Dirižabļi iekaro stratosfēru
Dirižabļi aizvietos satelīta pavadoņus
Vislielākās
satelītsakaru problēmas saistītas ar kanālu
ierobežotību un to nepietiekamo kopējo caurlaides spēju.
Lai nodrošinātu aizvien pieaugošos datu pārraides apjomus
un novērošanu reālā laika režīmā,
vairāku valstu zinātnieki ir radījuši alternatīvu
sakaru infrastruktūru, izmantojot dirižabļus.
Ar pavadoni nepietiek
2001. gada
beigās NATO operācijas laikā Afganistānā tīkla
nepietiekamās caurlaides spējas dēļ vienā reizē
varēja palaist ne vairāk kā trīs bezpilotu lidmašīnas,
lai gan pavisam bija astoņas. Vienlaikus bija iespējams
pārraidīt informāciju no divām Predator un vienas Global
Hawk lidmašīnas, taču attēla kvalitāte ne
vienmēr bija laba. Kopš 2002. gada izdevās palielināt
kopējo kanālu kapacitāti, bet, pat palielinot caurlaides
spēju, visas problēmas tomēr netika atrisinātas.
Potenciālās vajadzības ir krietni lielākas nekā
pašreizējo sistēmu iespējas.
Šobrīd
orbītā palaists 2,5 reizes mazāk komerciālo
satelītsakaru pavadoņu, nekā bija paredzēts.
Speciālisti
meklē alternatīvu
Lai atrisinātu jaudas
problēmas, speciālisti sāka meklēt alternatīvu zemas
orbītas satelītsakaru pavadoņiem. Par vienu no
optimālākajiem risinājumiem tika atzītas dirižabļu
stratosfēras platformas. Tādi aerostatu kompleksi atbilst
ģeostacionārām prasībām (spēj ilgstoši
atrasties virs noteikta Zemes punkta), un tiem piemīt vairākas
priekšrocības, piemēram, tos var operatīvi vadīt no
attāluma, kā arī remontēt un atjaunot aparatūru.
Antena, kas ir uzstādīta uz aerostata, spēj pārraidīt
informāciju 30 kilometru rādiusā.
Pie šī projekta visintensīvāk
strādā Japānas, ASV un Lielbritānijas speciālisti, kas
cieši sadarbojas ar Eiropas kosmosa aģentūru un
slavenākajām universitātēm. Arī Krievijas vadība
uzskata, ka bezvadu dirižabļu tehnoloģijai ir lielas
perspektīvas. Jau tagad Krievijā ir sērijveida aerostati, kurus
var palaist no automašīnas. Tiek izstrādāti projekti, kas
paredz izmantot dirižabļus kā alternatīvu satelītiem
un mobilo sakaru masta antenām.
BARS
aerostatu radiotīkls
BARS ir bezvadu aerostatu
radiotīkla projekts, ko realizēja Krievijas speciālisti.
Aerostata apvalka tilpums ir 400 kubikmetri, lietderīgā slodze 120
kilogrami, bet darbības augstums 1200 metri. Izmantojot šo
tehnoloģiju, iespējams atteikties no dārgajiem optisko
šķiedru sakaru kanāliem, jo datu pārraides ātrums
aerostatu radiotīklā ir tāds pats. BARS palētinās arī mobilos sakarus. Tas ļauj veikt
arī kvalitatīvu videonovērošanu lielā teritorijā
reālā laika režīmā un atbalsta radio un
televīzijas signālu stabilu uztveri.
Aerostati ir izturīgi pret vēja
brāzmām, kas ļauj tos izmantot jebkuros laika
apstākļos. Tie ir paredzēti tādas aparatūras
pacelšanai, kam vajag pastāvīgu energoapgādi, kā arī
informācijas apmaiņai ar Zemi. Šiem mērķiem izmanto
speciālu kabeļtrosi.
StratSat
dirižabļu komplekss
Lielbritānijas firma ATG veic dirižabļu
kompleksa StratSat izstrādi.
