Fotoporteta stila izstrāde
Fotoporteta stila izstrāde
Pazīstams ir teiciens, ka
fotoaparāts nemelo un saglabā attēlu ar dokumentālu
precizitāti. Tomēr īstenība ir tāda, ka
fotoaparāts redz tikai to, ko fotogrāfs vēlas parādīt.
Vēl būtiskāk kā
viņš vēlas parādīt. Pēdējais it
īpaši attiecas uz fotoportretu, kas arī ir stila izstrāde.
Katram cilvēkam jāpieiet individuāli, kas vienam derēs,
otram ne. Tas attiecas gan uz apgaismojumu, gan krāsu, gan vidi.
Apvienojot dažādus radošus un tehniskus paņēmienus,
var panākt ļoti atšķirīgus rezultātus. Stila
izstrādē nav mazsvarīgu elementu jebkurš ir
nozīmīgs un izmantojams, ja ir ideja.
Pamatelementi
Tātad sākumā ir
jābūt idejai. Tad fotogrāfam ir jāizdomā sižets,
lai ideja būtu pamatota jāizstrādā tēlam
atbilstošs fotogrāfijas stils. Jāizvēlas atbilstošs
kadrējums, kādā portrets tiks veidots, jo bieži vien
nepareizi izvēlēts kadrējums sabojā labu stila attēlu
un otrādi. Tāpat jāvienojas ar modeli, izmantojot visus
iespējamos un dažreiz arī neiespējamos
pierunāšanas paņēmienus.
Jebkura stila
fotogrāfijā ļoti svarīgs elements ir grims. Tā
daudzums un kvalitāte var ļoti būtiski iespaidot modeļa
ārējo izskatu. Tādēļ tas jāveido attiecīgi
nepieciešamai noskaņai. Fotografējot tiešā
gaismā, parasti spīd seja, veidojot nevēlamus atspīdumus.
Ar grima palīdzību iespējams paslēpt detaļas,
iegūt plastiskumu vai tieši otrādi - izcelt kādu
būtisku sejas daļu, piemēram, acis. Taču tā kā
grimēšana ir atsevišķa kosmētikas nozare,
fotogrāfam labāk būtu lūgt šīs nozares
profesionāļu palīdzību.
Stila izstrādē
ļoti plaši izmanto apgaismojuma īpašības tā
spilgtumu, krāsu, izkliedētības pakāpi un spēju veidot
noteiktu noskaņu.
Stila izstrāde ir
radoši tehnisks apgaismojuma, kompozīcijas, kadrējuma, emociju
un fantāzijas apvienojums, tādēļ neiespējami
precīzi definēt kādu noteiktu stilu, jo katrā ir
daļiņa cita stila.
Fotoportreta
kadrējumi
Klasiskais portrets
Šis kadrējums ietver
visu portretējamā galvu un plecus, bet lielāko kadra daļu
aizņem modeļa seja. Detaļas kadrā ir minimāli. Rokas
klasiskajā portretā izmanto ļoti reti, jo tās sākas ne
no kurienes, tāpēc rodas asociācija, ka tās ir nogrieztas.
Klasiskais fotoportrets ir tiešs portrets, kurā
vissvarīgākā loma ir modeļa sejai, tās spējai
stāstīt par šo cilvēku. Tādēļ to nekad
neuzņem ātrumā. Ir
jāveic ļoti daudz sagatavošanās priekšdarbu, no kuriem
vissvarīgākais ir panākt fotogrāfa un modeļa
savstarpēju sapratni. Modelim ir jāsaprot, ko fotogrāfs
vēlas panākt, jo pretējā gadījumā nekas
vairāk par pases bildi
nesanāks.
Klasisko portretu fotografē
zelta griezuma kompozīcijā,
kur acu līmenim jābūt tuvu pie 1/3 kadra augšmalā.
Portretējamā cilvēka seja var būt novietota gan
pretskatā, gan sānskatā, taču tradicionālais
paņēmiens ir 3/4 pagrieziens pret fotogrāfu. Acu skatam nav
obligāti jābūt objektīvā vērstam, bet
vēlams, lai tas būtu vērsts objektīva līmenī vai
nedaudz augstāk. Apgaismojumu parasti izvēlas izkliedētu, bet
var būt arī tieši pretēji. Kontrastains un tiešs
apgaismojums veido interesantu un neparastu attēlu, ko profesionāli
portretisti arī izmanto savos darbos.
