Zemāki tarifi sarunām starp divu operatoru tīkliem
Regulators
Tiklīdz palielinās
kāda pakalpojuma tarifi un maciņš jāpaver plašāk,
allaž atskan vārgāki vai skaļāki saucieni pēc
palīdzības. Bet, kas notiek tad, ja tarifus pazemina vai, precīzāk
sakot, izdara tādus grozījumus telekomunikāciju tarifu
aprēķināšanas metodikā, kuru ieviešanas sekas ir
zemāki tarifi? Runa šoreiz gan ir par vienu konkrētu tarifu -
sarunām starp divu operatoru fiksētajiem tīkliem -, kurš
iepriekš netika regulēts, jo tāda pakalpojuma
vienkārši nebija. Par šo jaunumu SP stāsta SPRK
Telekomunikāciju un pasta departamenta Tarifu nodaļas
vadītāja Jana LŪSVERE.
Kādus tarifus regulējam
Regulējami ir to
telekomunikāciju pakalpojumu tarifi, kuri definēti MK noteikumos. SPRK
ir apstiprinājusi Telekomunikāciju pakalpojumu tarifu
aprēķināšanas metodiku, kas paredz tarifu
aprēķināšanas kārtību vietējiem,
iekšzemes un starptautiskajiem balss telefonijas pakalpojumiem, publisko
taksofonu un nomāto līniju pakalpojumiem. Regulatoram ir
tiesības noteikt tarifu aprēķināšanas metodiku
arī jebkuram citam telekomunikāciju pakalpojumam. Tomēr
nedrīkst aizmirst, ka saskaņā ar spēkā esošo
likumdošanu metodikas attiecas tikai uz tarifiem telekomunikāciju
pakalpojumu lietotājiem.
- Varam apstiprināt tarifus
tikai tiem uzņēmumiem, kuriem ir atzīta būtiska ietekme
tirgū, - skaidro Jana Lūsvere. - Ja kāda pakalpojuma tirgus
pašlaik vēl netiek izvērtēts, tad nevar atzīt
būtisku ietekmi un nevar arī regulēt pakalpojumu tarifus.
Metodikas pārmaiņas
Tā kā
iepriekšējā tarifu aprēķināšanas metodikas
redakcija (tā pieņemta 2002. gada 27. jūlijā) paredzēja
tarifu aprēķināšanas kārtību tikai gadījumos,
kad tarifi tiek mainīti, nevis noteikti no jauna, bija radusies
nepieciešamība veikt izmaiņas metodikā. Tas izdarīts
29. janvārī un apstiprināts ar SPRK padomes lēmumu Nr. 31.
- Ne tarifu aprēķināšanas
metodika, ne regulatora apstiprinātā izmaksu
aprēķināšanas metodika nenoteica tarifu un izmaksu aprēķināšanas
kārtību sarunām starp divu operatoru tīkliem. Pakalpojuma
izmaksas, kurām būtu jātuvina tarifs, tika noteiktas, balstoties
uz dažādiem pieņēmumiem, līdz ar to radās
nepieciešamība izdarīt šādus metodikas
grozījumus, - skaidro Jana Lūsvere. - Tie ieviesti, lai noteiktu
tarifu griestus - maksimālo cenu par vietējām un
iekšzemes tālsarunām, kas tiek veiktas no viena operatora
tīkla uz otra operatora tīklu. Pagaidām šī
telekomunikāciju tarifu aprēķināšanas metodika
attiecas tikai uz Lattelekom.
Tarifs sastāv no divām
daļām - no vietējās sarunas vai iekšzemes
tālsarunas izmaksām, kas rodas Lattelekom tīklā, un
no starpsavienojuma tarifa, ko nosaka otrs operators.
Saskaņā ar regulatora metodiku
aprēķinātie tarifi sarunām starp divu operatoru
tīkliem būtiski atšķiras no tiem, kurus apstiprināšanai
iesniedza Lattelekom. Savā projektā Lattelekom pamato
tarifus ar maksimālajām izmaksām, kas var rasties, sniedzot
šo pakalpojumu. Tomēr vidējās izmaksas ir ievērojami
zemākas. Uzņēmums šādā veidā vēlējās
nodrošināties pret iespējamiem zaudējumiem maksimālo
izmaksu gadījumā. No Lattelekom viedokļa raugoties, tas
ir saprotams, bet nav pieņemami konkurentiem un vēl jo vairāk klientiem.
