Starpsavienojumi: biznesa ierocis vai miera pīpe?
Kā pavērt ceļu telekomunikāciju tirgū tiem
jaunajiem operatoriem, kuri gan saņēmuši licences pakalpojumu
sniegšanai, bet kurie
Kā
pavērt ceļu telekomunikāciju tirgū tiem jaunajiem
operatoriem, kuri gan saņēmuši licences pakalpojumu
sniegšanai, bet kuriem nav pašiem sava publiskā
telekomunikāciju tīkla? Kā nodrošināt nediskriminējošus
starpsavienojumu nosacījumus, vienlaikus nenodarot kaitējumu arī
to operatoru biznesam, kuriem ir būtiska ietekme starpsavienojumu
pakalpojumu tirgū? Kā panākt, lai operatori vienojas uz
abpusēji pieņemamiem nosacījumiem? Visi šie jautājumi
ir SPRK (regulatora) uzmanības lokā, koordinējot sekmīgu
starpsavienojumu nosacījumu pieņemšanu un izpildi. Par to SP
stāsta SPRK Telekomunikāciju un pasta
departamenta direktors Andris VIRTMANIS un Licencēšanas nodaļas
vadītājs Raimonds BERGMANIS.
Kāpēc
vajadzīgi starpsavienojumi?
A. Virtmanis: - Ar starpsavienojumu
palīdzību telekomunikācijās tiek risināta viena
publiskā telekomunikāciju tīkla operatora vai pakalpojumu
sniedzēja piekļuve citu publisko telekomunikāciju tīklu
operatoru infrastruktūrai vai pakalpojumiem.
Vēsturiski
starpsavienojumu līgumi publisko telekomunikāciju tīklu
savstarpējai savienošanai tika slēgti starp tīklu
operatoriem vai valstu sakaru administrācijām, bet viņi bija
vienīgie pakalpojumu sniedzēji valstī vai licenču
darbības teritorijās. Liberalizējot telekomunikāciju
pakalpojumu tirgu, jaunie tirgus dalībnieki vēlas konkurēt ar
pieredzējušajiem operatoriem to darbības teritorijās,
gūstot iespēju sniegt pakalpojumus arī pieredzējušo
operatoru klientiem. Saskaņā ar Starptautiskās Telekomunikāciju
savienības (ITU) pētījumiem daudzās valstīs
starpsavienojumi novērtēti kā galvenā problēma
reālas konkurences iedibināšanai telekomunikācijās.
Starpsavienojumu ierīkošanā tieši ieinteresēti ir ne
tikai telekomunikāciju operatori un telekomunikāciju pakalpojumu
sniedzēji, bet arī dažādu operatoru telekomunikāciju
pakalpojumu lietotāji, jo bez starpsavienojumiem tie nevar nedz
savstarpēji kontaktēties, nedz arī izvēlēties
pieņemamus pakalpojumus.
R. Bergmanis: - Starpsavienojumi ir fiziskie un loģiskie
dažādu publisko telekomunikāciju tīklu savienojumi starp
operatoriem. Lai noorganizētu starpsavienojumus, nepieciešams
savienot divus tīklus (nav svarīgi, vai tas ir mobilais vai
fiksētais) fiziski, t. i., kabeļu un komutāciju iekārtu
līmenī. Otra - loģiskā puse - ir saistīta ar
tīkla maršrutizācijas un signalizācijas sistēmu.
Šobrīd regulatora apstiprinātie noteikumi par starpsavienojumu
ierīkošanu noteic, ka publiskos telekomunikāciju tīklu
starpsavienojumus iespējams organizēt, izmantojot signalizāciju
Nr. 7, signalizāciju R2 vai ISDN
PRA. Tiesa, signalizācijai Nr. 7 ir ļoti liela komandu tabula,
tāpēc svarīgi, cik lielu tabulas daļu uztur
attiecīgais operators un vai tā ir savietojama ar citu operatoru
uzturēto. Lattelekom ciparu
tīklā galvenokārt tiek izmantota signalizācija Nr. 7,
izņemot vietas, kur vēl ir analogās centrāles. Tā ir
starptautiski atzīta sistēma ar augstiem kvalitātes standartiem.
