Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Viena diena montierim pa pēdām

   

Autors

 

Kopš likvidēti Lattelekom klientu apkalpošanas centri un kontakti ar lielāko daļu klientu notiek ar tālruņa starpniecību vai elektroniski, vienīgie, kas uztur dzīvo saiti ar viņiem, ir korporatīvo klientu menedžeri un montieri. Tie ir ļaudis, kuru darbs, sniegtā informācija un attieksme klientam rada priekšstatu par visu uzņēmumu. Ja montieris strādā godprātīgi un profesionāli, klients tāpat vērtē arī visa uzņēmuma darbu. Kāda ir Lattelekom Tīklu daļas Lielrīgas reģiona montieru ikdiena? Palūkosimies tuvplānā.

 

Ko dara montieris

Kā pastāstīja Lattelekom Tīklu daļas Lielrīgas reģiona (Rīga, Jūrmala un Rīgas rajons) pakalpojumu nodrošināšanas nodaļas vadītājs Jānis Noviks, šāda struktūrvienība izveidota kopš 1. jūlija, un tajā strādā pāris simtu darbinieku - montieri, tehniķi, krosa tehniķi un inženieri. Lielrīgas reģionā strādā trešdaļa no visiem  Lattelekom montieriem. Vai tas ir daudz vai maz? Tas, protams, atkarīgs no tā, ko viņi dara, cik sarežģīti ir darba uzdevumi. Spriediet paši! Ik dienas katrā no četriem sektoriem tiek ierīkots aptuveni 30 parasto tālruņa līniju (POTS), ISDN vai DSL (gan privātajiem, gan biznesa klientiem). Protams, jāpagūst arī visi kārtējie tīkla uzturēšanas, bojājumu novēršanas un citi darbi. Vienlaikus montieris un klientu līniju inženieris ir arī tāds kā uzņēmuma aģents, kas informē klientus par jaunajiem pakalpojumiem, paskaidro to darbību un priekšrocības (ja vajag, parāda to savā portatīvajā datorā), un, ja klientu kas ieinteresējis, var turpat, klienta birojā vai mājās, pieņemt klienta pieteikumu un arī noslēgt līgumu par pakalpojumu piegādi.

Ik rītus katrs montieris saņem dokumentus vidēji 4-5 darba uzdevumiem. To daudzums atkarīgs no darba sarežģītības, potenciāli patērējamā laika un attāluma. Īpaši daudz darba ir dažādu uzņēmuma kampaņu laikā, kad montieri bieži raujas arī brīvdienās. Protams, darba uzdevumi tiek sadalīti racionāli, - lai objekti būtu vienā virzienā (piemēram, Krasta masīvs, Ķengarags, Salaspils) un nevajadzētu tērēt laiku lieliem līkumiem. Neapšaubāmi svarīga ir arī montieru kompetence, tāpēc augstākās sarežģītības pakāpes darbus veic klientu līniju inženieri ar augstāko izglītību. Tomēr tas nebūt nenozīmē, ka montieri spēj tikai novērst bojājumus. Kā apliecināja Jānis Noviks, kadru mainība ir ļoti maza, un lielākā daļa montieru strādā uzņēmumā vairāk nekā piecus gadus. Turklāt reizi piecos gados notiek īpaši profesionālās apmācības kursi un pēc tam - ļoti nopietni profesionālās un sociālās kompetences testi katrs četru stundu garumā. Pēdējie - pavisam nesen, tieši pirms jaunās struktūras izveidošanas.

 

 

 

Vienas dienas darba uzdevumi

Trešdiena, 9. jūlijs. No rīta notiek Lielrīgas reģiona 2. pakalpojumu nodrošināšanas sektora montieru, krosa darbinieku un klientu līniju inženieru sanāksme, kurā visi tiek iepazīstināti ar jaunu pakalpojumu i-Māja. Pēc tam Jānis Noviks un sektora vadītājs Staņislavs Supe nedaudz atsvaidzina darbinieku zināšanas, tiek apspriesti daži neskaidrie jautājumi. Bet garām runām nav laika. Vadošais klientu līniju tehniķis Austris Radziņš (kolēģi viņu smaidot dēvē par grāfu de Monsoro) jau sagatavojis darba uzdevumus, puiši tos saņem, pārmij pāris vārdu ar Staņislavu Supi. Ja kas sarežģītāks, pie klienta brauc divatā, bet lielākā daļa gan pa vienam - tā varot vairāk padarīt.