Dirižabļa korpusa garums ir 220 metri, kas ir aptuveni vienāds
trīs Boeing 747s
lidmašīnu kopējām garumam, bet augstums 50 metri. Tā
dzinēja jauda ir 450 zirgspēki. Saskaņā ar projektu dirižabļa
augšējā daļā, virs apvalka, tiks izvietotas saules
baterijas, kas nodrošinās platformas nepārtrauktu darbību.
Enerģija, ko saules baterijas spēj sakrāt 14 stundu laikā,
baros visas sistēmas arī naktī.
Pirmais aparāts tiks pabeigts 2003.-2004. gadā.
Plānots, ka 19 dirižabļu liela flote spēs pilnīgi
nodrošināt mobilo telefonu tīklu darbību un internetu,
retranslēt televīzijas un ciparu radio signālus. ATG
piedāvā aizvietot ar dirižabļiem releja mastus, kas apkalpo
mobilos telefonus. Dirižabļi tiks izvietoti stacionārajā
pozīcijā pie stratosfēras robežas (20 km augstumā) un
varēs palikt atmosfērā līdz pat pieciem gadiem.
Tādus dirižabļus
varēs izvietot jebkurā zemes punktā, ērti un ekonomiski
nodrošinot mobilo telefonu un interneta tirgus vajadzības. ATG
speciālisti uzskata, ka sistēma ļaus paplašināt
multimegabitu datu pārraides pakalpojumu pārdošanu, jo
mēneša maksa tās lietotājiem būs tikai pieci ASV
dolāri.
HASPA..un..HALE..
Jau1970. gadu
sākumā pēc ASV gaisa karaspēku pasūtījuma NASA
sāka izstrādāt jaunas paaudzes beztroses aerostatu. Lai
noturētu dirižabli vienā punktā, tika izmantota
speciālā navigācijas sistēma, kas vadīja dzinēju
kompleksu. Projekts HASPA (High-Altitude
Superpressure Powered Aerostat) tika pastāvīgi pilnveidots, un
kopš 1998. gada par tā galveno darbuzņēmēju kļuva
korporācija Lockheed Martin.
Saskaņā ar projektu, HASPA aerostats lidos 20-25 kilometru
augstumā, kur vēja ātrums ir daudz mazāks nekā
apakšējos un augšējos atmosfēras slāņos.
Aerostatam ir paredzēts liels apvalka tilpums no 100 000 līdz 500
000 kubikmetru. Tas spēj pacelt ievērojamu kravu
raidītājus, dzinējus, saules baterijas u. c. Tomēr darbs
pie šī projekta joprojām
nav pabeigts.
Projektu HALE (High Altitude Long Endurance) -
izstrādā Lielbritānijas speciālisti. Topošā
aerostata celtspēja ir 600 kilogrami, bet 20 metru garo propelleru
darbinās 400 kW saules baterijas. Elektrība, ko ražos
šajās baterijās, nodrošinās ūdens
sadalīšanu ūdeņradī un skābeklī, kas zem
spiediena tiks iesūknēti balonos. Nakts laikā šīs
sastāvdaļas sadeg dzinējā, papildinot ūdens
krājumus uz dirižabļa. Šo projektu finansē
pazīstamā firma Daimler Chrysler Aerospace AG (DASA).
Startosfēras bezvadu piekļuves tīkls
Japānā
Pēc Japānas Telekomunikāciju
attīstības organizācijas TAO, Japānas Nacionālās
aerokosmiskās laboratorijas NAL un Telekomunikāciju
pētnieciskās laboratorijas CRL pasūtījuma
uzņēmums Wireless Innovation
Systems Gruoup kopā ar pētniecības centru no Mitakas jau
kopš 1998. gada izstrādā stratosfēras platformu
sistēmu. Bezvadu piekļuves stratosfēras tīkls sastāv
no dirižabļiem, kas atrodas 40-50 kilometru attālumā cits
no cita. Šo kompleksu, kas ir izvietots 20 kilometru augstumā,
paredzēts izmantot kā telekomunikāciju infrastruktūru, kas
var nodrošināt pieeju raidošajām sistēmām un
specializētajam tīklam. Kompleksa sastāvā ir milimetru viļņu
raidītājs, starpplatformu mijiedarbības optiskā
sistēma un tīkla aprīkojums.