Starpsavienojumu nosacījumi
Kādi
ir starpsavienojumu nosacījumu pamatprincipi? Pirmā un galvenā
prasība, - starpsavienojumu tarifi ir jābalsta uz reālajām
izmaksām. Regulators ierobežo izmaksās iekļaujamo
plānotās peļņas nodrošināšanai
nepieciešamā kapitāla atdevi, lai tās vērtība
nepārsniegtu LR Centrālās statistikas pārvaldes
pārskata periodam noteikto vidējo finanšu peļņu
(sakaru nozarē) pirms nodokļu nomaksas pret pašu kapitāla
vidējo vērtību. Janvārī regulators apstiprināja
izmaksu attiecināšanas metodiku, un gada laikā
uzņēmumiem ar būtisku ietekmi tirgū tā
pilnībā jāsāk pielietot. Pēc tam tiks pārbaudīta
ieviestās sistēmas atbilstība metodikai.
Kā
šī attiecināšana notiek? Uzņēmums sniedz
vairāku veidu pakalpojumus, bet tīkla infrastruktūra ir viena un
tā pati, jo telekomunikāciju pakalpojumi vairumā gadījumu
atšķiras tikai ar loģisko un programmu nodrošinājumu.
Starpsavienojumus attiecina tikai uz sniegtajiem telekomunikāciju
pakalpojumiem - tie nedrīkst subsidēt citus pakalpojumus un
starpsavienojuma pieprasītājam nav jāmaksā par ko citu,
piemēram, par to, ka direktors brauc uz darbu ar mašīnu.
Tarifi
Starpsavienojumu tarifi jātuvina to izmaksām.
Apstiprinot starpsavienojumu līguma pamatpiedāvājumu, regulators
neapstiprina starpsavienojuma pakalpojumu tarifus, jo likumā Par telekomunikācijām nav
noteikts šāds deleģējums. Regulators kontrolēs starpsavienojuma
tarifu atbilstību izmaksām.
Kā
apliecināja Raimonds Bergmanis, jaunie operatori, kas
saņēmuši licences, bieži jauc gala klientu tarifus ar
starpsavienojumu tarifiem. Tās ir divas dažādas lietas.
Būtiskākā atšķirība ir, ka gala klientu tarifus
jaunie operatori nosaka paši, viņiem ir pilnīga
brīvība. Toties būtiskās ietekmes uzņēmumu (OBIT)
tarifus apstiprina regulators. Fiksētajā telekomunikāciju
tīklā ir tikai viens operators ar būtisku ietekmi tirgū - Lattelekom. Līdz ar to Lattelekom tarifu
aprēķināšanā ir jāpiemēro ne tikai izmaksu
attiecināšanas, bet arī tarifu aprēķināšanas
metodika.
R. Bergmanis: - Starpsavienojumu
tarifus regulators neapstiprina. Kad tiks pilnībā ieviesta metodika,
pārliecināsimies, vai viss ir kārtībā, un pārbaudīsim,
vai tie atbilst izmaksām. Protams, jaunajiem operatoriem neviens neliedz
noteikt gala klientiem tādus tarifus, kādus viņi vēlas
(lielākus vai mazākus nekā OBIT), bet jārēķina,
vai tas sekmēs biznesu.
Likums
noteic, ka regulators publicē vietu un laiku, kur šis
starpsavienojuma līguma pamatpiedāvājums būs pieejams.
Ir
noteikts, ka publiskā telekomunikāciju tīkla operatoriem ar
būtisku ietekmi starpsavienojumu tirgū (OBIT) pienākums ir
nodrošināt nediskriminējošus nosacījumus un tarifus
- visiem operatoriem vienādus. Jābūt arī skaidri
definētiem spēles noteikumiem attiecībā uz apjoma
atlaidēm. Arī tās visiem jāpiedāvā vienādas.
Šo nosacījumu izpildi regulators kontrolē, pamatojoties uz
saņemtajām līgumu kopijām.
Ir
arī tādi operatora pakalpojumi, kuri nav definēti kā
starpsavienojuma pakalpojumi, vai arī starpsavienojuma pakalpojumi, kuriem
vajag papildu investīcijas. Šādos gadījumos
starpsavienojuma sarunu laikā tiek panākta vienošanās par
izmaksu segšanu, ja starpsavienojuma ierīkošanai vajag lielas izmaksas
un papildu ieguldījumus.
