Fotosalons
Fotosalons
Kad atdzīvojas aizmirstas
lietas
Astrīda MEIRĀNE ir
profesionāla fotogrāfe ar salona stilu asinīs. Pati atzīst,
ka šo savdabīgo zīmogu viņas daiļradei savulaik
uzspieduši trīspadsmit darba gadi kombināta Rīgas foto salonā.
Bet tas taču ir lieliski - atklāt ikvienā cilvēkā
skaisto, savdabīgo, varbūt pat tikai profesionālam
fotogrāfam saredzamo. Salona stils Astrīdas Meirānes
izpratnē noteikti saistās arī ar ko harmonisku, romantisku,
senatnīgu. Tomēr, pat ietērpjot savus modeļus retrostila
kostīmos un fotografējot viņus uz simtgadīgiem
fotodarbnīcas foniem (divi no tiem restaurēti un aplūkojami
Latvijas Fotogrāfijas muzeja ekspozīcijā), viņa prot
saskatīt cilvēku sejās vērtības, kas nekad nenoveco.
Tas savulaik bija labi redzams arī izstādē Skaties
trīsreiz, kurā trīs fotogrāfes (A. Meirāne, R.
Titāne un A. Krauze) katra savā skatījumā un stilā
bija portretējušas piecus sabiedrībā nepazīstamus
cilvēkus (vecumā no 10 līdz 70 gadiem), pa sešiem
portretiem katram. - Kāda bagātība un skaistums ir grumbainā
veca cilvēka sejā, bet pamēģiniet kādu pierunāt
fotografēties, - stāsta A. Meirāne. - Bet, ja tu tiec tam
cilvēkam aiz krekla, pie ādas un vari to parādīt
fotogrāfijā, tad lielāka gandarījuma nav.
Astrīdai Meirānei tuva
ir arī lietu pasaule. Ar īpatnējām gaismēnas
rotaļām un noslēpumainām fotoburvestībām
viņa prot radīt lietu teātri, atdzīvināt un izcelt
tās dienas gaismā. Aizmirsto lietu pasaule ir ne tikai viņas
mākslinieciskās iedvesmas avots, bet arī ikdienas darbs. Jau
četrus gadus Astrīda Meirāne ir Rīgas vēstures un
kuģniecības muzeja restaurācijas fotogrāfe, kur viņas
uzdevums ir ar filigrānu precizitāti dokumentēt
visdažādākos muzeja fondu priekšmetus (mēbeles,
traukus, gleznas, dokumentus u. c.) pirms un pēc restaurācijas.
Tā, lai sena krēsla portretā būtu redzami visi
ķirmju caurumiņi un vecā diplomā - ikviens
plankumiņš, burzījums, laika zoba pieskāriens. Ja lietas
spētu runāt, tās noteikti pastāstītu, cik
krāsaina ir Astrīdas Meirānes melnbalto fotogrāfiju
pasaule.
Kad atdzīvojas aizmirstas lietas
Astrīda MEIRĀNE ir profesionāla fotogrāfe ar salona stilu asinīs. Pati atzīst, ka šo savdabīgo zīmogu viņas daiļradei savulaik uzspieduši trīspadsmit darba gadi kombināta Rīgas foto salonā. Bet tas taču ir lieliski - atklāt ikvienā cilvēkā skaisto, savdabīgo, varbūt pat tikai profesionālam fotogrāfam saredzamo. Salona stils Astrīdas Meirānes izpratnē noteikti saistās arī ar ko harmonisku, romantisku, senatnīgu. Tomēr, pat ietērpjot savus modeļus retrostila kostīmos un fotografējot viņus uz simtgadīgiem fotodarbnīcas foniem (divi no tiem restaurēti un aplūkojami Latvijas Fotogrāfijas muzeja ekspozīcijā), viņa prot saskatīt cilvēku sejās vērtības, kas nekad nenoveco. Tas savulaik bija labi redzams arī izstādē Skaties trīsreiz, kurā trīs fotogrāfes (A. Meirāne, R. Titāne un A. Krauze) katra savā skatījumā un stilā bija portretējušas piecus sabiedrībā nepazīstamus cilvēkus (vecumā no 10 līdz 70 gadiem), pa sešiem portretiem katram. - Kāda bagātība un skaistums ir grumbainā veca cilvēka sejā, bet pamēģiniet kādu pierunāt fotografēties, - stāsta A. Meirāne. - Bet, ja tu tiec tam cilvēkam aiz krekla, pie ādas un vari to parādīt fotogrāfijā, tad lielāka gandarījuma nav.
Astrīdai Meirānei tuva ir arī lietu pasaule. Ar īpatnējām gaismēnas rotaļām un noslēpumainām fotoburvestībām viņa prot radīt lietu teātri, atdzīvināt un izcelt tās dienas gaismā. Aizmirsto lietu pasaule ir ne tikai viņas mākslinieciskās iedvesmas avots, bet arī ikdienas darbs. Jau četrus gadus Astrīda Meirāne ir Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja restaurācijas fotogrāfe, kur viņas uzdevums ir ar filigrānu precizitāti dokumentēt visdažādākos muzeja fondu priekšmetus (mēbeles, traukus, gleznas, dokumentus u. c.) pirms un pēc restaurācijas. Tā, lai sena krēsla portretā būtu redzami visi ķirmju caurumiņi un vecā diplomā - ikviens plankumiņš, burzījums, laika zoba pieskāriens. Ja lietas spētu runāt, tās noteikti pastāstītu, cik krāsaina ir Astrīdas Meirānes melnbalto fotogrāfiju pasaule.