Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Kāpēc svarīgi investēt internetā?

   

Iveta Utkina

 

Internets no neizmērojama spēļu laukuma ir pārvērties par iespējām bagātu biznesa vidi. Šīs pārmaiņas ir notikušas ne tikai tehnoloģijas progresa vārdā, - pieaugot interneta lietotāju daudzumam, tajā parādās jauns saturs un pakalpojumi, jaunas iespējas ikvienam. Cilvēku apziņā internets no pusaudžu rotaļlietas kļūst par nopietnu informācijas avotu, sakaru līdzekli un biznesa instrumentu. Par mājaslapu attīstību Latvijā, par to vēsturisko veidošanos un nākotnes tendencēm SP stāsta Ina GUDELE, Latvijas Interneta asociācijas izpilddirektore, un Vents DORIŅŠ, radošās aģentūras Grafton mārketinga direktors.

 

Ja tevis nav internetā, tevis nav vispār

Kad Ina Gudele (tobrīd vēl Lattelekom Apollo interneta pakalpojumu vadītāja) pirms četriem gadiem teica šos vārdus, daudziem šķita, ka tie ir aplami un Latvijas sociāli ekonomiskajam stāvoklim neatbilstoši. Šobrīd situācija ir tieši tāda, kādu to paredzēja I. Gudele. Uzņēmējiem ir gluži cita nostāja firmas mājaslapu izveidē: viņi spēj pamatot tās nepieciešamību vai gluži otrādi – spēj minēt argumentus, kāpēc to nevēlas.

Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati liecina, ka 2002. gada sākumā mājaslapas bija 18,7 procentiem uzņēmumu ar 10 un vairāk darbiniekiem un 3,7 procentiem uzņēmumu, kuros ir mazāk nekā desmit strādājošo (salīdzinājumam - 2001. gada beigās mājaslapas bija 7,4 procentiem Latvijas uzņēmumu, savukārt 2000. gada beigās – tikai 4,6 procentiem). Ja mājaslapu izplatību aplūko reģiona griezumā, tad lielākais īpatsvars ir pilsētā - visvairāk mājaslapu ir Rīgas reģiona uzņēmumiem - 9,8 procenti. Pēc CSP datiem Latvijas internetā dominē tā sauktās produktu mārketinga lapas. Tas liek secināt, ka uzņēmēji ir sapratuši interneta nozīmi tirdzniecības veicināšanā, tāpēc uzmanība, kāda tiek veltīta uzņēmuma virtuālās telpas izveidei, arvien pieaug.

Tagad jau var apgalvot, ka tālā pagātnē ir laiks, kad uzņēmumi veidoja tā sauktās mājaslapas – vizītkartes, to izstrādi uzticot studentiem vai citiem speciālistiem, par kuru pakalpojumiem cenas ir ievērojami mazākas nekā aģentūru piedāvājumiem. - Mainoties uzņēmumu vadītāju attieksmei pret modernajām tehnoloģijām un saprotot iespējas, ko tās sniedz, pieaug saturiski bagātu un dizainiski kvalitatīvu mājaslapu skaits. Tas, protams, ietekmē jebkura satura veidotāja nākotnes rīcību, jo izveidot mājaslapu tikai tāpēc, lai tā būtu, vairs nav māksla, - satura veidošanās likumsakarības skaidroja V. Doriņš.

 

Trūkst tematiska satura

Līdz 1999. gadam Latvijā tikpat kā nebija satura latviešu valodā. Sākot no 1999. gada septembra, kad sāka darboties viens no pirmajiem Latvijas portāliem Delfi, informācijas klāsts nepārtraukti papildinās. Patlaban Latvijā ir labi attīstījies portālu un ziņu saturs internetā, tomēr saturs internetā joprojām ir diezgan vienveidīgs – Delfi, Apollo un TVNet pamatā ir ziņu portāli, kuru ekonomiskais modelis balstīts uz interneta reklāmu.

Tieši specializētā satura trūkuma dēļ Latvijā ir izveidojusies neierasta situācija: ja, piemēram, uzņēmums, kas nodarbojas ar apzaļumošanu, vēlas izvietot reklāmu par saviem pakalpojumiem (ar saiti uz mājaslapu) un gūt kādu atdevi, parasti reklāmas ievietošanai izvēlas kādu no trim ziņu portāliem, jo specializētā satura nav. Citādāk, protams, ir ar zobu pastu reklāmu. Šādām akcijām vispiemērotākie ir ziņu portāli, jo plaša patēriņa preču reklāmai nepieciešama liela lietotāju auditorija.

 

Mājaslapa – pilnvērtīgs pārdošanas kanāls

Līdz ar tehnoloģiju attīstību un iespēju uz mājaslapu koncepciju paraudzīties no ārvalstu pieredzes, Latvijā šobrīd skaidri iezīmējas tās pašas tendences, kas pirms dažiem gadiem bija vērojamas ārzemēs. - Lai gan novitātes nozarē Latvijā atnāk ar novēlošanos, šim faktam ir arī pozitīva puse: Latvijai ir iespēja izvērtēt pasaules praksi un izvēlēties mums piemērotāko, - skaidro I. Gudele.