Tā nu sanāk, ka SP pārinieks ir Lattelekom klientu līniju inženieris Māris LUKUMIETIS. Tā ir lieliska iespēja vērot viņu tieši darbā, kur neko nav iespējams izpušķot vai notušēt. Darbs, katras kustības un rīcības mērķtiecīgums, žesti, mīmika, balss intonācija - kā uz delnas. Bet Māri tas nebūt nemulsina, jo viņš strādā, rīkojas un runā ar klientu tieši tāpat kā parasti - lietišķi, profesionāli un mierīgi, nekļūdams nervozs un neiecietīgs pat sarežģītās situācijās, kad viss nebūt neiet tik ātri un gludi, kā iecerēts. Bet labāk visu pēc kārtas.

 

Māris Lido dzirnavās

Šoreiz gan - ne jau baudīt skaisto apkārtni un gardās maltītes. Lido dzirnavas Krasta ielā todien ir Māra pirmais klients, kuram jāpieslēdz Ultra DSL. Māris cer, ka ātri iekrosēs vajadzīgo vadu pāri Lido atpūtas centra vietējā krosā, pārbaudīs, vai pieslēgums darbojas, un steigsies pie nākamā klienta. Bet sanāk tāda neliela aizķeršanās - uz trim stundām. Un tas viss ne jau Māra vainas dēļ, bet gan tāpēc, ka viņš vēlas visu izdarīt perfekti.

Sarežģījumi sākas ar to, ka nesen no darba bija aizgājis Lido vietējais sakarnieks, kurš pārzināja uzņēmuma krosu, un tur nav neviena cita sakaru speciālista. Viss iekšējais tīkls ir klienta īpašums, un Lattelekom nav nekādas informācijas par to, no kurienes uz kurieni iet kabeļi, kas pie katra pāra ir pieslēgts. Īsti nevar zināt arī, kura kabeļa pāra parametri atbilst vajadzīgajam Ultra DSL pieslēgumam.

Māra komentārs: - Nekas cits neatliek, kā izzvanīt iespējamos kabeļu pārus no viena vietējā krosa mājas gala uz servera telpu, kur atradīsies interneta pieslēguma pārraidei nepieciešamā Lattelekom aparatūra. Vienā vietējā krosā pie izvēlētā kabeļu pāra pievienoju ģeneratora raidītāju, otrā krosā pārbaudu šo variantu ar ģeneratora uztvērēju, kurš dod attiecīgu skaņas signālu, ja ir uztrāpīts pareizais pāris.

Jau otrajā piegājienā Māris tiešām uztrāpa īsto kabeļu pāri, iekrosē vadus, kas nāk no Lattelekom sadales skapja, un iet tālāk uz Lido vietējo krosu. Pieslēgums fiziski ierīkots. Vēl tikai jāpārbauda...

Pārbaude ievelkas aptuveni divu stundu garumā, jo, lai gan Ultra DSL ir pieslēgts, Māra testa režīmā pievienotais DSL modems nemirkšķina ar zaļo sinhronizācijas signāla actiņu. Tas nozīmē, ka līdz klienta aparatūrai nepienāk signāls no Lattelekom centrāles. Tad nu pamazām jāsāk atšķetināt samezglojums. Vispirms Māris sazvana attiecīgo Lattelekom krosu un citas atbildīgās personas, lai konstatētu, kāda bilde redzama centrāles galā. Pēc tam viņš dodas uz kādu citu Krasta masīva māju (apmēram 15 minūšu gājiena attālumā), kur ir lielāks Lattelekom sadales skapis, un atrod vainu, bet, lai pārbaudot nevajadzētu skraidīt šurpu turpu vairākas reizes, viņš izsauc palīgā kolēģi. Divatā darbs veicas ātrāk un galu galā viss beidzas veiksmīgi. Uhhh! Beidzot var dziļāk ievilkt elpu! Trīs stundas Lido centrā aizskrējušas bez nevienas pīppauzes (Māris gan nesmēķē), bez neviena ūdens malka, visu uzmanību pilnībā veltot vienīgi darbam.