Pretrunīgas intereses
Daudzās valstīs
tieši starpsavienojumi ir novērtēti kā galvenā
problēma reālās konkurences uzsākšanai. Nereti gadās, ka jaunie operatori
nāk uz sarunām ar milzu prasībām, bet nekādus
kompromisus nepiedāvā. Dažiem šķiet, ka viņus
diskriminē. Tiesa, ir gluži dabiski, ka arī bijušie
monopoluzņēmumi vēlas pēc iespējas ilgāk
saglabāt savu ietekmi.
Protams, ideāli būtu,
ja visas starpsavienojumu sarunas noritētu gludi, bez karstām
diskusijām vai strīdiem. Tomēr biznesā katram
jāaizstāv savas intereses. Gluži loģiski, ka nevienam
negribas slēgt neizdevīgu līgumu tikai tāpēc vien, lai
konkurentam būtu vieglāk dzīvot. No otras puses, ja sarunas ir
pietiekami lietišķas un paši sarunu dalībnieki zina, ko
vēlas, turklāt prot to panākt profesionāli un
diplomātiski, pārāk sāpīgi neminot pretiniekam uz
varžacīm, tad viss ir kārtībā. Ejot uz sarunām,
jaunajiem operatoriem noteikti pašiem vajadzētu skaidri zināt,
kāds varētu būt tehnoloģiskais risinājums. Diskusijas
var uzskatīt par auglīgām, ja atrasts optimālais
risinājums, kā savienot divu operatoru publiskos
telekomunikāciju tīklus.
Protams, ne jau visi
starpsavienojumu pieprasījumi būs tik vienkārši
risināmi. Piemēram, būtiskās ietekmes operatori var
nodrošināt starpsavienojumus punktos, kur tie jau ir ierīkoti.
Toties, ja tādu nav un to izveidei nepieciešamas investīcijas,
abām pusēm jāvienojas tā, lai neciestu pretinieka bizness.
Piemēram, jaunais operators varētu piedāvāt, ka
viņš pats segs visus starpsavienojuma punkta izbūves darbus,
iekārtas un ierīkošanu.
Jau sāktas vairākas
sarunas, bet, kamēr nav apstiprināti OBIT pamatpiedāvājumi,
konkrētas vienošanās vēl nevar panākt. R. Bergmanis
gan izteica cerību, ka jau tuvākā mēneša laikā
pēc pamatpiedāvājumu publicēšanas un to
apstiprināšanas varētu tikt noslēgti vairāki
starpsavienojuma līgumi.
Bez trijiem OBIT
starpsavienojumu pakalpojumus varētu sniegt arī divi trīs jaunie
operatori. Tiesa, neviens no viņiem nav izteicis vēlēšanos
šajā tirgū darboties, tāpēc pāragri minēt
šos uzņēmumus.
Par regulatora lomu
Regulators iejaucas tikai tad,
ja ir problēmas vai ja OBIT nepamatoti atsaka starpsavienojuma
līgumu. Būtiskās ietekmes operators var atteikt starpsavienojumu
citiem operatoriem, ja atteikums ir argumentēts un pamatots un ja
regulators to ir apstiprinājis. Izņēmuma gadījumos
regulators var prasīt, lai tiek izdarīti grozījumi jau
noslēgtajos līgumos, ja tas pamatojams ar vajadzību
nodrošināt efektīvu konkurenci un/vai telekomunikāciju
pakalpojumu savstarpēju savietojamību. Regulatoram ir tiesības
arī noteikt termiņu, kādā sarunas par starpsavienojumu
līgumu jāpabeidz (ne ilgāku par sešiem mēnešiem),
kā arī izšķirt strīdus starp telekomunikāciju
uzņēmumiem starpsavienojumu jautājumos.
Izšķirt strīdus?