Portrets tuvplānā
Tuvplāna
priekšrocība ir tā, ka var novērtēt cilvēku
kā neatkārtojamu individualitāti. Vienīgais elements, kas
tik tuvā uzņemšanā veido priekšstatu par cilvēku,
ir tā sejas izteiksme, faktūra. It kā visiem ir acis, deguns,
mute, piere un zods, taču šīs detaļas ir
neatkārtojamas, katram cilvēkam īpašas. Manipulējot ar
tām kadrēšanas gaitā, var ļoti daudz atklāt to,
ko klasiskajā portretā nevar pamanīt. Šajā portreta
uzņemšanas mērogā visa uzmanība pievērsta sejai.
Galvenais tuvplāna jājamzirdziņš
ir emocijas Jo tuvāk tiek uzņemts, jo emocijas
izteiksmīgākas. Taču jāuzmanās, lai tuvplāns
nebūtu pārāk tuvs lai tas nekļūtu par makro
fotogrāfiju. Attēlā jāsaglabā cilvēka
atpazīstamība.
Nereti tuvplānu izmanto
vecu cilvēku fotografēšanā, jo viņu sejas faktūra
ir vispateicīgākā. Visgrūtākais šajā
gadījumā ir rast modeļa izpratni par šāda stila
fotogrāfijas nepieciešamību. Apgaismojums bieži vien ir
tiešs un kontrastains.
Portrets līdz krūtīm
Šis kadrējums ir
līdzīgs klasiskajam, taču pieļauj arī roku
izmantošanu kadrā, jo tagad tās sākas tur, kur tām
vajag sākties. Visbiežāk šādās
fotogrāfijās rokas ir ciešā saistībā ar seju, jo īpaši
daudz vietas kadrā tām joprojām nav. Portrets ar rokām ir
dzīvāks un dinamiskāks, taču jāuzmanās, lai rokas
neizskatītos pārmērīgi lielas salīdzinājumā
ar seju. Ja iespējams, vajadzētu izmantot garāka fokusa
objektīvu vai rokas novietot maksimāli tuvu sejas plaknei.
Līdzīgi ir jāuzmanās ar roku apgaismojumu. Pārāk
tumšas vai gaišas rokas kadrā rada sliktu iespaidu par portreta
fotogrāfiju. Sejai un rokām ir jābūt vienādi
apgaismotām.
Tīrs foto līdz krūtīm bieži vien ir
neizteiksmīgs, tādēļ papildus izmanto arī kādu
fona detaļu un/vai priekšplānu.
Portrets līdz viduklim
Foto līdz viduklim jau
ļauj kadrā brīvāk izvietot rokas, kas arī būtu
noteikti jādara, jo nolaistas rokas kadrā redzamas bez
plaukstām. Tas rada sliktu iespaidu gan par attēlu, gan
fotogrāfu.
Šeit ir
visplašākās iespējas izmantot dažādus
papildelementus fonu, dažādus rekvizītus. Tos lielākoties
izmanto, fotografējot studijā. Rekvizītus izmanto gan kā
priekšplānu, gan kā atsevišķu detaļu
kompozīcijas līdzsvarošanai. Tas var būt jebkurš
objekts, kas papildina portretu vāze, svečturis...
Par fonu studijās parasti
izmanto papīru vai audumu, taču var izmantot arī gludu sienu.
Fons ir vienkrāsas, ar dažādu toņu pārejām, gan
īsti mākslas darbi. Fona krāsu un gaišumu var mainīt
ar dažādu krāsu apgaismojumu un tā spilgtumu. Interesants
paņēmiens ir uz fona krītoša portretējamā
cilvēka ēna.
Portrets zem vidukļa
Šie attēli
jāveido ļoti uzmanīgi, jo līdzīgi kā portretam
līdz viduklim bieži vien rokām tiek nogrieztas plaukstas, te
problēma ir nogrieztas kājas. Tādēļ optimālais
variants tomēr ir fotografēt līdz ceļiem vai izmantot
kādu priekšplānu, kas nogriezto kāju efektu mazina.
Portrets visā augumā
Šāds kadrējums
visbiežāk redzams amatieru fotogrāfijās. Tas gan
vairāk skaidrojams ar fotogrāfa bailēm pieiet portretējamam
tuvāk un vēlmi parādīt vidi, kur fotogrāfija tiek uzņemta.
