Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

DATI grupas vēstniecība Zviedrijā

   

DATI meitas uzòçmums Zviedrijâ

 

DATI grupa jau daudzus gadus ieņem stabilu vietu Latvijas IT uzņēmumu vadošajā trijniekā. Acīmredzot tas tāpēc, ka uzņēmumam allaž pieticis drosmes izvirzīt sarežģītus mērķus, nebaidoties riskēt un bieži vien pirmajiem iemīt jaunas takas. Tieši pirms gada DATI grupa sāka vienu no šādiem drosmīgiem projektiem, atklājot meitas uzņēmumu DATI Sweden  Zviedrijā. Turklāt šis ir pirmais Latvijas IT uzņēmums Zviedrijā un, iespējams, arī Skandināvijā. DATI grupai ir analoga pārstāvniecība arī Vācijā. Par Zviedrijas projektu SP stāsta DATI grupas Skandināvijas un Lielbritānijas reģiona direktora vietnieks Gundars KŪLUPS.

 

Birojs Sandvikenā

2003. gada 10. aprīlī atklāja DATI Sweden biroju Sandvikenā, nelielā pilsētiņā aptuveni 180 km uz ziemeļiem no Stokholmas. DATI birojs atrodas tehnoloģiju parkā, kur ir aptuveni 50 nelielu firmu biroji. Zviedrijā ir populāri šādi biznesa centri, kur firmām ir kopēja infrastruktūra, ēkas administrācija, pat kopēšanas iekārtas.

Zviedrija ir sadalīta reģionos, un 20 km uz dienvidiem no Sandvikenas ir Dālas upe. Uz ziemeļiem no tās sākas speciālā ekonomiskā zona. Tā kā ziemeļi it kā ir biznesam nepievilcīgi, šim reģionam ir liels ES atbalsts, un uzņēmumi tur var saņemt nodokļu atlaides. No otras puses, Arlandas lidosta arī ir uz ziemeļiem no Stokholmas un sastrēgumstundās nokļūt galvaspilsētā neiznāk daudz ātrāk kā Sandvikenā. Tā kā DATI Sweden birojam izraudzīta stratēģiski izdevīga vieta.

 

Savējie saprotas labāk

Ārpus Latvijas DATI grupa darbojas trijos galvenajos reģionos: Baltijā, Centrāleiropā (galvenokārt Vācijā) - valstīs ar ģermāņu mentalitāti un angliski runājošās valstīs Lielbritānijā un Skandināvijā. Katrā reģionā ir atšķirīga pieeja mārketingam, katras DATI pārstāvniecības darbinieki meklē klientus ar metodēm, kas atbilst attiecīgās tautas mentalitātei un tirgus situācijai.

Uzņēmuma stratēģija, kas veiksmīgi sākās Vācijā un attīstījās arī citur, kur ir DATI grupas biroji, ir izmantot attiecīgās valsts speciālistus, kas labi pārzina vietējos apstākļus, biznesa vidi, tirgu. Klienti vairāk uzticas un vieglāk kontaktējas ar vietējiem, jo savējie ir un paliek savējie. Piemēram, DATI Sweden biroju vada zviedrs Peters Lundgrēns, kurš, gluži netipiski ziemeļniekam, ir ļoti atvērts, neticami ātri prot nodibināt kontaktus ar cilvēkiem. Peters Lundgrēns nodarbojas ar mārketingu un sabiedriskajām attiecībām, strādā ar klientiem un šobrīd ir vienīgais pastāvīgais darbinieks DATI Sweden birojā. Viņš ir profesionāls IT speciālists, savulaik strādājis kādā Zviedrijas bankā par internetbankas ieviešanas projekta vadītāju. Pēc tam kādu laiku bijis privātuzņēmējs. Gundars Kūlups uzskata, ka Peters Lundgrēns ir labākais, ko Zviedrijā iespējams atrast.

 

Uzņēmums kļuvis atpazīstams

Zīmīgi, ka Dati grupa par savu biznesa mērķi izvēlējusies tieši Zviedriju, kur ir vislielākais IT tirgus Skandināvijā. Tas patiesi ir milzīgs izaicinājums, ja šādā pārpildītā tirgū mēģina iespraukties un turklāt vēl atrast savu vietu biroja atvēršanas brīdī vietējiem nepazīstama kompānija. Toties vēl jo lielāks ir azarts un gandarījums, pierādot, ka iespējams kļūt ne vien par atpazīstamu, bet arī visai vēlamu (profesionāļu un klientu vērtējumā) partneri ar augstu intelektuālo potenciālu un, protams, zemākām cenām.

