Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

PēCi, paspēlēsimies!

   

Nežēlīgā personālo datoru centrālo procesoru un grafisko adapteru ražotāju konkurence ir radījusi vēl nebijušu situāciju datorspēļu nozarē: pirmo reizi vēsturē dzelžu attīstība ir apsteigusi programmatūras prasīgumu, pirmo reizi mums ir datori ar tādu jaudu, kādu vēl īsti nevajag nevienai pašreizējai datorspēlei. Ko mēs tagad varētu uzspēlēt uz savām dārgajām PC rotaļiekārtām?

Braucamgabalu ņiprais temps

Gada sākuma datorspēļu tirgus sastingums ir pārciests, un nu jau atkal ierasti ņiprā tempā parādās jaunas spēles, starp kurām, par laimi, vienmēr var atrast kādus tiešām izcili labus un iepriecinošus eksemplārus. Tas būs nedaudz neparasti, bet šoreiz kā pirmo spilgtāko laika perioda spēli gribu minēt braucamgabalu NFS: Porsche Unleashed. Šī jau ir piektā sērija Need For Speed autospēļu vēsturē. Iepriekš NFS izlaidumi bieži vien tika vērtēti visai dažādi, bet Porsche jau no pirmajiem iepazīšanās brīžiem rada iespaidu, ko varētu raksturot ar izsaucienu wow!, latviski tas būtu — oho!. Jaunā spēle ir veidota no nulles, tajā nav izmantotas iepriekšējo NFS kodu bāzes, un ir iegūta ļoti pievilcīga spēle ar labu grafiku, vieglu, bet vienlaikus reālu vadāmību un ar tādu automobiļu uzvedību, kas ārkārtīgi ticami simulē reālās pasaules fizikas un mehānikas likumus. Protams, spēles popularitāti un panākumus nostiprina arī atveidoto automobiļu parks: jūsu rīcībā ir leģendārie Porsche, sākot no 50. gadu pirmajiem modeļiem un beidzot ar mūsdienu jaunākajiem autotehnikas brīnumiem. Vairāki spēlesrežīmi (evolūcija, brīvie braucieni, daudzspēlētāju režīms u. c.) un arī Porsche automašīnu hronoloģija un datubāze padara šo spēli par vērtīgu ieguvumu katram interesentam. Otra pēdējā laika ievērojamākā braucamspēle ir Beetle Crazy Cup, kam ir izteiktilaba grafika un vairāki visai atšķirīgi spēles veidi: ātruma sacīkstes, kross, bagiji, arī eksotiskie monstertrucks un pat tāllēkšana ar auto. Pie reizes, pieminot tā saucamo futūristisko braucamgabalu žanru, jāatzīmē jauniznākušais turpinājums vienam nolabākajiem žanra paraugiem — Rollcage. Spēles veidotāji ir sekojuši zelta likumam — nelabojiet to, kas nav salauzts, un tādējādi jaunais Rollcage: Stage II nesagādā nekādus īpašus pārsteigumus: joprojām galvu reibinoši ātrumi, daudz un dažādi ieroči papildu argumentācijai pretiniekiem un krāšņi pirotehniskie efekti.