Tādēļ rodas bildes, ko pat grūti nosaukt par portretu, jo
modelis ir pārāk maziņš salīdzinājumā ar
fonu.
Lai iegūtu labu portretu
visā augumā, fotografēšana rūpīgi
jāizplāno, lai portretējamais kadrā būtu galvenais
elements. Ja fons ir ļoti raibs, tad vēlams izmantot garāka
fokusa objektīvu un izmantot citu kadrējumu, lai fons būtu
neuzkrītošāks. Prasmīgi izmantojot fona kompozīciju,
apgaismojumu, ķermeņa pozas un kustību, var iegūt patiesi
interesantas fotogrāfijas.
Fotoportreta
stili
Klasiskais
stils
Klasiskais stils ir ļoti
nopietnas fotogrāfijas. Tajā vislielākā uzmanība
jāpievērš kadra kompozicionālajām
vērtībām, fotogrāfija nedrīkst būt pavirša.
Klasiskais stils ir tieši pakļauts pareiza fotoportreta
veidošanas likumiem, kas izstrādāti ilgstošā
periodā. Tādēļ labu šā stila fotogrāfiju ir
visai maz. Parasti klasiskā stila fotogrāfijas veido studijā,
kur iespējams uzstādīt atbilstošu apgaismojumu.
Klasiskajā stilā
visbiežāk izmanto klasiskā portreta, līdz krūtīm
un viduklim kadrējumus. Plaši izmanto rokas, bet tām jābūt
kompozicionāli ļoti pareizi sabalansētām ar ķermeni.
Mākslinieciskais stils
Mākslinieciskais stils ir
daudz brīvāk veidota kompozīcija, taču arī šeit
ir jāņem vērā tās pamatlikumi. Visvairāk
uzmanības tiek pievērsts mākslinieciski tehniskajām iespējām.
Šis stils portretu fotogrāfijā ir visplašāk
izplatīts, jo var izmantot jebkuru kadrējumu, jebkādus tehniskos
un radošos paņēmienus, apvienot dažādus stilus.
Mākslinieciskā stila
izstrādē izmanto arī speciālus fototehnikas
paņēmienus, piemēram, high
key gaišā tonalitāte, kur attēlā dominē
tikai gaišie toņi, praktiski izslēdzot melnos. Apgaismojums
ļoti izkliedēts, lai nerastos tumšas ēnas. Bieži
papildus izmanto speciālus gaismu izkliedējošus soft filtrus. Low key tumšā tonalitāte ir pretēja
gaišajai. Fotogrāfijā dominē melnā krāsa, nav
gaišo pustoņu. Apgaismojums kontrastains, bieži vien izmanto
kontūrgaismu. Ideāls portrets tumšā tonalitātē ir
nēģeris uz tumša fona, ar gaismu izceļot tikai sejas
pantus.
Mūsdienās
mākslinieciskā stila izstrādē piedalās arī dators, taču to vajadzētu izmantot
ļoti uzmanīgi, jo šajā gadījumā robeža starp
fotogrāfiju un datorgrafiku ir ļoti šaura.
Vēsturiskais stils
Vēsturiskais stils ir atskats uz pagātnes
klasiskajām vērtībām. Veidojot šāda stila
fotogrāfijas, ļoti vēlams nesajaukt kopā vairākus
dažādus vēstures periodus. Fotogrāfam, veidojot noteikta
vēstures posma fotogrāfijas, vēlams iegūt sīkāku
informāciju par šo laiku. Fotografēšana jāveic
atbilstošā vidē, modelim jābūt ietērptam
atbilstošā apģērbā, un visa gaisotne jārada
tā laika noskaņās.
Sērija
Ja vienā
fotogrāfijā nevar pietiekoši daudz pastāstīt par
cilvēka daudzveidīgo būtību par raksturu, temperamentu,
darbu, privāto dzīvi, tad veido portretu sēriju. Šo stilu
lieto diezgan reti, taču tas ir visai izteiksmīgs, jo veido
izvērstu fotoportretu fotostāstu. Sērija ir fotoportretu
virkne, kas jāskata kā vienots veselums. Katra
atsevišķā fotogrāfija stāsta par kādu no
cilvēka individuālajām īpašībām vai
nodarbēm. Sēriju uzņem vairākos piegājienos,
dažādās vietās, kas raksturīgas konkrētam
cilvēkam. Fotografēt var jebkurā stilā, tomēr
vajadzētu izvairīties no daudz dažādu stilu sajaukuma.
