Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Vai pirkt mobilo tālruni interneta veikalā?

   

Vai pirkt mobilo talruni Interneta veikala

 

IT progress brīžiem ir pat prātam neaptverams. Arī viens no pasaulē izplatītākajiem pakalpojumiem – iespēja iegādāties preci vai pakalpojumu ar interneta starpniecību – ir pieejams arī Latvijā. Viena no piedāvātajām preču grupām ir arī mobilie tālruņi. Skaisti! Bet, kā izrādās, ne vienmēr varam būt droši par to, ko īsti nopirksim.

 

Ar ko atšķiras piedāvājums mobilo tālruņu tirgotāju veikalos un virtuālajos veikalos? Galvenā un būtiskākā atšķirība – interneta veikalu zemās cenas. Virkne interneta veikalu norāda gan sava, gan veikalu piedāvājuma cenu (laikam jau domāti veikali, kuru specializācija ir tieši mobilie tālruņi). Potenciālo virtuālo pircēju cenšas piesaistīt ar speciālām cenām, skaļiem saukļiem (Redzēji lētāk?!) un citiem mārketinga trikiem. Protams, patērētājs var pajautāt: - Kas tur slikts, ja prece tiek piedāvāta par zemāku cenu? - Un secināt - interneta veikali ir piemērojušies konkurences apstākļiem Latvijas mobilo tālruņu tirgū un piedāvā klientam reālas cenas, neplēšot ādu, kā to dara veikali! Vai tas tiešām tā ir?

 

Tirgus situācija

Nelielam ieskatam - Latvijas mobilo telekomunikāciju tirgus situācija. Latvijā ir divi mobilo sakaru operatori, katrs no tiem ir izveidojis savu izplatītāju (dīleru) tīklu.

·         - izplatītāju tirdzniecības vietu tīkls ir izveidots tā, lai katrā Latvijas pilsētā patērētājam būtu gan pieejami operatoru pakalpojumi, gan nopērkami mobilie tālruņi un nepieciešamie aksesuāri. Līdz ar to pircējam nav jāmēro ceļš ne līdz rajona centram, ne līdz galvaspilsētai, lai iegādātos operatora pakalpojumus un aprīkojumu;

- izplatītāju tirdzniecības vietās tiek piedāvāts visplašākais mobilo tālruņu sortiments (visi modeļi, ko ražotājfirmas paredzējušas Latvijas tirgum*);

- izplatītāju tirdzniecības vietas nodrošina tehniski kvalificētu klientu apkalpošanu, jo mobilais tālrunis šobrīd vairs nav tāds, kāds tas bija pirms gadiem trim četriem, kā arī servisu (mobilo tālruņu remonts, apkope utt.);

- izplatītāju tirdzniecības vietās viss notiek, balstoties uz patērētāju tiesību aizsardzības likumu un tā grozījumiem**, kā arī uz virkni MK noteikumu, nodrošinot patērētājam iespēju aizsargāt savas likumīgās tiesības, slēdzot līgumu ar pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju (tā gan tam būtu jābūt visās tirdzniecības vietās, virtuālās ieskaitot!).

Kādas ir izplatītāju tirdzniecības vietu būtiskākās pazīmes? Operatori izsniedz saviem izplatītājiem sertifikātus, kuri apliecina tiesības sniegt konkrētā operatora pakalpojumus noteiktā tirdzniecības vietā (viens no pakalpojumu veidiem – legālu mobilo tālruņu tirdzniecība).

Izplatītāju tirdzniecības vietu lielais skaits ir tas dzinējspēks, kas rada veselīgas konkurences priekšnoteikumus mobilo tālruņu tirgotājfirmām – gan cenu politikas, gan apkalpošanas kultūras un kvalitātes, gan pakalpojumu jomā. Jā, ko tur slēpt – bieži vien vājākie neiztur konkurenci un pamet šo biznesa nozari.

Vai šāds tīkls ir nepieciešams? Manuprāt, noteikti!

 

·         ražotājfirmas (lielākie Latvijas tirgus dalîbnieki – Nokia, Siemens, Samsung) legāli importē Latvijas tirgum paredzētos mobilos tālruņus, kas ar operatoru izplatītāju tīkla starpniecību tiek realizēti patērētājiem. Šiem tālruņiem tiek nodrođināta ražotāju standartiem atbilstođa servisa apkalpe ar sertificētu servisa centru atbalstu;

·         ražotājfirmas Latvijā ir sertificējušas piecus servisa centrus (Mosers, Danlats Baltija, Elkor Serviss, Siemens servisa centrs, LMT), kuri ir tiesîgi veikt mobilo tālruņu apkopi un remontu;

·         vairāki izplatītāji ir sabiedriskas organizācijas Latvijas Mobilo telefonu tirgotāju asociācija dibinātāji un biedri***. Viens no asociācijas darbības vadmotīviem – par godīgu konkurenci Latvijas mobilo telekomunikāciju tirgū, kas vērsta uz kvalificētu un kvalitatīvu patērētāja vēlmju apmierināšanu.