Jā, protams, pastāv arī šāda iespēja un
kārtību nosaka normatīvie akti , tas
minēts arī
starpsavienojuma līgumos. Taču cerams, ka Latvijā
starpsavienojumu sarunas varētu būt pietiekami konstruktīvas,
Latvijas telekomunikāciju tirgū beidzot uzsāktos reāla
konkurence un jaunie operatori varētu uzsākt nopietnu biznesu.
Jādomā, ka strīdiem nebūs vaļas.
Gunta KĻAVIŅA
Kā
pavērt ceļu telekomunikāciju tirgū tiem jaunajiem
operatoriem, kuri gan saņēmuši licences pakalpojumu
sniegšanai, bet kuriem nav pašiem sava publiskā
telekomunikāciju tīkla? Kā nodrošināt nediskriminējošus
starpsavienojumu nosacījumus, vienlaikus nenodarot kaitējumu arī
to operatoru biznesam, kuriem ir būtiska ietekme starpsavienojumu
pakalpojumu tirgū? Kā panākt, lai operatori vienojas uz
abpusēji pieņemamiem nosacījumiem? Visi šie jautājumi
ir SPRK (regulatora) uzmanības lokā, koordinējot sekmīgu
starpsavienojumu nosacījumu pieņemšanu un izpildi. Par to SP
stāsta SPRK Telekomunikāciju un pasta
departamenta direktors Andris VIRTMANIS un Licencēšanas nodaļas
vadītājs Raimonds BERGMANIS.
Kāpēc
vajadzīgi starpsavienojumi?
A. Virtmanis: - Ar starpsavienojumu
palīdzību telekomunikācijās tiek risināta viena
publiskā telekomunikāciju tīkla operatora vai pakalpojumu
sniedzēja piekļuve citu publisko telekomunikāciju tīklu
operatoru infrastruktūrai vai pakalpojumiem.
Vēsturiski
starpsavienojumu līgumi publisko telekomunikāciju tīklu
savstarpējai savienošanai tika slēgti starp tīklu
operatoriem vai valstu sakaru administrācijām, bet viņi bija
vienīgie pakalpojumu sniedzēji valstī vai licenču
darbības teritorijās. Liberalizējot telekomunikāciju
pakalpojumu tirgu, jaunie tirgus dalībnieki vēlas konkurēt ar
pieredzējušajiem operatoriem to darbības teritorijās,
gūstot iespēju sniegt pakalpojumus arī pieredzējušo
operatoru klientiem. Saskaņā ar Starptautiskās Telekomunikāciju
savienības (ITU) pētījumiem daudzās valstīs
starpsavienojumi novērtēti kā galvenā problēma
reālas konkurences iedibināšanai telekomunikācijās.
Starpsavienojumu ierīkošanā tieši ieinteresēti ir ne
tikai telekomunikāciju operatori un telekomunikāciju pakalpojumu
sniedzēji, bet arī dažādu operatoru telekomunikāciju
pakalpojumu lietotāji, jo bez starpsavienojumiem tie nevar nedz
savstarpēji kontaktēties, nedz arī izvēlēties
pieņemamus pakalpojumus.
R. Bergmanis: - Starpsavienojumi ir fiziskie un loģiskie
dažādu publisko telekomunikāciju tīklu savienojumi starp
operatoriem. Lai noorganizētu starpsavienojumus, nepieciešams
savienot divus tīklus (nav svarīgi, vai tas ir mobilais vai
fiksētais) fiziski, t. i., kabeļu un komutāciju iekārtu
līmenī. Otra - loģiskā puse - ir saistīta ar
tīkla maršrutizācijas un signalizācijas sistēmu.
Šobrīd regulatora apstiprinātie noteikumi par starpsavienojumu
ierīkošanu noteic, ka publiskos telekomunikāciju tīklu
starpsavienojumus iespējams organizēt, izmantojot signalizāciju
Nr. 7, signalizāciju R2 vai ISDN
PRA. Tiesa, signalizācijai Nr. 7 ir ļoti liela komandu tabula,
tāpēc svarīgi, cik lielu tabulas daļu uztur
attiecīgais operators un vai tā ir savietojama ar citu operatoru
uzturēto. Lattelekom ciparu
tīklā galvenokārt tiek izmantota signalizācija Nr. 7,
izņemot vietas, kur vēl ir analogās centrāles. Tā ir
starptautiski atzīta sistēma ar augstiem kvalitātes standartiem.