Mājaslapa internetā vairs nav tikai vizītkarte ar kontaktinformāciju, nelielu aprakstu par firmas pamatdarbību un (labākajā gadījumā) kādu vizuālu noformējumu. - Tā kā uzņēmuma vadītāju vietas pēdējo gadu laikā ieņem gados arvien jaunāki cilvēki, daudz drošāk tiek investēts modernajās tehnoloģijās un uzņēmuma virtuālās vides izveidošanā, - piebilst V. Doriņš.

Un pareizi vien ir, jo aktīvākā sabiedrības daļa, kas interneta nozīmi ikdienā jau ir paspējusi novērtēt, mūsdienās nepieciešamo informāciju par kādu firmu, tās sniegtajiem pakalpojumiem u. tml. bez jau ierastās zvanīšanas vai faksa sūtīšanas mēdz meklēt arī internetā. - Apzinoties, ka internets kā pilnvērtīgs mārketinga kanāls spēj nodrošināt pārdošanas apjomu pieaugumu, mājaslapās tagad tiek izveidotas arī pasūtījumu formas, kur ikviens interesents var ātri un ērti izdarīt pasūtījumu u. tml., - situāciju skaidro V. Doriņš, piebilstot, ka šādu lapu rentabilitāti ir arī viegli mērīt, tāpēc lapas īpašnieks, izvērtējot darbības rezultātus, var nekļūdīgi pieņemt lēmumu par tās uzturēšanu un attīstības perspektīvām. 

Veiksmīga ir Jaunā Rīgas teātra mājaslapa, kurā blakus informācijai par jaunajām izrādēm, aktieriem u. tml. interneta lietotājam tiek piedāvāta iespēja turpat arī rezervēt biļetes, norādot izrādes nosaukumu, datumu un ziņas par pasūtītāju. Lai teātra mīļotājs neaizmirstu par savu pasūtījumu, teātris dažu dienu laikā uz pasūtītāja e-pastu vai mobilo tālruni nosūta atgādinājumu par biļešu rezervāciju.

 

Galvenais ir laba koncepcija

Šķiet, jau tālā pagātnē ir tas laiks, kad, izveidojot mājaslapu, par tās esamību informēja tikai papildrindiņa darbinieku vizītkartēs. Uzņēmēji ir sapratuši, ka tāpat kā firmas produktiem un pakalpojumiem reklāma ir vajadzīga arī mājaslapai. Veiksme ir atkarīga no lapas lietošanas ērtuma, vizuālā noformējuma, atraktivitātes un, pats galvenais, no lapas koncepcijas vai mērķa, ko tās īpašnieks vēlas sasniegt. - Visas šīs īpašības ceļ lapas vērtību un rosina interneta lietotāju vēlreiz ielūkoties tajā, - secina V. Doriņš.

Dažādi nozares pētījumi parāda, ka interneta lietotāji dienā izmanto vidēji 3–5 saites un vēl noklikšķina uz kāda no baneriem, kuru ieraudzījuši kādā no biežāk apmeklētajām saitēm. Interneta lietotāji ir kļuvuši ne tikai zinošāki, bet arī prasīgāki, tāpēc mājaslapu veidotājiem un īpašniekiem  ir jācīnās par katra jauna lietotāja uzmanību.

- Nepietiek ar to, ka produkta pārdošanas lapai ir labs noformējums, šobrīd daudz vairāk nekā agrāk lapas tiek veidotas, lai pārsteigtu. Tādēļ daudz tiek izmantota animācija, tehniskais progress, oriģināls dizains, arī audio un video iespējas. Mājaslapa var būt pat pilnīgi muļķīga, bet, ja tās izstrādes pamatā ir stratēģija un ir definēti mērķi, kurus īpašnieks vēlas sasniegt, tā ir izpildījusi visus priekšnoteikumus, lai dzīvotu un pelnītu naudu, - mājaslapu iespējas komentē V. Doriņš.

 

Mercedes vai zaparožecs?

Speciālistiem ir pagrūti nosaukt mājaslapu izveides vidējās cenas. Agrāk klientiem šis esot bijis viens no pirmajiem jautājumiem, tomēr šobrīd priekšplānā tiek izvirzīta mājaslapas koncepcija un mērķi, kurus uzņēmums ir iecerējis sasniegt. V. Doriņš mājaslapas salīdzina ar auto: - Var braukt gan ar zaporožecu, gan ar mersedesu. Abi var aizvest no punkta A uz punktu B, tomēr aplam būtu cerēt, ka atdeve no tām būs vienāda. Tāpat ir ar mājaslapu: ja tās pamatideja ir tikai izveidot lapu un pēc un uz tās rēķina vēl ietaupīt, tad šādas lapas īpašniekiem nevajadzētu cerēt uz rezultātiem, kādus sasniedz lapa, kuras izstrādes tapšanā ir nopietni strādāts pie stratēģijas izveides un pārdošanas idejas.

 

Iveta UTKINA

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001