Kas lēni nāk, tas... vai ir vajadzīgs?
Spēļvasaras brīnumi
Kā
jau katru gadu, pavasara atmodas noskaņas valda arī
datorspēļu vidē. Šoreiz par dažiem negaidītiem
priekiem un arī par dažu labu ilgi gaidītu vilšanos.
Reāli
par Unreal 2
Visupirms par galveno: ir
sagaidīts turpinājums mūsdienu PC spēļu leģendai,
spēlei, kas parādīja, ka pirmās personas skata
šaujamspēles var būt ar aizraujošu sižetu,
gandrīz kā interaktīva piedzīvojumu filma ar jums
galvenajā lomā. Tas bija Unreal, kas aizsāka to visu,
ierādot ceļu žanram kopumā un pametot idejas
spēļu veidotājiem tālākai to
attīstīšanai. Pēc šādiem ievadvārdiem
būtu jāseko jūsmīgam aprakstam pacilātos toņos
par jauno Unreal 2, taču diemžēl ir jāraksta par
skumju vilšanos. Nē, Unreal 2 nebūt nav slikta
spēle, tas ir sakarīgs sižetiskais šaujamgabals, taču
tikai viens starp daudziem citiem, bet mēs taču gaidījām ko
īpašu.
Sliktākais, ka
spēles gaitā var izjust gandrīz nepārtrauktu dejavu,
ka viss jau kaut kur redzēts un pārdzīvots.
Izsēšanās uz dažādām planētām? Descent
(pat nosēšanās kuģītis līdzīgs).
Tusiņš uz kosmosa kuģa ar apkalpes locekļiem? StarTrek:
Elite Force. Eksperimenti ar nezināmām matērijām, it
kā komiskas epizodes ar vientiesīgu zinātnieku
piedalīšanos, ložņāšana zem lāzera stariem,
citplanētu augi un mošķi? HalfLife.
Iefiltrēšanās rūpnieciskās bāzēs uz
planētām? StarWars: Jedi Outcast. Un vēl, un vēl. Šķiet,
ka spēles veidotāji nav spējuši pārspēt visu to,
kas šajos gados ir izaudzis un attīstījies no viņu
pašu iesāktā. Unreal 2 ir laba spēle, tikai tas nav
tāds stūrakmens, tāds pagrieziena punkts, kā bija Unreal
1. Tā nav žanra revolūcija, un pat īsti par
evolūciju to nevar nosaukt. Cerams, ka citi Unreal Engine licencētāji
priecēs ar ko spilgtāku (Deus Ex 2, Postal 2 u. c.).
Bet Epic Games vajadzētu
padomāt par kaut ko oriģinālāku. Varbūt Jazz
Jackrabbit 3D?
Kosmiskās
brīvības ilūzijas
Nedaudz, bet tikai nedaudz
gaišākās noskaņās par citu ilgi gaidītu
spēli, kurai gan it kā nav tieša priekšteča, taču
tās autora (Chris Roberts)
pagātnes projekti ir bijuši visai ievēroti un idejiskās
saknes diezgan tieši skar vienu no datorspēļu vēstures
svētumiem, proti, spēli Elite. Beidzot iznākusī Freelancer
ir viens no tiem pārlieku ilgi gaidītajiem projektiem, kura iznākums
būtu šķitis varen labs pirms dažiem gadiem. Patiesi, bija
visnotaļ pozitīvas atsauksmes par E3 izstādē
demonstrēto Freelancer demo
versiju. Taču tas bija 1999. gadā. Tagad, 2003. gadā, mūs,
PC spēlmaņus, ir daudz grūtāk iepriecināt.
Freelancer ideja joprojām ir laba. Ir modelēts diezgan
plašs visuma nostūris, ar dažādām planētu
sistēmām un cilvēku kolonijām, kas atšķiras gan
pēc politiskajiem uzskatiem, gan pēc nodarbošanās. Kosmosa
kuterī varat puslīdz brīvi ceļot starp planētām
un orbitālajām bāzēm, atbilstoši konjunktūrai
tirgojoties ar dažādām precēm, kā arī
akceptējot dažādus darba piedāvājumus, kas tā vai
citādi saistīti ar lidošanu un šaudīšanos
izplatījumā. Par sekmīgu misiju izpildi saņemtie
honorāri un tirdzniecībā nopelnītā naudiņa dod
iespēju pirkt labāku lidaparātu, kā arī tā
ekipējumu un bruņojumu. Atkarībā no veiktajiem darbiem un
varbūt arī nedarbiem dinamiski mainās jūsu
sociālā reputācija, kas tālāk ietekmē attieksmi
pret jums un attiecīgi spēles progresu kopumā.