Starpsavienojumu nosacījumi
Kādi
ir starpsavienojumu nosacījumu pamatprincipi? Pirmā un galvenā
prasība, - starpsavienojumu tarifi ir jābalsta uz reālajām
izmaksām. Regulators ierobežo izmaksās iekļaujamo
plānotās peļņas nodrošināšanai
nepieciešamā kapitāla atdevi, lai tās vērtība
nepārsniegtu LR Centrālās statistikas pārvaldes
pārskata periodam noteikto vidējo finanšu peļņu
(sakaru nozarē) pirms nodokļu nomaksas pret pašu kapitāla
vidējo vērtību. Janvārī regulators apstiprināja
izmaksu attiecināšanas metodiku, un gada laikā
uzņēmumiem ar būtisku ietekmi tirgū tā
pilnībā jāsāk pielietot. Pēc tam tiks pārbaudīta
ieviestās sistēmas atbilstība metodikai.
Kā
šī attiecināšana notiek? Uzņēmums sniedz
vairāku veidu pakalpojumus, bet tīkla infrastruktūra ir viena un
tā pati, jo telekomunikāciju pakalpojumi vairumā gadījumu
atšķiras tikai ar loģisko un programmu nodrošinājumu.
Starpsavienojumus attiecina tikai uz sniegtajiem telekomunikāciju
pakalpojumiem - tie nedrīkst subsidēt citus pakalpojumus un
starpsavienojuma pieprasītājam nav jāmaksā par ko citu,
piemēram, par to, ka direktors brauc uz darbu ar mašīnu.
Tarifi
Starpsavienojumu tarifi jātuvina to izmaksām.
Apstiprinot starpsavienojumu līguma pamatpiedāvājumu, regulators
neapstiprina starpsavienojuma pakalpojumu tarifus, jo likumā Par telekomunikācijām nav
noteikts šāds deleģējums. Regulators kontrolēs starpsavienojuma
tarifu atbilstību izmaksām.
Kā
apliecināja Raimonds Bergmanis, jaunie operatori, kas
saņēmuši licences, bieži jauc gala klientu tarifus ar
starpsavienojumu tarifiem. Tās ir divas dažādas lietas.
Būtiskākā atšķirība ir, ka gala klientu tarifus
jaunie operatori nosaka paši, viņiem ir pilnīga
brīvība. Toties būtiskās ietekmes uzņēmumu (OBIT)
tarifus apstiprina regulators. Fiksētajā telekomunikāciju
tīklā ir tikai viens operators ar būtisku ietekmi tirgū - Lattelekom. Līdz ar to Lattelekom tarifu
aprēķināšanā ir jāpiemēro ne tikai izmaksu
attiecināšanas, bet arī tarifu aprēķināšanas
metodika.
R. Bergmanis: - Starpsavienojumu
tarifus regulators neapstiprina. Kad tiks pilnībā ieviesta metodika,
pārliecināsimies, vai viss ir kārtībā, un pārbaudīsim,
vai tie atbilst izmaksām. Protams, jaunajiem operatoriem neviens neliedz
noteikt gala klientiem tādus tarifus, kādus viņi vēlas
(lielākus vai mazākus nekā OBIT), bet jārēķina,
vai tas sekmēs biznesu.
Likums
noteic, ka regulators publicē vietu un laiku, kur šis
starpsavienojuma līguma pamatpiedāvājums būs pieejams.
Ir
noteikts, ka publiskā telekomunikāciju tīkla operatoriem ar
būtisku ietekmi starpsavienojumu tirgū (OBIT) pienākums ir
nodrošināt nediskriminējošus nosacījumus un tarifus
- visiem operatoriem vienādus. Jābūt arī skaidri
definētiem spēles noteikumiem attiecībā uz apjoma
atlaidēm. Arī tās visiem jāpiedāvā vienādas.
Šo nosacījumu izpildi regulators kontrolē, pamatojoties uz
saņemtajām līgumu kopijām.