Pēc interneta materiāliem sagatavoja
Marina VĒVERE
Vislielākās
satelītsakaru problēmas saistītas ar kanālu
ierobežotību un to nepietiekamo kopējo caurlaides spēju.
Lai nodrošinātu aizvien pieaugošos datu pārraides apjomus
un novērošanu reālā laika režīmā,
vairāku valstu zinātnieki ir radījuši alternatīvu
sakaru infrastruktūru, izmantojot dirižabļus.
Ar pavadoni nepietiek
2001. gada
beigās NATO operācijas laikā Afganistānā tīkla
nepietiekamās caurlaides spējas dēļ vienā reizē
varēja palaist ne vairāk kā trīs bezpilotu lidmašīnas,
lai gan pavisam bija astoņas. Vienlaikus bija iespējams
pārraidīt informāciju no divām Predator un vienas Global
Hawk lidmašīnas, taču attēla kvalitāte ne
vienmēr bija laba. Kopš 2002. gada izdevās palielināt
kopējo kanālu kapacitāti, bet, pat palielinot caurlaides
spēju, visas problēmas tomēr netika atrisinātas.
Potenciālās vajadzības ir krietni lielākas nekā
pašreizējo sistēmu iespējas.
Šobrīd
orbītā palaists 2,5 reizes mazāk komerciālo
satelītsakaru pavadoņu, nekā bija paredzēts.
Speciālisti
meklē alternatīvu
Lai atrisinātu jaudas
problēmas, speciālisti sāka meklēt alternatīvu zemas
orbītas satelītsakaru pavadoņiem. Par vienu no
optimālākajiem risinājumiem tika atzītas dirižabļu
stratosfēras platformas. Tādi aerostatu kompleksi atbilst
ģeostacionārām prasībām (spēj ilgstoši
atrasties virs noteikta Zemes punkta), un tiem piemīt vairākas
priekšrocības, piemēram, tos var operatīvi vadīt no
attāluma, kā arī remontēt un atjaunot aparatūru.
Antena, kas ir uzstādīta uz aerostata, spēj pārraidīt
informāciju 30 kilometru rādiusā.
Pie šī projekta visintensīvāk
strādā Japānas, ASV un Lielbritānijas speciālisti, kas
cieši sadarbojas ar Eiropas kosmosa aģentūru un
slavenākajām universitātēm. Arī Krievijas vadība
uzskata, ka bezvadu dirižabļu tehnoloģijai ir lielas
perspektīvas. Jau tagad Krievijā ir sērijveida aerostati, kurus
var palaist no automašīnas. Tiek izstrādāti projekti, kas
paredz izmantot dirižabļus kā alternatīvu satelītiem
un mobilo sakaru masta antenām.
BARS
aerostatu radiotīkls
BARS ir bezvadu aerostatu
radiotīkla projekts, ko realizēja Krievijas speciālisti.
Aerostata apvalka tilpums ir 400 kubikmetri, lietderīgā slodze 120
kilogrami, bet darbības augstums 1200 metri. Izmantojot šo
tehnoloģiju, iespējams atteikties no dārgajiem optisko
šķiedru sakaru kanāliem, jo datu pārraides ātrums
aerostatu radiotīklā ir tāds pats. BARS palētinās arī mobilos sakarus. Tas ļauj veikt
arī kvalitatīvu videonovērošanu lielā teritorijā
reālā laika režīmā un atbalsta radio un
televīzijas signālu stabilu uztveri.
Aerostati ir izturīgi pret vēja
brāzmām, kas ļauj tos izmantot jebkuros laika
apstākļos. Tie ir paredzēti tādas aparatūras
pacelšanai, kam vajag pastāvīgu energoapgādi, kā arī
informācijas apmaiņai ar Zemi. Šiem mērķiem izmanto
speciālu kabeļtrosi.
StratSat
dirižabļu komplekss
Lielbritānijas firma ATG veic dirižabļu
kompleksa StratSat izstrādi.
Dirižabļa korpusa garums ir 220 metri, kas ir aptuveni vienāds
trīs Boeing 747s
lidmašīnu kopējām garumam, bet augstums 50 metri. Tā
dzinēja jauda ir 450 zirgspēki. Saskaņā ar projektu dirižabļa
augšējā daļā, virs apvalka, tiks izvietotas saules
baterijas, kas nodrošinās platformas nepārtrauktu darbību.