Diemžēl spēles
grafika šobrīd vairs nespēj patīkami pārsteigt,
pirotehniskie efekti ir pabāli, kosmiskās kaujas ir diezgan
vienmuļas. Ne visiem patiks arī spēlē izveidotā
bezdžoistika vadības sistēma. Varbūt tā ir tikai
maldīga nostalģija, taču man šķiet, ka korekti
mūsdienu prasībām pārstrādāta (grafika, AI u. tml.)
spēle Privateer 2 būtu pievilcīgāka par šo Freelancer.
Katrā ziņā krājas pieaugoša skepse par
monstrāliem ilggadējiem spēļu projektiem un bail pat
domāt, kā vērtēšu spēli Duke Nukem Forever,
ja tā patiesi reiz tomēr iznāks...
Tuksneša
nemiers
Kompānija Novalogic agrāk asociējās
galvenokārt ar Comanche helikopterspēlēm un jancīgo Voxel. Komanču spēles
iznāk joprojām, taču vokseļiem ir pateikts atā, dodot vietu klasiskai
poligonālai 3D tehnoloģijai, kur viss sastāv no milzumdaudz
trīsstūrīšiem. Galvenokārt tās pašas
dīvainās vokseļu vizualizācijas dēļ ne tik
populāra bija Novalogic
pirmās personas šaujamspēļu Delta Force sērija,
lai gan ideja nebija slikta: atvieglots zaldātu simulators bez
pārspīlētas nopietnības.
Drīzumā
iznākošā spēle DF: Black Hawk Down ir
zīmīga vairākos aspektos. Pirmkārt, tas ir pirmais Novalogic ne-vokseļu FPS, kas
veidots uz pārveidotas grafikas bāzes, kura tika izmantota
spēlē Comanche 4. Otrkārt, šis projekts Amerikā
ir izraisījis kašķīgas diskusijas par to, vai ir labi
spēlēties ar relatīvi neseniem un ne ļoti patīkamiem
notikumiem (darbība risinās 1993. gadā Somālijā).
Treškārt, spēles veidošanu konsultēja divi īsti
speciālo uzdevumu vienības virsnieki, no kuriem viens
patiešām piedalījies notikumos Somālijā.
Ir ieguldīts liels darbs,
veidojot pieņemamu kompromisu starp spēlētprieku un
reālismu. Piemēram, ieroču arsenāls ir laikam un vietai
autentisks, taču spēles kareivis var staipīt līdzi
vairāk ekipējuma nekā reālajās kaujas
operācijās. Jūsu paša dzīvība ir tikai pāris
ložu trāpījumu vērta, jo nevar izriestu krūti
gāzties iekšā telpā ar vairākiem sliktajiem
puišiem, taču aptieciņas un munīcija ir atrodama gluži
kā parastos šaujamspēļukos - arkādisms mijas ar
reālismu ik uz soļa. Vizuāli DF: BHD ir visai
iespaidīga, lai gan datora resursu rijīga spēle.
Apkārtējā vide tajā ir diezgan interaktīva, ir
izmantojami transporta līdzekļi, stacionāru ieroču
pozīcijas un daudz sagraujamu objektu.
Cirviskie
prieki
Sen nebija bijis kāds
labs trešās personas skata cērtamgabals. Agrāk gan
tādu bija cik nevajag: Drakan, Heretic2, Blood Omen, Blade,
Rune... Vīri ar zobeniem un cirvjiem rokās skaidrojās ar
citiem vīriem, kā arī ar visādiem nešķīstiem
mošķiem un briesmoņiem, brīžiem talkā ņemot
arī kādus attālinātas darbības argumentus lokus ar
bultām, degošām un nedegošām, dažos
gadījumos to kombinējot ar lietišķās maģijas
iemaņu izpausmēm. Pašlaik mums ir pavisam jauna un svaiga
spēle, kurā atkal varam pavicināties ar dažāda
izmēra smagiem un asiem priekšmetiem.