Šajā situācijā
vislielākie zaudētāji būtu pakalpojumu lietotāji. Gan Lattelekom,
gan jaunajiem operatoriem Latvijā ir piešķirta
ģeogrāfiskā numerācija. Līdz ar to pēc numura ir
iespējams noteikt, uz kādu teritoriju zvana, bet bez
īpašām zināšanām nav konstatējams, kura
operatora numurs tas ir. Lattelekom tarifu projektā
piedāvāja 1,2-4,2 reizes lielāku tarifu nekā sarunām savā
tīklā, bez tarifu samazinājuma vakaros un brīvdienās. Tāpēc
klients, pieņemot, ka veic sarunu Lattelekom tīklā, varētu
būt nepatīkami pārsteigts par rēķinu zvanam uz cita
operatora tīklu, it īpaši vakaros un nedēļas
nogalēs (pirms metodikas grozījumiem Lattelekom tarifs
sarunām ar cita operatora tīklu bija 9 vai 10 santīmi
minūtē neatkarīgi no diennakts stundas un nedēļas
dienas). Metodikas izmaiņas, protams, neizslēgs šādus
gadījumus, tomēr rēķini par zvaniem uz citu operatoru
tīkliem būs ievērojami zemāki.
Četri tarifu veidi
Metodikas grozījumi paredz, ka
sarunas uz citiem tīkliem tiek iedalītas vietējās sarunās
un iekšzemes tālsarunās atbilstoši numerācijai. Ņemot
vērā, ka pagaidām tīklu starpsavienojumu punkti ir tikai
Rīgā un līdz ar to pakalpojuma sniegšanas izmaksas Rīgā
un citos Latvijas rajonos ir atšķirīgas, tarifi tiek aprēķināti
četru veidu sarunām:
· vietējās sarunas Rīgā un
Rīgas rajonā ;
· iekšzemes tālsarunas Rīga -
pārējā Latvija;
· vietējās sarunas ārpus Rīgas
un Rīgas rajona ;
· iekšzemes tālsarunas no viena Latvijas
rajona uz citu.
Bez šiem četriem
pamattarifiem būs pieejamas arī atlaides vakarā, nakts stundās
un brīvdienās - 30 procenti no dienas tarifa, tomēr netiks piemērots
nosacījums, ka brīvdienās maksa par sarunu nepārsniedz 5
santīmus kā zvaniem Lattelekom tīklā.
Tarifu metodikas jaunā
redakcija paredz: ja attiecīgais starpsavienojuma tarifs, ko Lattelekom
maksā otram operatoram, nepārsniedz pusi no vietējās
sarunas vai iekšzemes tālsarunas tarifa Lattelekom
tīklā, zvana tarifs uz citi tīklu ir tāds pats kā Lattelekom
tīklā. Ja šis starpsavienojuma tarifs ir lielāks nekā
puse no sarunas tarifa Lattelekom tīklā, tarifu zvanam uz citu
tīklu ierobežo maksimālais pieļaujamais tarifs - kopsumma
no Lattelekom vietējās vai iekšzemes tālsarunas
tarifa un piemaksas, ko sastāda starpība no starpsavienojuma tarifa
un puses attiecīgā Lattelekom tarifa.
Lai nepieļautu tarifu projektu
izstrādes novilcināšanu, tādā veidā kavējot
konkurences attīstību tirgū, regulators ir pieņēmis lēmumu,
kurā noteikta prasība telekomunikāciju uzņēmumam ar
būtisku ietekmi aprēķināt tarifus zvaniem uz citu operatoru
tīkliem 10 dienu laikā pēc starpsavienojuma līguma
noslēgšanas.
Daina DAMBERGA
N.B. Piedāvājam divu
atšķirīgu jēdzienu papildu skaidrojumu. Lūdzu,
nejaukt!
Starpsavienojuma tarifs - maksājums, ko nosaka
operators, par citā tīklā uzsāktas sarunas pabeigšanu
savā tīklā. Operators, kura tīklā tiek uzsākta
saruna, iekasē no pakalpojuma lietotāja maksu par šo sarunu un
norēķinās ar otru operatoru saskaņā ar starpsavienojuma
tarifu.