Var slepkavot un zagt

Pirmās personas šaujamgabalu žanrs pēdējā laikā ir ļoti sazarojies, un tas ir saprotami — nav vairs Doom monopola laiki, tagad FPS spēles taisa visi, kam nav slinkums. Lai izceltos uz kopējā fona, ir jāveido kaut kas specifisks, kaut kas īpašs, un tā mums tagad ir īpaši tīkla spēļu FPS (Unreal Tournament, Quake3 Arena), vienspēlētāja FPS ar spēcīgiem sižetiem (HalfLife,ÉhmmÉHalfLife:)), reālistiskas kareivju simulācijas (H&D, Rainbow 6) un vēl citi paveidi. Šobrīd spilgtākais jaunpienācējs ir Soldier Of Fortune. Kas izceļ šo spēli? Domājams, demonstratīvi vardarbīgā rakstura dēļ tā varētu būt ārkārtīgi populāra dažādu cenzūras institūciju ierēdņu vidū. Jūs domājat, ka Kingpin bija asiņains un nežēlīgs? Nu labi, bija jau arī. Bet paskatieties SoF! Šeit jūs iemiesojaties profesionāla algotņa Džona Mulina ādā, un darbiņi tiek doti atbilstoši tam, ko mākat darīt vislabāk, — nogalināt. Kādas izdomātas (kaut gan, kas to lai zinaÉ) ANO antiterorisma grupas sastāvā jums ir jāpilda dažādas atbilstošas misijas vairāk nekā 30 spēles līmeņos dažādos zemeslodes reģionos. Spēle cenšas būt reāla, tajā ir atveidoti reālajā pasaulē eksistējoši ieroči, personāžu kustības ir modelētas ar motion capture palīdzību un arī darbības vietas ir vairāk vai mazāk iz dzīves. Un varbūt pats interesantākais ir tas, ka Džons Mulins, Vjetnamas kara un citu militāro operāciju veterāns, ir reāla persona, kas aktīvi konsultējusi spēles veidošanas procesu. Lai gan SoF veidota uz nu jau stipri vecās Quake2 kodu bāzes, spēle ir vizuāli labā līmenī, pateicoties daudzām izmaiņām un modernizācijām. Jāpiezīmē, ka spēle jau sākotnēji tiek laista tirgū divos dažādos variantos, no kuriem viena ir pazeminātas vardarbības versija. Arī normālajam variantam ir ar parolēm aizsargājamas izvēles asiņainības un citu līdzīgu parametru izmaiņai. Ja iepriekšminētais jūs īpaši nevilina, varbūt interesanta šķitīs kāda cita nesen iznākusi pirmās personas darbības spēle. Tas ir turpinājums itin veiksmīgajai zagļa simulācijas spēlei Thief, kam tagad ir dots pārsteidzoši oriģināls nosaukums — Thief 2:). Darbība joprojām risinās pseidoviduslaikos, kur maģija mijās ar tehnoloģiju, un priekšā tiek likti darbiņi, kas pa spēkam tikai tādam pieredzējušam un augsti profesionālam zaglim, kāds esat jūs. Atkal varēsiet likt lietā lavīšanās un slapstīšanās māku, pie kam būs iespēja apgūt arī šādus tādus grūtajā darbā lieti noderīgus maģijas un tehnikas jaunumus.

