Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Apollo. Brieduma gadi

   

27

 

27. februārī apritēja Apollo sestā dzimšanas diena. Ja pieņem, ka interneta gada ritms līdzvērtīgs vismaz pieciem cilvēka mūža gadiem, tad iznāk, ka Apollo tiešām sasniedzis brieduma gadus un kļuvis par nopietnu trīsdesmitgadnieku. Un tāds tas tiešām izskatās. Tāpat domā arī Apollo Interneta pakalpojumu nodaļas direktors Edgars NESAULE un pakalpojumu vadītāja Sintija DAVIDONE.                        

 

Apollo ieguldījums

Šajos sešos gados Apollo piedāvājis daudz dažādu interneta pakalpojumu, kas pieejami klientiem pilnīgi visā Latvijas teritorijā. Apollo portālu nedēļā apmeklē vidēji 66 000 lietotāju (otrais populārākais Latvijas interneta portāls!), ApolloPlaza interneta veikalu tirdzniecības apjomi pērn auguši par 50 procentiem, interneta izsoļu vortāls Perc.lv ieguvis 2000 jaunu klientu, bet tā izsoļu darījumu apjoms pieaudzis par 30 procentiem. Apollo starptautisko interneta pieslēgumu izmanto arī konkurējošie interneta pakalpojumu sniedzēji. Tā kapacitāte 27. februārī sasniedza 72 Mbit. Šogad tāpat kā pērn paredzēts regulārs kapacitātes pieaugums, balstoties uz reālo noslodzi. Vidēji tas ir 4 Mbit mēnesī, tātad aptuveni   40 - 48  Mbit gadā.

 Apollo kopā ar citiem interneta pakalpojumu sniedzējiem ir devis krietnu ieguldījumu, lai interneta lietotāju būtu aizvien vairāk, lai tā pastāvīgā pieslēguma ātrums kļūtu aizvien lielāks un pieejamāks (piemēram, ADSL) un lai tas būtu mūsu dzīves neatņemama sastāvdaļa. Pēc Latvijas Interneta asociācijas datiem šobrīd internetu lieto aptuveni 25 procenti no ekonomiski aktīvajiem valsts iedzīvotājiem un, kā prognozē analītiķi, šogad šis apjoms atkal varētu palielināties par 50 procentiem.

 

No pakalpojumu krātuves

No pakalpojumiem, kas Apollo orbītā tika palaisti jau pērn, uzmanību visvairāk piesaistījis Starta DSL interneta pieslēgums, kurš lieliski piemērots nelieliem uzņēmumiem. Tas Apollo  projektu portfelī ir vislētākais -  par fiksētu maksu 42 lati mēnesī, turklāt internets pieejams cauru diennakti un pieslēguma ātrums ir līdz  256/64 kbit/s. Pakalpojuma pamattarifs ir paredzēts vienam datoram, bet, ja klients vēlas pieslēgt vēl trīs, tad to var darīt, piemaksājot tikai septiņus latus mēnesī. Klienti atzinīgi novērtējuši šī pakalpojuma priekšrocības: ne velti tas ir otrs pieprasītākais Apollo pakalpojums nelieliem lietotājiem (pēc Mājas DSL).

Ultra DSL Drošība - šis Apollo piedāvājums ir pirmais solis, lai rosinātu klientus rūpēties par drošību, strādājot ar internetu. Šim pakalpojumam ir divas kategorijas: pirmā ir  t. s. piekļuves saraksts (access list). Tas nozīmē, ka tiek bloķētas nevēlamās IP adreses un lietojumi. Tā ir iepriekš definēta konfigurācija, kas nosaka, ka jebkura pieslēgšanās no ārpuses ir aizliegta, bet klients var brīvi strādāt internetā un izmantot jebkuru tā pakalpojumu Tā ir visvienkāršākā aizsardzība pret ielaušanos. Klientam pašam nav jāiegādājas aizsardzības galiekārta, jo Lattelekom tīklā tiek ievadīti t. s. klienta piekļuves saraksti, kuros definēts, no kādām adresēm viņam drīkst ienākt informācija, no kādām - ne. Lattelekom šo aizsardzības līmeni konfigurē savā tīklā.

