Universālā telekomunikāciju pakalpojuma izmaksas
10
2002. gada 28. decembrī Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisija (turpmāk regulators) pieņēma lēmumu Par
sabiedrības ar ierobežotu atbildību Lattelekom SIA universālā
telekomunikāciju pakalpojuma sniegšanu 2003. gadā, kurā
noteica Lattelekom universālā telekomunikāciju
pakalpojuma (turpmāk UTP) saistības.
Lattelekom UTP saistības
Saskaņā
ar tām Lattelekom jānodrošina:
·
piekļuve (pieslēgums)
Lattelekom SIA publiskajam telekomunikāciju tīklam
fiksētās pieslēguma vietās visiem abonentiem, kas to
vēlas. Pieslēgumam jādod iespēja abonentiem veikt
izsaukumus un saņemt vietējos, iekšzemes un starptautiskos balss
telefonijas pakalpojumus, saņemt datu un elektronisko ziņojumu
pārraides pakalpojumus ar ātrumu ne mazāku par 9600 bit/s;
·
vismaz viens
izvēles tarifu plāns ar tālruņa līnijas
abonēšanas maksu, kas ir zemāka par regulatora apstiprināto
tālruņa līnijas abonēšanas maksu;
·
atlaides
invalīdiem tiem telekomunikāciju pakalpojumiem, kuriem šīs
atlaides tika nodrošinātas 2002. gadā;
·
publisko
taksofonu uzturēšana darba kārtībā tādā
apjomā, kāds tas bija 31.12.2002.;
·
piekļuve
publiskiem taksofonu pakalpojumiem;
·
piekļuve
vismaz vienam Lattelekom SIA telefona abonentu sarakstam
(elektroniskā vai drukātā formā) visiem Lattelekom
SIA publiskā fiksētā telekomunikāciju tīkla
lietotājiem;
·
visiem Lattelekom
SIA publiskā fiksētā telekomunikāciju tīkla
lietotājiem, to skaitā publisko taksofonu lietotājiem,
piekļuve vismaz viena uzziņu dienesta pakalpojumiem.
2003. un 2004. gadā Lattelekom SIA ir
vienīgais UTP nodrošinātājs, tomēr pastāv
iespēja, ka dažos rajonos UTP saistības tiks izsolītas un
par UTP sniedzēju varēs kļūt arī citi operatori.
Prognozējam, ka arī 2004. gadā UTP saistību apjoms Lattelekom
SIA būtiski nemainīsies.
Universālais pakalpojums
Eiropā un Latvijā
Nepieciešama skaidra un
caurskatāma UTP nodrošināšanas izmaksu uzskaites
sistēma. Eiropas Savienības (turpmāk ES) likumdošana
paredz, ka UTP sniedzējiem jāizmanto īpaša UTP izmaksu
uzskaites sistēma, kuru uzrauga attiecīgās valsts
regulējošā institūcija jeb regulators. Likums Par telekomunikācijām
noteic, ka Latvijā UTP izmaksas aprēķināmas
saskaņā ar universālā telekomunikāciju pakalpojuma
tīro izmaksu noteikšanas un aprēķināšanas
metodiku, kuru apstiprina regulators. Raksta tapšanas brīdī
regulators ir sagatavojis metodikas projektu, kuru plāno apstiprināt
līdz 2003. gada novembra beigām.
Par UTP saistību
tīrajām izmaksām uzskatāmas tās, kuru UTP
sniedzējam nebūtu, ja tam nebūtu noteiktas UTP saistības.
UTP izmaksām jābūt caurskatāmām, un tās
jāatdala no pārējām izmaksām.
Aprēķināšanas procesā jānodrošina, lai
izmaksas netiktu uzskaitītas vairākkārt, kā arī
jāņem vērā netiešie ieguvumi, kuri UTP
nodrošinātājam rodas, izpildot saistības. Neatkarīga
auditoru institūcija veic izmaksu auditu, un informācijai par audita
rezultātu jābūt publiski pieejamai.
Būtiskākās ES
Universālā pakalpojuma direktīvas (Directive of the European
Parliament and of the Council on universal service and users rights relating
to electronic communications networks and services (Universal Service Directive))
prasības ir, ka UTP izmaksu aprēķinos iekļaujamas izmaksas,
kuras attiecināmas uz UTP nodrošināšanu tiem klientiem un
tajos rajonos, kur šo pakalpojumu nodrošināšana UTP
sniedzējam ir komerciāli neizdevīga, ņemot vērā
arī ieņēmumus no šādu pakalpojumu
nodrošināšanas un netiešos ieguvumus.