 

Māris Vecrīgā, Rīgas centrā un Purvciemā

Otrais Māra darba uzdevums ir Ultra DSL pieslēguma pārslēgšana firmai ES Dati no Ganību dambja uz 13. janvāra ielu 33. Tur jau pabeigts remonts, un firma vēlas pārcelties uz jaunajām telpām, neizjūtot nekādus sakaru traucējumus, tāpēc pārslēgšana notiek, pirms viņi paši pārvākušies uz jauno mājvietu.

Lai visi darbi noritētu pareizā secībā, pirms Māra šajā pašā dienā te strādājuši  kolēģi no citas brigādes, kuri ierīkojuši ISDN pieslēgumu, lai jau iepriekš sagatavotu fizisko līniju, kurai jāpievieno Ultra DSL.

Salīdzinājumā ar Lido kompleksu šeit darbs ir krietni vienkāršāks, bet arī te jāatrisina pāris nelielu atjautības uzdevumu. Piemēram, mērot spriegumu pie filtra, kas atdala (atfiltrē) balss sakaru un datu pārraides frekvences, izrādās, ka brīžiem spriegums ir un brīžiem tas pazūd. Pavisam drīz Māris konstatē, ka filtrā saskaras metāla plāksnītes, radot ko līdzīgu īssavienojumam. Māris nomaina filtru, un viss ir kārtībā. Zaļā indikatora uguntiņa DSL modemā iedegas, pamirkšķina ar aci un, jūtami apmierināta ar Māra paveikto, turpina degt. Māris sazinās ar krosu un klienta pārstāvjiem vecajā birojā (Ganību dambī), vienojas par Ultra DSL pārslēgšanu no Ganību dambja uz 13. janvāra ielu. Tas notiek ļoti ātri, nepaspēju pat notvert īsto mirkli, kad viss jau kārtībā. Atliek tikai pievienot līdzpaņemto portatīvo datoru un pārbaudīt, vai interneta pieslēgums tiešām darbojas. Par to pārliecinās arī klienta pārstāvis Uldis. Vēl jāsagaida direktors, kurš atbrauc parakstīt dokumentus. Lieliski! Vēl viens darbiņš veiksmīgi paveikts.

Šai dienā Māri gaida vēl divi biznesa klienti Rīgas centrā un viens - Purvciemā. Darba uzdevumi - vienam jāierīko Starta DSL uz parastās tālruņa līnijas, kas ierīkota jau agrāk, otram - uz ISDN līnijas bāzes. Piektajam un pēdējam tās dienas klientam jāierīko pieslēgums pie virtuālā privātā tīkla, savienojot vairākus uzņēmuma birojus kopējā tīklā. Varat nešaubīties, ka Māris arī šos uzdevumus veica tikpat profesionāli kā iepriekšējos un klienti viņa darbu novērtēja tikpat atzinīgi.

 

Klientu vērtējums

Lido centra tehniskās daļas vadītājs Jurijs Koļcovs: - Ar Lattelekom darbiniekiem, kas te ierīko līnijas un pakalpojumus, esmu ļoti apmierināts, bet par pašiem pakalpojumiem man grūti spriest, jo neesmu sakaru speciālists. Ar Lattelekom cilvēkiem ir patīkami sadarboties, jo viņi vienmēr ir ļoti korekti, allaž iepriekš piezvana, saskaņo laikus. Nekādu pretenziju nav.