Otrs - vēl progresīvāks līmenis - paredzēts lielākiem uzņēmumiem, kuriem ir svarīgi drošības aspekti. Tāpēc Lattelekom piedāvā kopā ar pakalpojumu nomāt ugunsmūri Cisco Pix Firewall. Šī iekārta tiek izvietota klienta birojā, un to iespējams konfigurēt atbilstoši klienta vajadzībām.

Apollo Easy Web ir mājaslapu izveides programma. Tā ir lieliska iespēja nelieliem uzņēmumiem pašiem veidot savas mājaslapas, izmantojot jau gatavas dizaina veidnes, kurās tikai jāievada teksts. Iespējams, daudzi uzņēmēji vēl nav aptvēruši, ka ar šī pakalpojuma palīdzību patiesi paši var izveidot mājaslapu un nav vajadzīgs programmētājs, kas to izdarītu. Strādāt ar Apollo Easy Web ir tikpat viegli, kā ievadīt tekstus Word failos, nav vajadzīgas pat maketēšanas iemaņas! Šādu pakalpojumu visā Baltijā piedāvā tikai Apollo, turklāt kopā ar Starta DSL un Ultra DSL pieslēgumu. Pagaidām tas gan nav paredzēts mājas lietotājiem.

 

Efektīvāka infrastruktūra

Pērn tika palielināta Apollo interneta tīkla iekšējā struktūra, kas ļauj efektīvāk apkalpot ļoti strauji augošo ADSL klientu apjomu un viņu ģenerēto datu plūsmu. Šobrīd pilnībā nomainīta arī Apollo e-pasta sistēma, kura atšķirībā no iepriekšējās (uzstādīta pirms gadiem pieciem) spēj uzturēt papildu pakalpojumus. Piemēram, tagad ir iespēja lietot e-pastu caur web pārlūkprogrammu (iepriekšējā variantā tas bija iespējams tikai, izmantojot speciālas e-pasta nolasīšanai paredzētas programmas). Tagad ir iespēja izmantot arī IMAP protokolu, kas dod klientiem papildu iespējas e-pasta vadīšanā: viņi var norādīt direktorijas uz servera, ērtāk lietot e-pasta informāciju un daļu e-pasta nemaz nesaņemt uz sava datora. Šī e-pasta sistēma paredz labāku servisu visiem pašreizējiem Apollo e-pasta klientiem un vienlaikus arī labas iespējas bezmaksas e-pasta lietotājiem (e-Apollo), kuri izmanto Apollo portālu. Ja lieto tikai bezmaksas  iespējas, var sūtīt un saņemt e-pastus, izmantot antivīrusu  pārbaudi, filtrus, taču nav iespējas izmantot speciālās klienta e-pasta programmas – piemēram, Eudora, Netscape vai Outlook. Tagad ir iespēja izvēlēties papildu pakalpojumus un tādējādi bezmaksas e-pasta lietotāji var kļūt par maksas lietotājiem. Turklāt tas notiek bez līgumiem un bez jelkādām oficiālām saistībām, bet maksājumi par pakalpojumiem notiek pēc priekšapmaksas principa. Ja klients vēlas šādu pakalpojumu vai papildus diska vietu, kur glabāt pastu,  tagad to iespējams pasūtīt papildus. Norēķini, servisa pieslēgšana un atslēgšana notiek automātiski.

 

Nevis revolūcija, bet evolūcija

Lai gan gandrīz visas firmas, kuras izņēmušas individuālo licenci par publisko fiksētā tīkla pakalpojumu sniegšanu, piesakās arī uz interneta pakalpojumiem, Edgars Nesaule uzskata, ka patiesībā nekas nav mainījies: - Tikai tās firmas, kuras pirms 1. janvāra sniedza interneta pakalpojumus bez licences (likumdošana to nepieprasīja), tagad strādā ar licencēm vai gatavojas tās saņemt. Reālā konkurence interneta pakalpojumu sniegšanā Latvijā ir sākusies jau ap 1995. gadu. Tagad tai ir legalizēts statuss.