Spēle Enclave
mūs atkal aicina neīstajos, mitoloģiskajos viduslaikos, kur ir
gan bruņinieki, gan troļļi, gan visādi elles
izdzimteņi, gan arī dīvainas tehnoloģijas un vareni burvji.
Enclave ir tik tipiska un akadēmiska 3rd Person HackNSlash
spēle, cik nu tipiska vien var būt. Un tas, man šķiet, ir
labi. Ne visi eksperimenti ar spēļu stila modifikācijām
beidzas sekmīgi, daudz drošāk ir mēģināt
izteiksmīgi, svaigi un kvalitatīvi pasniegt veco formulu.
Īpašu uzmanību šeit piesaista lieliskā spēles
grafika. Enclave ir veidota, orientējoties uz jaunās paaudzes
spēļu konsolēm (XboX,
GameCube) un mūsdienu PC iespējām, un tas ir labi redzams:
fotogrāfiski simpātiskas tekstūras gan personāžiem,
gan apkārtējai videi, kvalitatīvas un samērā pareizas
ēnas, labs apgaismojums. Pievienojam tam nesliktu spēles varoņu
animāciju, daļēju apkārtējās vides
interaktivitāti, un vienīgais, par ko atliek bažīties, ir
pats spēles process. Par laimi, šoreiz arī ar to viss ir kārtībā.
Vadība ir vienkārša, spēles līmeņi
daudzveidīgi un pietiekoši interesanti izveidoti, ārpus
kautiņiem iespējamā zelta podu meklēšana
piešķir papildu interesi par spēles līmeņu centīgu
izložņāšanu. Jauka spēlīte, kurā varat
apmierināt zemapziņā apslēptās vēlmes iecirst
kādam cirvi mugurā.
Indiāņi
lido atkal
Joprojām gadās
priecīgi brīži, kad pilnīgi negaidīti
parādās spēle, kas varbūt nepretendē uz neko
dižu, taču sagādā prieku vairāk nekā kāds
ilgi un pacietīgi gaidīts monstrālu ambīciju spēļprojekts.
Tāda manās acīs ir jaunā Apache AH-64: Air Assault.
Visvienkāršāk to būtu raksturot kā Comanche 4 Light,
tā smuki balansē starp simulāciju un arkādisku pieeju,
stipri sliecoties uz otro. Grafiskā vide spēlē veic visu, kas
tai būtu jāveic, taču dara to, nepārspīlējot ar
poligoniem un modīgiem efektiem. Jā, ūdens izskatās
vecmodīgi un saulē nespulgo pulētas virsmas, nu un tad? Toties
viss notiek, un spēle normāli darbosies arī uz
pabēdīgiem datordzelžiem.
Spēles process ir
vienkāršs, pat primitīvs, taču ļoti baudāms. Ja
nav iepriekšējas pieredzes, vajadzēs kādu mirkli pierast
pie specifiskās helikoptera vadības. Protams, ja jūs vispār
interesē spēles, kurās lido, jums jau ir sakarīgs
džoistiks ar papildu throttle un rudder vadību, vai ne?
Līdzīgi kā Comanche 4 šeit ir kaujas misijas, kuras
teorētiski varētu saukt par dažādām, bet faktiski
tā vienmēr ir tādu vai citādu mērķu
braucošu, stāvošu, skrienošu vai peldošu
apšaušana. Kaut vairāk būtu šādu spēļuku,
kuru iegādei nav jāiztērē valstī noteiktā
minimālā alga, kas neaizņem uz cietā diska nez cik
gigabaitus, ko ātri var palaist un viegli spēlēt un kas galu
galā sniedz vairāk prieka nekā viens otrs piecus gadus
taisīts samocīts pseidošedevrs.
Ir cerība, ka nākamo
pārskatu varēs rakstīt daudz gaišākās
noskaņās, jo tad būs sagaidītas tādas spēles
kā iL-2 Forgotten Battles, Aquanox 2 un vēl citas. Lai
gan nesteigsimies ar pāragriem spriedumiem...
http://www.unreal2.com/
http://www.microsoft.com/games/freelancer/
http://www.novalogic.com/games/DFBHD/
http://www.starbreeze.com/
http://www.activisionvalue.com/salespages/Apache/Index.htm
Juris 3Dman Pērkons
Kā
jau katru gadu, pavasara atmodas noskaņas valda arī
datorspēļu vidē. Šoreiz par dažiem negaidītiem
priekiem un arī par dažu labu ilgi gaidītu vilšanos.