Kosmosa plašumos ir mierīgi

Apkārtējos kosmosa plašumos pēdējos mēnešos viss ir bijis diezgan mierīgi. Vienīgais ar neapbruņotu aci saskatāmais notikums — spēles Freespace2: Sci-Fi Sim Of The Year Edition iznākšana. Jā, iespaidīgs nosaukums, taču būtībā tā ir tā pati Freespace2, nedaudz piep ucēta, pielabota un papildināta ar diezgan daudzām jaunām kosmisko kauju misijām. Domājams, ka žurnāla iznākšanas brīdī jau būs pieejama ilgi gaidītā kosmisko cīņu spēle Starlancer, ko Microsoft paspārnē veidojušas kompānijas Warthog un Digital Anvil, turklāt veidotāju vidū ir brāļi Erins Roberts un Kriss Roberts — Wing Commander un Privateer veidotāji. Sīkāk par šo spēli nākamreiz, bet jau šobrīd var diezgan droši apgalvot, ka Starlancer neliks vilties. Atgriežoties no tukšā izplatījuma ierastajāZemes atmo sfērā un palūkojoties apkārt uz virtuālo debesjumu, varam pamanīt lidināmies neierasti daudz helikopterīšu. Tie visi ir apkarināti ar visvisādām raķetēm un lielgabaliem, šaudās uz nebēdu, tomēr, uzmanīgi pietuvojoties, redzam, ka tie ir personāži no jaunajām spēlēm Gunship!, KA-52 Team Alligator un Enemy Engaged: Commanche vs Hokum. Pēdējās divas spēles visticamāk īsti ieinteresēs vienīgi nopietnu militāro simulāciju cienītājus, bet Gunship! varētu iepatikties daudziem. Šajā spēlē fiktīvs Krievijas un NATO konflikts mazpamazītiņām pāraug pilnvērtīgā Trešajā pasaules karā, savukārt jūs esat laipni lūgti kāpt kaujas helikopterā un aktīvi piedalīties šajā vērienīgajā pasākumā. Kā zināms, helikopters nav vienkāršāk vadāmais transporta līdzeklis, turklāt, ja vienlaikus jādomā arī par kaujas taktiku un ieroču arsenāla lietošanu, viss kļūst nomācoši sarežģīti. Ne velti reālajā dzīvē modernos kara helikopterus vada divi cilvēki. Taču šeit izpaužas Gunship! priekšrocība — ieslēdzot atviegloto spēles režīmu, iegūstat gandrīz vai vienkāršu lidošanas šaujamgabalu, tomēr šis gandrīz ir labi sabalansēts un realitātes noskaņa kopumā tomēr netiek zaudēta. Spēles grafika ir augstā līmenī, un īpaši gribas uzslavēt pašu helikopteru izskatu gan ārskatos, gan arī to kabīnes iekšpusē. Apkārtējās vides objekti arī izskatās gana labi, vienīgi koki tuvplānos ir diezgan smieklīgi, toties to ir neierasti daudz. Protams, tāpat kā jebkuru lidošanas datoratveidojumu, arī Gunship! vajadzētu mēģināt spēlēt tikai un vienīgi arlabu džoistiku. Pirkstu akrobātikas mēģinājumi uz klaviatūras tikai sabojās priekšstatu par spēli.

Krājas arī kauju pieredze

Lai gan neesmu speciālists stratēģiju žanrā, šoreiz ir kāda spēle, kuru nevaru nepieminēt. Tā ir LucasArts Star Wars: Force Commander. Jā, Zvaigžņu Kari, un šoreiz LucasArts itin veiksmīgi startē līdz šim neierastajā reālā laika stratēģiju lauciņā. Spēles sižets ir meistarīgi izveidots klasiskās Star Wars triloģijas laika ietvaros, un šāda spēcīga sižetiskā kodola klātbūtne jau pati par sevi ir neierasta RTS žanram. Stāsts ir par diviem brāļiem, kas sāk un veido militāro karjeru Impērijas spēkos, un jūs kā viens no viņiem vadāt dažādas kaujas misijas tā, kā tas ir ierasts telpiskajās stratēģijas spēlēs. Gandrīz pilnībā nav RTS spēlēm ierastā resursu menedžmenta, akcentēta tieša kauju vadība, toties interesanta nianse ir kaujas vienības, kas sveikas un veselas atgriezušās no iepriekšējām kaujām. Šādām vienībām pieaug kaujas pieredze, tās kļūst vērtīgākas par jaunajām vienībām, un tādējādi daļēji tiek novērsts klasiskais RTS spēļu bezpersoniskums. Zvaigžņu Karu zināšana nebūt nav obligāta, lai spēlētu šo spēli, bet, ja esat Star Wars fans, jums ir garantēti īpaši prieka mirkļi, kad spēles gaitā jums personiski būs, piemēram, jāpiedalās divu labi zināmu droīdu meklējumos Tatuīna tuksnešos vai arī jāvada AT-AT tanki neaizmirstamajā kaujā uz planētas Hoth. The Force needs you! Kā jau parasti, šie bija tikai paši spilgtākie un subjektīvi vērtīgākie pēdējo mēnešu jaunumi PC spēlēs, un intuīcija jau pasaka priekšā, ka arī nākamajā reizē jaunu spēļu, par ko pastāstīt, būs vairāk kā pietiekošiÉ
   

Juris 3Dman PĒRKONS
juris@baltforms.lv
 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001