Starpsavienojumi - kāpnes uz konkurenci
Starpsavienojumu pamatpiedavajums:
Kas ir tīklu
starpsavienojums? Necitējot definīcijas,
publisko telekomunikāciju tīklu savstarpēja savienošana
(starpsavienojumi) nodrošina iespēju viena tīkla abonentiem un
lietotājiem izsaukt un sarunāties ar cita publiskā
telekomunikāciju tīkla abonentiem vai izmantot cita
telekomunikāciju tīkla sniegtos pakalpojumus. Kādus
starpsavienojumu pakalpojumus piedāvās Lattelekom?
Esam jau pieraduši, ka no jebkura
fiksētā tīkla abonentu līnijas var izsaukt paziņu,
kurš ir mobilā telefona lietotājs, neatkarīgi no tā,
kur tas atrodas, un otrādi. Tāpat jau pierasts, ka mobilā
tālruņa lietotājs izmanto Lattelekom
pakalpojumus uzziņu dienestā 118,
uzzina pareizu laiku (154),
piedalās telebalsošanā (905xxxx)
vai izmanto pakalpojumu Bezmaksas zvans (800. sērijas
numuri). Kā īpašu tīklu starpsavienojumu gadījumu var
uztvert arī dažādu valstu telekomunikāciju tīklu
operatoru vienošanos, kas nodrošina starptautiskos sakarus un sarunas
ar citu valstu telekomunikāciju tīklu abonentiem.
Starpsavienojuma līgums
Tīklu
savstarpēja savienošana notiek pusēm (operatoriem) vienojoties
un noformējot rakstisku starpsavienojumu līgumu, kurā tiek
aplūkoti gan tehniskie, gan komerciālie, gan juridiskie
jautājumi.
Telekomunikāciju
tirgus liberalizācijas procesā, kad vienas valsts teritorijā
darbību uzsāk vairāki jauni publiskā telekomunikāciju
tīkla operatori, starpsavienojumu līgumu noslēgšanas
kavēšana, diskriminējoša attieksme vai īpašu
apgrūtinājumu izvirzīšana jaunajiem operatoriem no pieredzējušo,
lielo operatoru puses var
ietekmēt, visbiežāk kavēt, konkurences attīstību
vai reāli ierobežot pakalpojumu lietotāju iespējas
izvēlēties telekomunikāciju pakalpojumu sniedzēju. Lai
ierobežotu lielo operatoru nosacītu patvaļu un veicinātu konkurenci nozarē,
telekomunikāciju tīklu savstarpēja savienošana ir
atzīta par regulēšanas subjektu.
Likumdošana
(likums Par telekomunikācijām)
šai ziņā paredz virkni brīvprātīgu
pienākumu publiskā telekomunikāciju tīkla operatoriem,
piemēram, pienākumu sarunu ceļā panākt vienošanos
un noslēgt starpsavienojumu līgumu, kā arī
dažādas saistības - izveidot nodalītu darbības
uzskaiti un izmaksu atdalīšanu starpsavienojumu pakalpojumiem,
nodrošināt nediskriminējošus starpsavienojumu tarifus visos
noslēgtajos līgumos un tuvināt tos izmaksām. Lai operatori
neapmaksātu un nesubsidētu tos pakalpojumus, ko tie nepieprasa un
neizmanto, ir jāveic detalizēta starpsavienojumu pakalpojumu
atdalīšana, nosakot tiem atbilstošus tarifus, kas tuvināti
izmaksām.
Gadījumos,
kad tīklu operatori nevar panākt savstarpēju vienošanos un
noslēgt starpsavienojumu līgumu, vai arī, lai
nodrošinātu efektīvu konkurenci telekomunikāciju
nozarē, likumdošana paredz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisijai (turpmāk tekstā - regulators) tiesības pēc
kāda operatora lūguma vai pēc savas ierosmes pieņemt
pusēm saistošus lēmumus, atsevišķos gadījumos
arī pieprasot izdarīt grozījumus jau noslēgto līgumu
nosacījumos.
Vairāki
ierobežojoši starpsavienojumu papildu nosacījumi tiek
attiecināti uz tiem telekomunikāciju uzņēmumiem, kuriem
atzīta būtiska ietekme starpsavienojumu pakalpojumu tirgū.
Piemēram, atbilstoši nozares likumam, šādiem
uzņēmumiem nav tiesību atteikt savienot savu publisko telekomunikāciju
tīklu ar citiem tīkliem, ja to pieprasa cits operators (lai atteiktos
noslēgt starpsavienojumu līgumu, ir jāsaņem regulatora
lēmums), kā arī jāizstrādā, jāiesniedz
regulatoram apstiprināšanai un jāpublicē starpsavienojumu
pamatpiedāvājums. Visi iepriekš minētie nosacījumi ir
iestrādāti arī Lattelekom
SIA licencē.