Varētu domāt, ka, pieņemot lēmumu par meitas uzņēmuma dibināšanu, DATI grupai jau bija kontakti ar kādu potenciālo klientu Zviedrijā. Tomēr, kā apliecina Gundars Kūlups, viss bija jāsāk no nulles. Tiesa, nulles cikls celtniecībā ir visatbildīgākais, jo ēkai tiek ielikti pamati un tieši no tiem atkarīgs, cik stabila un pievilcīga būs visa būve. Biznesa nulles cikls, protams, ir sabiedriskās attiecības, rūpes par uzņēmuma atpazīstamību, tirgus izpēte, potenciālo klientu apzināšana u. c. Varētu teikt, ka uzņēmuma Sandvikenas birojs ir tāda kā DATI grupas vēstniecība Skandināvijā, kas dara visu iespējamo, lai popularizētu mātes uzņēmumu un pārliecinātu potenciālos klientus un partnerus par piedāvāto pakalpojumu pievilcību.

Šīs pūles vainagojušās panākumiem, turklāt samērā īsā laikā. - Vēl pērnā gada septembrī zviedri īsti nebija dzirdējuši DATI Sweden vārdu, - stāsta Gundars Kūlups, - bet tagad potenciālajiem klientiem tas vairs nav tikai burtu salikums, viņi jau zina, ka šis uzņēmums ir Zviedrijas tirgū. Šāds sasniegums gan nav mērāms naudas izteiksmē, bet tas ir lielisks rezultāts.

Tas sasniegts, pateicoties publikācijām par DATI Grupu Zviedrijas centrālajā presē (publicēts ap 10 rakstu, to skaitā divas reizes - biznesa avīzē Dagens Industri),  vairākām vēstuļu kampaņām, protams, arī tiešajiem kontaktiem un pozitīvajām partneru atsauksmēm. Rezultatīva bijusi arī aktīva piedalīšanās dažādos nozares pasākumos, Stocholm Challenge un Baltic Challenge (www.balticchallenge.net). Janvāra nogalē DATI grupa piedalījās nozares izstādē Comdex Scandinavia 2004 Gēteborgā, Baltijas IS klāstera stendā, kopā ar LITTA un Lattelekom. Aprīlī Zviedrijas birojs organizē semināru sadarbībā ar Latvijas Attīstības aģentūru un Latvijas vēstniecību Stokholmā. Tēma - Zviedrijas uzņēmumu iespējas, sadarbojoties ar Latviju. Seminārā uzstājas Stokholmas universitātes profesors Stens Sodermans, kurš ir atzīts biznesa attīstības speciālists.

 

 

Potenciālie darbības virzieni

DATI Sweden koncentrē darbību vairākos biznesa virzienos. Pirmkārt, sadarbība ar lielajām IT konsultāciju kompānijām, piemēram, WM Data, Frontec, Mandator. DATI Sweden sniedz konsultācijas un piedāvā savus ārzonas resursus šo vietējā tirgus līderu projektos. Pašreiz notiek sarunas par iesaistīšanos lielā projektā, kurā tuvākajos gados varētu strādāt pat līdz 50 DATI grupas speciālistu. Ir veiktas iestrādes, lai nākotnē DATI Sweden varētu sadarboties arī ar vienu no lielākajiem tērauda ražotājiem pasaulē, uzņēmumu Sandvik, kura centrālais birojs atrodas Sandvikenā. 

DATI grupa izstrādā risinājumus, adaptējot tos konkrētā klienta vajadzībām, kā arī nodrošina vairāku jau eksistējošu produktu integrāciju. Ir vairākas iestrādes, kuras varētu  saukt par produktiem, bet kas īstenībā ir produkta sastāvdaļas, gluži tāpat kā atsevišķi automašīnas elementi - motors, piekares bloki u. c. Tos var integrēt gala produktā atkarībā no klienta vajadzībām, gluži tāpat kā no sastāvdaļām liekot kopā automašīnu.