Tātad UTP tīrās
izmaksas saskaņā ar noteiktu metodiku jāaprēķina
kā visu UTP saistību sastāvdaļu tīro izmaksu summa, no
tās atņemot visus netiešos ieguvumus no UTP nodrošināšanas,
kurus iespējams finansiāli novērtēt un auditēt.
2003. gada oktobrī regulators
rīkoja sanāksmi, kurā visiem tirgus dalībniekiem tika dota
iespēja izteikt viedokli par Universālā telekomunikāciju
pakalpojuma tīro izmaksu noteikšanas un
aprēķināšanas metodiku. Lattelekom ir sagatavojis un
iesniedzis priekšlikumus regulatora izstrādātajam metodikas
projektam, kurā ierosina UTP izmaksās iekļaut šādus
komponentus:
·
piekļuves
nodrošināšana publiskajam fiksētajam telekomunikāciju
tīklam jauniem abonentiem;
·
ekonomiski
neizdevīgo rajonu apkalpošanas izmaksas;
·
izvēles
tarifu plānu nodrošināšana;
·
atlaides
noteiktām abonentu grupām (cilvēkiem ar īpašām
vajadzībām);
·
taksofonu
pakalpojumu nodrošināšana;
·
uzziņu
dienesta pakalpojumu nodrošināšana;
·
detalizētu
rēķinu nodrošināšana (ja UTP sniedzējam tiek
uzliktas īpašas saistības attiecībā uz telekomunikāciju
pakalpojumu rēķinu saturu un tās rada papildu izmaksas);
·
abonentu
saraksta nodrošināšana;
·
UTP
saistībās noteikto tīkla kvalitātes prasību
nodrošināšana (papildu izmaksas, ja šīs prasības
ir augstākas par konkrētā telekomunikāciju
uzņēmuma iepriekšējo trīs gadu vidējiem izpildes
rādītājiem).
Izmaksas,
kuras rodas, nodrošinot UTP pakalpojumu, UTP sniedzējam var
radīt ievērojamu finansiālu slogu (angliski - unfair burden),
kas var būtiski samazināt konkurētspēju un
tādējādi kropļot konkurenci. Tādēļ pēc
izmaksu sloga novērtēšanas regulatoram jālemj par to, vai
šis finansiālais slogs ir vai nav pārmērīgs un vai UTP
sniedzējam radušās papildu izmaksas ir jākompensē.
Latvijas likumdošana nepieļauj
šķērssubsīdiju izmantošanu UTP
nodrošināšanas izmaksu segšanai, un kā UTP
finansēšanas avots minēts UTP fonds, par kura izveidošanu
var lemt Ministru kabinets. Paredzams, ka lēmumu par fonda izveidi var
pieņemt pēc UTP tīro izmaksu aprēķināšanas
un novērtēšanas, kas tiks veikta 2004. gada pirmajā
ceturksnī.
UP izmaksu finansēšana
Likums Par
telekomunikācijām paredz, ka regulators nosaka, vai UTP
nodrošinātājam ir nepieciešama kompensācija
universālā pakalpojuma nodrošināšanai sakarā ar
pārāk augstām izmaksām, kā arī nosaka šīs
kompensācijas apmēru un izmaksas kārtību. Likums nenosaka
kritērijus izmaksu sloga novērtēšanai, tomēr tikai to
esamība var nodrošināt, ka lēmums par UTP izmaksu
kompensēšanu tiek pieņemts, ievērojot caurskatāmības
un nediskriminēšanas principus, kā to paredz ES direktīvas.
Arī maksājumu un UTP
fonda administrēšanas principiem jābūt objektīviem,
skaidriem, nediskriminējošiem un proporcionāliem, lai to
īstenošana atstātu iespējami mazāku ietekmi uz tirgus
attīstību.
Raksta tapšanas
brīdī Ministru kabinets vēl nav pieņēmis lēmumu
par UTP fonda izveidošanu, un fonda administrēšanas principi un
citi nepieciešamie normatīvie akti tiks izstrādāti pēc
attiecīgā Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas.
Aivars KREILIS,
Lattelekom Regulēšanas lietu
attīstības direktors
Avoti:
1.
Likums Par
telekomunikācijām, Latvijas Vēstnesis Nr.166, 16.11.2001.
2.
Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisijas 28.12.2002. lēmums Nr.158 Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību Lattelekom
SIA universālā telekomunikāciju pakalpojuma sniegšanu.
3.
Directive
of the European Parliament and of the Council on universal service and users
rights relating to electronic communications networks and services (Universal
Service Directive).
2002. gada 28. decembrī Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk regulators) pieņēma lēmumu Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību Lattelekom SIA universālā telekomunikāciju pakalpojuma sniegšanu 2003. gadā, kurā noteica Lattelekom universālā telekomunikāciju pakalpojuma (turpmāk UTP) saistības.
Lattelekom UTP saistības
Saskaņā ar tām Lattelekom jānodrošina:
· piekļuve (pieslēgums) Lattelekom SIA publiskajam telekomunikāciju tīklam fiksētās pieslēguma vietās visiem abonentiem, kas to vēlas. Pieslēgumam jādod iespēja abonentiem veikt izsaukumus un saņemt vietējos, iekšzemes un starptautiskos balss telefonijas pakalpojumus, saņemt datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumus ar ātrumu ne mazāku par 9600 bit/s;
· vismaz viens izvēles tarifu plāns ar tālruņa līnijas abonēšanas maksu, kas ir zemāka par regulatora apstiprināto tālruņa līnijas abonēšanas maksu;
· atlaides invalīdiem tiem telekomunikāciju pakalpojumiem, kuriem šīs atlaides tika nodrošinātas 2002. gadā;
· publisko taksofonu uzturēšana darba kārtībā tādā apjomā, kāds tas bija 31.12.2002.;
· piekļuve publiskiem taksofonu pakalpojumiem;
· piekļuve vismaz vienam Lattelekom SIA telefona abonentu sarakstam (elektroniskā vai drukātā formā) visiem Lattelekom SIA publiskā fiksētā telekomunikāciju tīkla lietotājiem;
· visiem Lattelekom SIA publiskā fiksētā telekomunikāciju tīkla lietotājiem, to skaitā publisko taksofonu lietotājiem, piekļuve vismaz viena uzziņu dienesta pakalpojumiem.
2003. un 2004. gadā Lattelekom SIA ir vienīgais UTP nodrošinātājs, tomēr pastāv iespēja, ka dažos rajonos UTP saistības tiks izsolītas un par UTP sniedzēju varēs kļūt arī citi operatori. Prognozējam, ka arī 2004. gadā UTP saistību apjoms Lattelekom SIA būtiski nemainīsies.
Universālais pakalpojums Eiropā un Latvijā
Nepieciešama skaidra un caurskatāma UTP nodrošināšanas izmaksu uzskaites sistēma. Eiropas Savienības (turpmāk ES) likumdošana paredz, ka UTP sniedzējiem jāizmanto īpaša UTP izmaksu uzskaites sistēma, kuru uzrauga attiecīgās valsts regulējošā institūcija jeb regulators. Likums Par telekomunikācijām noteic, ka Latvijā UTP izmaksas aprēķināmas saskaņā ar universālā telekomunikāciju pakalpojuma tīro izmaksu noteikšanas un aprēķināšanas metodiku, kuru apstiprina regulators. Raksta tapšanas brīdī regulators ir sagatavojis metodikas projektu, kuru plāno apstiprināt līdz 2003. gada novembra beigām.
Par UTP saistību tīrajām izmaksām uzskatāmas tās, kuru UTP sniedzējam nebūtu, ja tam nebūtu noteiktas UTP saistības. UTP izmaksām jābūt caurskatāmām, un tās jāatdala no pārējām izmaksām. Aprēķināšanas procesā jānodrošina, lai izmaksas netiktu uzskaitītas vairākkārt, kā arī jāņem vērā netiešie ieguvumi, kuri UTP nodrošinātājam rodas, izpildot saistības. Neatkarīga auditoru institūcija veic izmaksu auditu, un informācijai par audita rezultātu jābūt publiski pieejamai.
Būtiskākās ES Universālā pakalpojuma direktīvas (Directive of the European Parliament and of the Council on universal service and users rights relating to electronic communications networks and services (Universal Service Directive)) prasības ir, ka UTP izmaksu aprēķinos iekļaujamas izmaksas, kuras attiecināmas uz UTP nodrošināšanu tiem klientiem un tajos rajonos, kur šo pakalpojumu nodrošināšana UTP sniedzējam ir komerciāli neizdevīga, ņemot vērā arī ieņēmumus no šādu pakalpojumu nodrošināšanas un netiešos ieguvumus.