Vēl kāds sērijas
veids ir rinda praktiski vienādu fotogrāfiju, kurām
vienīgā atšķirība ir emociju dažādība.
To izmanto gadījumos, ja modelis ir ļoti izteiksmīgs un
vienā attēlā nav iespējams ielikt visu viņa emociju
gammu.
Humoristiskais stils
Šajā stilā
parasti apvieno fotogrāfa un modeļa humora izjūtu, reizēm,
lai pastiprinātu efektu, arī grimu. Tam šajā
gadījumā obligāti nav jābūt pareizam. Tieši otrādi tas var būt visai
izaicinošs un daudzkrāsains. Tāpat var piemeklēt
smieklīgu vai neparastu fonu, kas kopā ar absolūti nopietnu
modeli radītu pilnīgi crazy
bildi. Katrā ziņā šajā stilā iespējams
visplašākais fantāzijas lidojums.
Momentuzņēmums un improvizācija
Momentuzņēmumos
dominē portreti no fotomedībām.
Tie ir nejauši vai apzināti noķerti mirkļi, ko modelis
nenojauš. Šādus uzņēmumus vieglāk iegūt uz
ielas, brīvā dabā. Telpās bieži vien var paspēt
izdarīt tikai vienu uzņēmumu un modelis, pamanījis
zibspuldzes gaismu, ierauga arī fotogrāfu līdz ar to kadrs
vējā. Tā kā modelis nedrīkst neko nojaust par
fotogrāfu, mākslīgi izveidot kompozīciju neko daudz
neizdosies, tāpēc svarīgākais ir ātri apjaust fona
elementus, priekšplānu un prasmīgi tos izmantot savā
labā.
Improvizācija
atšķiras ar gatavu fona kompozīciju, kas jau laikus ir
izveidota. Fotogrāfa vienīgais uzdevums jau gatavā
attēlā izprovocēt modeli uz pēkšņu emociju
izpausmi. Gan momentuzņēmumu, gan improvizāciju var veiksmīgi
apvienot ar citiem stiliem, izņemot vienīgi klasisko, kaut gan
arī tur neliela deva improvizācijas netraucēs.
Elmārs RUDZĪTIS
Foto ziņu
aģentūras A.F.I. direktors
Pazīstams ir teiciens, ka
fotoaparāts nemelo un saglabā attēlu ar dokumentālu
precizitāti. Tomēr īstenība ir tāda, ka
fotoaparāts redz tikai to, ko fotogrāfs vēlas parādīt.
Vēl būtiskāk kā
viņš vēlas parādīt. Pēdējais it
īpaši attiecas uz fotoportretu, kas arī ir stila izstrāde.
Katram cilvēkam jāpieiet individuāli, kas vienam derēs,
otram ne. Tas attiecas gan uz apgaismojumu, gan krāsu, gan vidi.
Apvienojot dažādus radošus un tehniskus paņēmienus,
var panākt ļoti atšķirīgus rezultātus. Stila
izstrādē nav mazsvarīgu elementu jebkurš ir
nozīmīgs un izmantojams, ja ir ideja.
Pamatelementi
Tātad sākumā ir
jābūt idejai. Tad fotogrāfam ir jāizdomā sižets,
lai ideja būtu pamatota jāizstrādā tēlam
atbilstošs fotogrāfijas stils. Jāizvēlas atbilstošs
kadrējums, kādā portrets tiks veidots, jo bieži vien
nepareizi izvēlēts kadrējums sabojā labu stila attēlu
un otrādi. Tāpat jāvienojas ar modeli, izmantojot visus
iespējamos un dažreiz arī neiespējamos
pierunāšanas paņēmienus.
Jebkura stila
fotogrāfijā ļoti svarīgs elements ir grims. Tā
daudzums un kvalitāte var ļoti būtiski iespaidot modeļa
ārējo izskatu. Tādēļ tas jāveido attiecīgi
nepieciešamai noskaņai. Fotografējot tiešā
gaismā, parasti spīd seja, veidojot nevēlamus atspīdumus.
Ar grima palīdzību iespējams paslēpt detaļas,
iegūt plastiskumu vai tieši otrādi - izcelt kādu
būtisku sejas daļu, piemēram, acis. Taču tā kā
grimēšana ir atsevišķa kosmētikas nozare,
fotogrāfam labāk būtu lūgt šīs nozares
profesionāļu palīdzību.