Ar regulatora
lēmumu 2003. gadā par uzņēmumiem ar būtisku ietekmi
starpsavienojumu tirgū atzīti Lattelekom
SIA, SIA Latvijas Mobilais Telefons, SIA Tele 2.
Starpsavienojuma
pamatpiedāvājums
2003. gada
pirmajos mēnešos uzņēmumā Lattelekom SIA, regulāri konsultējoties ar Regulatoru un
ievērojot tā apstiprinātos ieteikumus, tika sagatavots un
iesniegts Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai
apstiprināšanai uzņēmuma starpsavienojumu
pamatpiedāvājums. Tas ir apjomīgs, turpat 100 lappušu garš
dokuments, kas pēc tā publicēšanas ļaus jebkuram
telekomunikāciju uzņēmumam plānot biznesu nozarē un
prognozēt izdevumus, nodrošinot un veidojot starpsavienojumus ar Lattelekom SIA publisko fiksēto
telekomunikāciju tīklu.
Lattelekom starpsavienojuma pamatpiedāvājums
satur sekojošas sadaļas:
· starpsavienojuma pamatpiedāvājumā lietoto terminu
definīcijas un skaidrojumi;
· starpsavienojuma pakalpojumu uzskaitījums un pakalpojumi
operatoriem, to apraksti, paredzamo norēķinu būtība starp
operatoriem;
· starpsavienojuma sarunu norise, kur aprakstīts, kā sarunas
tiek uzsāktas, dokumentētas; kāda ir starpsavienojuma
līguma sagatavošanas procedūra, sarunu dalībnieku
pilnvaras, kā risināt strīdu, ja tas rodas sarunu gaitā;
· Lattelekom SIA piedāvātās tīklu savienošanas vietas un
tiem atbilstošie starpsavienojuma punkti, to izvēles iespējas,
noslodzes plānošana un prognozēšana;
· starpsavienojuma tehniskās prasības un standarti, kas
uzskaita izmantojamos standartus, apraksta tehniskos noteikumus, kuri
jāievēro, pusēm veidojot un uzturot savienotus
telekomunikāciju tīklus, izmantojamā signalizācija,
tīklu sinhronizācija, pakalpojumu kvalitātes nosacījumi,
numerācijas plāna ievērošana u.c.;
· tīklu starpsavienojuma izveides kārtība, kas paredz
līgumslēdzēju sadarbību visu tehnisko jautājumu
risināšanā, nodrošina pakalpojumu sniegšanu,
tīklu netraucētu darbību un ierobežo pušu
telekomunikāciju tīklu nelikumīgu un nesankcionētu
izmantošanu;
· maršrutēšanas kārtība, kas paredz pušu
saistības apkalpot savā telekomunikāciju tīklā
radītās slodzes, izsaukumus un nosacījumus, kas tiks
īpaši norādīti līgumos, piemēram, operatīvo
dienestu izsaukumu maršrutēšana;
· starpoperatoru norēķinu process, kas paredz kā tiek
uzskaitīti un salīdzināti pušu sniegtie un saņemtie
pakalpojumu apjomi, rēķinu izrakstīšanas un
apstrīdēšanas procedūras, rēķinu apmaksas
kārtība;
· tīkla aizsardzības un drošības nosacījumi, kas
apraksta līgumslēdzēju saistības par telekomunikāciju
tīkla darbības drošību, darbības kvalitāti un
aizsardzību pret tā nesankcionētu lietošanu;
· starpsavienojuma un operatoru pakalpojumu tarifi, kur uzskaitīti
visi Lattelekom SIA
piedāvātie pakalpojumu tarifi
un tarifikācijas nosacījumi;
· starpsavienojuma līguma pamatpiedāvājums, kas
uzskatāms par starpsavienojuma līguma projektu, un
piedāvātie līguma pamatnosacījumi.
Lattelekom SIA
pamatpiedāvājums izstrādāts atbilstoši
uzņēmumam izsniegtās licences nosacījumiem un nozares
likumdošanas aktiem, ievērojot ES valstu telekomunikāciju
operatoru pieredzi. Uzņēmums uzskata, ka starpsavienojuma pamatpiedāvājuma
publicēšana būtiski veicinās konkurences attīstību Latvijas
telekomunikāciju nozarē un nodrošinās telekomunikāciju
pakalpojumu lietotājiem pakalpojumu sniedzēju izvēles
iespējas.