 

 

Veselīga konkurence vai ...?

Attīstoties IT pakalpojumiem Latvijā, viena no alternatīvām vietām, kur iegādāties mobilos tālruņus, ir interneta veikali. Kā mēs, mobilo tālruņu tirgotāji, uztvērām jaunos konkurentus? Reakcija bija normāla – konkurence ir biznesa virzītāja, vairākas mobilo tālruņu ražotājfirmas paralēli tirdzniecībai veikalos pakalpojumus sāka piedāvāt arī internetā. Loģiski, ka preces vai pakalpojuma cena internetā ir nedaudz (!) zemāka nekā veikalos – nav jāmaksā telpu īre, samazināti izdevumi personāla algošanai utt. Taču, ja runa ir par legālu mobilo tālruņu tirdzniecību, šī cenu starpība nevar sasniegt vairākus desmitus latu!

Parastie un virtuālie veikali mierīgi pastāvēja līdzās līdz brīdim, kamēr daži interneta veikali nesāka piedāvāt mobilos tālruņus par cenām, kas krietni zemākas nekā ražotāju piedāvātās iepirkuma cenas.

Šādā situācijā arī izplatītājiem aizvien biežāk nākas atbildēt uz klientu neizpratnes pilnajiem jautājumiem: - Kāpēc ir šāda cenu atšķirība? - Acīmredzot vairumam klientu radās doma, ka veikalos mobilos tālruņus pārdod ar milzīgu uzcenojumu, lai gan praktiski tirdzniecības uzcenojums (es gan to nosauktu par izplatītāja pievienoto vērtību precei/mobilajam tālrunim) veikalos ir ne vairāk kā 10-15 procenti!

 

Redzēji lētāk?!!!

Šāda cenu situācija mudināja veikt piedāvājuma analīzi kādā no interneta veikaliem, kas sevi dēvē par tirgus līderi cenu un piedāvāto pakalpojumu jomā - www.la.lv. Ko gan piedāvā interneta veikals www.1a.lv, un ar ko tā piedāvājums atšķiras no citu tirgotāju piedāvātā?

Uzklišķinām adresi un piekļūstam 1a virtuālajam veikalam. Piedāvājums tiešām plašs – mājas elektronika, TV, autoaudio, foto un videotehnika, lielā un mazā sadzīves tehnika, kā arī mobilie tālruņi. Tiek piedāvāti pasaules lielāko ražotāju aparāti – Nokia (16 modeļi), Samsung (13), Siemens (8), Motorola (5), SonyEricsson (4). Ko vēl varam lasīt? Acīs cērt sauklis Redzēji lētāk?!!! Tiešām, lētāk redzēts nav gan. Iepazīstoties ar veikala 1a citām mājaslapas sadaļām (Par 1a, Garantijas u. c.), jāsecina, ka tur rakstītais vis īsti neatbilst patiesībai...

Par 1a: - interneta veikala www.1a.lv nosaukums sastāv no pirmā cipara un pirmā alfabēta burta, kas kopā simbolizē veikala mērķi vienmēr būt tirgus līderim gan cenu, gan pakalpojumu daudzveidības, gan apkalpošanas jomā.
Zemākas cenas nekā parastajos veikalos tiek panāktas uz zemāku fiksēto izmaksu rēķina, jo interneta veikalam www.1a.lv nav jāmaksā nomas maksa par telpām pilsētas centrā, nav nepieciešama liela noliktava; ir noslēgti izdevīgi preču piegādes līgumi ar ražotāju firmām; interneta veikalā www.1a.lv strādā tirdzniecībā pieredzējuši cilvēki, kas padarīs iepirkšanos ātrāku, ērtāku un izdevīgāku kā jebkad iepriekš, tajā pašā laikā ietaupot jūsu naudu!

 

 

Tālāk, šai pašā mājaslapā, sadaļā Garantijas teikts:

Garantijas: Visām interneta veikalā www.1a.lv nopirktajām precēm tiek nodrošināta vismaz 12 mēnešu garantija. Lai padarītu garantijas servisa apkalpošanu efektīvāku un ātrāku, interneta veikals www.1a.lv sadarbojas ar vadošajiem servisa centriem. Tas gadījumā, ja ar iegādāto preci būs radušās problēmas, šo defektu novēršanu padarīs maksimāli efektīvu, jo jūs ar interneta veikala www.1a.lv izdotu garantijas apliecību varēsit doties tieši pie konkrētās preces servisa nodrošinātāja, kur bez maksas tiks veikts garantijas remonts. Ja garantijas laikā būs sabojājies mobilais telefons, pēc iespējas jūs tiksit nodrošināts ar citu mobilā telefona aparātu uz remonta laiku! (citāta beigas – A.L.)

 

Bet patiesībā ...

Protams, jebkurš var izvirzīt mērķi būt par tirgus līderi, jo bez veselīgu ambīciju piedevas biznesā nenoturēties. Jautājums tikai – ar kādiem līdzekļiem tas tiek panākts? Vai vienmēr godīgiem?