Stila izstrādē
ļoti plaši izmanto apgaismojuma īpašības tā
spilgtumu, krāsu, izkliedētības pakāpi un spēju veidot
noteiktu noskaņu.
Stila izstrāde ir
radoši tehnisks apgaismojuma, kompozīcijas, kadrējuma, emociju
un fantāzijas apvienojums, tādēļ neiespējami
precīzi definēt kādu noteiktu stilu, jo katrā ir
daļiņa cita stila.
Fotoportreta
kadrējumi
Klasiskais portrets
Šis kadrējums ietver
visu portretējamā galvu un plecus, bet lielāko kadra daļu
aizņem modeļa seja. Detaļas kadrā ir minimāli. Rokas
klasiskajā portretā izmanto ļoti reti, jo tās sākas ne
no kurienes, tāpēc rodas asociācija, ka tās ir nogrieztas.
Klasiskais fotoportrets ir tiešs portrets, kurā
vissvarīgākā loma ir modeļa sejai, tās spējai
stāstīt par šo cilvēku. Tādēļ to nekad
neuzņem ātrumā. Ir
jāveic ļoti daudz sagatavošanās priekšdarbu, no kuriem
vissvarīgākais ir panākt fotogrāfa un modeļa
savstarpēju sapratni. Modelim ir jāsaprot, ko fotogrāfs
vēlas panākt, jo pretējā gadījumā nekas
vairāk par pases bildi
nesanāks.
Klasisko portretu fotografē
zelta griezuma kompozīcijā,
kur acu līmenim jābūt tuvu pie 1/3 kadra augšmalā.
Portretējamā cilvēka seja var būt novietota gan
pretskatā, gan sānskatā, taču tradicionālais
paņēmiens ir 3/4 pagrieziens pret fotogrāfu. Acu skatam nav
obligāti jābūt objektīvā vērstam, bet
vēlams, lai tas būtu vērsts objektīva līmenī vai
nedaudz augstāk. Apgaismojumu parasti izvēlas izkliedētu, bet
var būt arī tieši pretēji. Kontrastains un tiešs
apgaismojums veido interesantu un neparastu attēlu, ko profesionāli
portretisti arī izmanto savos darbos.
Portrets tuvplānā
Tuvplāna
priekšrocība ir tā, ka var novērtēt cilvēku
kā neatkārtojamu individualitāti. Vienīgais elements, kas
tik tuvā uzņemšanā veido priekšstatu par cilvēku,
ir tā sejas izteiksme, faktūra. It kā visiem ir acis, deguns,
mute, piere un zods, taču šīs detaļas ir
neatkārtojamas, katram cilvēkam īpašas. Manipulējot ar
tām kadrēšanas gaitā, var ļoti daudz atklāt to,
ko klasiskajā portretā nevar pamanīt. Šajā portreta
uzņemšanas mērogā visa uzmanība pievērsta sejai.
Galvenais tuvplāna jājamzirdziņš
ir emocijas Jo tuvāk tiek uzņemts, jo emocijas
izteiksmīgākas. Taču jāuzmanās, lai tuvplāns
nebūtu pārāk tuvs lai tas nekļūtu par makro
fotogrāfiju. Attēlā jāsaglabā cilvēka
atpazīstamība.
Nereti tuvplānu izmanto
vecu cilvēku fotografēšanā, jo viņu sejas faktūra
ir vispateicīgākā. Visgrūtākais šajā
gadījumā ir rast modeļa izpratni par šāda stila
fotogrāfijas nepieciešamību. Apgaismojums bieži vien ir
tiešs un kontrastains.
Portrets līdz krūtīm
Šis kadrējums ir
līdzīgs klasiskajam, taču pieļauj arī roku
izmantošanu kadrā, jo tagad tās sākas tur, kur tām
vajag sākties. Visbiežāk šādās
fotogrāfijās rokas ir ciešā saistībā ar seju, jo īpaši
daudz vietas kadrā tām joprojām nav. Portrets ar rokām ir
dzīvāks un dinamiskāks, taču jāuzmanās, lai rokas
neizskatītos pārmērīgi lielas salīdzinājumā
ar seju. Ja iespējams, vajadzētu izmantot garāka fokusa
objektīvu vai rokas novietot maksimāli tuvu sejas plaknei.
Līdzīgi ir jāuzmanās ar roku apgaismojumu. Pārāk
tumšas vai gaišas rokas kadrā rada sliktu iespaidu par portreta
fotogrāfiju. Sejai un rokām ir jābūt vienādi
apgaismotām.