Aivars KREILIS,
Lattelekom SIA
Regulēšanas lietu attīstības direktors
Kas ir tīklu
starpsavienojums? Necitējot definīcijas,
publisko telekomunikāciju tīklu savstarpēja savienošana
(starpsavienojumi) nodrošina iespēju viena tīkla abonentiem un
lietotājiem izsaukt un sarunāties ar cita publiskā
telekomunikāciju tīkla abonentiem vai izmantot cita
telekomunikāciju tīkla sniegtos pakalpojumus. Kādus
starpsavienojumu pakalpojumus piedāvās Lattelekom?
Esam jau pieraduši, ka no jebkura
fiksētā tīkla abonentu līnijas var izsaukt paziņu,
kurš ir mobilā telefona lietotājs, neatkarīgi no tā,
kur tas atrodas, un otrādi. Tāpat jau pierasts, ka mobilā
tālruņa lietotājs izmanto Lattelekom
pakalpojumus uzziņu dienestā 118,
uzzina pareizu laiku (154),
piedalās telebalsošanā (905xxxx)
vai izmanto pakalpojumu Bezmaksas zvans (800. sērijas
numuri). Kā īpašu tīklu starpsavienojumu gadījumu var
uztvert arī dažādu valstu telekomunikāciju tīklu
operatoru vienošanos, kas nodrošina starptautiskos sakarus un sarunas
ar citu valstu telekomunikāciju tīklu abonentiem.
Starpsavienojuma līgums
Tīklu
savstarpēja savienošana notiek pusēm (operatoriem) vienojoties
un noformējot rakstisku starpsavienojumu līgumu, kurā tiek
aplūkoti gan tehniskie, gan komerciālie, gan juridiskie
jautājumi.
Telekomunikāciju
tirgus liberalizācijas procesā, kad vienas valsts teritorijā
darbību uzsāk vairāki jauni publiskā telekomunikāciju
tīkla operatori, starpsavienojumu līgumu noslēgšanas
kavēšana, diskriminējoša attieksme vai īpašu
apgrūtinājumu izvirzīšana jaunajiem operatoriem no pieredzējušo,
lielo operatoru puses var
ietekmēt, visbiežāk kavēt, konkurences attīstību
vai reāli ierobežot pakalpojumu lietotāju iespējas
izvēlēties telekomunikāciju pakalpojumu sniedzēju. Lai
ierobežotu lielo operatoru nosacītu patvaļu un veicinātu konkurenci nozarē,
telekomunikāciju tīklu savstarpēja savienošana ir
atzīta par regulēšanas subjektu.
Likumdošana
(likums Par telekomunikācijām)
šai ziņā paredz virkni brīvprātīgu
pienākumu publiskā telekomunikāciju tīkla operatoriem,
piemēram, pienākumu sarunu ceļā panākt vienošanos
un noslēgt starpsavienojumu līgumu, kā arī
dažādas saistības - izveidot nodalītu darbības
uzskaiti un izmaksu atdalīšanu starpsavienojumu pakalpojumiem,
nodrošināt nediskriminējošus starpsavienojumu tarifus visos
noslēgtajos līgumos un tuvināt tos izmaksām. Lai operatori
neapmaksātu un nesubsidētu tos pakalpojumus, ko tie nepieprasa un
neizmanto, ir jāveic detalizēta starpsavienojumu pakalpojumu
atdalīšana, nosakot tiem atbilstošus tarifus, kas tuvināti
izmaksām.
Gadījumos,
kad tīklu operatori nevar panākt savstarpēju vienošanos un
noslēgt starpsavienojumu līgumu, vai arī, lai
nodrošinātu efektīvu konkurenci telekomunikāciju
nozarē, likumdošana paredz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisijai (turpmāk tekstā - regulators) tiesības pēc
kāda operatora lūguma vai pēc savas ierosmes pieņemt
pusēm saistošus lēmumus, atsevišķos gadījumos
arī pieprasot izdarīt grozījumus jau noslēgto līgumu
nosacījumos.
Vairāki
ierobežojoši starpsavienojumu papildu nosacījumi tiek
attiecināti uz tiem telekomunikāciju uzņēmumiem, kuriem
atzīta būtiska ietekme starpsavienojumu pakalpojumu tirgū.
Piemēram, atbilstoši nozares likumam, šādiem
uzņēmumiem nav tiesību atteikt savienot savu publisko telekomunikāciju
tīklu ar citiem tīkliem, ja to pieprasa cits operators (lai atteiktos
noslēgt starpsavienojumu līgumu, ir jāsaņem regulatora
lēmums), kā arī jāizstrādā, jāiesniedz
regulatoram apstiprināšanai un jāpublicē starpsavienojumu
pamatpiedāvājums. Visi iepriekš minētie nosacījumi ir
iestrādāti arī Lattelekom
SIA licencē.
