Speciālie paņēmieni portreta fotogrāfijā
Speciālie paņēmieni portreta fotogrāfijā
Lai fotoportretu padarītu izteiksmīgāku vai
mākslinieciskāku, bieži vien fotogrāfi izmanto
speciālus attēla veidošanas paņēmienus - efektus.
Taču tie jāizmanto saprātīgi. Speciālie efekti
nedrīkst nomākt pašu portretu, tiem jāveido noskaņa,
jāizceļ tā doma, ko fotogrāfs vēlējies pateikt.
Tas nenozīmē, ka efektus var izmantot tikai psiholoģiskā
portreta veidošanā. Tieši pretēji tos var lietot jebkura
stila fotogrāfijā. Speciālos efektus iegūst divu veidu
paņēmienos pirmsapstrādes un pēcapstrādes.
Bet, pirms kādu paņēmienu lietot, rūpīgi
jāizsver, vai konkrētais efekts attēlu uzlabos vai sabojās.
Ja nav pārliecības, ka fotogrāfija kļūs labāka,
labāk to neaiztikt.
Pirmsapstrādes paņēmiens
Pirmsapstrādes paņēmienā iegūtais
oriģinālais attēls jau fotografējot ir apstrādāts
ar kādu efektu un gadījumā, ja ideja nav izdevusies, atgriezties
sākumstadijā vairs nav iespējams. Ja nu vienīgi var mēģināt
atkārtot fotoseansu. Lai iegūtu efektus, šajā
paņēmienā izmanto dažādus gaismas filtrus
efektfiltrus, prizmas un dažādas objektīva maskas. Izmantojot
šo paņēmienu, fotogrāfam jāstrādā ļoti
rūpīgi un rezultāts jājūt, pirms tas ir redzams uz fotopapīra
vai datora ekrāna.
Efektfiltri
Portretu fotogrāfijā vispopulārākie ir
gaismu izkliedējošie filtri, biežāk saukti par soft
filtriem (angļu val.). Tie rada it kā mazliet neasa attēla
efektu maigu, romantisku noskaņu. Soft filtrus bieži
izmanto, fotografējot salonā, kāzām, ģimenes
bildēm. Taču ar panākumiem tie ir izmantojami arī
brīvā dabā. Filtriem var būt dažāda
izkliedētības pakāpe, līdz ar ko mainās efekta
stiprums. Mēdz būt arī filtri, kam efekts ir tikai malās,
centrā attēls saglabājas nemainīgs. Tādējādi
iegūstam portretu uz daļēji izplūduša fona.
Krāsu efektfiltri, atšķirībā no
krāsu koriģējošiem filtriem, kas nepareizas gaismas
apstākļos palīdz veidot pareizu krāsu attēlu, pierasto
krāsu gammu pārveido par sirreālu. Tie ir visdažādākos
toņos, arī ar vairāku krāsu pāreju, taču portreta
fotogrāfijā tomēr vienkrāsas maigie toņi ir
noteicošie.
Iecienīts ir zvaigznīšu efekta filtrs, kas
spožā attēla punktā rada īpaši izteiksmīgu
vizuālo efektu starus daudzstaru zvaigznītes izskatā. Portreta
fotogrāfijā šo filtru biežāk lieto gadījumos, ja
jāizceļ spīdīgas rotaslietas, kas nu zaigos kā simts
zvaigznītes. Tomēr izmantojot zvaigznītes filtru,
jāuzmanās, lai efekts nebūtu pārspīlēts.
Piemēram, fotografējot negrimētu, spīdīgu seju,
zvaigznītes filtru labāk neizmantot, jo efekts kļūs
nebaudāms spīdīgās sejas daļas mirdzēs vienās
zvaigznītēs.