Reāli
par Unreal 2
Visupirms par galveno: ir
sagaidīts turpinājums mūsdienu PC spēļu leģendai,
spēlei, kas parādīja, ka pirmās personas skata
šaujamspēles var būt ar aizraujošu sižetu,
gandrīz kā interaktīva piedzīvojumu filma ar jums
galvenajā lomā. Tas bija Unreal, kas aizsāka to visu,
ierādot ceļu žanram kopumā un pametot idejas
spēļu veidotājiem tālākai to
attīstīšanai. Pēc šādiem ievadvārdiem
būtu jāseko jūsmīgam aprakstam pacilātos toņos
par jauno Unreal 2, taču diemžēl ir jāraksta par
skumju vilšanos. Nē, Unreal 2 nebūt nav slikta
spēle, tas ir sakarīgs sižetiskais šaujamgabals, taču
tikai viens starp daudziem citiem, bet mēs taču gaidījām ko
īpašu.
Sliktākais, ka
spēles gaitā var izjust gandrīz nepārtrauktu dejavu,
ka viss jau kaut kur redzēts un pārdzīvots.
Izsēšanās uz dažādām planētām? Descent
(pat nosēšanās kuģītis līdzīgs).
Tusiņš uz kosmosa kuģa ar apkalpes locekļiem? StarTrek:
Elite Force. Eksperimenti ar nezināmām matērijām, it
kā komiskas epizodes ar vientiesīgu zinātnieku
piedalīšanos, ložņāšana zem lāzera stariem,
citplanētu augi un mošķi? HalfLife.
Iefiltrēšanās rūpnieciskās bāzēs uz
planētām? StarWars: Jedi Outcast. Un vēl, un vēl. Šķiet,
ka spēles veidotāji nav spējuši pārspēt visu to,
kas šajos gados ir izaudzis un attīstījies no viņu
pašu iesāktā. Unreal 2 ir laba spēle, tikai tas nav
tāds stūrakmens, tāds pagrieziena punkts, kā bija Unreal
1. Tā nav žanra revolūcija, un pat īsti par
evolūciju to nevar nosaukt. Cerams, ka citi Unreal Engine licencētāji
priecēs ar ko spilgtāku (Deus Ex 2, Postal 2 u. c.).
Bet Epic Games vajadzētu
padomāt par kaut ko oriģinālāku. Varbūt Jazz
Jackrabbit 3D?
Kosmiskās
brīvības ilūzijas
Nedaudz, bet tikai nedaudz
gaišākās noskaņās par citu ilgi gaidītu
spēli, kurai gan it kā nav tieša priekšteča, taču
tās autora (Chris Roberts)
pagātnes projekti ir bijuši visai ievēroti un idejiskās
saknes diezgan tieši skar vienu no datorspēļu vēstures
svētumiem, proti, spēli Elite. Beidzot iznākusī Freelancer
ir viens no tiem pārlieku ilgi gaidītajiem projektiem, kura iznākums
būtu šķitis varen labs pirms dažiem gadiem. Patiesi, bija
visnotaļ pozitīvas atsauksmes par E3 izstādē
demonstrēto Freelancer demo
versiju. Taču tas bija 1999. gadā. Tagad, 2003. gadā, mūs,
PC spēlmaņus, ir daudz grūtāk iepriecināt.
Freelancer ideja joprojām ir laba. Ir modelēts diezgan
plašs visuma nostūris, ar dažādām planētu
sistēmām un cilvēku kolonijām, kas atšķiras gan
pēc politiskajiem uzskatiem, gan pēc nodarbošanās. Kosmosa
kuterī varat puslīdz brīvi ceļot starp planētām
un orbitālajām bāzēm, atbilstoši konjunktūrai
tirgojoties ar dažādām precēm, kā arī
akceptējot dažādus darba piedāvājumus, kas tā vai
citādi saistīti ar lidošanu un šaudīšanos
izplatījumā. Par sekmīgu misiju izpildi saņemtie
honorāri un tirdzniecībā nopelnītā naudiņa dod
iespēju pirkt labāku lidaparātu, kā arī tā
ekipējumu un bruņojumu. Atkarībā no veiktajiem darbiem un
varbūt arī nedarbiem dinamiski mainās jūsu
sociālā reputācija, kas tālāk ietekmē attieksmi
pret jums un attiecīgi spēles progresu kopumā.