Virtuālie tirgotāji laikam nav lasījuši patērētāju tiesību aizsardzības likuma grozījumus, kas stājušies spēkā kopš 1. janvāra (prasījuma pieteikuma termiņš –divi gadi)!

Apgalvojums, ka noslēgti izdevīgi preču piegādes līgumi ar ražotāju firmām neiztur kritiku, jo nedz Nokia, nedz Samsung, nedz Siemens nepiegādā šim veikalam tālruņus. Jautājums – kur tad tie tiek pirkti?

 Arī ar ne vienu no iepriekš minētajiem ražotāju sertificētajiem servisa centriem līgums nav noslēgts. Tātad – vai tiešām klajš apmāns, nepatiesas informācijas sniegšana?

Tā kā virtuālā veikala www.1a.lv piedāvājums patiesi šķita vilinošs, tika veikts eksperiments – jūnijā veikalā 1a tika iegādāts mobilais tālrunis Nokia 6310i (jāatzīmē, ka joprojām ļoti pieprasīts biznesa klases tālrunis). Cena fantastiska – tikai Ls 149 (vidējā cena veikalos tobrīd – Ls 190)! Pirmā doma – JĀPĒRK! Tika arī nopirkts... KAĶIS MAISĀ!

Lūk, Nokia Latvija atzinums par iegādāto tālruni.

·       Pārbaudot interneta veikalā www.1a.lv iegādāto mobilo tālruni, SIA Nokia Latvija konstatē, ka mobilais tālrunis Nokia 6310i ar sērijas numuru 351487204125904 nav paredzēts pārdošanai Latvijas Republikā;

·       šis tālrunis ir ražots 21.05.2003. un pārdots Polijas mobilo sakaru operatoram Polkomtel 2B ar rūpnīcas SIM - lock  (piesaiste vienam mobilo sakaru operatora tīklam);

·       garantijas talonā, ko izsniegusi SIA K un K elektronika, minēts pārdotajam tālrunim neatbilstošs sērijas numurs 351457207709830. Šāds sērijas numurs atbilst mobilajam tālrunim Nokia 6310i, kurš ražots 23.04.2003. un pārdots Polijas mobilo sakaru operatoram Centrtel ar rūpnīcas SIM - lock. Lai nodrošinātu šādu tālruņu darbību Latvijas Republikā, tiem nelegāli tiek noņemts rūpnīcas SIM - lock;

·       SIA K un K elektronika nav Nokia pilnvarotais servisa centrs un līdz ar to nav tiesīgs veikt Nokia mobilo tālruņu remontu, kā arī izsniegt garantijas talonus par Nokia mobilajiem tālruņiem. Komentāri, kā saka, lieki!

·       jāatzīmē arī, ka Polijā šāds tālrunis ar SIM-lock iegādājams par aptuveni 72 latiem. Ar uzcenojumu vairāk nekā 100 procentu dzīvot var un tamlīdzīgu biznesu bīdīt šeit arī.

 

Viela pārdomām

Ne izplatītāji, ne LMTTA biedri nav pret interneta veikaliem (ir arī normāli virtuālie veikali, kur patērētājs var bez bažām pirkt mobilo tālruni) kā tādiem. Ja visi spēlējam pēc vieniem noteikumiem – tad, lūdzu, spēlējam!

          Ja ir vēlme iegādāties mobilo tālruni kādā no interneta veikaliem, neesiet kūtri, painteresējieties vairāk par piedāvājumu – kāds ir prasījuma pieteikuma termiņš, vai tālrunis ir paredzēts Latvijas tirgum, kas nodrošina servisa apkalpošanu utt. Ja tomēr vēl māc šaubas, piezvaniet uz LMTTA biroju vai ražotājfirmu pārstāvniecībām un mēģiniet rast atbildes tur. Ņemiet vērā, ka pēc mobilā tālruņa IMEI koda var uzzināt visu tā slimības vēsturi, atliek vien piezvanīt un to nosaukt!

          Ja interneta veikalā nopirktais mobilais tālrunis izrādīsies paredzēts citas valsts (piemēram, Krievijas, Polijas) tirgum, tad jārēķinās, ka sertificētajos servisa centros jūsu tālruni remontēs tikai par maksu un arī tikai tad, ja tas nebūs nelegāli pārveidots!

 

Aleksandrs LOČMELIS,

LMMTA valdes priekđsēdētājs,

speciāli SP

 

Piezīmes

* Latvijas tirgum paredzētam mobilajam tālrunim ir latviešu displeja valoda, lietotāja instrukcija latviešu valodā, uz iepakojuma atbilstošas ražotāja atzīmes.

** no 2003. gada 1. janvāra – prasījuma pieteikuma termiņš - divi gadi!

*** LMTTA biedri: DT Mobile (Dual un Trodeks veikali), AS Tigra, Pērkons un dēli, Teleskans, Signāls, Eila, Tritons MT.

 

 

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001