Prizmas
Dažreiz pirms objektīva novieto speciālu
prizmu, kas attēlu sadala trīs, četrās vai vairāk
daļās portrets izskatās kā kaleidoskopā. Tā
kā iegūtais efekts ir vienkāršs un tehniski diezgan
raupjš, praksē to lieto reti, taču dažos gadījumos,
piemēram, humoristiskā portretā par personības
dalīšanos, šis ir tieši laikā.
Maskas
Maskas izmanto, lai aizsegtu vai noēnotu kādu
kadra daļu. Piemēram, maska ar atslēgas cauruma izskata
izgriezumu, uz attēla radīs efektu, it kā skatoties pa atslēgas
caurumu. Efekta stiprumu un malu neasuma pakāpi var mainīt ar maskas
izgriezuma lielumu, tās attālumu līdz objektīvam vai
objektīva diafragmēšanu. Maskas visbiežāk ir
paštaisītas un izgriezuma izskats ir autora paša ziņā,
taču tās ražo arī rūpnieciski. Pie objektīva
tās stiprina kā gaismas filtrus vai ar speciālu nestandarta
gaismas filtru pārejas sistēmu.
Montāža uzņemšanas gaitā
Montēt uzņemšanas gaitā nemaz nav tik
sarežģīti. Nepieciešams aparāts, ar kuru var
fotografēt vairākas reizes uz viena kadra, stabils statīvs un
objektīva maska, kurai pārmaiņus var aizsegt vienu vai otru
pusi. Protams, nekādus sarežģītus montāžas trikus
neizdosies iegūt, taču vienu un to pašu cilvēku divreiz uz
viena kadra gan varēs iegūt. Vispirms modelim jāatrodas
tajā kadra daļā, kura nav aizsegta, pēc
nofotografēšanas maskai jāsamaina aizsegtās daļas un
modelim jāpārvietojas uz to kadra daļu, kas tagad nav aizsegta.
Jāņem vērā, ka abas reizes
jāfotografē uz viena un tā paša kadra un fotoaparātu
nedrīkst izkustināt. Rezultātā fons, kas abās
reizēs bija nekustīgs, būs redzams abās kadra
pusītēs, bet modelis dubultojies, jo bija mainījis
atrašanās vietu.
Pēcapstrādes paņēmiens
Pēcapstrādes paņēmienā
iegūtais attēls ir tīrs, un fotogrāfs turpmāk var
lietot jebkuru no pēcapstrādes paņēmiena efektiem,
nesabojājot oriģinālu (pirms apstrādes tas ir
jādublē). Šajā gadījumā paveras iespējas
neierobežotiem eksperimentiem un variācijām.
Pirmsdatoru laikmetā efektu iegūšanai
izmantoja dažādus tehniski ķīmiskus paņēmienus,
kas bija visai sarežģīti, laika un darba ietilpīgi.
Mūsdienās šo nepateicīgo darbu pilnībā
aizstāj dators, kas efektu iegūšanu atvieglo daudzkārt.
Kādreiz vajadzēja veselu dienu vai pat divas, lai iegūtu
galīgo rezultātu, šobrīd pietiek ar pusstundu vai vēl
mazāk. Bet tā kā tagad efektus var iegūt bez
pūlēm un krietni dažādākus nekā
fotogrāfiskā ceļā, bieži vien fotogrāfi
pārāk iekrīt efektu veidošanas transā, tā ka
oriģinālais portrets vairs nav saskatāms un attēls
kļūst par datorgrafiku. Taču īstie fotoefekti iegūstami
tikai laboratorijā pie sarkanās gaismas, tādēļ
šeit apskatīsim tradicionālos fotoefektu iegūšanas
veidus.
Grafika, solarizācija, izohēlija un
pseidoreljefs
Grafika ir interesants izteiksmes līdzeklis portreta
fotogrāfijā. To var iegūt, izdalot no negatīva tikai divus
krāsu toņus melnu un baltu. Tā kā pustoņu nav,
svarīgi ir tikai kontrasti, kas veido priekšstatu par portretu.