Diemžēl spēles
grafika šobrīd vairs nespēj patīkami pārsteigt,
pirotehniskie efekti ir pabāli, kosmiskās kaujas ir diezgan
vienmuļas. Ne visiem patiks arī spēlē izveidotā
bezdžoistika vadības sistēma. Varbūt tā ir tikai
maldīga nostalģija, taču man šķiet, ka korekti
mūsdienu prasībām pārstrādāta (grafika, AI u. tml.)
spēle Privateer 2 būtu pievilcīgāka par šo Freelancer.
Katrā ziņā krājas pieaugoša skepse par
monstrāliem ilggadējiem spēļu projektiem un bail pat
domāt, kā vērtēšu spēli Duke Nukem Forever,
ja tā patiesi reiz tomēr iznāks...
Tuksneša
nemiers
Kompānija Novalogic agrāk asociējās
galvenokārt ar Comanche helikopterspēlēm un jancīgo Voxel. Komanču spēles
iznāk joprojām, taču vokseļiem ir pateikts atā, dodot vietu klasiskai
poligonālai 3D tehnoloģijai, kur viss sastāv no milzumdaudz
trīsstūrīšiem. Galvenokārt tās pašas
dīvainās vokseļu vizualizācijas dēļ ne tik
populāra bija Novalogic
pirmās personas šaujamspēļu Delta Force sērija,
lai gan ideja nebija slikta: atvieglots zaldātu simulators bez
pārspīlētas nopietnības.
Drīzumā
iznākošā spēle DF: Black Hawk Down ir
zīmīga vairākos aspektos. Pirmkārt, tas ir pirmais Novalogic ne-vokseļu FPS, kas
veidots uz pārveidotas grafikas bāzes, kura tika izmantota
spēlē Comanche 4. Otrkārt, šis projekts Amerikā
ir izraisījis kašķīgas diskusijas par to, vai ir labi
spēlēties ar relatīvi neseniem un ne ļoti patīkamiem
notikumiem (darbība risinās 1993. gadā Somālijā).
Treškārt, spēles veidošanu konsultēja divi īsti
speciālo uzdevumu vienības virsnieki, no kuriem viens
patiešām piedalījies notikumos Somālijā.
Ir ieguldīts liels darbs,
veidojot pieņemamu kompromisu starp spēlētprieku un
reālismu. Piemēram, ieroču arsenāls ir laikam un vietai
autentisks, taču spēles kareivis var staipīt līdzi
vairāk ekipējuma nekā reālajās kaujas
operācijās. Jūsu paša dzīvība ir tikai pāris
ložu trāpījumu vērta, jo nevar izriestu krūti
gāzties iekšā telpā ar vairākiem sliktajiem
puišiem, taču aptieciņas un munīcija ir atrodama gluži
kā parastos šaujamspēļukos - arkādisms mijas ar
reālismu ik uz soļa. Vizuāli DF: BHD ir visai
iespaidīga, lai gan datora resursu rijīga spēle.
Apkārtējā vide tajā ir diezgan interaktīva, ir
izmantojami transporta līdzekļi, stacionāru ieroču
pozīcijas un daudz sagraujamu objektu.
Cirviskie
prieki
Sen nebija bijis kāds
labs trešās personas skata cērtamgabals. Agrāk gan
tādu bija cik nevajag: Drakan, Heretic2, Blood Omen, Blade,
Rune... Vīri ar zobeniem un cirvjiem rokās skaidrojās ar
citiem vīriem, kā arī ar visādiem nešķīstiem
mošķiem un briesmoņiem, brīžiem talkā ņemot
arī kādus attālinātas darbības argumentus lokus ar
bultām, degošām un nedegošām, dažos
gadījumos to kombinējot ar lietišķās maģijas
iemaņu izpausmēm. Pašlaik mums ir pavisam jauna un svaiga
spēle, kurā atkal varam pavicināties ar dažāda
izmēra smagiem un asiem priekšmetiem.