Tarifs sarunai starp divu
operatoru tīkliem - pakalpojuma lietotāja maksājums pakalpojuma
sniedzējam. Pakalpojuma tarifs sedz pakalpojuma sniedzēja izmaksas,
kas rodas, nodrošinot pakalpojumu savā tīklā, un starpsavienojuma tarifu, ko noteicis otrs operators par
sarunas pabeigšanu savā tīklā.
Tiklīdz palielinās kāda pakalpojuma tarifi un maciņš jāpaver plašāk, allaž atskan vārgāki vai skaļāki saucieni pēc palīdzības. Bet, kas notiek tad, ja tarifus pazemina vai, precīzāk sakot, izdara tādus grozījumus telekomunikāciju tarifu aprēķināšanas metodikā, kuru ieviešanas sekas ir zemāki tarifi? Runa šoreiz gan ir par vienu konkrētu tarifu - sarunām starp divu operatoru fiksētajiem tīkliem -, kurš iepriekš netika regulēts, jo tāda pakalpojuma vienkārši nebija. Par šo jaunumu SP stāsta SPRK Telekomunikāciju un pasta departamenta Tarifu nodaļas vadītāja Jana LŪSVERE.
Kādus tarifus regulējam
Regulējami ir to telekomunikāciju pakalpojumu tarifi, kuri definēti MK noteikumos. SPRK ir apstiprinājusi Telekomunikāciju pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodiku, kas paredz tarifu aprēķināšanas kārtību vietējiem, iekšzemes un starptautiskajiem balss telefonijas pakalpojumiem, publisko taksofonu un nomāto līniju pakalpojumiem. Regulatoram ir tiesības noteikt tarifu aprēķināšanas metodiku arī jebkuram citam telekomunikāciju pakalpojumam. Tomēr nedrīkst aizmirst, ka saskaņā ar spēkā esošo likumdošanu metodikas attiecas tikai uz tarifiem telekomunikāciju pakalpojumu lietotājiem.
- Varam apstiprināt tarifus tikai tiem uzņēmumiem, kuriem ir atzīta būtiska ietekme tirgū, - skaidro Jana Lūsvere. - Ja kāda pakalpojuma tirgus pašlaik vēl netiek izvērtēts, tad nevar atzīt būtisku ietekmi un nevar arī regulēt pakalpojumu tarifus.
Metodikas pārmaiņas
Tā kā iepriekšējā tarifu aprēķināšanas metodikas redakcija (tā pieņemta 2002. gada 27. jūlijā) paredzēja tarifu aprēķināšanas kārtību tikai gadījumos, kad tarifi tiek mainīti, nevis noteikti no jauna, bija radusies nepieciešamība veikt izmaiņas metodikā. Tas izdarīts 29. janvārī un apstiprināts ar SPRK padomes lēmumu Nr. 31.
- Ne tarifu aprēķināšanas metodika, ne regulatora apstiprinātā izmaksu aprēķināšanas metodika nenoteica tarifu un izmaksu aprēķināšanas kārtību sarunām starp divu operatoru tīkliem. Pakalpojuma izmaksas, kurām būtu jātuvina tarifs, tika noteiktas, balstoties uz dažādiem pieņēmumiem, līdz ar to radās nepieciešamība izdarīt šādus metodikas grozījumus, - skaidro Jana Lūsvere. - Tie ieviesti, lai noteiktu tarifu griestus - maksimālo cenu par vietējām un iekšzemes tālsarunām, kas tiek veiktas no viena operatora tīkla uz otra operatora tīklu. Pagaidām šī telekomunikāciju tarifu aprēķināšanas metodika attiecas tikai uz Lattelekom.
Tarifs sastāv no divām daļām - no vietējās sarunas vai iekšzemes tālsarunas izmaksām, kas rodas Lattelekom tīklā, un no starpsavienojuma tarifa, ko nosaka otrs operators.
Saskaņā ar regulatora metodiku aprēķinātie tarifi sarunām starp divu operatoru tīkliem būtiski atšķiras no tiem, kurus apstiprināšanai iesniedza Lattelekom. Savā projektā Lattelekom pamato tarifus ar maksimālajām izmaksām, kas var rasties, sniedzot šo pakalpojumu. Tomēr vidējās izmaksas ir ievērojami zemākas. Uzņēmums šādā veidā vēlējās nodrošināties pret iespējamiem zaudējumiem maksimālo izmaksu gadījumā. No Lattelekom viedokļa raugoties, tas ir saprotams, bet nav pieņemami konkurentiem un vēl jo vairāk klientiem.