Solarizācija (Sabatjē efekts) veidojas
fotomateriāla attīstīšanas laikā, to otrreiz
sagaismojot un turpinot attīstīt. Rezultātā
attīstās blīvs, gandrīz necaurspīdīgs attēls,
kas sastāv no baltām līnijām. Tā kā efekts
veidojas tikai starp kontrastainiem laukumiem, solarizējamais attēls
ir jāsagatavo, pārkopējot to uz kontrastaina fotomateriāla.
Oriģinālais negatīvs nav derīgs solarizēšanai. Jo
grafiskāks attēls, jo solarizācijas efekts būs
tīrāks un izteiksmīgāks.
Izohēlijas tehnika ir 35 un vairāk
dažāda blīvuma pelēko toņu izdalīšana no
oriģinālā attēla. Šis tehnikas veids portretu
fotogrāfijām ir vairāk piemērots, jo izskatās
līdzīgi oriģinālam, tikai krietni
mākslinieciskāk. Tehniski to veic, no oriģinālā negatīva
izveidojot tik daudz dažāda blīvuma grafiskas negatīva
kopijas, cik toņu paredzēts. Galīgo attēlu iegūst,
secīgi kopējot visus starpnegatīvus uz vienas fotopapīra
loksnes, ievērojot precīzu attēla savietojamību. Tehnikas
veids ir visai sarežģīts, taču iegūtais efekts
pārliecinošs.
Pseidoreljefs portreta fotogrāfijā rada
īpašu telpiskuma ilūziju. Vispirms no negatīva
jāizgatavo maza blīvuma diapozitīvs, tad tie abi ar nelielu
nobīdi jāsaliek kopā un jākopē attēls. Efekta
stiprumu variē ar diapozitīva blīvuma, neasuma un nobīdes
pakāpēm.
Šie tehnikas veidi, it īpaši ar krāsu
fotomateriāliem, laboratorijā ir smalks un piņķerīgs
process, kam vajag iemaņu, taču iegūtais attēls būs
absolūts autordarbs, nevis datortehnikas paveikts ciparu
pārveidojums.
Tonēšana
Melnbaltā attēla tonēšana radās,
vēl pirms krāsu fotogrāfija sāka soļot savā
uzvaras gājienā. Lai piešķirtu melnbaltajam fotoportretam
vēlamo noskaņu, auksti pelēko attēlu speciālā
ķīmiska satura šķīdumā ietonē kādā
krāsā. Vispopulārākais krāsu tonis ir gaiši
brūns jeb sēpija. Attēlam izveidojas romantiska, silti
brūna noskaņa, kas fotoportretam ir ļoti piemērota.
Taču var krāsot arī citās krāsās. Piemēram,
bieži vien attēls zilā tonī izskatās izteiksmīgs.
Bet nevajadzētu aizrauties ar pārāk spilgtu toni, fotoportrets
vislabāk izskatās iekrāsots maigā tonī. Toņa
stiprumu var variēt, mainot fotogrāfijas apstrādes laiku
tonēšanas šķīdumā.
Izkrāsošana
Melnbaltā fotoportreta izkrāsošana ir
interesanta krāsu foto imitācija, kur autors var piešķirt
attēlam īpašu noskaņu, kas nav iespējama, izmantojot
krāsu fotomateriālus. Varētu teikt, ka šis tehnikas veids
ir vismākslinieciskākais, jo fotogrāfs fotogrāfiju burtiski
pārzīmē. Attēlu var krāsot ar akvareļu vai
anilīna krāsām, labāk ar anilīna, jo tās ir
noturīgas pret mitrumu.
Fotogrāfijas vēlams kopēt uz parastā
fotopapīra. Polietilēna pamatnes fotopapīrs ļoti ātri
iesūc krāsu, un pieļautās kļūdas vairs nav
iespējams izlabot. Pirms izkrāsošanas fotoportretu var
tonēt, piemēram, sēpijas tonī. Tad efekts būs vēl
interesantāks, jo nevajadzēs pārkrāsot visu attēlu,
tikai iekrāsot dažas tās daļas.