Tātad UTP tīrās izmaksas saskaņā ar noteiktu metodiku jāaprēķina kā visu UTP saistību sastāvdaļu tīro izmaksu summa, no tās atņemot visus netiešos ieguvumus no UTP nodrošināšanas, kurus iespējams finansiāli novērtēt un auditēt.
2003. gada oktobrī regulators rīkoja sanāksmi, kurā visiem tirgus dalībniekiem tika dota iespēja izteikt viedokli par Universālā telekomunikāciju pakalpojuma tīro izmaksu noteikšanas un aprēķināšanas metodiku. Lattelekom ir sagatavojis un iesniedzis priekšlikumus regulatora izstrādātajam metodikas projektam, kurā ierosina UTP izmaksās iekļaut šādus komponentus:
· piekļuves nodrošināšana publiskajam fiksētajam telekomunikāciju tīklam jauniem abonentiem;
· ekonomiski neizdevīgo rajonu apkalpošanas izmaksas;
· izvēles tarifu plānu nodrošināšana;
· atlaides noteiktām abonentu grupām (cilvēkiem ar īpašām vajadzībām);
· taksofonu pakalpojumu nodrošināšana;
· uzziņu dienesta pakalpojumu nodrošināšana;
· detalizētu rēķinu nodrošināšana (ja UTP sniedzējam tiek uzliktas īpašas saistības attiecībā uz telekomunikāciju pakalpojumu rēķinu saturu un tās rada papildu izmaksas);
· abonentu saraksta nodrošināšana;
· UTP saistībās noteikto tīkla kvalitātes prasību nodrošināšana (papildu izmaksas, ja šīs prasības ir augstākas par konkrētā telekomunikāciju uzņēmuma iepriekšējo trīs gadu vidējiem izpildes rādītājiem).
Izmaksas, kuras rodas, nodrošinot UTP pakalpojumu, UTP sniedzējam var radīt ievērojamu finansiālu slogu (angliski - unfair burden), kas var būtiski samazināt konkurētspēju un tādējādi kropļot konkurenci. Tādēļ pēc izmaksu sloga novērtēšanas regulatoram jālemj par to, vai šis finansiālais slogs ir vai nav pārmērīgs un vai UTP sniedzējam radušās papildu izmaksas ir jākompensē.
Latvijas likumdošana nepieļauj šķērssubsīdiju izmantošanu UTP nodrošināšanas izmaksu segšanai, un kā UTP finansēšanas avots minēts UTP fonds, par kura izveidošanu var lemt Ministru kabinets. Paredzams, ka lēmumu par fonda izveidi var pieņemt pēc UTP tīro izmaksu aprēķināšanas un novērtēšanas, kas tiks veikta 2004. gada pirmajā ceturksnī.
UP izmaksu finansēšana
Likums Par telekomunikācijām paredz, ka regulators nosaka, vai UTP nodrošinātājam ir nepieciešama kompensācija universālā pakalpojuma nodrošināšanai sakarā ar pārāk augstām izmaksām, kā arī nosaka šīs kompensācijas apmēru un izmaksas kārtību. Likums nenosaka kritērijus izmaksu sloga novērtēšanai, tomēr tikai to esamība var nodrošināt, ka lēmums par UTP izmaksu kompensēšanu tiek pieņemts, ievērojot caurskatāmības un nediskriminēšanas principus, kā to paredz ES direktīvas.
Arī maksājumu un UTP fonda administrēšanas principiem jābūt objektīviem, skaidriem, nediskriminējošiem un proporcionāliem, lai to īstenošana atstātu iespējami mazāku ietekmi uz tirgus attīstību.
Raksta tapšanas brīdī Ministru kabinets vēl nav pieņēmis lēmumu par UTP fonda izveidošanu, un fonda administrēšanas principi un citi nepieciešamie normatīvie akti tiks izstrādāti pēc attiecīgā Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas.
Aivars KREILIS,
Lattelekom Regulēšanas lietu attīstības direktors
Avoti:
1. Likums Par telekomunikācijām, Latvijas Vēstnesis Nr.166, 16.11.2001.
2. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 28.12.2002. lēmums Nr.158 Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību Lattelekom SIA universālā telekomunikāciju pakalpojuma sniegšanu.
3. Directive of the European Parliament and of the Council on universal service and users rights relating to electronic communications networks and services (Universal Service Directive).