Ir
arī tādi operatora pakalpojumi, kuri nav definēti kā
starpsavienojuma pakalpojumi, vai arī starpsavienojuma pakalpojumi, kuriem
vajag papildu investīcijas. Šādos gadījumos
starpsavienojuma sarunu laikā tiek panākta vienošanās par
izmaksu segšanu, ja starpsavienojuma ierīkošanai vajag lielas izmaksas
un papildu ieguldījumus.
Pretrunīgas intereses
Daudzās valstīs
tieši starpsavienojumi ir novērtēti kā galvenā
problēma reālās konkurences uzsākšanai. Nereti gadās, ka jaunie operatori
nāk uz sarunām ar milzu prasībām, bet nekādus
kompromisus nepiedāvā. Dažiem šķiet, ka viņus
diskriminē. Tiesa, ir gluži dabiski, ka arī bijušie
monopoluzņēmumi vēlas pēc iespējas ilgāk
saglabāt savu ietekmi.
Protams, ideāli būtu,
ja visas starpsavienojumu sarunas noritētu gludi, bez karstām
diskusijām vai strīdiem. Tomēr biznesā katram
jāaizstāv savas intereses. Gluži loģiski, ka nevienam
negribas slēgt neizdevīgu līgumu tikai tāpēc vien, lai
konkurentam būtu vieglāk dzīvot. No otras puses, ja sarunas ir
pietiekami lietišķas un paši sarunu dalībnieki zina, ko
vēlas, turklāt prot to panākt profesionāli un
diplomātiski, pārāk sāpīgi neminot pretiniekam uz
varžacīm, tad viss ir kārtībā. Ejot uz sarunām,
jaunajiem operatoriem noteikti pašiem vajadzētu skaidri zināt,
kāds varētu būt tehnoloģiskais risinājums. Diskusijas
var uzskatīt par auglīgām, ja atrasts optimālais
risinājums, kā savienot divu operatoru publiskos
telekomunikāciju tīklus.
Protams, ne jau visi
starpsavienojumu pieprasījumi būs tik vienkārši
risināmi. Piemēram, būtiskās ietekmes operatori var
nodrošināt starpsavienojumus punktos, kur tie jau ir ierīkoti.
Toties, ja tādu nav un to izveidei nepieciešamas investīcijas,
abām pusēm jāvienojas tā, lai neciestu pretinieka bizness.
Piemēram, jaunais operators varētu piedāvāt, ka
viņš pats segs visus starpsavienojuma punkta izbūves darbus,
iekārtas un ierīkošanu.
Jau sāktas vairākas
sarunas, bet, kamēr nav apstiprināti OBIT pamatpiedāvājumi,
konkrētas vienošanās vēl nevar panākt. R. Bergmanis
gan izteica cerību, ka jau tuvākā mēneša laikā
pēc pamatpiedāvājumu publicēšanas un to
apstiprināšanas varētu tikt noslēgti vairāki
starpsavienojuma līgumi.
Bez trijiem OBIT
starpsavienojumu pakalpojumus varētu sniegt arī divi trīs jaunie
operatori. Tiesa, neviens no viņiem nav izteicis vēlēšanos
šajā tirgū darboties, tāpēc pāragri minēt
šos uzņēmumus.
Par regulatora lomu
Regulators iejaucas tikai tad,
ja ir problēmas vai ja OBIT nepamatoti atsaka starpsavienojuma
līgumu. Būtiskās ietekmes operators var atteikt starpsavienojumu
citiem operatoriem, ja atteikums ir argumentēts un pamatots un ja
regulators to ir apstiprinājis. Izņēmuma gadījumos
regulators var prasīt, lai tiek izdarīti grozījumi jau
noslēgtajos līgumos, ja tas pamatojams ar vajadzību
nodrošināt efektīvu konkurenci un/vai telekomunikāciju
pakalpojumu savstarpēju savietojamību. Regulatoram ir tiesības
arī noteikt termiņu, kādā sarunas par starpsavienojumu
līgumu jāpabeidz (ne ilgāku par sešiem mēnešiem),
kā arī izšķirt strīdus starp telekomunikāciju
uzņēmumiem starpsavienojumu jautājumos.
Izšķirt strīdus?
Jā, protams, pastāv arī šāda iespēja un
kārtību nosaka normatīvie
Gunta KĻAVIŅA