Tīrs foto līdz krūtīm bieži vien ir
neizteiksmīgs, tādēļ papildus izmanto arī kādu
fona detaļu un/vai priekšplānu.
Portrets līdz viduklim
Foto līdz viduklim jau
ļauj kadrā brīvāk izvietot rokas, kas arī būtu
noteikti jādara, jo nolaistas rokas kadrā redzamas bez
plaukstām. Tas rada sliktu iespaidu gan par attēlu, gan
fotogrāfu.
Šeit ir
visplašākās iespējas izmantot dažādus
papildelementus fonu, dažādus rekvizītus. Tos lielākoties
izmanto, fotografējot studijā. Rekvizītus izmanto gan kā
priekšplānu, gan kā atsevišķu detaļu
kompozīcijas līdzsvarošanai. Tas var būt jebkurš
objekts, kas papildina portretu vāze, svečturis...
Par fonu studijās parasti
izmanto papīru vai audumu, taču var izmantot arī gludu sienu.
Fons ir vienkrāsas, ar dažādu toņu pārejām, gan
īsti mākslas darbi. Fona krāsu un gaišumu var mainīt
ar dažādu krāsu apgaismojumu un tā spilgtumu. Interesants
paņēmiens ir uz fona krītoša portretējamā
cilvēka ēna.
Portrets zem vidukļa
Šie attēli
jāveido ļoti uzmanīgi, jo līdzīgi kā portretam
līdz viduklim bieži vien rokām tiek nogrieztas plaukstas, te
problēma ir nogrieztas kājas. Tādēļ optimālais
variants tomēr ir fotografēt līdz ceļiem vai izmantot
kādu priekšplānu, kas nogriezto kāju efektu mazina.
Portrets visā augumā
Šāds kadrējums
visbiežāk redzams amatieru fotogrāfijās. Tas gan
vairāk skaidrojams ar fotogrāfa bailēm pieiet portretējamam
tuvāk un vēlmi parādīt vidi, kur fotogrāfija tiek uzņemta.
Tādēļ rodas bildes, ko pat grūti nosaukt par portretu, jo
modelis ir pārāk maziņš salīdzinājumā ar
fonu.
Lai iegūtu labu portretu
visā augumā, fotografēšana rūpīgi
jāizplāno, lai portretējamais kadrā būtu galvenais
elements. Ja fons ir ļoti raibs, tad vēlams izmantot garāka
fokusa objektīvu un izmantot citu kadrējumu, lai fons būtu
neuzkrītošāks. Prasmīgi izmantojot fona kompozīciju,
apgaismojumu, ķermeņa pozas un kustību, var iegūt patiesi
interesantas fotogrāfijas.
Fotoportreta
stili
Klasiskais
stils
Klasiskais stils ir ļoti
nopietnas fotogrāfijas. Tajā vislielākā uzmanība
jāpievērš kadra kompozicionālajām
vērtībām, fotogrāfija nedrīkst būt pavirša.
Klasiskais stils ir tieši pakļauts pareiza fotoportreta
veidošanas likumiem, kas izstrādāti ilgstošā
periodā. Tādēļ labu šā stila fotogrāfiju ir
visai maz. Parasti klasiskā stila fotogrāfijas veido studijā,
kur iespējams uzstādīt atbilstošu apgaismojumu.
Klasiskajā stilā
visbiežāk izmanto klasiskā portreta, līdz krūtīm
un viduklim kadrējumus. Plaši izmanto rokas, bet tām jābūt
kompozicionāli ļoti pareizi sabalansētām ar ķermeni.
Mākslinieciskais stils
Mākslinieciskais stils ir
daudz brīvāk veidota kompozīcija, taču arī šeit
ir jāņem vērā tās pamatlikumi. Visvairāk
uzmanības tiek pievērsts mākslinieciski tehniskajām iespējām.
Šis stils portretu fotogrāfijā ir visplašāk
izplatīts, jo var izmantot jebkuru kadrējumu, jebkādus tehniskos
un radošos paņēmienus, apvienot dažādus stilus.