Šajā situācijā vislielākie zaudētāji būtu pakalpojumu lietotāji. Gan Lattelekom, gan jaunajiem operatoriem Latvijā ir piešķirta ģeogrāfiskā numerācija. Līdz ar to pēc numura ir iespējams noteikt, uz kādu teritoriju zvana, bet bez īpašām zināšanām nav konstatējams, kura operatora numurs tas ir. Lattelekom tarifu projektā piedāvāja 1,2-4,2 reizes lielāku tarifu nekā sarunām savā tīklā, bez tarifu samazinājuma vakaros un brīvdienās. Tāpēc klients, pieņemot, ka veic sarunu Lattelekom tīklā, varētu būt nepatīkami pārsteigts par rēķinu zvanam uz cita operatora tīklu, it īpaši vakaros un nedēļas nogalēs (pirms metodikas grozījumiem Lattelekom tarifs sarunām ar cita operatora tīklu bija 9 vai 10 santīmi minūtē neatkarīgi no diennakts stundas un nedēļas dienas). Metodikas izmaiņas, protams, neizslēgs šādus gadījumus, tomēr rēķini par zvaniem uz citu operatoru tīkliem būs ievērojami zemāki.
Četri tarifu veidi
Metodikas grozījumi paredz, ka sarunas uz citiem tīkliem tiek iedalītas vietējās sarunās un iekšzemes tālsarunās atbilstoši numerācijai. Ņemot vērā, ka pagaidām tīklu starpsavienojumu punkti ir tikai Rīgā un līdz ar to pakalpojuma sniegšanas izmaksas Rīgā un citos Latvijas rajonos ir atšķirīgas, tarifi tiek aprēķināti četru veidu sarunām:
· vietējās sarunas Rīgā un Rīgas rajonā ;
· iekšzemes tālsarunas Rīga - pārējā Latvija;
· vietējās sarunas ārpus Rīgas un Rīgas rajona ;
· iekšzemes tālsarunas no viena Latvijas rajona uz citu.
Bez šiem četriem pamattarifiem būs pieejamas arī atlaides vakarā, nakts stundās un brīvdienās - 30 procenti no dienas tarifa, tomēr netiks piemērots nosacījums, ka brīvdienās maksa par sarunu nepārsniedz 5 santīmus kā zvaniem Lattelekom tīklā.
Tarifu metodikas jaunā redakcija paredz: ja attiecīgais starpsavienojuma tarifs, ko Lattelekom maksā otram operatoram, nepārsniedz pusi no vietējās sarunas vai iekšzemes tālsarunas tarifa Lattelekom tīklā, zvana tarifs uz citi tīklu ir tāds pats kā Lattelekom tīklā. Ja šis starpsavienojuma tarifs ir lielāks nekā puse no sarunas tarifa Lattelekom tīklā, tarifu zvanam uz citu tīklu ierobežo maksimālais pieļaujamais tarifs - kopsumma no Lattelekom vietējās vai iekšzemes tālsarunas tarifa un piemaksas, ko sastāda starpība no starpsavienojuma tarifa un puses attiecīgā Lattelekom tarifa.
Lai nepieļautu tarifu projektu izstrādes novilcināšanu, tādā veidā kavējot konkurences attīstību tirgū, regulators ir pieņēmis lēmumu, kurā noteikta prasība telekomunikāciju uzņēmumam ar būtisku ietekmi aprēķināt tarifus zvaniem uz citu operatoru tīkliem 10 dienu laikā pēc starpsavienojuma līguma noslēgšanas.
Daina DAMBERGA
N.B. Piedāvājam divu atšķirīgu jēdzienu papildu skaidrojumu. Lūdzu, nejaukt!
Starpsavienojuma tarifs - maksājums, ko nosaka operators, par citā tīklā uzsāktas sarunas pabeigšanu savā tīklā. Operators, kura tīklā tiek uzsākta saruna, iekasē no pakalpojuma lietotāja maksu par šo sarunu un norēķinās ar otru operatoru saskaņā ar starpsavienojuma tarifu.
Tarifs sarunai starp divu operatoru tīkliem - pakalpojuma lietotāja maksājums pakalpojuma sniedzējam. Pakalpojuma tarifs sedz pakalpojuma sniedzēja izmaksas, kas rodas, nodrošinot pakalpojumu savā tīklā, un starpsavienojuma tarifu, ko noteicis otrs operators par sarunas pabeigšanu savā tīklā.