Speciālisti prognozē, ka, lai gan interneta tirgus Latvijā ir samērā piesātināts, pakalpojumu cenas šogad diez vai būtiski pazemināties. Vienīgi, pieaugot pieslēgumu apjomiem, starptautiskās interneta datu plūsmas izmaksas pakāpeniski  kļūst lētākas. Tomēr Edgars Nesaule atgādina, ka Apollo klientiem jau sen nav jāraizējas par Tīmeklī pārraidāmo datu apjomu, jo netiek veikta tā sauktā trafika uzskaite, bet pieslēguma maksa ir atkarīga tikai no tā ātruma un izvēlētā kvalitātes līmeņa.

- Šobrīd tikai retais interneta pakalpojumu sniedzējs izmanto datu plūsmas uzskaites mehānismu, līdz ar to starptautiskā interneta cena tieši neietekmē klienta ikmēneša maksājumus. Interneta kapacitāte kopumā, protams, kļūst lētāka. Pirms gadiem pieciem Latvijā kopumā bija tikai 1-3 Mbit pieslēgums, bet šobrīd tas jau tuvojas 200 Mbit un vairāk. Protams, ka, transportējot šādu apjomu, izmaksas par vienību ir daudz zemākas. Pieaugot gan Apollo, gan citu ISP klientu daudzumam, būs nepieciešama arī  lielāka kapacitāte. Līdz ar to ātrums kļūs vēl lielāks un kapacitāte – vēl lētāka. Tas nozīmē arī, ka pašu interneta pakalpojumu sniedzēju izdevumi samazināsies un atbrīvosies līdzekļi jaunu pakalpojumu  un piedāvājumu veidošanai.

Tomēr šobrīd nav pamata runāt par pašreizējo pakalpojumu cenu samazinājumu gala lietotājiem – maziem un vidējiem uzņēmumiem. Edgars Nesaule uzskata, ka tā nav augsta. Vidēji augšējā robeža ir ap Ls 100, bet zemākā - sākot no Ls 30 vai 40 mēnesī. Līdz ar to nav vajadzības samazināt pakalpojumu cenu klientu pirktspējas (precīzāk: pirktnespējas) dēļ. Dominē tendence, ka cena īpaši nemainās, bet par to pašu samaksu varēs saņemt lielāku datu pārraides ātrumu un papildpakalpojumus, arī kvalitatīvāku un modernāku servisu.

Nekādi revolucionāri pavērsieni interneta tehnoloģijā šobrīd nav gaidāmi. Galu galā - visa pamatā ir klientu pieprasījums. Apollo tas ir ļoti liels, jo īpaši akcentēta pakalpojumu pārdošana: katrai klientu grupai izstrādāta piemērota  pakete, kuru klients var pieņemt vai nepieņemt. Protams, nevar izslēgt arī iespēju klientam pašam to salikt kopā - no moduļiem. Dzīve Tīmeklī kļūst aizvien interesantāka, klienti - aizvien dažādāki, tātad arī jaunajiem piedāvājumiem jākļūst aizvien atšķirīgākiem.

 

Epiloga vietā

Nez kāpēc ienāca prātā, ka par Apollo pirmo klientu (pat pirms šī pakalpojuma oficiālās atklāšanas) kļuva toreizējais Latvijas Bankas prezidents Einārs Repše, bet jaundzimušā Apollo kristību torti grieza toreizējais satiksmes ministrs Vilis Krištopans. Varbūt, pārmetot virtuālo laika tiltu pār sešiem gadiem, to joprojām varētu uzskatīt par simbolisku valdības atbalstu informācijas sabiedrībai?!          

 

  Gunta KĻAVIŅA

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001