Mēs no pilsētas ņemam tikai elektrību, gāzi un auksto ūdeni. Pārējais mums ir pašiem - katlumāja, siltuma tīkls, dīzeļģenerators, divi krosi - katrs apkalpo savu kompleksa galu. Lido Krasta kompleksā ir aptuveni 100 tālruņa aparātu, kuri savienoti ar biroja centrāli. Būvējam kompleksa otro kārtu, tā kā labi sakari būs vajadzīgi vienmēr.

 

ES Dati izpilddirektors Ervīns Miškins: - ES Dati ir Lattelekom tirdzniecības partneris. Mēs saviem klientiem realizējam Lattelekom pakalpojumus - Mājas DSL, ISDN biroju -, kurus ierīko Lattelekom speciālisti. Tā ir ļoti cieša un izdevīga sadarbība, jo mūsu uzņēmums piedāvā kompleksos risinājumus birojiem, un klientiem ir ļoti ērti, ja risinājumā ietilpst arī interneta pieslēgums birojiem, tālruņa  līnijas. Sadarbojamies ar Lattelekom Korporatīvo klientu daļu, bet ar Tīklu daļu - pastarpināti. Ar montieriem saskare ir tikai pakalpojumu ierīkošanas brīdī. Viss notiek korekti. Darbu izpildes ātrums un kvalitāte ir pietiekami laba. Montieri atstāj arī savus kontakttālruņus, lai pēc tam varētu sazināties un risināt problēmas, kas var rasties pēc jaunas sistēmas ierīkošanas. Piemēram, pēc biroja ISDN ierīkošanas nereti gadās, ka kādu mēnesi jākoriģē sistēmas konfigurācija, lai klients pierod un izdomā, ko viņš īstenībā vēlas.

Firmas IT 4U valdes priekšsēdētājs Uldis Pakuls, datu drošības un serveru speciālists: - Firma IT 4U, nodarbojas ar datu drošību, serveru sistēmām, arī ar tehnikas apkalpošanu. Izmantojam Ultra DSL, paredzēta arī optiskā nomātā līnija. Firmas specifiskais darbības virziens pieprasa pietiekami ātru un drošu datu plūsmu. Veidosim arī datu centru, galvenokārt klientiem, kuru mātes uzņēmumi ir ārzemēs (Īrijā, Skotijā u. c.) un kuriem vajadzīgas stabilas komunikācijas, lai strādātu ar datu bāzēm. 

Ar Lattelekom darbiniekiem cilvēciski nav nekādu problēmu, bet īsti neapmierina cenas. Piemēram, tās pašas nomātās līnijas nav no lētākajām. VPN gadās problēmas ar tīkla iekšējo drošību, lai gan to ārējās aizsardzības risinājums bija labi izstrādāts.

 

Kaļ kā dzenītis

Kā pastāstīja Jānis Noviks, klienti vai ik dienas zvana uz 800 80 40 vai 114, lai izteiktu montieriem pateicības. Saņemtas arī pateicības vēstules. Īpaši aizkustinoša bija kādas Stopiņu ielas mājas iedzīvotāju rakstīta pateicība montierim Jāzepam Kodaram: - Mums paveicās, ka tieši viņu atsūtīja sakārtot telefona vadu sistēmu, ievilkt jaunus vadus katram abonentam. Prieks, ka vēl ir cilvēki, kas strādā no visas sirds. Akustika mājā laba, tāpēc dzirdējām, ka meistars strādā līdz vēlai vakara stundai - līdz 21. Viņš bija kā dzenītis, kas kaļ un kaļ (sit nagliņas).

Paredzams, ka šādu dzenīšu kļūs aizvien vairāk. Lielu slodžu gadījumos vai atlaižu kampaņu laikā montieru darba laiks pagarināts līdz astoņiem vakarā, lai klientiem būtu ērtāk izsaukt meistaru pieņemamā laikā (tas galvenokārt attiecas uz privātpersonām). Jācer, ka klienti to novērtēs.

 

Gunta KĻAVIŅA

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001