Montāža un maskas
Montāža fotolaboratorijā šobrīd
ir tik novecojis process, ka to praksē vairs nelieto. Vajadzēja
milzīgu pacietību un precizitāti, speciālus
uzņemšanas apstākļus. Tagad montāžas darbiem
izmanto datoru, kur katru modeli var izgriezt, pat neskatoties uz raibu fonu.
Protams, arī strādājot ar datoru, labāk, ja fons ir
vienā tonī. Tad modeli ir vieglāk izgriezt un ielikt
vajadzīgajā vietā. Attēla ticamības dēļ svarīgi
saglabāt fona kadra un iemontējamā modeļa kadra
apgaismojuma krišanas leņķus. Lielākā kļūda
ir samontēt kadrus, kur uz saulrieta fona uzmontē modeli, kas
bildēts tiešā pusdienlaika saules gaismā.
Tāpat kā fotografējot, arī
pašrocīgi kopējot var izmantot tādas pašas maskas ar
izgriezumu, tikai šeit iegūstam pretēju efektu attēla
malas ir nevis tumšākas, bet gaišākas, jo kopējam no
negatīva attēla. Lai iegūtu noēnojuma efektu, ir
jālieto pretējas maskas jānoēno tā daļa, kas
jāsaglabā normālā blīvumā.
Graudainība
Parasti visi fotogrāfi, it īpaši portretu
fotogrāfijā, izvairās no jutīgām filmiņām,
kas veido rupju graudu, un tas ir pareizi, taču dažreiz rupjš
grauds ir visai izteiksmīgs līdzeklis īpašas noskaņas
radīšanai. Pašam kopējot fotogrāfijas, rupju graudu
iegūst, pirmkārt, fotografējot uz jutīgas filmiņas,
kas pati par sevi ir graudaina. Otrkārt, attīsta speciālos
attīstītājos, kas palielina graudainību vai kopē caur
speciāli sagatavotu rupjgraudainu rastru.
Elmārs RUDZĪTIS,
foto ziņu aģentūras A.F.I. direktors
Lai fotoportretu padarītu izteiksmīgāku vai mākslinieciskāku, bieži vien fotogrāfi izmanto speciālus attēla veidošanas paņēmienus - efektus. Taču tie jāizmanto saprātīgi. Speciālie efekti nedrīkst nomākt pašu portretu, tiem jāveido noskaņa, jāizceļ tā doma, ko fotogrāfs vēlējies pateikt. Tas nenozīmē, ka efektus var izmantot tikai psiholoģiskā portreta veidošanā. Tieši pretēji tos var lietot jebkura stila fotogrāfijā. Speciālos efektus iegūst divu veidu paņēmienos pirmsapstrādes un pēcapstrādes. Bet, pirms kādu paņēmienu lietot, rūpīgi jāizsver, vai konkrētais efekts attēlu uzlabos vai sabojās. Ja nav pārliecības, ka fotogrāfija kļūs labāka, labāk to neaiztikt.
Pirmsapstrādes paņēmiens
Pirmsapstrādes paņēmienā iegūtais oriģinālais attēls jau fotografējot ir apstrādāts ar kādu efektu un gadījumā, ja ideja nav izdevusies, atgriezties sākumstadijā vairs nav iespējams. Ja nu vienīgi var mēģināt atkārtot fotoseansu. Lai iegūtu efektus, šajā paņēmienā izmanto dažādus gaismas filtrus efektfiltrus, prizmas un dažādas objektīva maskas. Izmantojot šo paņēmienu, fotogrāfam jāstrādā ļoti rūpīgi un rezultāts jājūt, pirms tas ir redzams uz fotopapīra vai datora ekrāna.