 

Projekti

- Viens projekts jau pabeigts, - stāsta Gundars Kūlups. - Tas gan nav liels, bet tam noteikti būs arī turpinājums. Klients ir neliela firma Digital Diary, kas apsver iespēju ienākt Baltijas valstu tirgū ar pašu izstrādāto dokumentu vadības sistēmu. Tāpēc   jāizstrādā nopietna tehniskā dokumentācija angļu valodā, kas nepieciešama sadarbībai ar lokālajiem partneriem Baltijā vai citu valstu tirgos. Mūsu kopējā projekta pirmais posms bija apzināt šo produktu un sagatavot pārskatu par nepieciešamo dokumentāciju. Otrais - izstrādāt testa plānu, lai to varētu pārbaudīt un sertificēt produkta atbilstību noteiktiem standartiem. Turpinot sadarbību, DATI grupa izstrādās šo dokumentāciju, veiks neatkarīgo testēšanu un sertifikāciju.

DATI grupas interešu lokā galvenokārt ir IT konsultāciju kompānijas, lieli uzņēmumi (kā Sandvik), bankas - kā galalietotāji, kuriem var piedāvāt pakalpojumus tieši, bez starpniekiem. Trešais virziens - nelielas kompānijas (ap 10-20 darbinieku), kuru Zviedrijā ir ļoti daudz. Mērķis - izveidot ar tām partnerattiecības, jo ir tādi darbi, ar kuriem šie uzņēmumi netiek galā nepietiekamo resursu un kompetences trūkuma dēļ. Šādi darbi tiek uzticēti kompetentam partnerim. Tieši tā tika iegūts Digital Diary projekts.

Tātad var secināt, ka, neraugoties uz Zviedrijas piesātināto IT tirgu, tomēr iespējams pārliecināt zviedru partnerus un klientus par sadarbību, ja viņi redz DATI grupas profesionalitāti. 

 

Piedalāmies rāmja līgumu konkursos

Ņemot vērā DATI pieredzi valsts un pašvaldību sektorā Latvijā un Lielbritānijā, arī Zviedrijā  šī ir viena no kompānijas interešu jomām. Atšķirībā no Latvijas, Zviedrijā valsts un pašvaldību institūcijas nerīko konkursus par atsevišķu darbu (projektu) izpildi, bet tiek sludināti konkursi uz t. s. rāmja līgumiem (frame agreement), kuros tiek atlasīti vairāki izpildītāji, kas veic visus nepieciešamos darbus vairāku gadu laikā (parasti divus gadu). Šādi konkursi notiek divās kārtās. Pirmajā tiek atlasītas kompānijas, kuru kvalifikācija un pieredze ir atbilstoša veicamo darbu specifikai. Otrā kārta ir cenu aptauja, kur tiek izraudzītas trīs četras  kompānijas vairākās kompetenču jomās, kas piedāvā izdevīgākās cenas. Pēc tam atlasīto kompāniju pakalpojumus par sava budžeta līdzekļiem bez papildu konkursa sludināšanas izmanto jebkura institūcija (pašvaldība, transporta departaments, ugunsdzēsības pārvalde vai jebkurš cits). DATI grupa kopā ar zviedru partneriem piedalās Stokholmas pilsētas (Stokholm City) tenderos divās kompetenču jomās – kopā IT konsultāciju firmu Sapio  (par mobilo aplikāciju izstrādi) un kopā ar Donald Davies and Partners  (par IT pakalpojumu un sistēmu integrācijas nodrošināšanu).

Tālākā perspektīvā DATI grupa mērķē ne tikai uz klientiem Zviedrijā, bet arī citās Skandināvijas valstīs. Pirms gada, atklājot DATI grupas meitas uzņēmuma biroju Sandvikenā, uzņēmuma prezidents Valdis Lokenbahs pauda pārliecību, ka šis notikums dos iespēju būtiski palielināt eksporta apjomu uz Skandināvijas valstīm. Šī prognoze jau sākusi piepildīties, bet nākamajā biroja dzimšanas dienā rezultāti noteikti būs vēl pārliecinošāki, jo krietna raža nevar izaugt bez krietnām pūlēm.

 

Gunta KĻAVIŅA

 

A/s DATI

Ganību dambī 17a

Rīgā, LV-1045

Tālr. 7067777

Fakss 7381218

market@dati.lv

www.dati.lv

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001