Mākslinieciskā stila
izstrādē izmanto arī speciālus fototehnikas
paņēmienus, piemēram, high
key gaišā tonalitāte, kur attēlā dominē
tikai gaišie toņi, praktiski izslēdzot melnos. Apgaismojums
ļoti izkliedēts, lai nerastos tumšas ēnas. Bieži
papildus izmanto speciālus gaismu izkliedējošus soft filtrus. Low key tumšā tonalitāte ir pretēja
gaišajai. Fotogrāfijā dominē melnā krāsa, nav
gaišo pustoņu. Apgaismojums kontrastains, bieži vien izmanto
kontūrgaismu. Ideāls portrets tumšā tonalitātē ir
nēģeris uz tumša fona, ar gaismu izceļot tikai sejas
pantus.
Mūsdienās
mākslinieciskā stila izstrādē piedalās arī dators, taču to vajadzētu izmantot
ļoti uzmanīgi, jo šajā gadījumā robeža starp
fotogrāfiju un datorgrafiku ir ļoti šaura.
Vēsturiskais stils
Vēsturiskais stils ir atskats uz pagātnes
klasiskajām vērtībām. Veidojot šāda stila
fotogrāfijas, ļoti vēlams nesajaukt kopā vairākus
dažādus vēstures periodus. Fotogrāfam, veidojot noteikta
vēstures posma fotogrāfijas, vēlams iegūt sīkāku
informāciju par šo laiku. Fotografēšana jāveic
atbilstošā vidē, modelim jābūt ietērptam
atbilstošā apģērbā, un visa gaisotne jārada
tā laika noskaņās.
Sērija
Ja vienā
fotogrāfijā nevar pietiekoši daudz pastāstīt par
cilvēka daudzveidīgo būtību par raksturu, temperamentu,
darbu, privāto dzīvi, tad veido portretu sēriju. Šo stilu
lieto diezgan reti, taču tas ir visai izteiksmīgs, jo veido
izvērstu fotoportretu fotostāstu. Sērija ir fotoportretu
virkne, kas jāskata kā vienots veselums. Katra
atsevišķā fotogrāfija stāsta par kādu no
cilvēka individuālajām īpašībām vai
nodarbēm. Sēriju uzņem vairākos piegājienos,
dažādās vietās, kas raksturīgas konkrētam
cilvēkam. Fotografēt var jebkurā stilā, tomēr
vajadzētu izvairīties no daudz dažādu stilu sajaukuma.
Vēl kāds sērijas
veids ir rinda praktiski vienādu fotogrāfiju, kurām
vienīgā atšķirība ir emociju dažādība.
To izmanto gadījumos, ja modelis ir ļoti izteiksmīgs un
vienā attēlā nav iespējams ielikt visu viņa emociju
gammu.
Humoristiskais stils
Šajā stilā
parasti apvieno fotogrāfa un modeļa humora izjūtu, reizēm,
lai pastiprinātu efektu, arī grimu. Tam šajā
gadījumā obligāti nav jābūt pareizam. Tieši otrādi tas var būt visai
izaicinošs un daudzkrāsains. Tāpat var piemeklēt
smieklīgu vai neparastu fonu, kas kopā ar absolūti nopietnu
modeli radītu pilnīgi crazy
bildi. Katrā ziņā šajā stilā iespējams
visplašākais fantāzijas lidojums.
Momentuzņēmums un improvizācija
Momentuzņēmumos
dominē portreti no fotomedībām.
Tie ir nejauši vai apzināti noķerti mirkļi, ko modelis
nenojauš. Šādus uzņēmumus vieglāk iegūt uz
ielas, brīvā dabā. Telpās bieži vien var paspēt
izdarīt tikai vienu uzņēmumu un modelis, pamanījis
zibspuldzes gaismu, ierauga arī fotogrāfu līdz ar to kadrs
vējā. Tā kā modelis nedrīkst neko nojaust par
fotogrāfu, mākslīgi izveidot kompozīciju neko daudz
neizdosies, tāpēc svarīgākais ir ātri apjaust fona
elementus, priekšplānu un prasmīgi tos izmantot savā
labā.
Improvizācija
atšķiras ar gatavu fona kompozīciju, kas jau laikus ir
izveidota. Fotogrāfa vienīgais uzdevums jau gatavā
attēlā izprovocēt modeli uz pēkšņu emociju
izpausmi. Gan momentuzņēmumu, gan improvizāciju var veiksmīgi
apvienot ar citiem stiliem, izņemot vienīgi klasisko, kaut gan
arī tur neliela deva improvizācijas netraucēs.
Elmārs RUDZĪTIS
Foto ziņu
aģentūras A.F.I. direktors