Efektfiltri
Portretu fotogrāfijā vispopulārākie ir gaismu izkliedējošie filtri, biežāk saukti par soft filtriem (angļu val.). Tie rada it kā mazliet neasa attēla efektu maigu, romantisku noskaņu. Soft filtrus bieži izmanto, fotografējot salonā, kāzām, ģimenes bildēm. Taču ar panākumiem tie ir izmantojami arī brīvā dabā. Filtriem var būt dažāda izkliedētības pakāpe, līdz ar ko mainās efekta stiprums. Mēdz būt arī filtri, kam efekts ir tikai malās, centrā attēls saglabājas nemainīgs. Tādējādi iegūstam portretu uz daļēji izplūduša fona.
Krāsu efektfiltri, atšķirībā no krāsu koriģējošiem filtriem, kas nepareizas gaismas apstākļos palīdz veidot pareizu krāsu attēlu, pierasto krāsu gammu pārveido par sirreālu. Tie ir visdažādākos toņos, arī ar vairāku krāsu pāreju, taču portreta fotogrāfijā tomēr vienkrāsas maigie toņi ir noteicošie.
Iecienīts ir zvaigznīšu efekta filtrs, kas spožā attēla punktā rada īpaši izteiksmīgu vizuālo efektu starus daudzstaru zvaigznītes izskatā. Portreta fotogrāfijā šo filtru biežāk lieto gadījumos, ja jāizceļ spīdīgas rotaslietas, kas nu zaigos kā simts zvaigznītes. Tomēr izmantojot zvaigznītes filtru, jāuzmanās, lai efekts nebūtu pārspīlēts. Piemēram, fotografējot negrimētu, spīdīgu seju, zvaigznītes filtru labāk neizmantot, jo efekts kļūs nebaudāms spīdīgās sejas daļas mirdzēs vienās zvaigznītēs.
Prizmas
Dažreiz pirms objektīva novieto speciālu prizmu, kas attēlu sadala trīs, četrās vai vairāk daļās portrets izskatās kā kaleidoskopā. Tā kā iegūtais efekts ir vienkāršs un tehniski diezgan raupjš, praksē to lieto reti, taču dažos gadījumos, piemēram, humoristiskā portretā par personības dalīšanos, šis ir tieši laikā.
Maskas
Maskas izmanto, lai aizsegtu vai noēnotu kādu kadra daļu. Piemēram, maska ar atslēgas cauruma izskata izgriezumu, uz attēla radīs efektu, it kā skatoties pa atslēgas caurumu. Efekta stiprumu un malu neasuma pakāpi var mainīt ar maskas izgriezuma lielumu, tās attālumu līdz objektīvam vai objektīva diafragmēšanu. Maskas visbiežāk ir paštaisītas un izgriezuma izskats ir autora paša ziņā, taču tās ražo arī rūpnieciski. Pie objektīva tās stiprina kā gaismas filtrus vai ar speciālu nestandarta gaismas filtru pārejas sistēmu.
Montāža uzņemšanas gaitā
Montēt uzņemšanas gaitā nemaz nav tik sarežģīti. Nepieciešams aparāts, ar kuru var fotografēt vairākas reizes uz viena kadra, stabils statīvs un objektīva maska, kurai pārmaiņus var aizsegt vienu vai otru pusi. Protams, nekādus sarežģītus montāžas trikus neizdosies iegūt, taču vienu un to pašu cilvēku divreiz uz viena kadra gan varēs iegūt. Vispirms modelim jāatrodas tajā kadra daļā, kura nav aizsegta, pēc nofotografēšanas maskai jāsamaina aizsegtās daļas un modelim jāpārvietojas uz to kadra daļu, kas tagad nav aizsegta.
Jāņem vērā, ka abas reizes jāfotografē uz viena un tā paša kadra un fotoaparātu nedrīkst izkustināt. Rezultātā fons, kas abās reizēs bija nekustīgs, būs redzams abās kadra pusītēs, bet modelis dubultojies, jo bija mainījis atrašanās vietu.
