tiklīdz valstīm jautā par
maksājumiem, tās parasti lūdz Radiosakaru biroju
pagarināt noteikto termiņu satelītu iedarbināšanai.
Tomēr šī Pilnvaroto konference beidzot pieliek punktu papīra jeb
neesošo satelītu lietai, nosakot, ka, ja līdz 2003. gada 1.
augustam par pieteiktajiem satelītiem nebūs
samaksāts, pieteikumus anulēs.
Stratēģiskais
plāns 2004.-2007. gadam
Salīdzinot ar abiem
iepriekšējiem ITU stratēģiskajiem plāniem, projekts
2004.2007. gadam būtiski atšķīrās tai ziņā,
ka tas tika veidots tieši no ITU dalībvalstu priekšlikumiem,
nevis sagatavots sekretariātā. Pieņemtais plāns ietver sešus
galvenos mērķus:
uzturēt un paplašināt
dalībvalstu un reģionālo organizāciju sadarbību, lai
uzlabotu un racionalizētu visu telekomunikāciju lietošanu,
uzņemoties vadošo lomu Apvienoto Nāciju sistēmas
informācijas komunikācijas tehnoloģijas iniciatīvās;
palīdzēt pārmest tiltu
ciparu robežšķirtnei (starp datorizētām un nedatorizētām
valstīm), veicināt savstarpēji pilnīgi savienotu un
kopā darbojošos tīklu attīstību, lai
veicinātu globālu piekļuvi;
- palielināt savienības
biedru skaitu;
- saskaņā ar
dalībvalstu priekšlikumiem izstrādāt rīkus tīklu
integritātes un mijiedarbības aizsardzībai;
- uzlabot ITU struktūru
efektivitāti, nozīmīgumu un pakalpojumus;
- izplatīt informāciju un pieredzi,
lai palīdzētu dalībvalstīm, jo sevišķi attīstības
valstīm, paaugstināt spēju reaģēt uz
privatizāciju, globalizāciju un tehnoloģijas
maiņu.
Lēmumi,
lēmumi
Marrākešas
konference noteikti vēl ilgi liks par sevi atcerēties, jo
pieņēma daudzus lēmumus, ko agrāk nebija izdevies.
Piemēram, izdevās paaugstināt ITU dalībvalsts biedru maksas
vienas daļas vērtību no 315 000 līdz 330 000 Šveices
franku. Grūti gan tas nācās, lēmums tika pieņemts
aizklātā balsošanā. Neko darīt, ITU ir no budžeta
finansējama Apvienoto Nāciju institūcija. Jau šogad
jāsamazina štati, trūkst līdzekļu, bet kas
strādās? Jau tagad darbinieki tiek pārstrādināti,
bet apjoms arvien pieaug.
Nobeigumā
jāatzīmē, ka tomēr bija jautājumi kuros delegāti
bija vienprātīgi tika nolemts sniegt iespējamo finansiālo
un tehnisko palīdzību Afganistānai, Bosnijai un Hercegovinai, Dienvidslāvijai,
Palestīnas Pašpārvaldei. Šajā konferencē izdevās
arī laba Igaunijas, Latvijas un Lietuvas delegācijas sadarbība.
Visi Marrākešā
pieņemtie lēmumi ir atrodami Pilnvaroto konferences nobeiguma
dokumentos (Final
Acts of the Plenipotentiary ConferenceMarrakech, 2002), kas
ievietoti arī ITU mājas lapā
www.itu.int/plenipotentiary/documents.asp
Kārlis
BOGENS,
LVEI
direktors
LVEI
Elizabetes ielā
41/43
Rīgā,
LV-1010
Tālr. 7333034
Fakss 7821275
www.vei.lv
(atsevišķi,
uz fona)
Marokas
Karaliste
Valsts
iekārta: konstitucionāla monarhija
Kopējā
platība (ieskaitot Rietumsahāru): 710,85 tūkst. km²
Iedzīvotāju
skaits: 28,705 milj.
Apdzīvotība:
40,4 iedz./ km²
Lauku
iedzīvotāji: 55,2 %
Iedzīvotāji
vecumā no 15 līdz 59 gadiem: 60,4 %
Galvaspilsēta:
Rabāta
Lielākās
pilsētas: Kasablanka, Marrākeša, Tanžera, Fēsa,
Miknēsa, Agādīra
Augstākā
virsotne: Tubkals 4165 m
Galvenā
reliģija: islāms
Oficiālā
valoda: arābu
Ikdienā
lieto: marokāņu dialektu, berberu dialektu
Var
sarunāties: franču, spāņu, pilsētās varbūt
arī angļu valodā
Naudas
vienība: dirhems (MDH)
1 EUR = 10,535 MDH
1 USD = 11,849 MDH
(2002. g. 5. aprīlī)
Iekšzemes
kopprodukts (milj. MDH): 349 651,0.
Paraksti pie foto:
1.
Marrākešas Kongresu pils,
kurā notika ITU Pilnvaroto konference.
2.
Latvija un Lietuva plecs pie pleca.
3.
Vīri no Latvijas delegācijas izgājuši siltajā oktobra
saulītē.
4.
ITU vadība.
5.
Konferences vadītājs, Marokas valsts sekretārs Nasrs
Hadžī (vidū) enerģiski virza uz
priekšu darbu.
6.
Modernās telekomunikācijas pat uz tirgus būdas jumta.
7.
Marrākešas tirgus izpēte.
8.
Meditācija uz berberu paklāja ar auseklīšiem.
9.
Berberu meitene.
10.11.
Atlasa kalni. (var sakombinēt kopā)
12.
Berberu kalnu ciemats kazbahs.
13.
Tipiska Marrākešas ainava.
14.
Konferences laikā visur plīvoja Marokas valsts karogi.
15.
Svelmainā rudens dienā.
16.
Uz tirgu.
17.
Atlasa kalnos visdrošākais ir četrkāju transporta
līdzeklis.