Spēle Enclave
mūs atkal aicina neīstajos, mitoloģiskajos viduslaikos, kur ir
gan bruņinieki, gan troļļi, gan visādi elles
izdzimteņi, gan arī dīvainas tehnoloģijas un vareni burvji.
Enclave ir tik tipiska un akadēmiska 3rd Person HackNSlash
spēle, cik nu tipiska vien var būt. Un tas, man šķiet, ir
labi. Ne visi eksperimenti ar spēļu stila modifikācijām
beidzas sekmīgi, daudz drošāk ir mēģināt
izteiksmīgi, svaigi un kvalitatīvi pasniegt veco formulu.
Īpašu uzmanību šeit piesaista lieliskā spēles
grafika. Enclave ir veidota, orientējoties uz jaunās paaudzes
spēļu konsolēm (XboX,
GameCube) un mūsdienu PC iespējām, un tas ir labi redzams:
fotogrāfiski simpātiskas tekstūras gan personāžiem,
gan apkārtējai videi, kvalitatīvas un samērā pareizas
ēnas, labs apgaismojums. Pievienojam tam nesliktu spēles varoņu
animāciju, daļēju apkārtējās vides
interaktivitāti, un vienīgais, par ko atliek bažīties, ir
pats spēles process. Par laimi, šoreiz arī ar to viss ir kārtībā.
Vadība ir vienkārša, spēles līmeņi
daudzveidīgi un pietiekoši interesanti izveidoti, ārpus
kautiņiem iespējamā zelta podu meklēšana
piešķir papildu interesi par spēles līmeņu centīgu
izložņāšanu. Jauka spēlīte, kurā varat
apmierināt zemapziņā apslēptās vēlmes iecirst
kādam cirvi mugurā.
Indiāņi
lido atkal
Joprojām gadās
priecīgi brīži, kad pilnīgi negaidīti
parādās spēle, kas varbūt nepretendē uz neko
dižu, taču sagādā prieku vairāk nekā kāds
ilgi un pacietīgi gaidīts monstrālu ambīciju spēļprojekts.
Tāda manās acīs ir jaunā Apache AH-64: Air Assault.
Visvienkāršāk to būtu raksturot kā Comanche 4 Light,
tā smuki balansē starp simulāciju un arkādisku pieeju,
stipri sliecoties uz otro. Grafiskā vide spēlē veic visu, kas
tai būtu jāveic, taču dara to, nepārspīlējot ar
poligoniem un modīgiem efektiem. Jā, ūdens izskatās
vecmodīgi un saulē nespulgo pulētas virsmas, nu un tad? Toties
viss notiek, un spēle normāli darbosies arī uz
pabēdīgiem datordzelžiem.
Spēles process ir
vienkāršs, pat primitīvs, taču ļoti baudāms. Ja
nav iepriekšējas pieredzes, vajadzēs kādu mirkli pierast
pie specifiskās helikoptera vadības. Protams, ja jūs vispār
interesē spēles, kurās lido, jums jau ir sakarīgs
džoistiks ar papildu throttle un rudder vadību, vai ne?
Līdzīgi kā Comanche 4 šeit ir kaujas misijas, kuras
teorētiski varētu saukt par dažādām, bet faktiski
tā vienmēr ir tādu vai citādu mērķu
braucošu, stāvošu, skrienošu vai peldošu
apšaušana. Kaut vairāk būtu šādu spēļuku,
kuru iegādei nav jāiztērē valstī noteiktā
minimālā alga, kas neaizņem uz cietā diska nez cik
gigabaitus, ko ātri var palaist un viegli spēlēt un kas galu
galā sniedz vairāk prieka nekā viens otrs piecus gadus
taisīts samocīts pseidošedevrs.
Ir cerība, ka nākamo
pārskatu varēs rakstīt daudz gaišākās
noskaņās, jo tad būs sagaidītas tādas spēles
kā iL-2 Forgotten Battles, Aquanox 2 un vēl citas. Lai
gan nesteigsimies ar pāragriem spriedumiem...
http://www.unreal2.com/
http://www.microsoft.com/games/freelancer/
http://www.novalogic.com/games/DFBHD/
http://www.starbreeze.com/
http://www.activisionvalue.com/salespages/Apache/Index.htm
Juris 3Dman Pērkons