Pēcapstrādes paņēmiens
Pēcapstrādes paņēmienā iegūtais attēls ir tīrs, un fotogrāfs turpmāk var lietot jebkuru no pēcapstrādes paņēmiena efektiem, nesabojājot oriģinālu (pirms apstrādes tas ir jādublē). Šajā gadījumā paveras iespējas neierobežotiem eksperimentiem un variācijām.
Pirmsdatoru laikmetā efektu iegūšanai izmantoja dažādus tehniski ķīmiskus paņēmienus, kas bija visai sarežģīti, laika un darba ietilpīgi. Mūsdienās šo nepateicīgo darbu pilnībā aizstāj dators, kas efektu iegūšanu atvieglo daudzkārt. Kādreiz vajadzēja veselu dienu vai pat divas, lai iegūtu galīgo rezultātu, šobrīd pietiek ar pusstundu vai vēl mazāk. Bet tā kā tagad efektus var iegūt bez pūlēm un krietni dažādākus nekā fotogrāfiskā ceļā, bieži vien fotogrāfi pārāk iekrīt efektu veidošanas transā, tā ka oriģinālais portrets vairs nav saskatāms un attēls kļūst par datorgrafiku. Taču īstie fotoefekti iegūstami tikai laboratorijā pie sarkanās gaismas, tādēļ šeit apskatīsim tradicionālos fotoefektu iegūšanas veidus.
Grafika, solarizācija, izohēlija un pseidoreljefs
Grafika ir interesants izteiksmes līdzeklis portreta fotogrāfijā. To var iegūt, izdalot no negatīva tikai divus krāsu toņus melnu un baltu. Tā kā pustoņu nav, svarīgi ir tikai kontrasti, kas veido priekšstatu par portretu.
Solarizācija (Sabatjē efekts) veidojas fotomateriāla attīstīšanas laikā, to otrreiz sagaismojot un turpinot attīstīt. Rezultātā attīstās blīvs, gandrīz necaurspīdīgs attēls, kas sastāv no baltām līnijām. Tā kā efekts veidojas tikai starp kontrastainiem laukumiem, solarizējamais attēls ir jāsagatavo, pārkopējot to uz kontrastaina fotomateriāla. Oriģinālais negatīvs nav derīgs solarizēšanai. Jo grafiskāks attēls, jo solarizācijas efekts būs tīrāks un izteiksmīgāks.
Izohēlijas tehnika ir 35 un vairāk dažāda blīvuma pelēko toņu izdalīšana no oriģinālā attēla. Šis tehnikas veids portretu fotogrāfijām ir vairāk piemērots, jo izskatās līdzīgi oriģinālam, tikai krietni mākslinieciskāk. Tehniski to veic, no oriģinālā negatīva izveidojot tik daudz dažāda blīvuma grafiskas negatīva kopijas, cik toņu paredzēts. Galīgo attēlu iegūst, secīgi kopējot visus starpnegatīvus uz vienas fotopapīra loksnes, ievērojot precīzu attēla savietojamību. Tehnikas veids ir visai sarežģīts, taču iegūtais efekts pārliecinošs.
Pseidoreljefs portreta fotogrāfijā rada īpašu telpiskuma ilūziju. Vispirms no negatīva jāizgatavo maza blīvuma diapozitīvs, tad tie abi ar nelielu nobīdi jāsaliek kopā un jākopē attēls. Efekta stiprumu variē ar diapozitīva blīvuma, neasuma un nobīdes pakāpēm.
Šie tehnikas veidi, it īpaši ar krāsu fotomateriāliem, laboratorijā ir smalks un piņķerīgs process, kam vajag iemaņu, taču iegūtais attēls būs absolūts autordarbs, nevis datortehnikas paveikts ciparu pārveidojums.