Ar regulatora
lēmumu 2003. gadā par uzņēmumiem ar būtisku ietekmi
starpsavienojumu tirgū atzīti Lattelekom
SIA, SIA Latvijas Mobilais Telefons, SIA Tele 2.
Starpsavienojuma
pamatpiedāvājums
2003. gada
pirmajos mēnešos uzņēmumā Lattelekom SIA, regulāri konsultējoties ar Regulatoru un
ievērojot tā apstiprinātos ieteikumus, tika sagatavots un
iesniegts Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai
apstiprināšanai uzņēmuma starpsavienojumu
pamatpiedāvājums. Tas ir apjomīgs, turpat 100 lappušu garš
dokuments, kas pēc tā publicēšanas ļaus jebkuram
telekomunikāciju uzņēmumam plānot biznesu nozarē un
prognozēt izdevumus, nodrošinot un veidojot starpsavienojumus ar Lattelekom SIA publisko fiksēto
telekomunikāciju tīklu.
Lattelekom starpsavienojuma pamatpiedāvājums
satur sekojošas sadaļas:
· starpsavienojuma pamatpiedāvājumā lietoto terminu
definīcijas un skaidrojumi;
· starpsavienojuma pakalpojumu uzskaitījums un pakalpojumi
operatoriem, to apraksti, paredzamo norēķinu būtība starp
operatoriem;
· starpsavienojuma sarunu norise, kur aprakstīts, kā sarunas
tiek uzsāktas, dokumentētas; kāda ir starpsavienojuma
līguma sagatavošanas procedūra, sarunu dalībnieku
pilnvaras, kā risināt strīdu, ja tas rodas sarunu gaitā;
· Lattelekom SIA piedāvātās tīklu savienošanas vietas un
tiem atbilstošie starpsavienojuma punkti, to izvēles iespējas,
noslodzes plānošana un prognozēšana;
· starpsavienojuma tehniskās prasības un standarti, kas
uzskaita izmantojamos standartus, apraksta tehniskos noteikumus, kuri
jāievēro, pusēm veidojot un uzturot savienotus
telekomunikāciju tīklus, izmantojamā signalizācija,
tīklu sinhronizācija, pakalpojumu kvalitātes nosacījumi,
numerācijas plāna ievērošana u.c.;
· tīklu starpsavienojuma izveides kārtība, kas paredz
līgumslēdzēju sadarbību visu tehnisko jautājumu
risināšanā, nodrošina pakalpojumu sniegšanu,
tīklu netraucētu darbību un ierobežo pušu
telekomunikāciju tīklu nelikumīgu un nesankcionētu
izmantošanu;
· maršrutēšanas kārtība, kas paredz pušu
saistības apkalpot savā telekomunikāciju tīklā
radītās slodzes, izsaukumus un nosacījumus, kas tiks
īpaši norādīti līgumos, piemēram, operatīvo
dienestu izsaukumu maršrutēšana;
· starpoperatoru norēķinu process, kas paredz kā tiek
uzskaitīti un salīdzināti pušu sniegtie un saņemtie
pakalpojumu apjomi, rēķinu izrakstīšanas un
apstrīdēšanas procedūras, rēķinu apmaksas
kārtība;
· tīkla aizsardzības un drošības nosacījumi, kas
apraksta līgumslēdzēju saistības par telekomunikāciju
tīkla darbības drošību, darbības kvalitāti un
aizsardzību pret tā nesankcionētu lietošanu;
· starpsavienojuma un operatoru pakalpojumu tarifi, kur uzskaitīti
visi Lattelekom SIA
piedāvātie pakalpojumu tarifi
un tarifikācijas nosacījumi;
· starpsavienojuma līguma pamatpiedāvājums, kas
uzskatāms par starpsavienojuma līguma projektu, un
piedāvātie līguma pamatnosacījumi.
Lattelekom SIA
pamatpiedāvājums izstrādāts atbilstoši
uzņēmumam izsniegtās licences nosacījumiem un nozares
likumdošanas aktiem, ievērojot ES valstu telekomunikāciju
operatoru pieredzi. Uzņēmums uzskata, ka starpsavienojuma pamatpiedāvājuma
publicēšana būtiski veicinās konkurences attīstību Latvijas
telekomunikāciju nozarē un nodrošinās telekomunikāciju
pakalpojumu lietotājiem pakalpojumu sniedzēju izvēles
iespējas.
Aivars KREILIS,
Lattelekom SIA
Regulēšanas lietu attīstības direktors