Enerģija, ko saules baterijas spēj sakrāt 14 stundu laikā,
baros visas sistēmas arī naktī.
Pirmais aparāts tiks pabeigts 2003.-2004. gadā.
Plānots, ka 19 dirižabļu liela flote spēs pilnīgi
nodrošināt mobilo telefonu tīklu darbību un internetu,
retranslēt televīzijas un ciparu radio signālus. ATG
piedāvā aizvietot ar dirižabļiem releja mastus, kas apkalpo
mobilos telefonus. Dirižabļi tiks izvietoti stacionārajā
pozīcijā pie stratosfēras robežas (20 km augstumā) un
varēs palikt atmosfērā līdz pat pieciem gadiem.
Tādus dirižabļus
varēs izvietot jebkurā zemes punktā, ērti un ekonomiski
nodrošinot mobilo telefonu un interneta tirgus vajadzības. ATG
speciālisti uzskata, ka sistēma ļaus paplašināt
multimegabitu datu pārraides pakalpojumu pārdošanu, jo
mēneša maksa tās lietotājiem būs tikai pieci ASV
dolāri.
HASPA..un..HALE..
Jau1970. gadu
sākumā pēc ASV gaisa karaspēku pasūtījuma NASA
sāka izstrādāt jaunas paaudzes beztroses aerostatu. Lai
noturētu dirižabli vienā punktā, tika izmantota
speciālā navigācijas sistēma, kas vadīja dzinēju
kompleksu. Projekts HASPA (High-Altitude
Superpressure Powered Aerostat) tika pastāvīgi pilnveidots, un
kopš 1998. gada par tā galveno darbuzņēmēju kļuva
korporācija Lockheed Martin.
Saskaņā ar projektu, HASPA aerostats lidos 20-25 kilometru
augstumā, kur vēja ātrums ir daudz mazāks nekā
apakšējos un augšējos atmosfēras slāņos.
Aerostatam ir paredzēts liels apvalka tilpums no 100 000 līdz 500
000 kubikmetru. Tas spēj pacelt ievērojamu kravu
raidītājus, dzinējus, saules baterijas u. c. Tomēr darbs
pie šī projekta joprojām
nav pabeigts.
Projektu HALE (High Altitude Long Endurance) -
izstrādā Lielbritānijas speciālisti. Topošā
aerostata celtspēja ir 600 kilogrami, bet 20 metru garo propelleru
darbinās 400 kW saules baterijas. Elektrība, ko ražos
šajās baterijās, nodrošinās ūdens
sadalīšanu ūdeņradī un skābeklī, kas zem
spiediena tiks iesūknēti balonos. Nakts laikā šīs
sastāvdaļas sadeg dzinējā, papildinot ūdens
krājumus uz dirižabļa. Šo projektu finansē
pazīstamā firma Daimler Chrysler Aerospace AG (DASA).
Startosfēras bezvadu piekļuves tīkls
Japānā
Pēc Japānas Telekomunikāciju
attīstības organizācijas TAO, Japānas Nacionālās
aerokosmiskās laboratorijas NAL un Telekomunikāciju
pētnieciskās laboratorijas CRL pasūtījuma
uzņēmums Wireless Innovation
Systems Gruoup kopā ar pētniecības centru no Mitakas jau
kopš 1998. gada izstrādā stratosfēras platformu
sistēmu. Bezvadu piekļuves stratosfēras tīkls sastāv
no dirižabļiem, kas atrodas 40-50 kilometru attālumā cits
no cita. Šo kompleksu, kas ir izvietots 20 kilometru augstumā,
paredzēts izmantot kā telekomunikāciju infrastruktūru, kas
var nodrošināt pieeju raidošajām sistēmām un
specializētajam tīklam. Kompleksa sastāvā ir milimetru viļņu
raidītājs, starpplatformu mijiedarbības optiskā
sistēma un tīkla aprīkojums.
Pēc interneta materiāliem sagatavoja
Marina VĒVERE