Tonēšana
Melnbaltā attēla tonēšana radās, vēl pirms krāsu fotogrāfija sāka soļot savā uzvaras gājienā. Lai piešķirtu melnbaltajam fotoportretam vēlamo noskaņu, auksti pelēko attēlu speciālā ķīmiska satura šķīdumā ietonē kādā krāsā. Vispopulārākais krāsu tonis ir gaiši brūns jeb sēpija. Attēlam izveidojas romantiska, silti brūna noskaņa, kas fotoportretam ir ļoti piemērota. Taču var krāsot arī citās krāsās. Piemēram, bieži vien attēls zilā tonī izskatās izteiksmīgs. Bet nevajadzētu aizrauties ar pārāk spilgtu toni, fotoportrets vislabāk izskatās iekrāsots maigā tonī. Toņa stiprumu var variēt, mainot fotogrāfijas apstrādes laiku tonēšanas šķīdumā.
Izkrāsošana
Melnbaltā fotoportreta izkrāsošana ir interesanta krāsu foto imitācija, kur autors var piešķirt attēlam īpašu noskaņu, kas nav iespējama, izmantojot krāsu fotomateriālus. Varētu teikt, ka šis tehnikas veids ir vismākslinieciskākais, jo fotogrāfs fotogrāfiju burtiski pārzīmē. Attēlu var krāsot ar akvareļu vai anilīna krāsām, labāk ar anilīna, jo tās ir noturīgas pret mitrumu.
Fotogrāfijas vēlams kopēt uz parastā fotopapīra. Polietilēna pamatnes fotopapīrs ļoti ātri iesūc krāsu, un pieļautās kļūdas vairs nav iespējams izlabot. Pirms izkrāsošanas fotoportretu var tonēt, piemēram, sēpijas tonī. Tad efekts būs vēl interesantāks, jo nevajadzēs pārkrāsot visu attēlu, tikai iekrāsot dažas tās daļas.
Montāža un maskas
Montāža fotolaboratorijā šobrīd ir tik novecojis process, ka to praksē vairs nelieto. Vajadzēja milzīgu pacietību un precizitāti, speciālus uzņemšanas apstākļus. Tagad montāžas darbiem izmanto datoru, kur katru modeli var izgriezt, pat neskatoties uz raibu fonu. Protams, arī strādājot ar datoru, labāk, ja fons ir vienā tonī. Tad modeli ir vieglāk izgriezt un ielikt vajadzīgajā vietā. Attēla ticamības dēļ svarīgi saglabāt fona kadra un iemontējamā modeļa kadra apgaismojuma krišanas leņķus. Lielākā kļūda ir samontēt kadrus, kur uz saulrieta fona uzmontē modeli, kas bildēts tiešā pusdienlaika saules gaismā.
Tāpat kā fotografējot, arī pašrocīgi kopējot var izmantot tādas pašas maskas ar izgriezumu, tikai šeit iegūstam pretēju efektu attēla malas ir nevis tumšākas, bet gaišākas, jo kopējam no negatīva attēla. Lai iegūtu noēnojuma efektu, ir jālieto pretējas maskas jānoēno tā daļa, kas jāsaglabā normālā blīvumā.
Graudainība
Parasti visi fotogrāfi, it īpaši portretu fotogrāfijā, izvairās no jutīgām filmiņām, kas veido rupju graudu, un tas ir pareizi, taču dažreiz rupjš grauds ir visai izteiksmīgs līdzeklis īpašas noskaņas radīšanai. Pašam kopējot fotogrāfijas, rupju graudu iegūst, pirmkārt, fotografējot uz jutīgas filmiņas, kas pati par sevi ir graudaina. Otrkārt, attīsta speciālos attīstītājos, kas palielina graudainību vai kopē caur speciāli sagatavotu rupjgraudainu rastru.
Elmārs RUDZĪTIS,
foto ziņu aģentūras A.F.I. direktors